Openbaarladen.nl
Geplaatst: 26 jan 2018 21:47
(Waarschuwing vooraf: beetje dit topic gestart om wat frustratie van me af te schrijven, kan dus wat zuur overkomen)
Zo'n twee jaar geleden werd mijn interesse in elektrisch rijden gewekt. De Zoe was er al een tijdje, en was me ook al eerder opgevallen, en Natuur en Milieu maakte volop reclame voor hun private-lease actie. Maar er was een grote MAAR: ons huis ligt niet aan de straat. Aan de voorzijde een speelplein, aan de achterzijde via een steegje naar een straat met parkeerruimte. Dus geen gelegenheid om zonder meer aan een eigen laadvoorziening een auto te laden. En met de 22kWh van de Zoe was dat toch echt wel nodig, ook al is de auto voornamelijk bedoeld om dagelijks 80-90km over provinciale wegen te rijden. Voor er een aanschaf (of lease) mogelijk was dus eerst op zoek naar een laadvoorziening op de openbare weg.
Helaas bleek al snel dat de gemeente Meppel nog geen beleid had op het gebied van laden langs de openbare weg, maar dat dit wél in ontwikkeling zou zijn. Dat duurt dan natuurlijk wat langer dan wordt voorgespiegeld, maar in april 2017 kwam het bericht: Allego gaat voor de gemeente laadpalen plaatsen op verzoek van inwoners! En dat in combinatie met de inmiddels vergrote batterij van de Zoe maakt het een heel stuk aantrekkelijker. Als dan ook de fossiele auto wel wat oud begint te worden is de tijd rijp om bij Renault langs te gaan en een proefrit te maken.
Op 16 juni 2017 dan eindelijk daadwerkelijk de aanvraag ingediend op openbaarladen.nl. Natuurlijk was de door mij gekozen plaats niet mogelijk (dat parkeerterrein achter het huis), maar Allego kwam met een alternatief. En zo lijkt het dat dit best snel ging, maar dat is helaas niet zo:
16-6 aanvraag
26-6 herinnering gestuurd via Twitter
29-6 reactie terug, direct beantwoord
4-7 opnieuw herinnering via Twitter
7-7 antwoord via mail
9-8 publicatie verkeersbesluit
22-9 maar weer eens een herinnering via Twitter; blijkt dat Allego niet op de hoogte is van het verkeersbesluit! Dus ook nog niet weet of er bezwaren zijn ingediend in de bezwaarperiode (niet gelukkig)
16-10 nog maar weer een herinnering via Twitter. Reactie dat de netbeheerder gevraagd wordt om een aansluiting. Opnieuw rekenen op 8 weken (!) doorlooptijd
9-12 Twitter maar weer gebruikt. Allego reageert slecht op de mail, maar via Twitter komt er meestal snel een reactie
11-12 Goed nieuws: de plaatsing van de paal staat ingepland voor week 2, afhankelijk van het weer. Klinkt positief!
16-1 Nog geen zicht op een paal, dus opnieuw Twitter gebruikt. Krijg morgen antwoord
25-1 Kennelijk is zelfs de dame op Twitter me wat zat aan het worden, want nog steeds geen antwoord. Nog een keer lief vragen, en nu wel reactie via de mail: de aanvraag ligt bij de aannemer en is nog niet ingepland...
Kortom, ruim een half jaar na de aanvraag is er nog geen laadpaal geplaatst, maar nog steeds "in ontwikkeling". Dat is wat langer dan de 12 weken die in de eerdere communicatie werd genoemd (nou is dat ook wel erg kort, gezien de proceduretijd bij gemeentes). En dus zijn we twee jaar na mijn eerste pogingen nog steeds fossiel aan het rijden. Want tja, ook Renault is niet de snelste als het om leveren gaat. Eind juli 2017 hebben we de knoop doorgehakt en onze Zoe R90 besteld. Verwachte levertijd: oktober/november, later december. Dat leek nog op tijd om onze fossiel te vervangen, waarvan de APK 10/12 afliep. Inmiddels wordt de Zoe begin februari verwacht (zal binnenkort weer eens informeren of de auto inderdaad 19/1 geproduceerd is, zoals voor de Kerst werd verteld) en hebben we een tijdelijke auto van de dealer gehuurd (want ja, die oude fossiel werd ondertussen natuurlijk ook slechter en onbetrouwbaarder...).
Al met al een heel traject dus. Het laat in ieder geval zien dat je nog steeds behoorlijk wat doorzettingsvermogen moet hebben om een EV te gaan rijden, het is wat dat betreft nog niet echt een massa-product aan het worden...
Zo'n twee jaar geleden werd mijn interesse in elektrisch rijden gewekt. De Zoe was er al een tijdje, en was me ook al eerder opgevallen, en Natuur en Milieu maakte volop reclame voor hun private-lease actie. Maar er was een grote MAAR: ons huis ligt niet aan de straat. Aan de voorzijde een speelplein, aan de achterzijde via een steegje naar een straat met parkeerruimte. Dus geen gelegenheid om zonder meer aan een eigen laadvoorziening een auto te laden. En met de 22kWh van de Zoe was dat toch echt wel nodig, ook al is de auto voornamelijk bedoeld om dagelijks 80-90km over provinciale wegen te rijden. Voor er een aanschaf (of lease) mogelijk was dus eerst op zoek naar een laadvoorziening op de openbare weg.
Helaas bleek al snel dat de gemeente Meppel nog geen beleid had op het gebied van laden langs de openbare weg, maar dat dit wél in ontwikkeling zou zijn. Dat duurt dan natuurlijk wat langer dan wordt voorgespiegeld, maar in april 2017 kwam het bericht: Allego gaat voor de gemeente laadpalen plaatsen op verzoek van inwoners! En dat in combinatie met de inmiddels vergrote batterij van de Zoe maakt het een heel stuk aantrekkelijker. Als dan ook de fossiele auto wel wat oud begint te worden is de tijd rijp om bij Renault langs te gaan en een proefrit te maken.
Op 16 juni 2017 dan eindelijk daadwerkelijk de aanvraag ingediend op openbaarladen.nl. Natuurlijk was de door mij gekozen plaats niet mogelijk (dat parkeerterrein achter het huis), maar Allego kwam met een alternatief. En zo lijkt het dat dit best snel ging, maar dat is helaas niet zo:
16-6 aanvraag
26-6 herinnering gestuurd via Twitter
29-6 reactie terug, direct beantwoord
4-7 opnieuw herinnering via Twitter
7-7 antwoord via mail
9-8 publicatie verkeersbesluit
22-9 maar weer eens een herinnering via Twitter; blijkt dat Allego niet op de hoogte is van het verkeersbesluit! Dus ook nog niet weet of er bezwaren zijn ingediend in de bezwaarperiode (niet gelukkig)
16-10 nog maar weer een herinnering via Twitter. Reactie dat de netbeheerder gevraagd wordt om een aansluiting. Opnieuw rekenen op 8 weken (!) doorlooptijd
9-12 Twitter maar weer gebruikt. Allego reageert slecht op de mail, maar via Twitter komt er meestal snel een reactie
11-12 Goed nieuws: de plaatsing van de paal staat ingepland voor week 2, afhankelijk van het weer. Klinkt positief!
16-1 Nog geen zicht op een paal, dus opnieuw Twitter gebruikt. Krijg morgen antwoord
25-1 Kennelijk is zelfs de dame op Twitter me wat zat aan het worden, want nog steeds geen antwoord. Nog een keer lief vragen, en nu wel reactie via de mail: de aanvraag ligt bij de aannemer en is nog niet ingepland...
Kortom, ruim een half jaar na de aanvraag is er nog geen laadpaal geplaatst, maar nog steeds "in ontwikkeling". Dat is wat langer dan de 12 weken die in de eerdere communicatie werd genoemd (nou is dat ook wel erg kort, gezien de proceduretijd bij gemeentes). En dus zijn we twee jaar na mijn eerste pogingen nog steeds fossiel aan het rijden. Want tja, ook Renault is niet de snelste als het om leveren gaat. Eind juli 2017 hebben we de knoop doorgehakt en onze Zoe R90 besteld. Verwachte levertijd: oktober/november, later december. Dat leek nog op tijd om onze fossiel te vervangen, waarvan de APK 10/12 afliep. Inmiddels wordt de Zoe begin februari verwacht (zal binnenkort weer eens informeren of de auto inderdaad 19/1 geproduceerd is, zoals voor de Kerst werd verteld) en hebben we een tijdelijke auto van de dealer gehuurd (want ja, die oude fossiel werd ondertussen natuurlijk ook slechter en onbetrouwbaarder...).
Al met al een heel traject dus. Het laat in ieder geval zien dat je nog steeds behoorlijk wat doorzettingsvermogen moet hebben om een EV te gaan rijden, het is wat dat betreft nog niet echt een massa-product aan het worden...