Pagina 1 van 1

Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 02 jan 2020 18:31
door Rickvp
Ik heb gemerkt dat er best een beetje onduidelijkheid is over het activeren van het easylink systeem van Renault. Dit systeem zit onder andere in de nieuwe ZOE ZE50 auto's. Sommige informatie uit dit bericht is al eens verschenen in een ander topic op dit forum maar hoop op deze manier een duidelijke samenvatting te kunnen geven over hoe het easylink systeem kan worden geactiveerd. Er is vanuit Renault (op internet en in handleidingen) wel wat informatie beschikbaar over dit onderwerp maar ik heb gemerkt dat deze op sommige punten wat tekort schiet.

1. Om te beginnen moet het systeem verbonden zijn met een cellulair netwerk (GSM netwerk). Dit kan worden gecontroleerd door op het autosymbooltje te drukken rechtsbovenin het easylink scherm. Hier is te zien of het netwerk "Verbonden" is. Deze connectiviteit wordt alleen actief als de motor van de Zoë is "gestart" (ready) is.
Connection.jpg
2. Vervolgens moet er gecontroleerd worden of er al een activeringsverzoek is ingediend door het easylink systeem bij Renault. Dit was bij mij niet het geval. Dit kan gecontroleerd worden in hetzelfde scherm als beschreven in stap 1. Data gegevensuitwisseling moet op ON staan. Als dit niet het geval is en ook niet te wijzigen is dan is het systeem niet geactiveerd. Als data "gegevensuitwisseling" op ON staat, ga verder met stap 4.

3. Deze stap kan alleen uitgevoerd worden als de auto uit zijn "slaapstand" komt. Als de auto al actief is geweest (motor start) of er al gebladerd is op het easylink systeem zul je eerst weer even uit moeten stappen, de deuren op slot doen en 5 á 10 minuten wachten alvorens weer in te stappen. Op het easylink scherm verschijnt de profielkeuze. Onder deze keuze staat een knop "verbinden". Start eerst de motor (ready), wacht een paar seconden (om het cellulair netwerk de kans te geven om te verbinden) en druk op "verbinden". Binnen enkele seconden verschijnt er een melding dat het systeem binnen 72 uur geactiveerd wordt. Als er op de knop "verbinden" is gedrukt maar er nog geen verbinding was met het gsm netwerk zal er een melding verschijnen die aangeeft dat er om technische reden een fout is opgetreden. Probeer het gerust nog eens (wel weer eerst uitstappen en de auto in de slaapstand laten gaan) door deze stap te herhalen maar wacht even iets langer nadat je de motor hebt "gestart"

4. Voeg vervolgens de auto toe in de MY Renault app. Als het easylink systeem is geactiveerd door Renault dan zal functie "koppelen" beschikbaar komen waarmee het systeem kan worden "gesynchroniseerd" met de MY Renault app.
Screenshot_20200102-083001.png
Vanaf nu kan het dus 72 uur duren voordat je de auto met app daadwerkelijk kunt synchroniseren.

Er is een instructiefilmpje beschikbaar, deze kan er nuttig zijn.
https://youtu.be/fAexEIinLcM

Er is meer info te vinden op:
https://easyconnect.renault.nl/help/easy-link

Tot zover ben ik op dit moment gekomen. Mocht er voortgang zijn laat ik het weten.

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 02 jan 2020 19:46
door Injector1
Instructie”s opgevolgd.
Het is niet gelukt.
Als ik op het autootje druk, met de motor aan, zie ik het symbool van internet, met daaronder , de melding, niet verbonden.
Is het een defect, of heeft de dealer wat vergeten te activeren, voor de aflevering?
Alvast bedankt voor eventuele reactie.

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 02 jan 2020 21:03
door EriClio
Vandaag bij dealer geweest met nieuwe Clio. Aangegeven dat live services niet werkt, of niet geactiveerd is. Ze komen er zelf ook niet uit want weten niet hoe te herkennen is of het wel of niet werkt. @Rickvp: ik heb je uitleg van de ZOE hierboven gelezen, maar weet niet of ik het echt begrijp.
- moet ik ook een provider kunnen zien, op jouw foto zie ik namelijk KPN? Bij mij zie ik niets staan.
- kan ik controleren of live services werkt door het actuele weer te kunnen volgen? Dit is nu niet het geval, geen weerinfo te raadplegen.
- hoe kan ik nog meer concreet controleren of het wel of niet werkt?

Bedankt!

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 02 jan 2020 23:44
door Rickvp
@Injector1
Als ik in de auto stap en op het auto symbooltje druk dan krijg ik eerst "niet beschikbaar" --> na de motor gestart te hebben kreeg ik na 10 seconden "Verbindingsfout" en na nog eens een seconde of 5 sprong de netwerkstatus op "Verbonden". Het duurt dus even voordat de verbinding tot stand komt. De motor moet wel echt gestart zijn (bij de Zoë te zien in het dashboard of wanneer bijvoorbeeld de kachel aan gaat).

@EriClio
- Het easylink systeem heeft bij mij vanaf het begin af aan al een provider aangegeven, KPN dus in mijn geval. Als er geen of slechte dekking is in het gebied waar je bent zou dit problemen kunnen geven. Kan mij alleen niet voorstellen dat dit in dit land nog veel voor komt.
- Bij de R-link in mijn vorige Zoë was het weerbericht onderdeel van de live services, dus ik kan mij voorstellen dat je ook in het easylink systeem hieruit kunt opmaken of er verbinding is.Ik kan verder geen menu vinden anders dan het auto symbooltje wat mij meer duidelijkheid verschaft over de verbinding of live services.
- Als het systeem is geactiveerd veranderde bij het auto symbooltje het tekentje wat erboven staat in twee pijltjes. Dit betekent dat de gegevensuitwisseling is ingeschakeld.
Connected.PNG
In de easylink manual (te vinden op: https://easyconnect.renault.nl/uploads/ ... 1323-4.pdf)
staan de mogelijke symbooltjes uitgelegd op pagina 7.11:
Verbinding.PNG
Ik zou dus op zijn minst verwachten dat er boven het autootje één of meer boogjes staan die aangeven dat er iets van een verbinding is.

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 03 jan 2020 09:57
door PrimaTMan
Een handige toevoeging is dat als je 'Verbinden' hebt geprobeerd en dit heeft geleid tot een 'Technische fout' dan kun je door de aan/uit button (links onderin scherm) lang (+/- 5sec) vast te houden het systeem resetten.

Hierdoor verschijnt opnieuw het profielkeuze (start) scherm inclusief 'Verbinden' button.

Dan kan je het op deze manier opnieuw proberen zonder dat je auto steeds uit/in hoeft om het startscherm met 'Verbinden' button te forceren.

Overigens kwam ik tot de conclusie dat je 'verplicht' in de eerste dialoog na activeren van 'Verbinden' button naar 'Details' moet gaan. Dit om akkoord te gaan met de disclaimer (alg vw).
Als ik dit niet deed kreeg ik elke keer 'Technische fout'. Dit terwijl ik toch wel netwerk verbinding had op dat moment.

Mocht er iemand meelezen van Renault:
Zorg aub dat bij aflevering deze handelingen vooraf zijn gedaan of samen met de klant worden doorlopen.
De handelingen voor het 'activeringsverzoek' zijn verre van intuitief te noemen en levert veel frustratie op bij nieuwe rijders. Zeker bij de niet-techneuten...

De filmpjes zijn behoorlijk 'vaag' en suggestief en bieden te weinig hulp specifiek voor de nieuwe Easy Connect variant in bv de nieuwe Zoe.

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 03 jan 2020 11:13
door Injector1
Het auto symbooltje, rechtsboven, is niet verlicht.
Als ik in het netwerk kijk, is de signaalsterkte prima, maar er onder staat: NIET VERBONDEN.

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 03 jan 2020 11:20
door Injector1
Wat me ook opvalt is, dat de MY Renault App, waar je aanbiedingen en onderhoud en app datum kan zien, mijn kenteken bij het aanmelding bij Renault, het kenteken niet in het systeem zit bij Renault.
Kleine of grote letters , streepjes of geen streepjes er tussen, niets helpt.
Heeft de dealer mij soms niet aangemeld, zou dat het probleem kunnen zijn?

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 03 jan 2020 11:39
door Rickvp
Ik zou even contact opnemen met de dealer of misschien beter nog met de Renault klantenservice. Zij kunnen je hopelijk duidelijkheid geven over of de dealer je wel of niet hebt aangemeld.

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 03 jan 2020 12:51
door Injector1
Ik heb het 1 uur geleden, bij de dealer gemeld.
Volgens de dealer, zou het theoretisch kunnen,dat de Zoe abusievelijk nog niet is aangemeld bij Renault.
Even afwachten dus.

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 03 jan 2020 14:33
door Injector1
Inmiddels contact gehad met Renault Ned.
Er Is iets niet goed gegaan, bij aanmelden van de auto.
De dealer gaat mij bellen, wanneer een en ander in orde gemaakt wordt.
Wordt vervolgd.
Beste forumleden, allemaal bedankt, voor het meedenken.

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 06 jan 2020 17:49
door Injector1
Vandaag contact gehad, met Renault Nederland.
Zij werken aan een oplossing.
Het is nog niet bekend, of het een softwarematig, of een hardware probleem is.
Op het beginscherm, waar ik op bevestigen moet klikken, lichten de twee pijltjes niet op.
En dus valt er ook niets te versturen.
Zo gauw ik ga rijden, of stilstaand, naar het navigatiesysteem ga, dan branden de pijltjes wel.
Tot zover de info.
Wordt hopelijk snel opgelost

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 06 jan 2020 21:53
door EriClio
Ik kwam er vandaag achter dat het favoriete land bij mijn easy link nav Belgie/Luxemburg is. Nu heb ik gelezen dat alleen het favoriet ingestelde land automatisch wordt geupdate. Ook heb ik gelezen dat het mogelijk is het favoriete land te wijzigen door een softwarematige handeling via de pc en middels een usb stick contact te maken met het easylink systeem. Heeft hier iemand ervaring mee?

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 07 jan 2020 00:13
door HenkRenting
Ik lees heel veel wat inderdaad klopt, maar als Renault Frankrijk de services niet goed aan je auto heeft gehangen, je kunt blijven proberen te verbinden wat je wil, maar het zal niet gaan werken...
De dealers weten hier weinig van en kunnen zelf ook niets hier aan verhelpen. Ook Renualt NL kan dit niet en moet het doorgeven aan Renault Frankrijk. Zij moeten die services aan je auto hangen. Er zijn heel veel verschillende services. Alleen al voor file en flitsers zijn er al een aantal verschillende.

Kortom: heb je problemen, dan meteen met Renault Nederland bellen (0800-0303) en door blijven vragen tot het probleem boven water is. De dealer is je officiele aanspreekpunt, maar daar kom je waarschijnlijk weinig verder mee.
Wil je het opgelost: Renault Nl klantenservice.

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 07 jan 2020 16:16
door Injector1
Bij mijn Zoe, is het een technisch probleem.
Het autootje, rechtsboven , is zwart en reageert niet op aanraken.
Dus is er geen gegevens uitwisseling mogelijk.
Als ik Navigatie inschakel, dan is er wel verbinding, in en uitgaande pijltjes lichten op.
Een en ander, is in onderzoek, bij Renault Nederland.
Ik heb inderdaad de indruk, dst de Dealer niet veel van af weet.

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 17 jan 2020 19:13
door Injector1
Zoe staat nu 8 dagen bij de dealer.
Easy link nog steeds niet gerepareerd.
Wachten al een week, op onderdeel.
Ook de kachel is stuk, zie ander item.
Ik heb wel de Zoe demo Editon One mee gekregen.
Wordt vervolgd.

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 29 jan 2020 14:38
door Crowne
Had voor de nieuwe captur hetzelfde probleem dat de services voor Easylink nog niet door de dealer geactiveerd waren. (slordig) Hierop contact gehad met Renault Nederland zelf via contactformulier op Renault.nl . Werd binnen een half uur gebelt en min of meer zelfde strekking uitgelegd gekregen als hierboven, echter moest er ook nog iets IT technisch goed gezet worden door Renault Nederland.

In algemeen:

- neem contact op met Renault Nederland via website
- Renault Nederland checked of de settings correct zijn. (in ons geval stond onze auto nog niet geleverd ??? Bizar)
- Na confirmatie van de settings door Renault Nederland, start je auto (motor moet draaien)
- Wacht minstens 4 minuten voordat je op verbinden drukt in het start scherm van Easylink
- Accepteer de voorwaarden en delen van informatie
- system geeft daarna aan of het gelukt is of je krijgt foutmelding. (helaas had ik eerste keer foutmelding en was er blijkbaar nog geen verbinding)
- last but not least moet je helaas 72 uur wachten totdat alle services zijn geladen.
- Zodra dit gebeurd is kan je ook de myrenault app koppelen aan je auto.

Renault gaf overigens aan terug te bellen met aantal dagen als ze zouden zien dat er nog geen activatie was en gaf aan de dealers beter op te leiden/trainen.

Suc6

P.s. Captur schermafbeeldingen wijken iets af van in dit ZOE forum gedeelde foto's

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 04 feb 2020 17:51
door Injector1
Inmiddels staat mijn nieuwe Zoe, 4 weken bij de dealer en het Easy link systeem, werkt nog steeds niet.
Er is waarschijnlijk een data onderdeel defect en die is blijkbaar , niet leverbaar.
Oeverloos gebeld, met Klantencontact Renault.
Zij beloven de bekend koeien met gouden horens, maar er gebeurd niets.
De nieuwe Zoe , is op 30 December aan mij afgeleverd en is nog geen dag in orde geweest, ook de kachel is er mee gestopt.
Ik heb de Zoe 8 dagen voor de deur gehad, de andere, 27 dagen staat de auto bij de Dealer...….
Het is te triest voor woorden en een anti reclame , voor Renault.

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 14 feb 2020 13:16
door openkader
Koop je een nieuwe auto voor een hoop geld en dan werkt je ZE app niet. Renault schijnt nog bezig te zijn met een update. Weet iemand hoe lang dat nog gaat duren? Kan nu mijn laadstand niet zien.

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 14 feb 2020 16:51
door Injector1
Ik heb de Zoe, afgeleverd 30-12-2019, bij de dealer achtergelaten.
Ik blijf met de demo rijden, een Zoe edition one.

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 18 feb 2020 22:01
door Sieger
Hallo Ricky’s,

Bedankt voor deze uitleg.
Ben op dit moment weer een heel klein stukje verder. Even de 72 uur afwachten.
Vind het tamelijk bizar dat je alles zelf moet uitvogelen. Ook mij is niks verteld over het activeren.
Door gaandeweg elke keer te googelen kom je een stapje verder door ervaringen van andere mensen i.p.v. Renault zelf.

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 23 feb 2020 21:34
door Sieger
Na 72 uur kwamen inderdaad de updates en live verkeersinformatie
Nogmaals bedankt voor de info.

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 03 mar 2020 21:34
door Franske84
1 maand in bezit en mij is nog steeds niet gelukt om myrenault app 100% werkend laten draaien. Ik heb net andere account aangemaakt (dit keer mijn zakelijke mailadres gebruiken). Ben benieuwd of het opgelost is.

Zie afbeelding. Die 2 dingen staat al hele maand bij andere account. Nu ook op andere account.

Kaarten kan niet geüpdatet worden en kan ook niet live zoals files enzo zien. Heeft het te maken met myrenault app?
Daarnaast was het al 3 weken "update aan het uitvoeren" bij touchscherm van Zoë, is het normaal ?

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 23 apr 2020 08:27
door evdh12345
Hi

ik zie na koppelen wel het aantal km dat de ZOE heeft gereden, maar niet de accustatus of andere zaken. Is dit een bekend probleem? Doe ik iets fout?

Hartelijk dank

Eric

Re: Activeren van het Easylink systeem

Geplaatst: 23 apr 2020 21:14
door Injector1
Beste Eric,
Als ik naar de foto kijk, mis ik diverse dingen.
Van boven naar beneden het volgende
Tekst auto gegevens vanaf, b.v. 23-04 om 20.30 uur
Daar onder batterij niveau
links daar onder, de totale km stand, met schuin daar boven de laadtoestand van de accu.
En rechts, schuin er onder de melding Unplugged
Daar onder start voor koelen,
Daar onder climate controle instellen
Daar onder oplaadbeheer programmeren
Daar onder advies zuinig rijden.
En dat is het eerste wat ik op jouw foto zie.
Het lijkt er toch sterk op, dat je Zoe niet, of niet goed gekoppeld is.
Nu mijn vragen.
Welke Zoe heb je, ZE 40 of ZE 50.
Heb je eerst je smartphone gekoppeld aan je Zoe?
Heb je de code ingevoerd, op je smartphone?
Welke code is afhankelijk welke Zoe je hebt
Bij de ZE 40 moet je van de dealer een code gehad hebben.
Bij de ZE 50, krijg je de code te zien, bij het koppelen.