Pagina 1 van 13

Opladen in het buitenland

Geplaatst: 25 jul 2014 00:11
door HarmOtten
In dit onderwerp zou ik graag alle mogelijkheden waarmee in het buitenland kan worden opgeladen zien.

Ik weet dat er op dit moment al een aantal mogelijkheden zijn:
Via de pas van TheNewMotion in België bij oplaadpunten van BlueCorner, in Duitsland bij Ladenetz, en in Oostenrijk bij Smatrics.
Zie http://bluecorner.be/, http://www.ladenetz.de/, http://smatrics.com/

Daarnaast bied PlugSurfing een aantal mogelijkheden. Op moment van schrijven alleen nog in Duitsland, maar de bedoeling is dat het straks in heel Europa mogelijk wordt. https://www.plugsurfing.com/order/key-hanger/overview

Vandaag heb ik de sleutelhanger, die de laadpasjes vervangt, binnen gekregen:
PlugSurfing sleutelhanger.jpg
Zelf heb ik via de laadpas van Essent nog een aanvullend Duits contract kunnen afsluiten, zodat ik via de App e-kWh bij alle palen van RWE in Duitsland kan laden. Momenteel wordt deze mogelijkheid niet meer aangeboden, en verwijzen ze door naar PlugSurfing. Met behulp van hun App zou je ook de palen van RWE moeten kunnen gebruiken.

Verder heb je in Frankrijk helaas een andere kabel nodig. Er moet namelijk een Type 3 stekker aan zitten:Afbeelding

Weet iemand (naast gratis oplaadpalen) nog meer mogelijkheden om in het buitenland te kunnen laden?

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 25 jul 2014 22:57
door GertjanVB
Duitsland is een ramp vanwege niet samenwerkende partijen. De oplossing van RWE snap ik niet; 11kw laden met sms terwijl er een 22kw laadpaal aan het werk is? En die sms is alleen voor Duitse abonnementhouders (telefonie). Plugsurfing is in dit verband een zegen, maar veel laadpaalinfo is nog foutief. EWE is met hun pas een prettige uitzondering die simpel en goed werkt. Denemarken werkt super met de prepaidkaart van Clever.

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 28 jul 2014 23:57
door HarmOtten
Ik ontdekte vandaag een prachtaanbieder van (momenteel 25) laadpalen in Zwitserland genaamd EVite.
EVite logo.png
Deze zijn net als FastNed ingesteld op snelladen, in dit geval >20kW. Elk oplaadpunt heeft altijd een AC 22kW mennekes aansluiting, en daarnaast een CHAdeMO of Combo stekker. En voorlopig zijn ze nog gratis ook!
Zie hier voor een kaartje: http://www.maps.evite.ch/
En hier de adressen onder elkaar: http://www.swiss-emobility.ch/home/evit ... ionen.html
Dit staat er o.a. in hun richtlijnen:
'EVite_Richtlinien_vd.pdf' schreef:Jeder in- und ausländische Elektrofahrzeugfahrer soll einfach und schnell Zugang zu den Ladestationen erhalten.

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 06 sep 2014 10:03
door GertjanVB
Wij hebben afgelopen zomer veel plezier gehad van de Duitse EWE-laadpalen die met een gratis aan te vragen laadpas kunnen worden gebruikt (ook gratis). Gezien de wijze waarop andere partijen in Duitsland wel betaald willen worden (sms, jaarabbo's) was ik benieuwd naar de ideeën van EWE op lange termijn. Het volgende antwoord volgde;
Das Laden an EWE Stromtankstellen wird mit der EWE Stromtankkarte auch in der nächsten Zeit kostenlos bleiben.

Allerdings werden wir aufgrund des geplanten Ausbaus unseres Ladenetzes, und des damit verbundenen steigenden Verbrauchs von Strom, auf lange Sicht eine Abrechnung einführen.

Wie das System dann im Detail aussehen wird, kann ich Ihnen zum heutigen Zeitpunkt noch nicht sagen.
Aber wir rechnen damit, ein solches System im nächsten Jahr einzuführen.
Aan de ene kant zal het huidige systeem de komende tijd blijven bestaan, aan de andere kan zal komend jaar een betaalsysteem worden ingevoerd. Ergo; er komt een betaalsysteem en we kunnen nog even gratis blijven gebruiken. Niks mis mee, hopelijk een toegankelijk systeem dat ook voor "voorbijgangers" tegen redelijke kosten te gebruiken is. Goed is dat ook aan uitbouw van het netwerk wordt gewerkt.

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 12 nov 2014 11:15
door zoe2goe
Ik kreeg net een updatemail van PlugSurfing dat de palen van Vattenvall in Duitsland nu ook op de sleutelhanger werken. Ik begrijp dat dat met name in de witte vlek Hamburg heel goed uitkomt. Een snelle blik op de kaart leert dat de meeste palen daar 11 kW Type 2 en 3.7 kW Schuko zijn.

Nederland is al een aantal maanden mogelijk.

Verder nog ter aanvulling op de post hierboven van @harmotten: TheNewMotion pas werkt in België ook op de palen van ZE-MO (zeg maar even kort door de bocht, de bluecorner van Wallonië).

Oploaden in UK

Geplaatst: 08 dec 2014 02:53
door E-mission
Afgelopen week ben ik met mijn Zoe vanuit Almere naar London Luton gereden. Om te beginnen met de samenvatting voor iedereen die ook naar de UK wil:

De normale oplaadpalen alsmede een aantal snellaadpalen worden geregeld door Chargemaster / Polar instant. Om te beginnen: download de app van Polar (Polar instant), op je smartphone, register en zet daar (minimaal) 20 pond tegoed op. Of regel het via https://www.polarinstant.com/evdriver . Met de app kan je de laadpalen activeren (wat niet altijd betrouwbaar is). Door de credit krijg je een email van Chargemaster (die samenwerken met Polar) met verzoek adres, omdat je daarmee recht hebt op een gratis RFID kaart waarmee de laadpalen wel betrouwbaar te bedienen zijn. Dit moet je dus wel tijdig regelen (wat ik niet gedaan had, daarover meer later). Of je die 20 pond op kan maken is nog maar de vraag, want de laadpalen zijn allemaal gratis. Alleen de snelladers zijn 7.50 pond per 30 minuten (alleen zie ik daar nog geen rekening voor in de app). Althans, die van Polar / Chargemaster. De normale laadpalen zijn heel vaak voorzien van 1 Level 2 Mennekes punt van 7 kW (in de praktijk lijkt het stuk langzamer nog overigens, ik ga het nog eens nameten) en 1 Engelse "schuko" van 3 kW (waar ik ook op kan nu met verloopstekkertje, maar dat zal wel helemaal niet vooruit te branden zijn). De snelladers (niet veel) behoren 43 kW te zijn, maar ik meet 22 kW. Overigens zie je op de site van Chargemaster prijzen genoemd, terwijl de app laat zien dat de 7 kW palen gratis zijn. Daar kan je overigens ook zien hoeveel kW (je kan filteren op snelladers), iets wat je niet op de site kan zien: http://www.chargemasterplc.com/index.php/live-map/ . Oftewel, het is allemaal nog flink vaag en in de kinderschoenen.

Daarnaast is er Ecotricity. Zij bouwen enkel snelladers, een beetje a la Fastned, over de hele UK langs alle snelwegen. Het verschil met Fastned is dat ze (nog) allemaal gratis zijn. Veel laders offline, helemaal de CCS lijkt bijna nergens het te doen: http://www.ecotricity.co.uk/for-the-roa ... ic-highway . Je kan een gratis pas aanvragen die prompt thuis (in NL) gestuurd wordt: http://www.ecotricity.co.uk/for-the-roa ... ation-form . Ik kreeg geen email bevestiging, dus heb het later nog eens geprobeerd, met als resultaat dat ik nu twee passen heb.

De praktijk ervaring laat zien dat veel palen in de nacht achter een hek staan ergens, als ze dat niet staan kan je er ICE auto's vinden. Er zijn sowieso bar weinig palen te vinden behalve downtown London. De palen zijn heel sloom, de app onbetrouwbaar, vaak liggen palen er uit en de lokatie komt soms totaal niet overeen. Wat kan helpen is om de chargemap app er naast te houden, dan kan je beter zien of palen enkel in kantooruren te bereiken zijn, enkel voor klanten, etc. De meeste zijn bedoelt voor bedrijven / klanten (Vauxhall Ampera, Nissan), publieke palen zijn echt zeldzaam.

Hier mijn persoonlijke avontuur:

We begonnen volgeladen vanuit Almere. Niet alleen qua stroom, ook qua bagage, omdat mijn vriendin een paar maanden voor Easyjet gaat werken. Even snel bijladen langs de A4 bij Leiderdorp op 43 kW, daarna door naar Hoek van Holland. Van te voren zag ik al tal van 11 kW palen in "downtown" Hoek van Holland, dus hebben daar zorgeloos gelunched terwijl de Zoe tot 90% opgeladen werd:

Afbeelding

Hierna de (bijna lege) boot opgevaren die ons naar Harwich zou brengen. Aangezien ik allerlei 5 pins 32 kW stekkers voor trucks zag hangen (om hun koeling en zo draaiende te houden) meteen gevraagd of ik hem daar aan kon hangen (want heb een Elpa lader met allerlei stekkers). De hesjesman wees me er op dat er ook gewoon een laadpunt voor in de boot was! Was even zoeken, maar vond inderdaad een mooie Mennekes plug. Helaas gaf de Zoe rood licht en heb ik het opgegeven na wat pogingen. De main switch nog aan/uit geprobeerd en met de aardlek zekering er op gepield, maar maakte niet veel uit. De Zoe gaf op een gegeven moment zelf de "cannot charge" error ofzo, maar die was met het opstarten aan het einde van de vaart weer verdwenen gelukkig. Met 90% charge moest ik toch wel een eind komen.

Afbeelding

We hadden heerlijk gegeten in de boot, de avond konden we verder besteden aan rustig binnendoor westwaarts rijden en tussendoor bijladen. Het eerste grote dorp west van Harwich meteen maar gezocht naar de laders om te kijken of het zou werken. Daar bleek de lokatie meteen al niet te kloppen, maar een mederwerker van de supermarkt die net aan het dicht gaan was kon me gelukkig vertellen dat hij een lader wist bij de supermarkt aan de overkant. Het starten met de app werkte prima (al plopte de lader rechts open terwijl we opdracht aan de linker hadden gegeven, whatever):

Afbeelding

7 kW schoot dus niet op. Ik denk dus dat het een stuk langzamer is in de praktijk. Na een half uur hangen maar doorgereden om bij een andere lader in Bishop Stortford (bij Stansted) daar nog een keer te hangen (want de totaal afstand was net wat te kort vanuit Harwich). Was even zoeken bij de Nissan dealer, maar achter de dealer in een donker hoekje vonden we wat op de muur geschroefd. We hadden uitgerekend ongeveer een klein uurtje nodig te hebben om genoeg te hebben (met marge) om naar Luton te komen, dus met de app (gelukkig) de lader succesvol geopend en opgestart, waarna we de ipad aangegooid hebben en mooi een aflevering van ice pilots konden kijken:

Afbeelding

Rond middernacht kwamen we vervolgens bij het hotel aan bij London Luton Airport. Hierna wilde ik (want nog maar 20 km over) meteen maar de laders opzoeken die ik op de kaart had gezien in de buurt. Ik had namelijk ook mijn super kleine Brompton vouwfiets achterin mee (lang leven marktplaats), zodat ik na aankoppelen weer terug naar het hotel kon fietsen zodat ie overnight kon opladen. Dat bleek echter een flink avontuur te worden. De eerste laders stonden achter een dicht hek van een Vauxhall dealer, andere op het fabrieks terrein. Toen vond ik een lader die niet op de kaart stond bij het GM visitor center (die in de app op een heel andere locatie stond), maar die kreeg ik niet aan via de app. In downtown Luton op een niet al te frisse parkeerplaats (Luton sowieso baggerstad) de volgende lader gevonden, maar ook die kreeg ik niet aan via de app. En sowieso had ik in de ochtend terug moeten keren, want vanaf 0800 zou het betaald parkeren zijn geweest (en ik had nog geen cash mee, want ging enkel met munten natuurlijk). Oftewel, terug naar hotel en pitten. Oh, en meteen maar mail verstuurd naar Chargemaster om laadpas naar hotel te laten sturen.

De dag daarop, terwijl mijn vriendin haar eerste werkdag begon om de hoek van het hotel, kon ik weer op avontuur. De Vauxhall dealer was open, maar alle laders waren bezet door ICE auto's. Toch maar even vragen binnen, tenslotte staan ze gewoon als beschikbaar in de Polar app (de chargemap app had me overigens wel meer info kunnen geven in hindsight). Kwam daar een andere EV rijder tegen (Engelsman, oorspronkelijk uit Suid Afrika) met een iMev die net exact hetzelfde aan het vragen was. Gelukkig was het personeel heel behulpzaam en hebben ze met heel veel moeite (want de Ampera kon niet meer rijden en hield de Schuko bezet waar de iMev aan moest) en schuiven ons allebei aan de laadpaal gekregen (oa met hun polar pas omdat de app het weer niet deed), waarna ik de Brompton vouwfiets uit de achterbak heb gepakt en met de Engelsman weer terug ben gelopen (toevallig ook werkzaam bij Easyjet).

Een paar uur later weer naar de Vauxhall dealer gefietst. De Renault app lijkt het hier overigens prima te doen, updates van laadstatus, voorverwarmen en direct verwarmen lijken het goed te doen. Ik kreeg de tip van de dealer dat er om de hoek nog een lader zou staan, van Chargemaster. Ik snapte niet goed wat hij precies bedoelde, maar ben maar gaan kijken op zijn aanwijzingen. Na paar km zie ik ineens het gebouw van Chargemaster, ze bleken gewoon op 5 minuten rijden van m'n hotel te zitten! Gelukkig dat ik het gebouw zag, want de lader die ik wel zag in polar app was op de kaart 500 meter verderop en had ik anders niet gevonden (notabene hun eigen lader!). Kom ik aangereden bij de receptie, blijkt er gewoon een volledige Chademo/AC/CCS snellader te staan (kwam er later pas achter dat ze die hadden en via de app kon filteren). voor het gebouw te staan! Mooi, dan zit mijn vriendin zonder problemen in deze hoek de komende maanden. Want ik ga over paar dagen weer naar huis, de Zoe blijft tot het voorjaar nog daar. Een auto in de UK is onmisbaar. OV is slecht en duur. Fietsen is levensgevaarlijk. In NL overleef ik het wel op de motor (elektrieke krijg ik in januari) of per OV of met meerijden. Meteen bij Chargemaster binnengelopen en gevraagd voor een pas. De mijnheer die mijn email had ontvangen en er net mee bezig was kon hem meteen overhandigen, daarna nog wat gepraat over de verschillen NL en UK.Ik heb bij chargemaster nu 2 keer geladen, 43 kW is het volgens mij niet. Ze lijken in ieder geval binnen een dag wel de lokatie van hun eigen lader aangepast te hebben op de polar app. Nou kijken of de AC lader ook naar 43 kW kan. De middelste auto is een elektrieke BYD (Build Your Dreams) uit China, die worden ook nu als taxi in Rotterdam gebruikt:

Afbeelding

Gisteren maar eens de shopping mall in downtown Luton bezocht. Er scheen een laadpaal te moeten zitten, dus dat is mooi te combineren. Snel genoeg gevonden, maar op rood met een papiertje er aan dat er elders laders waren. Dat klopte gelukkig, in een parkeergarage daarnaast hadden we die snel gevonden. Het voordeel dat elektrisch rijden hier nog uitgevonden moet worden (totaal geen PHEV's gezien, twee Tesla's, de iMev, i3 en BYD) is dat de voorrangsplekken met laders waarschijnlijk leeg zijn. Op deze rete drukke zaterdag was dat dus ook het geval. En dat kwam dubbel mooi uit, want met twee plekken kan er vaak maar eentje aan de 7 kW Mennekes en moet de andere aan de slome "Schuko". Vol was hij echter nog lang niet na een uur of drie (begonnen op 1/3 ofzo), wat mij doet vermoeden dat 7 kW bij lange na niet gehaald wordt.

Afbeelding

Elektrisch rijden is hier dus nog echt pionieren. M'n vriendin moet in april naar Gatwick voor haar airbus training, maar daar staan dus letterlijk NUL palen tot in de wijde omgeving. Heel toevallig wel een (gratis) snellader net zuid van de stad daar van Ecotricity. Hopelijk dat die betrouwbaar is. To be continued....

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 08 dec 2014 08:39
door Verwijderd 18461
Wat een pionierwerk en avontuur e-mission!
Chargemaster/Polar heeft een zeer slechte reputatie bij Britse EV-rijders (ik ken een aantal Britse Leaf- en ZOE-rijders) . Over Ecotricity zijn ze wel te spreken: weliswaar zijn de laadpalen niet zo betrouwbaar (de beruchte 'gratis' palen van Nissan/DBT), maar de communicatie en de service zijn excellent.
Voor laadpunten in Groot-Brittanië kan ik je, mocht je die nog niet kennen, www.zap-map.com aanraden.

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 08 dec 2014 08:50
door lvanoort
Mooi verhaal! Wel spannend zo om op zoek te moeten hopelijk lukt keer de komende tijd zo allemaal. Je was in ieder geval goed voorbereid met alle stekkers passen en zelfs fiets (goed idee! )

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 08 dec 2014 09:23
door GertjanVB
Dat moet echte liefde zijn: je ZOE een paar maanden afstaan aan je lief! :wink:

Mooi en leerzaam verhaal. Laat je ze in Engeland via My Renault ZOE ook mee genieten?

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 08 dec 2014 10:19
door E-mission
Die zapmap is een mooie site, toch net weer 1 paal extra gevonden rond Gatwick als ik een kaart via podpoint regel.

Ik zit al heel lang op myrenault, wilde van te voren ook vertellen dat ik kwam maar het gebeurde allemaal redelijk ad hoc. Maar ga het ook zeker daar delen.

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 08 dec 2014 22:20
door MartijnEV
Opvallend dat de ZE Services het in de UK wel goed doen. Welke roaming partner zou Orange (France Telecom) hebben in de UK? In Nederland is het T-Mobile geloof ik via een oud roaming contract met Ben - en daar zal mogelijk het probleem in Nederland zitten: T-Mobile werkt in NL deels via een nieuw netwerk en deels via het oude voormalige Ben netwerk (niet te verwarren met het nieuwe Ben netwerk).

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 09 dec 2014 10:59
door daf55
Ik zal niet vaak in het buitenland komen met de Zoe. Maar zeg nooit nooit. Ik ben ook oldtimer liefhebber en Shows in bv Essen zijn wel leuk om af en toe eens naar toe te gaan.

Ik zag dat het qua afstand allemaal wel te doen is. ongeveer 140km van uit huis. Dus even in Zevenaar bij laden (waar?) en dan in de buurt van de Messe waar palen genoeg staan zo te zien.

Werkt de New Motion pas daar ook, of moet je echt een Duitse pas hebben? Om 8.95 uit te geven aan een sleutelhanger, terwijl het pasje van TNM gratis is? De app werkt ook in Duisland, dus daar is de sleutelhanger niet nodig voor?

Wat mijn ook niet duidelijk is van Plugsurfing is of zij extra kosten in rekening brengen voor het gebruik van de sleutelhanger t.o.v. de gratis TNM pas?

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 09 dec 2014 11:49
door zoe2goe
Ik kreeg net een updatemail van PlugSurfing dat de palen van Estonteco in Luxemburg nu ook op de sleutelhanger werken. Lijken 22 kW palen te zijn.

@Daf55: Voor zover ik weet is er geen surcharge van Plugsurfing, maar ik weet het niet zeker. Voor het buitenland zou ik geen 9 euro eenmalig besparen. De TMN pas werkt goed, tot hij niet werkt en dan sta je. Het verhaal hieboven van E-mission bewijst het maar weer eens. Het is toch nog pionieren met een grote P. Overigens werken sommige palen die te ontgrendelen zijn met Plugsurfing niet met de app en wel met de sleutelhanger en andersom. Plannen is het devies.

TMN berekent een vaste opslag per sesssie. Binnenland EUR 0.35, buitenland EUR 0.60.

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 10 dec 2014 10:35
door Verwijderd 18461
Essen zullen laadpalen van RWE zijn, die hebben geen kaartlezer maar zijn online te activeren. Dat kan via de app van Plugsurfing (sleutelhanger dus niet nodig / werkt ook niet) en ook via de app van RWE zelf, e-kWh (sinds nieuwste update is betalen met creditcard of paypal mogelijk).

Je zou bij de snellader van Allego op de Westervoortsedijk in Arnhem kunnen bijladen op de weg ernaartoe of in Duitsland zelf aan een 22 kW van RWE (bijvoorbeeld in Wesel, Goch of Kalkar).

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 10 dec 2014 12:12
door daf55
Ik zat dus al wel de goede kant op te denken met de sleutelhanger. Niet nodig dus. Tot nu toe red ik mij prima met de pas van TNM. e-kWh heb ik er nu ook op de telefoon staan en dat werkt (zo te zien).

Ik zie net dat de volgende Techno Classica pas in april is... Nog even geduld dus!

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 10 dec 2014 12:34
door zoe2goe
Voor de grensstreek klopt dat. Meeste is RWE (Plugsurfing App, moet je natuurlijk wel WiFi in de buurt hebben of internationale data roaming aan hebben staan :think: ). Verder naar het noorden is het meer TMN (dus zou de TMN pas moeten werken uiteraard), maar werkt ook de sleutelhanger. Vooralsnog probeer ik een keuze uit één te voorkomen :pray:

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 10 dec 2014 13:24
door lvanoort
daf55 schreef:Ik zat dus al wel de goede kant op te denken met de sleutelhanger. Niet nodig dus. Tot nu toe red ik mij prima met de pas van TNM. e-kWh heb ik er nu ook op de telefoon staan en dat werkt (zo te zien).

Ik zie net dat de volgende Techno Classica pas in april is... Nog even geduld dus!
Ik kan niet vinden waar je je kunt registreren bij ekwh. Er wordt steeds over aanmeldingbrief gesproken?! Waar registreer je je zodat je app kunt gebruiken?

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 10 dec 2014 14:09
door GertjanVB
e-Kwh werkt alleen met een duits abonnement (geen prepaid). Daarnaast wordt je laadsnelheid bij de 22 kWh palen beperkt tot 11kWh. Plugsurfing en TNM zijn de opties voor buitenlanders. Plugsurfing rekent een kleine toeslag, maar niet zo veel dat je aan die laadpaal voorbij zou rijden. Tijdens onze vakantie naar Denemarken was ik er erg blij mee. Sinds die tijd is het netwerk van Plugsurfing behoorlijk uitgebreid.

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 10 dec 2014 14:13
door HarmOtten
Voor de App e-kwh heb je een (Duits) Contract-ID van RWE nodig. Een hele tijd geleden kon je die als Nederlander aanvragen als je ook een Laadpasje van Essent had. Maar op een gegeven moment is die uitgifte stop gezet, en werd je doorverwezen naar PlugSurfing. Zij ondersteunen ook de laadpunten van RWE.
Dus volgens mij heb je niks aan deze App als je geen Contract-ID meer kan krijgen.

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 10 dec 2014 14:19
door Verwijderd 18461
In de e-kWh app hoef je je niet te registreren. Kies het oplaadpunt uit waar je wilt laden, daarna verschijnt het scherm met diverse betaalopties (Contract ID, SMS Payment, Redeem voucher, Credit card, PayPal). Aan die eerste drie opties heb je niets, zoals GertjanVB al aangeeft.

Daarna kies je hoe lang je wilt laden en de maximale laadstroom (16 A = 11 kW of 32 A = 22 kW).

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 10 dec 2014 15:36
door lvanoort
Oké dank je wel! Dan gebruik ik de plugsurfing app wel die heb ik ook!

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 10 dec 2014 16:22
door HarmOtten
@Watture,
Je hebt gelijk. Ik zie nu dat er een update voor de e-kwh App beschikbaar is sinds 8-dec-2014, die PayPal en Creditcard als betaalmethode mogelijk maakt.
Als dit goed werkt, dan rest alleen nog de vraag welke methode is goedkoper? Via e-kwh of PlugSurfing? :think:

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 10 dec 2014 16:36
door Verwijderd 18461
Als je daadwerkelijk 22 kW kan laden (lukt bij een koude accu niet altijd, dat zal na de lange rit naar Duitsland wel niet het geval zijn) dan is e-kWh goedkoper (7,95 € voor een uur laden). Plugsurfing kost voor een uur laden (connectietarief + 22 kWh) 9,02 €.

Maar: e-kWh is vooraf betalen en dus voor een vaste tijd activeren (in stapjes van 10 minuten, dus zelf even berekenen), Plugsurfing gaat achteraf.

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 27 jan 2015 20:57
door HarmOtten
Zoals GertjanVB al aangaf: In Denemarken kun je met de prepaidkaart van Clever prima laden.
Clever.png
[/url]Zie: https://www.clever.dk/english/charge-on ... s-network/
In de online store kan je een laadpasje bestellen, en met de App van Clever kun je onderweg laadpunten zoeken.

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 27 jan 2015 22:02
door fivari
Düsseldorf bouwde een eigen stadlaadnetwerk uit, waarop je gratis kan laden. Ik heb het gratis laadpasje aangevraagd via e-mail, je krijgt een formulier dat je moet invullen en terugmailen en op drie dagen tijd had ik het pasje ontvangen. Website: http://www.emobil-nrw.de/start/ladestationen/
Allemaal 22 kW laadpalen, dus dat ziet er prima uit.

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 06 feb 2015 04:07
door E-mission
Vorige maand keerde ik terug naar London Luton. Deze keer met een pas gekochte tweedehands Prius voor m'n vriendin. De Zoe in Engeland blijkt toch echt te lastig. Standaard oplaadpunten in Luton zijn erg schaars, meestal niet publiek en als je ze eenmaal vindt erg langzaam (er staat 7 kW op, maar het is eerder 3.5). M'n vriendin had het voordeel dat het hoofdkantoor van Chargemaster / Polar, de provider van de meeste laadpalen in de UK, om de hoek zat met een 43 kW snellader. Maar deze had vaak kuren. Daarbij had ze noch thuis noch bij Easyjet een laadpaal. Langere trips werden al helemaal lastig, plus het feit dat ze in het voorjaar naar Gatwick gaat waar helemaal geen laders zijn en daarna naar Berlijn waar ze ook weer vervoer nodig heeft. Voor haar een prius dus en ik mijn Zoe weer terug, ook wel lekker met dit koude weer.

Route heen was via Calais, maar door de storm bleek die geannuleerd en moest ik terugrijden naar Duinkerken. De rest ging allemaal voorspoedig, alleen met een uur of 2 vertraging. En dat was niet zo mooi, want ik zat nogal krap in vrije tijd. Ik had al geplanned met een korte nacht en dan meteen weer terug met de Zoe, waar ik 2 dagen voor uit had getrokken. Midden in de nacht kwam ik dus bij London Luton aan. Aangezien de Zoe niet vol was en zij niet dichtbij een lader woont wilde ze de Zoe aan een lader zetten in de buurt van Luton en dan met de prius naar haar apartement voor wat slaap. De lader die ze online had gekozen bleek echter niet publiek. Dan maar naar Chargemaster. De snellader begon meteen met laden, maar stopte helaas na een halve minuut. Na nog een keer proberen hetzelfde resultaat. Ach, gelukkig stond er nog een normale lader naast. Nope, die begon helemaal niet. Zucht... en dat notabene bij het hoofdkantoor van de laadmeesters van de UK.... Ik wist nog wel een lader bij Vauxhall, maar daar werden we snel weggejaagd door de grootste security eikel ever. Dan maar naar de enige betrouwbare lader in Luton die we kenden in de mall downtown, met nog maar een paar km over. Die begon gelukkig wel te laden, zodat we met weer meer delay eindelijk naar haar appartement konden rijden voor een heel klein beetje slaap. Een paar uur later waren we weer onderweg naar de Zoe, in de verwachting dat hij met 7 kW weer vol zou zijn. Echter bleek hij maar net wat meer dan halfvol te zijn.

Afbeelding

Mijn plan was om via een aantal snelladers van Ecotricity naar de ferry bij Dover te rijden. Ik had een paar uur buffer genomen en met meerdere backup snelladers geplanned. Maar dat begon dus al lekker met een range waardoor ik mogelijkerwijs mijn eerst geplande snellader niet kon halen. Langer wachten had ik geen zin in, ik had een boot te halen. Gelukkig waren er ook snelladers voor dat punt, dus op naar de eerste lader. En natuurlijk tref ik die zo aan:

Afbeelding

Zucht... Een monteur was er mee aan het werk. Hij zou er nog een uur mee bezig zijn, maar daar had ik geen tijd voor. Het was wel interessant om even met hem te praten. De snelladers, waarbij je gratis mag opladen, blijken ooit gegeven te zijn door Nissan. Daarna heeft een Frans bedrijf ze aangepast en zijn ze nooit meer betrouwbaar geweest. Hmm... lekker vooruitzicht. Hij was in ieder geval erg aardig en belde vooruit om te kijken of de volgende lader (die ik nog net wel kon redden) bij de Ikea vrij was. Dat bleek wel het geval, so on my way again.

Enfin, bij de Ikea aangekomen blijkt er een Leaf aan de Chademo te staan:

Afbeelding

En natuurlijk kan er, zo bleek, maar 1 auto tegelijk aan de paal laden. De Leaf was zo goed als vol, maar de eigenaar was in geen velde of wege te bekennen. En zo bij de Ikea had ik ook niet de verwachting dat dat heel snel zou gebeuren. Ecotricity wilde of kon hem ook niet remote ontkoppelen voor me... Tsja. De oorspronkelijke snellader waarvan ik dacht hem niet te kunnen redden bleek misschien toch wel te halen binnen de range die ik nog had, iets van 10 km verderop (de temperatuur was gelukkig warm die dag, rond de 9 graden). Ecotricity vertelde me dat de lader vrij was. Poging drie, here we go...

Natuurlijk bleek ook die lader (bij een BP station) gewoon bezet door een Leaf. Gelukkig was de eigenaar wel vlakbij, hebben we even kunnen praten en was hij na 20 minuten klaar. Het bleek dat net voordat ik kwam er nog 3 auto's langs waren gekomen die wilde laden maar toch weg zijn gegaan. Zat het me eindelijk een keertje mee. Het bleek dat het dorp (soort suburb van London aan de noord oost kant) geen enkele normale lader had, maar enkel die gratis Ecotricity lader. En net zoals de Leaf eigenaar kwamen veel elektrische rijders daar dus langs voor hun wekelijkse of dagelijkse "tankbeurt". Te bizar, toch? Anyway, het was mijn beurt:

Afbeelding

Volgens de Leaf eigenaar was het een betrouwbare lader. Voor mij aan de AC stopte de lader natuurlijk na 30%... zucht. Opnieuw opgestart, na 30% weer gestopt... weer opgestart... en uiteindelijk was de Zoe zo goed als vol en was ik het uur bij de BP ook weer zat. Op naar de laatste (hopelijk) snellader tussen London en Dover (met 1 backup). Voor het eerst was hij helemaal vrij, werkte hij goed en aan 1 stuk door:

Afbeelding

Hierna cruising to Dover waar ik met marge mooi op tijd aan kwam:

Afbeelding

Zonder problemen de ferry op, helaas had deze in tegenstelling tot de Hoek van Holland ferry, geen lader aan boord voor zover ik kon zien.

Afbeelding

Afbeelding

In België zijn helaas geen snelladers. Gelukkig wel heel wat 22 kW laders op de route naar Nederland. De eerst vanaf Calais in het plaatsje de Panne (waar ze een kabouter Plop pretpark hebben!) heb ik net aan gered en deed het netjes en steady op de TNM pas. Daarna naar Gent, waar 3 laders verstopt waren. Ik wilde de dichtstbijzijnde lader hebben, maar moest echt 3 rondjes rondom de Expo rijden voordat ik die had gevonden. Gelukkig wederom vrij en stabiel. De laatste voor de Nederlandse grens wilde ik in Antwerpen zoeken. Er zouden meerdere 22 kW laders staan in de parking onder het station. En nog gratis ook, dus on my way again. Na 3 rondjes rondom het station in downtown Antwerpen uiteindelijk de ingang gevonden. Ondertussen was het midden in de nacht. Na 4 verdiepingen naar beneden gecirkeld te zijn en na 5 rondjes rijden kon ik toch echt geen lader vinden. Weer naar buiten gereden om dan maar een andere lader te zoeken, toen ik met uitrijden zag dat er nóg een parking ingang zit pal naast de parking waar ik net uit kwam (je moet dus de LINKER parking ingang hebben zodra je de grond onder rijdt). Super vaag, maar ook daar kon ik zo binnen rijden en ging het hek automatisch open. Weer 4 verdiepingen de diepte in waar ik gelukkig een rijtje palen zag die met de parkeerbon te activeren was:

Afbeelding

Hij leek goed te laden, dus ik ging even een rondje lopen door de stad in de hoop een shoarma tent te vinden, maar dat viel erg tegen. Na een klein uurtje dan maar weer terug, waarna ik de Zoe een heel stuk minder opgeladen terug vond dan verwacht. Het bleek een 11 kW lader te zijn, niet 22. Maar het was genoeg om me naar de TNM snellader in Turnhout te brengen, hopende dat die het natuurlijk zou doen. Maar in de Nederlandse laders heb ik ondertussen gigantisch veel meer vertrouwen dan de gemiddelde Engelse. Dat vertrouwen bleek gegrond. De TNM 43 kW knalde de Zoe weer lekker vol, zodat ik net genoeg had om in 1 keer naar Almere te rijden.

Uiteindelijk was het dus een avontuurlijk dagje met een score van bijna 600 km (zonder ferry):

Afbeelding

Samengevat zou ik elektrisch rijden in Engeland dus nog niet aanraden, ondanks het feit dat je op de kaart al heel veel snelladers aantreft rondom London en de highway to the North. En de Zoe biedt ook totaal geen voordelen aan normale laders aangezien dat ook niet meer dan veredelde stopcontacten zijn. Als ze er al zijn. En als ze dan al publiek zijn. En het doen... Ze hebben daar op het eiland nog wel een paar jaar te gaan.

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 06 feb 2015 08:18
door GertjanVB
Mooie expeditie, echt pionieren (@fivari, je hebt nog de tijd :-)
Die eerste goeie snellader in Nederland stond natuurlijk in Oosterhout! En ja, ook na mijn ritje naar Kopenhagen was de conclusie dat we in Nederland goed bezig zijn. Alles kan beter natuurlijk, maar met de snelladers van TNM en Fastned (geografische spreiding en betrouwbaarheid) icm met een weidverbreid groot bestand aan laders met lagere laadsnelheden, zijn we goed af. Hoogmoed komt voor de val, dus we blijven scherp en kritisch!

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 06 feb 2015 09:52
door fivari
Prachtig reisverslag, met toch heel wat problemen. Dat moedigt niet aan, maar zoals Gertjan het stelt: dat pionieren geeft een avontuurlijke inslag aan die verplaatsingen en voor een dergelijke spanning zijn mensen, bijvoorbeeld tijdens hun vakantie, bereid om heel wat te betalen. Alles is in onze maatschappij zo getimed en geregeld, dat een kleine afwijking van het geplande heel wat mensen tot wanhoop drijft. Ik heb het uiteraard niet over E-mission.

Mag ik een fivari-charger suggereren om de Zoe in Engeland opnieuw tot een haalbare kaart te verheffen of hoort dat thuis in de commerciële rubriek :wink: ?

Ik had het idee dat Engeland een aanrader was voor de EV-rijder omdat er heel wat van de gratis Ecotricity snelladers langs de highways staan. De man van Fully charged gebruikt ze ook regelmatig en die spreekt nooit over problemen. Ecotricity is natuurlijk zijn sponsor en dat verklaart misschien wel een en ander. En Engeland is groot, dus 200 snelladers waarvan een deel buiten gebruik geeft nog niet het nodige comfort.

Twee vragen: de laadpalen in de parking van het station Antwerpen zijn echt slechts 11 kW? Deze laadpalen worden overal als 22 kW aangekondigd. Ik testte al Leuven en Ottignies en die waren in elk geval 22 kW.
Is er een TNM snellader in Turnhout?

En tot slot kan ik bevestigen dat jullie in Nederland in een waar EV-paradijs leven. Nochtans zijn de EVA-laadpalen in Vlaanderen en de NeMo-laadpalen in Wallonië ook erg bruikbaar. Tel daar nog de recent geplaatste laadpalen van Delhaize bij, die van de NMBS, de twee van Lidl en die van Ikea en het begint ook in België toch wel te vlotten.

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 06 feb 2015 11:19
door lvanoort
Mooi verslag! Pff dan moet je werk en lange adem en hoge ergernis drempel hebben op zo'n rit. Ik vind retourtje drachten vanuit midden van het land (180 km enkele rit) voorlopig spannend genoeg

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 07 feb 2015 01:56
door E-mission
Fivari, ik heb een Elpa lader met alle denkbare stekkers erbij. Ook een UK verloopstekker had ik gekocht. Maar 18 uur wachten aan het stopcontact is niet handig op een trip met wat haast. Daarbij is parkeren op zich al een uitdaging in de krappe overbevolkte stadjes rond London, laat staan een punt vinden met een normaal stopcontact.

Overigens, dat was ik nog vergeten te vertellen, hebben de meeste normale palen wel twee aansluitingen, alleen is daar maar 1 mennekes van. De andere is meestal een regulier Engels stopcontact. Ik heb 1 keer daarin geplugged omdat de Mennekes bezet was door een Leaf, maar die wilde niet opstarten. Een fivaro / elpa lader heeft op dat middeleeuwse eiland nauwelijks tot geen meerwaarde. Hoogstens op de boot als je tussen de vrachtwagens kan parkeren (meestal gescheiden).

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 26 feb 2015 17:53
door PieterZoe
Deze laadpaal plus Zoe kwam ik recentelijk tegen:

http://www.thenational.ae/uae/environme ... d-in-dubai

Nou kom ik zelf regelmatig in Dubai voor zaken en kan me toch echt heel weinig voorstellen bij een Zoe in Dubai: 8 van de 12 maanden is het er overdag 40 graden. Wat doet dit met het rendement van een Zoe, zeker wanneer de airco op max moet staan? Kan de batterijkoeling dit aan?

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 26 feb 2015 20:43
door E-mission
De range wordt bij alle EV's wel lager met hete temperaturen:
http://www.greencarreports.com/news/108 ... rom-canada

Een paar gebruikers in hete klimaten in Arizona hadden problemen met hun Leaf in heet weer, daarom is Nissan kennelijk bezig met een batterij die heet weer aan kan (ik vermoed vloeistof koeling?)
http://www.technologyreview.com/view/42 ... eaf-range/

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 26 feb 2015 22:01
door MartijnEV
Eerste punt heeft te maken met de airco, heeft de Zoe minder last van dankzij warmtepomp.
Tweede punt heeft te maken met gebrek aan / onvoldoende batterijkoeling in de Leaf van de eerste generatie.

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 26 feb 2015 22:18
door zoe2goe
Martijn: een warmtepomp is een omgekeerde airco. De Zoe is daar slim mee, maar alleen bij lage temperaturen, er wordt dan warmte van buiten naar binnen getransporteerd. Ruwweg 5KW afgifte terwijl de opname maar 1KW is. M.a.w., voor het arizona scenario is de Zoe niet beter dan de leaf. Ik heb overigens ergens gelezen dat de nieuwere leafs ook een warmtepomp als kachel gebruiken maar zeg eerlijk dat ik dat niet zo volg, dus ik kan het mis hebben.

Re: Opladen in het buitenland

Geplaatst: 27 feb 2015 00:39
door E-mission
De nieuwere gen Leafs hebben vanaf 2013 ofzo inderdaad ook een (veel) efficientere kachel (vermoed ook warmtepomp). Tevens is de lader 2 keer zo snel (6.2 kW ofzo, joepie) en verplaatst zodat er meer bagageruimte is. De motor is minder krachtig geworden, waardoor kennelijk totaal de NEDC range groter is geworden.