Pagina 1 van 1

Verdwijnen van type 2 AC snelladers

Geplaatst: 03 apr 2021 07:30
door SaltyZoe
Recent las ik dat Shell niet van plan is nog type 2 snelladers te plaatsen bij de installatie van hun nieuwe Recharge laadnetwerk.
Ik heb net een Renault Zoe gekocht (met 48kW AC snelladen). En ik hoop dat dit niet betekend dat over een tijdje het niet meer mogelijk is om type 2 te snelladen.

Fastned heeft gelukkig geen plannen (so far) om de type 2 laders weg te halen of te vervangen. En gridserve in de UK heeft ook gewoon type 2 geplaatst bij hun nieuwe fourcourt.

Iemand meer informatie over Nederlandse aanbieders en de toekomst van type 2 snellden?

Re: Verdwijnen van type 2 AC snelladers

Geplaatst: 13 okt 2021 10:17
door ffonz
Het is max 43 kW snelladen, geen 48 kW. Ik heb ook de indruk dat er niet veel 43 kW AC snelladers bij komen. Maar dat is ook niet nodig! Wees blij dat een Zoe met 22 kW kan laden.

Met een Q90 is niet meer mogelijk dan 37 kW en bij ongeveer 25% begint hij al af te knijpen. Met een Q210 is meer mogelijk, maar dan heb je maar de halve actieradius. En gaat de winst tov Q90 verloren aan 2x zoveel stoppen.

Ik sta nu bij een 22 kW laadpaal, 9°C accutemp te laden met 9 kW. Bij een 43 kW paal blijft dat 9 kW.

Lees deze reactie van mij maar eens: viewtopic.php?p=244700#p244700
Hier heb ik een berekening gedaan van het voordeel bij snelladen onder ideale omstandigheden. Max 18 minuten winst tov 22 kW. Maar bij een koudere accu haal je dat dus nooit.

Re: Verdwijnen van type 2 AC snelladers

Geplaatst: 13 okt 2021 11:59
door Gliset
Het zou dus mooi zijn als er ook "gewone" 22kW AC laders worden geplaatst op verzorgingsplaatsen langs de snelweg...

Re: Verdwijnen van type 2 AC snelladers

Geplaatst: 30 nov 2021 16:18
door joselly
Ik heb vrij recent nog met een medewerker van FastNed via E-Mail een beetje in de clinch gelegen.
Het is blijkbaar de policy bij FastNed om bij nieuwe stations en stations die een Upgrade krijgen geen Type 2 (AC connectoren zoals FastNed ze noemt) te installeren.

Volgens hun is het aandeel auto's met Type 2 connectoren zo klein dat het voor hun niet lonend is om Type 2 te installeren. Volgens deze man zou het ook de doorstroom bij de stations bevorderen als er geen Type 2 palen zijn. Mijn verweer dat er een hele batterij aan auto's zijn die een type 2 stekker hebben, werd weggewuifd met de opmerking dat dit allemaal oudere auto's zijn. Hij wist verder te vermelden dat er genoeg laadpalen in steden langs de autoweg zijn en dat ik daar dan maar heen moest met mijn Renault.

Shell heeft volgens de laadpaal kaart wel enkele stations met een type 2 stekker, maar dat zijn er niet zoveel.
De ANWB heeft een goede APP (onderweg) waar je kunt zoeken en filteren op het type laadpaal wat je nodig hebt, nadeel is alleen dat er ook laadpalen tussen staan die achter het hek van een autobedrijf, of op de oprit van een particulier adres staan.
Ik heb ze gevraagd ook de filter optie "particulier" toe te voegen, of het gaat gebeuren zal afwachten zijn.

Weet iemand overigens of er een adapter stekker is van CCS naar Type 2? Als je de Pinout bekijkt is het enige verschil de extra + - contacten aan de onderkant. Zou het mogelijk zijn om met een adapter(kabel) dan toch de CCS kabel bij een Laadstation te gebruiken?

Re: Verdwijnen van type 2 AC snelladers

Geplaatst: 30 nov 2021 23:07
door Andere Peter
@ joselly
Wat ben ik blij dat je eerst hier vraagt ipv zelf een kabeltje gaat knutselen.
De ccs werkt met die 2 extra pinnen en daar staat ongeveer 400 V gelijkstroom op
Type 2 mennekes is wisselstroom op 230 V per pin (max 3 = ook 400V)
(De 2 kleinere pinnen in beide stekkers zijn voor data overdracht)
Een simpel verloopje zal er dus nooit komen 🥴

Re: Verdwijnen van type 2 AC snelladers

Geplaatst: 01 dec 2021 15:25
door Pepone
Ik denk dat de aanbieders wel stroom willen blijven verkopen aan ons, dus er zal wel een oplossing worden bedacht.

Groet, Ron.

Re: Verdwijnen van type 2 AC snelladers

Geplaatst: 02 dec 2021 15:34
door Gliset
Dat waag ik te betwijfelen. De reactie is vooral erg afwijzend op de AC laadbehoefte. Die lijkt er alleen te zijn bij de goedkopere en oudere EV's (waaronder onze Zoë's), maar vermoedelijk is dat ook de groep die het minste wil uitgeven aan laden langs de snelweg. Dus hoewel ik het heel erg met je eens ben (ook langs de snelweg zou AC laden beschikbaar moeten zijn) gaat Fastned hier vermoedelijk echt niet op terugkomen. Terwijl 1 of 2 22kW laders qua vermogen natuurlijk wegvallen als er meerdere 350kW laders worden opgesteld...

En hoe anders in Frankrijk, waar AC wél wordt geplaatst (want verplicht zo begrijp ik van social media)