Pagina 1 van 44

AC Snellaadpalen in NL en BE

Geplaatst: 23 jul 2013 03:33
door E-mission
De tomtom van de R-link is helaas sowieso nutteloos voor wat betreft laadpalen en lijkt al jaren achterhaald (tomtom verwijst mij naar Renault voor het updaten van de data). Helaas bieden de verschillende apps (die van oplaadpalen.nl lijkt het meest up to date en ook als bron te dienen voor veel anderen) ook geen consequente resultaten, maar helpen al een gigantisch stuk meer. Alleen is er geen enkele app die aangeeft waar de wisselstroom (AC) snellaadpalen in NL staan. Ik ben net achter een manier gekomen om toch uit te vogelen waar de (in dit geval 22 kW) AC snellaadpalen staan, aangezien de DC CHAdeMo snellaadpalen nutteloos zijn voor de Zoe.

Als je naar de site van The New Motion gaat ( http://www.thenewmotion.com ) en daar op producten > snelladen klikt, vind je een link naar een google map waar alle (the new motion) snellaadpalen staan met alle details inclusief DC of AC:
https://maps.google.nl/maps/ms?msid=208 ... dg=feature

Deze map is ook te openen via de browser op je smartphone.

Op dit moment heb ik 4 AC 22kW stations gevonden in NL:
- A6 tussen Lelystad en Almere (enkel richting Lelystad, geen afrit in buurt)
- A7 Zürich bij begin afsluitdijk
- Ikea Duiven (bij Arnhem)
- Ikea Haarlem

Als iemand nog andere snellere AC laders vindt in NL hoor ik het graag.

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 24 jul 2013 01:31
door E-mission
Vandaag de 22 kW paal bij IKEA Haarlem geprobeerd. Stuk sneller dan de 11 kW als het goed is, maar ik had niet het idee dat het echt sneller was:

Afbeelding

Waar ik per ongeluk achter kwam is dat er bij Leiderdorp langs de A4 een daadwerkelijke AC snellader staat (44 kW waarschijnlijk, stond er niet op). De snellaadpaal heeft aan 1 kant een CHAdeMo stekker en aan de andere kant een Mennekes stekker. Daarnaast staat er ook nog een conventionele Lolosmart paal (5 kW). Ik heb de AC snellader in de Zoe geplugged toen hij nog 44% had, ben de MacD in gelopen die er pal naast ligt (evenals het AC restaurant), heb een salade en shake genuttigd, was een klein kwartier later terug en zag dat hij op 90% stond. Werkt dus fantastisch!

Afbeelding

Dit staat nergens vermeld, ook niet op de eerder genoemde New Motion google map pagina. Maar het is (voor mij althans) wel een heel mooi strategisch geplaatste snellader.

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 09 aug 2013 06:12
door Ad van der Meer
Martijn Hendriks (@245MartijnEV) heeft een Google Map aangemaakt met AC 22kW+ laadpunten.

Ik stel voor dat we hem een berichtje sturen per twitter als we nog andere laadpunten vinden dan die hij al op de kaart heeft staan.

Ik stuur hem iig die in Leiderdorp die hier gemeld werd.

https://maps.google.nl/maps/ms?msid=206 ... 83c9&msa=0

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 09 aug 2013 09:10
door MartijnEV
Bedankt voor de tip, ik heb de AC 44kW laadlocatie Leiderdorp toegevoegd.

Ik vermoed dat dit de eerste DBT laadzuil is van The New Motion waar de AC-uitbreiding op gedaan is. Het staat nog niet vermeld op de kaart van The New Motion zelf, dus mooie vondst!

44kW is inderdaad heel fijn snel: daarmee is een Zoe in minder dan een half uurtje vol te laden. :D

Overigens, alle andere DBT's van The New Motion (en Nissan dealers) zullen de komende tijd van dezelfde AC-uitbreiding worden voorzien, zo wordt gemeld. Dat betekent dat we straks in het hele land 44kW kunnen laden; daarmee wordt de Zoe - binnen Nederland althans - een echte lange afstandsauto! Een kopje koffie of even e-mail / Twitter checken en je kunt weer verder.

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 09 aug 2013 18:09
door E-mission
The New Motion ontkende het eerst, maar na wat uitzoeken vertelde ze inderdaad dat die locatie nog niet officieel was en nog getest moest worden. Zo zag het er overduidelijk niet naar uit en hij deed het prima.

Weet jij of die Nissan laders 24H bereikbaar zijn? De Renault paaltjes (die bij mijn dealer althans) staan namelijk achter een hek, dus daar schiet je niet veel mee op behalve binnen openingstijden.

Vergeet ook niet dat de rechter de benzine stations langs de snelweg ongelijk heeft gegeven en nu het groene licht heeft gegeven voor Fastned om langs de snelwegen grote snellaad plekken met solar panelen neer te zetten (stuk of 200). Ook daar moet het zo te zien best rap gaan:

Afbeelding

http://www.fastned.nl/1351/Het-plan.html

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 09 aug 2013 20:27
door renault15.17
Het nieuws over Fastned heb ik ook met veel interesse gevolgd en de plannen zien er veelbelovend uit. Tot nu toe is het snelste wat ik geladen heb een 22 kW paal van Greenflux (bij v.d. Valk, Breukelen) en dat ging zo goed/snel dat ik me afvraag of ik wel eens bij een 43 kW paal zal laden.

AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 09 aug 2013 21:01
door MartijnEV
Ik heb ook een kaart op Google Maps gemaakt van Alle nog geplande AC 22 en 44 kW locaties, inclusief die van FastNed, GreenFlux, Mistergreen/Ultra-Fast, e.a., alsook de bestaande DBT laders van The New Motion die nog AC uitbreiding zullen krijgen.
Deze kaart ziet er zeer indrukwelkend uit: Nederland krijgt binnen 2 jaar hoogstwaarschijnlijk het meest verdichte AC snellaadnetwerk ter wereld.
Ik twijfel nog of ik de kaart publiek zal maken. Op verzoek kan ik een linkje sturen.

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 10 aug 2013 00:13
door E-mission
Waarom zou je dat niet publiek willen maken? :?

AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 10 aug 2013 07:44
door MartijnEV
Ik twijfel omdat het lijkt alsof enkele van de providers op hun sites niet openlijk hun exacte locaties aan willen geven.
Waarom weer ik niet, misschien uit politieke of concurrentiële overwegingen?
En die providers wil ik wel te vriend houden/niet in hun planning belemmeren. Ik zal binnenkort wel even navraag doen of publicatie akkoord zou zijn.

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 28 aug 2013 16:15
door MartijnEV
Vandaag heb ik een ontdekking gedaan die, als mijn vermoeden juist is, voor Zoe rijders in Nederland heel welkom zal zijn: er zijn waarschijnlijk veel meer publieke 22kW AC laadlocaties in Nederland dan we nu weten.

Ik probeer nog definitieve bevestiging te krijgen voor het volgende:

Mijn vermoeden is dat alle publiek geplaatste AC laadzuilen van Chargepoint standaard een laadvermogen hebben van 22 kW. Chargepoint laadzuilen zijn van een rechthoekig doosmodel:

Afbeelding

Wat we inmiddels zeker weten is dat GreenFlux op diverse locaties van La Place dit type laadzuil heeft staan en zowel met bevestiging van GreenFLux als uit eigen ervaring weten we dat deze 22kW leveren. Daarmee is de Zoe in maximaal 1 uur weer volgeladen.

Dat is een stuk sneller dan de 11kW 'krachtstroom' laadpalen waarvan er honderden in Nederland staan.

Naast de GreenFlux 22kW locaties die we kennen, zijn er dus kennelijk meer 22kW-locaties. Maar hoe vinden we die? Het grote probleem is dat de site Oplaadpalen.nl geen onderscheid maakt tussen 11kW en 22kW laadzuilen. Maar als Zoe-rijder willen we nu juist wel specifiek weten welke locaties 22kW (of 44kW) bieden. Dat scheelt namelijk een factor 2 (of 4) in wachttijd op een lange reis, zoals bijvoorbeeld een #rondjeNLinEV.

Dus zelf maar op speurtocht gegaan naar informatie over 22kW locaties. Nu blijkt uit de informatie op de site van Chargepoint dat Stichting e-Laad ook een groot aantal Chargepoint laadstations in beheer heeft. Op de site Oplaadpalen.nl is echter niet uit te maken welke van de e-Laad laadzuilen een Chargepoint is. Wel blijkt dat alle Chargepoints van e-Laad een identificatiecode hebben die met 'REE' begint (REE staat voor Reewoud, het moederbedrijf achter Chargepoint). Op de site van e-Laad kan gezocht worden op alle laadzuilen waarvan de identificatiecode begint met 'REE':

http://www.e-laad.nl/zoekoplaad/ en dan zoeken op REE

En dan blijkt dat er tientallen in heel Nederland staan! Ofwel het volgende #rondjeNLinEV wordt een stuk makkelijker als al die locaties bekend zouden zijn. :-)

Nog even een tip mocht je zelf een Chargepoint laadzuil tegenkomen: heeft de Chargepoint laadzuil een display, dan is het er een van 22kW of 44kW. Heeft hij geen display, dan is het een 11kW versie.

Kortom, twee acties te doen:
- Oplaadpalen.nl verzoeken om bij alle AC-snellaadlocaties in hun lijst zo snel mogelijk het onderscheid tussen 11kW, 22kW en 44kW aan te gaan geven.
- In de tussentijd Chargepoint en/of e-Laad om bevestiging vragen van bovenstaand vermoeden en indien dit juist is de gehele lijst toe te voegen aan de eigen kaart met operationele AC 22/44 kW snellaadlocaties:

https://maps.google.nl/maps/ms?msid=206 ... 83c9&msa=0

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 28 aug 2013 22:30
door MartijnEV
Helaas. Zojuist ontving ik een e-mail met antwoord van Chargepoint dat e-Laad heeft gekozen voor de 16A uitvoering van de Chargepoint laadzuilen. Slechts 11kW dus voor de e-Laad locaties.
Voorlopig zijn de GreenFlux locaties bij La Place en Van der Valk dus de enige waar Chargepoint 22kW laadzuilen staan.

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 29 aug 2013 01:13
door E-mission
Ik zie dat je bij Akersloot een comment hebt toegevoegd dat de Zoe daar niet kan opladen? Ik heb er zo'n 5 a 10 minuten succesvol opgeladen totdat ik terug kwam van de wc (helemaal andere kant van hotel) en er een storing was (storingnummer nam niet op, wellicht omdat het midden in de nacht was). Is dat waarom de opmerking er staat? Ik kan me voorstellen dat de storing wel opgemerkt en gemaakt is nu (hoop ik).

En die in Lelystad zou het ook niet doen? Ik ga hem zo snel mogelijk proberen dan, dat had ik niet verwacht voor zo'n nieuwe paal.

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 29 aug 2013 07:36
door MartijnEV
De laadzuilen in Akersloot, Lelystad en Zurich (die momenteel een rood markertje hebben) zijn van een ander fabrikaat: Efacec. Volgens de informatie van de beheerder van deze laadlocaties, The New Motion, zijn deze voorlopig niet geschikt voor de Zoe.

Het is mij nog een raadsel wat de technische achtergrond daarvan is.

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 01 sep 2013 22:12
door Ad van der Meer
Ik heb nog een 22kW paal in Mechelen, België gevonden, maar ik weet nog geen details over betaling en geschiktheid voor de Renault Zoe. Ik ga morgen even bellen.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 02 sep 2013 17:13
door E-mission
Nu net de 22 kW paal langs de A6 richting Lelystad geprobeerd (let op, niet richting Amsterdam!), ging prima. Ter info.

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 04 sep 2013 16:36
door Ad van der Meer
Ikea Barendrecht heeft ook een snellader geplaatst.

Let op 43kW!! AC en 44kW DC

Adres en openingstijden

IKEA Barendrecht
Hamburg 1
2993 LG Barendrecht

maandag t/m vrijdag: 10-21 uur
zaterdag: 9-21 uur

Ik ga hem binnenkort wel even testen.

Morgenavond kom ik ook in de buurt van Akersloot en test ik die ook even.

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 05 sep 2013 20:05
door Ad van der Meer
Akersloot staat op rood. AC laden is dus niet mogelijk.

Ik sta nu bij Ikea Haarlem en ik laad effectief ca. 11 kW, dus uit de paal zal ca 13 kW en een beetje komen.

Volgende stop Leiderdorp. .. zodra ik genoeg geladen heb om thuis te komen.

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 06 sep 2013 06:14
door Ad van der Meer
Gisteren iets meer dan een uur aan de paal gestaan bij Ikea Haarlem en na exact een uur aan de paal, gaf de paal zelf 12,19kW aan.

Daarna nog even bijgeladen in Leiderdorp. Blijkbaar was de paal in storing tijdens mijn rondje NL, want de display zag er nu anders uit, maar hij werkte wel en hoe! De Zoe begon gelijk te blazen als of er 3 dikke Miele stofzuigers onder de motorkap zitten om de boel blijkbaar op temperatuur te houden.

Past de Combo stekker in de Zoe...?

Geplaatst: 06 sep 2013 11:28
door MartijnEV
Ik vraag mij af of de nieuwe Europese & USA standaard voor AC+DC snelladen, de Combo stekker, in de Zoe connector past?

Deze stekkers zitten straks met vaste kabels aan het laadstation, dus je eigen losse kabel kan je daar niet gebruiken, vandaar de vraag. Het dikke DC-deel onderaan de stekker komt er bij. De behuizing in de neus van de Zoe moet daarvoor voldoende ruimte, en diepte bieden. De rand tussen AC- en DC- deel zou eventueel uitgesneden kunnen worden, indien nodig.

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 06 sep 2013 11:49
door Ad van der Meer
Aangezien de Zoe niet DC kan laden, zie ik ook geen reden om de Combo plug in de Zoe te steken. De Combo stekker word alleen gebruikt om DC te laden, niet AC. (volgens mij)

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 06 sep 2013 11:58
door MartijnEV
Klopt dat de Zoe alleen AC kan laden, maar de Combo stekker is qua bouwvorm ook ontworpen en geschikt voor AC-laden (op bovenstaande plaatje komen dan de fasepennen er nog bij). Deze stekker heet niet voor niets "Combo" stekker: AC en DC.

Mijn zorg is dat de laadstationfabrikanten/exploitanten van snellaadstations uiteindelijk zouden kunnen besluiten om AC en DC beide via dezelfde Combo stekker aan te bieden en geen aparte AC Mennekes connector meer aan te bieden.

Mocht dat gebeuren dan kunnen we daar, als de Combo er niet inpast, met een Zoe niet meer terecht en zijn we aangewezen op de niet-snellaadlocaties.

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 06 sep 2013 12:30
door Ad van der Meer
I see... point taken... :think:

Is de Combo stekker wel gedacht voor DC en AC snelladen? Hoe dik moet de kabel worden als dat allemaal veilig moet gaan? Ik neem aan dat de twee systemen geen aderen delen.

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 06 sep 2013 13:26
door MartijnEV
Goed punt. Ik zal het eens navragen bij een relatie in de snellaadbusiness.

Dikke kabels zullen het in ieder geval wel worden! :-)

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 09 sep 2013 08:10
door Ad van der Meer
Ik heb per email bevestigd gekregen dat het laadpunt in Mechelen idd 22kW is. Verder had dhr De Pooter best nog wel een paar andere nieuwtjes voor mij, dus ik heb de email's toegevoegd:

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 09 sep 2013 18:26
door Ad van der Meer
Het snellaadpunt bij Ikea Barendrecht is dus nog NIET geschikt voor AC snelladen. Er zijn wel 4 lolo's als veel geduld hebt..

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 10 sep 2013 13:43
door Ad van der Meer
Autobedrijf Marc Huisman heeft een 22 kW laadpunt geplaatst en deze is 24/7 beschikbaar en nog wel gratis ook!

Marc Huisman Autobedrijf B.V.
A. van Leeuwenhoekweg 1-5
2408 AL Alphen aan den Rijn

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 10 sep 2013 13:48
door E-mission
Ad, heb je de AC mode in Barendrecht zelf geprobeerd? Of zit er nog geen AC aansluiting op?

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 10 sep 2013 14:10
door Ad van der Meer
De sticker zit er, maar nog geen kabel!

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 10 sep 2013 14:20
door E-mission
Okido, hetzelfde als bij de Total snellader op Schiphol dus. Een bordje waarop AC en DC staat, maar vervolgens hangt er alleen een ChaDeMo stekker.

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 10 sep 2013 21:39
door PieterZoe
Weten jullie welke stekker ik moet kiezen in de EV instellingen bij Tomtom om de juiste laadpalen op de kaart te zien te krijgen? zie bijgesloten compilagefoto van de mogelijkheden. En heeft iemand van jullie al de real-time bezettingsinformatie (laadpunt bezet ja/nee) in Tomtom actief gekregen? Ik krijg steeds de melding dat deze service in NL niet beschikbaar is. Natuurlijk kunnen we deze informatie via de oplaadpalen-App (smartphone) inzien, maar het zou toch handig zijn als het in tomtom geintegreerd was.
groet
Pieter

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 10 sep 2013 21:54
door E-mission
Je moet de eerste optie, ronde stekker hebben. Daarbij zegt de Zoe dat dat niet compatible is, maar dat is het wel. Niet dat je er vervolgens iets mee opschiet, want de database lijkt echt jaren oud. In bijvoorbeeld Lelystad zie ik 1 oplaadpaal op de kaart terwijl er daadwerkelijk 17 zijn. Daarbij is er ook geen beschikbaarheid noch vermogen noch openingstijden of prijs info beschikbaar. On top of that, als ik in de POI informatie aangeef dat ik tankstations niet meer wil zien vergeet hij die instelling weer na de volgende start. Hetzelfde met de instellingen bij navigatie > instelingen > route types om altijd te vragen wat voor soort route ik wil (snel, kort of eco), die instelling is weg bij de volgende start. En werkte sowieso niet echt goed, mijn WAZE app (met de instelling avoid highways) doet het een stuk slimmer.

Dikke 1 voor Tomtom dus tot nu toe. Er zijn wel databases met POIs van huidige laadpunten te downloaden voor Tomtom, maar die zijn niet te laden in de Zoe omdat Renault de volledige controle heeft via de R-link store. Nog los van het feit dat de database update maanden achter loopt en wij als Zoe eigenaren wel recht op een update hebben (waar ik dan weer niet veel van verwacht omdat de database nu al zo oud is).

Oftewel een xenos iphone zuignap houdertje nu op het kleine linker raampje, om WAZE te draaien en de oplaadpalen / oplaadpunten / ChargeMap en andere laadapps te laden. Elk met hun eigen voordeel en nadeel, ik heb er nog geen echte winnar tussen gezien.

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 10 sep 2013 22:33
door renault15.17
Huh, waar zitten deze instellingen? Dit scherm heb ik nog nooit gezien. En ik dacht toch heel het R-link systeem wel doorgebladerd te hebben.

AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 10 sep 2013 22:37
door E-mission
Bij instellingen en daarna alles afgaan. Je kan ook het auto symbool wijzigen naar een Zoe, dat onthoudt ie dan weer wel :-).

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 14 sep 2013 10:27
door MartijnEV
Ik heb het nog even uitgezocht en nagevraagd.

Vanuit het snellaadstation gezien geldt:
- De Combo stekker zal uitsluitend middels een vaste kabel aan het laadstation worden aangeboden, en wordt alleen gebruikt voor DC snelladen. Voorbeelden van auto's die kunnen DC snelladen via Combo: BMW i3, Volkswagen e-UP. De Combo stekker is dus niet geschikt voor de Renault Zoe.
- Als een laadstation een Combo kabel/stekker aanbiedt zal er vrijwel altijd tevens een Chademo kabel/stekker op worden aangeboden. Voorbeelden van auto's die DC snelladen via Chademo: Nissan Leaf, Mitsubishi iMiEV, etc.
- Voor AC semi-snelladen (22kW) bieden sommige laadstations naast de vaste DC-snellaadkabels tevens een Mennekes Type 2 connector aan, ingebouwd in de kast van het laadstation, waarmee je met je eigen (losse) kabel kunt laden. Geschikt voor Renault Zoe: 22kW.
- Andere laadstations bieden een tweede of derde vaste kabel aan met een normale Mennekes Type 2 stekker eraan; deze biedt 44kW AC laadvermogen. Geschikt voor Renault Zoe: 44kW. Voorbeelden van dergelijke laadstations zijn:
(1) DBT (reeds geplaatst door The New Motion) - nu reeds beschikbaar in Leiderdorp en binnenkort op andere locaties waar al DBT laadstations staan
(2) ABB Terra 53 (nog te plaatsen door Fastned) - pas in 2014 beschikbaar

Mijn zorg is dus grotendeels weggenomen: de Renault Zoe zal in de nabije toekomst nog steeds op veel snellaadlocaties kunnen laden. Zeker die van FastNed en Greenflux, en bij de meeste The New Motion locaties ook (namelijk die waar DBT stations staan).
Toch rest nog de vraag wat The New Motion gaat doen om vanuit de DBT-locaties auto's met Combo te gaan ondersteunen. De DBT stations hebben immers maximaal 2 kabels. Op zich is Combo-beschikbaarheid dus geen zorg voor de Zoe-rijders, maar stel dat men uiteindelijk onverhoopt besluit om de 2e (linker) aansluiting op de DBT stations niet te gaan voorzien van Type2 kabels, maar van Combo-kabels. Dan zou de Zoe daar niet meer terecht kunnen. Ik hoop dat we hier snel meer duidelijkheid over krijgen.

Re: AC Snellaadpalen in NL

Geplaatst: 14 sep 2013 15:42
door E-mission
Het is toch te bizar eigenlijk dat, net als in de VS overigens, er geen technisch uniform idee is over snelladen. Dat de eerste generatie EV's zoals de Leaf enkel met dure DC chademo laders moeten werken kan ik me nog voorstellen, maar je zou denken dat de Zoe toch het geavanceerde voorbeeld geeft door een slimme lader in combo met inverter te maken zodat je voor alles maar 1 stekker nodig hebt en 3 keer goedkoper uit bent met de lader? En dan zie je ineens de Duitsers komen met wederom een ouderwetse, dure oplossing en een geheel nieuwe stekker dan die reeds bestaat. Vermoeiend... :roll:

Overigens laatst weer een keer bij de 22kW semi snellader richting Lelystad langs de A6 geladen, wederom ging dat perfect. Waarom die paal niet compatible zou zijn met de Zoe, beats me.