Afgelopen week ben ik met mijn Zoe vanuit Almere naar London Luton gereden. Om te beginnen met de samenvatting voor iedereen die ook naar de UK wil:
De normale oplaadpalen alsmede een aantal snellaadpalen worden geregeld door Chargemaster / Polar instant. Om te beginnen: download de app van Polar (Polar instant), op je smartphone, register en zet daar (minimaal) 20 pond tegoed op. Of regel het via
https://www.polarinstant.com/evdriver . Met de app kan je de laadpalen activeren (wat niet altijd betrouwbaar is). Door de credit krijg je een email van Chargemaster (die samenwerken met Polar) met verzoek adres, omdat je daarmee recht hebt op een gratis RFID kaart waarmee de laadpalen wel betrouwbaar te bedienen zijn. Dit moet je dus wel tijdig regelen (wat ik niet gedaan had, daarover meer later). Of je die 20 pond op kan maken is nog maar de vraag, want de laadpalen zijn allemaal gratis. Alleen de snelladers zijn 7.50 pond per 30 minuten (alleen zie ik daar nog geen rekening voor in de app). Althans, die van Polar / Chargemaster. De normale laadpalen zijn heel vaak voorzien van 1 Level 2 Mennekes punt van 7 kW (in de praktijk lijkt het stuk langzamer nog overigens, ik ga het nog eens nameten) en 1 Engelse "schuko" van 3 kW (waar ik ook op kan nu met verloopstekkertje, maar dat zal wel helemaal niet vooruit te branden zijn). De snelladers (niet veel) behoren 43 kW te zijn, maar ik meet 22 kW. Overigens zie je op de site van Chargemaster prijzen genoemd, terwijl de app laat zien dat de 7 kW palen gratis zijn. Daar kan je overigens ook zien hoeveel kW (je kan filteren op snelladers), iets wat je niet op de site kan zien:
http://www.chargemasterplc.com/index.php/live-map/ . Oftewel, het is allemaal nog flink vaag en in de kinderschoenen.
Daarnaast is er Ecotricity. Zij bouwen enkel snelladers, een beetje a la Fastned, over de hele UK langs alle snelwegen. Het verschil met Fastned is dat ze (nog) allemaal gratis zijn. Veel laders offline, helemaal de CCS lijkt bijna nergens het te doen:
http://www.ecotricity.co.uk/for-the-roa ... ic-highway . Je kan een gratis pas aanvragen die prompt thuis (in NL) gestuurd wordt:
http://www.ecotricity.co.uk/for-the-roa ... ation-form . Ik kreeg geen email bevestiging, dus heb het later nog eens geprobeerd, met als resultaat dat ik nu twee passen heb.
De praktijk ervaring laat zien dat veel palen in de nacht achter een hek staan ergens, als ze dat niet staan kan je er ICE auto's vinden. Er zijn sowieso bar weinig palen te vinden behalve downtown London. De palen zijn heel sloom, de app onbetrouwbaar, vaak liggen palen er uit en de lokatie komt soms totaal niet overeen. Wat kan helpen is om de chargemap app er naast te houden, dan kan je beter zien of palen enkel in kantooruren te bereiken zijn, enkel voor klanten, etc. De meeste zijn bedoelt voor bedrijven / klanten (Vauxhall Ampera, Nissan), publieke palen zijn echt zeldzaam.
Hier mijn persoonlijke avontuur:
We begonnen volgeladen vanuit Almere. Niet alleen qua stroom, ook qua bagage, omdat mijn vriendin een paar maanden voor Easyjet gaat werken. Even snel bijladen langs de A4 bij Leiderdorp op 43 kW, daarna door naar Hoek van Holland. Van te voren zag ik al tal van 11 kW palen in "downtown" Hoek van Holland, dus hebben daar zorgeloos gelunched terwijl de Zoe tot 90% opgeladen werd:
Hierna de (bijna lege) boot opgevaren die ons naar Harwich zou brengen. Aangezien ik allerlei 5 pins 32 kW stekkers voor trucks zag hangen (om hun koeling en zo draaiende te houden) meteen gevraagd of ik hem daar aan kon hangen (want heb een Elpa lader met allerlei stekkers). De hesjesman wees me er op dat er ook gewoon een laadpunt voor in de boot was! Was even zoeken, maar vond inderdaad een mooie Mennekes plug. Helaas gaf de Zoe rood licht en heb ik het opgegeven na wat pogingen. De main switch nog aan/uit geprobeerd en met de aardlek zekering er op gepield, maar maakte niet veel uit. De Zoe gaf op een gegeven moment zelf de "cannot charge" error ofzo, maar die was met het opstarten aan het einde van de vaart weer verdwenen gelukkig. Met 90% charge moest ik toch wel een eind komen.
We hadden heerlijk gegeten in de boot, de avond konden we verder besteden aan rustig binnendoor westwaarts rijden en tussendoor bijladen. Het eerste grote dorp west van Harwich meteen maar gezocht naar de laders om te kijken of het zou werken. Daar bleek de lokatie meteen al niet te kloppen, maar een mederwerker van de supermarkt die net aan het dicht gaan was kon me gelukkig vertellen dat hij een lader wist bij de supermarkt aan de overkant. Het starten met de app werkte prima (al plopte de lader rechts open terwijl we opdracht aan de linker hadden gegeven, whatever):
7 kW schoot dus niet op. Ik denk dus dat het een stuk langzamer is in de praktijk. Na een half uur hangen maar doorgereden om bij een andere lader in Bishop Stortford (bij Stansted) daar nog een keer te hangen (want de totaal afstand was net wat te kort vanuit Harwich). Was even zoeken bij de Nissan dealer, maar achter de dealer in een donker hoekje vonden we wat op de muur geschroefd. We hadden uitgerekend ongeveer een klein uurtje nodig te hebben om genoeg te hebben (met marge) om naar Luton te komen, dus met de app (gelukkig) de lader succesvol geopend en opgestart, waarna we de ipad aangegooid hebben en mooi een aflevering van ice pilots konden kijken:
Rond middernacht kwamen we vervolgens bij het hotel aan bij London Luton Airport. Hierna wilde ik (want nog maar 20 km over) meteen maar de laders opzoeken die ik op de kaart had gezien in de buurt. Ik had namelijk ook mijn super kleine Brompton vouwfiets achterin mee (lang leven marktplaats), zodat ik na aankoppelen weer terug naar het hotel kon fietsen zodat ie overnight kon opladen. Dat bleek echter een flink avontuur te worden. De eerste laders stonden achter een dicht hek van een Vauxhall dealer, andere op het fabrieks terrein. Toen vond ik een lader die niet op de kaart stond bij het GM visitor center (die in de app op een heel andere locatie stond), maar die kreeg ik niet aan via de app. In downtown Luton op een niet al te frisse parkeerplaats (Luton sowieso baggerstad) de volgende lader gevonden, maar ook die kreeg ik niet aan via de app. En sowieso had ik in de ochtend terug moeten keren, want vanaf 0800 zou het betaald parkeren zijn geweest (en ik had nog geen cash mee, want ging enkel met munten natuurlijk). Oftewel, terug naar hotel en pitten. Oh, en meteen maar mail verstuurd naar Chargemaster om laadpas naar hotel te laten sturen.
De dag daarop, terwijl mijn vriendin haar eerste werkdag begon om de hoek van het hotel, kon ik weer op avontuur. De Vauxhall dealer was open, maar alle laders waren bezet door ICE auto's. Toch maar even vragen binnen, tenslotte staan ze gewoon als beschikbaar in de Polar app (de chargemap app had me overigens wel meer info kunnen geven in hindsight). Kwam daar een andere EV rijder tegen (Engelsman, oorspronkelijk uit Suid Afrika) met een iMev die net exact hetzelfde aan het vragen was. Gelukkig was het personeel heel behulpzaam en hebben ze met heel veel moeite (want de Ampera kon niet meer rijden en hield de Schuko bezet waar de iMev aan moest) en schuiven ons allebei aan de laadpaal gekregen (oa met hun polar pas omdat de app het weer niet deed), waarna ik de Brompton vouwfiets uit de achterbak heb gepakt en met de Engelsman weer terug ben gelopen (toevallig ook werkzaam bij Easyjet).
Een paar uur later weer naar de Vauxhall dealer gefietst. De Renault app lijkt het hier overigens prima te doen, updates van laadstatus, voorverwarmen en direct verwarmen lijken het goed te doen. Ik kreeg de tip van de dealer dat er om de hoek nog een lader zou staan, van Chargemaster. Ik snapte niet goed wat hij precies bedoelde, maar ben maar gaan kijken op zijn aanwijzingen. Na paar km zie ik ineens het gebouw van Chargemaster, ze bleken gewoon op 5 minuten rijden van m'n hotel te zitten! Gelukkig dat ik het gebouw zag, want de lader die ik wel zag in polar app was op de kaart 500 meter verderop en had ik anders niet gevonden (notabene hun eigen lader!). Kom ik aangereden bij de receptie, blijkt er gewoon een volledige Chademo/AC/CCS snellader te staan (kwam er later pas achter dat ze die hadden en via de app kon filteren). voor het gebouw te staan! Mooi, dan zit mijn vriendin zonder problemen in deze hoek de komende maanden. Want ik ga over paar dagen weer naar huis, de Zoe blijft tot het voorjaar nog daar. Een auto in de UK is onmisbaar. OV is slecht en duur. Fietsen is levensgevaarlijk. In NL overleef ik het wel op de motor (elektrieke krijg ik in januari) of per OV of met meerijden. Meteen bij Chargemaster binnengelopen en gevraagd voor een pas. De mijnheer die mijn email had ontvangen en er net mee bezig was kon hem meteen overhandigen, daarna nog wat gepraat over de verschillen NL en UK.Ik heb bij chargemaster nu 2 keer geladen, 43 kW is het volgens mij niet. Ze lijken in ieder geval binnen een dag wel de lokatie van hun eigen lader aangepast te hebben op de polar app. Nou kijken of de AC lader ook naar 43 kW kan. De middelste auto is een elektrieke BYD (Build Your Dreams) uit China, die worden ook nu als taxi in Rotterdam gebruikt:
Gisteren maar eens de shopping mall in downtown Luton bezocht. Er scheen een laadpaal te moeten zitten, dus dat is mooi te combineren. Snel genoeg gevonden, maar op rood met een papiertje er aan dat er elders laders waren. Dat klopte gelukkig, in een parkeergarage daarnaast hadden we die snel gevonden. Het voordeel dat elektrisch rijden hier nog uitgevonden moet worden (totaal geen PHEV's gezien, twee Tesla's, de iMev, i3 en BYD) is dat de voorrangsplekken met laders waarschijnlijk leeg zijn. Op deze rete drukke zaterdag was dat dus ook het geval. En dat kwam dubbel mooi uit, want met twee plekken kan er vaak maar eentje aan de 7 kW Mennekes en moet de andere aan de slome "Schuko". Vol was hij echter nog lang niet na een uur of drie (begonnen op 1/3 ofzo), wat mij doet vermoeden dat 7 kW bij lange na niet gehaald wordt.
Elektrisch rijden is hier dus nog echt pionieren. M'n vriendin moet in april naar Gatwick voor haar airbus training, maar daar staan dus letterlijk NUL palen tot in de wijde omgeving. Heel toevallig wel een (gratis) snellader net zuid van de stad daar van Ecotricity. Hopelijk dat die betrouwbaar is. To be continued....