Pagina 1 van 1
Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 10:59
door Cacho
Sinds vrijdag 16 augustus 2024 geeft (althans bij mij) de status van het netwerk weer eens "niet beschikbaar" aan voor NLKPN (druk op het connectivity-auto icoontje bovenin het easylink scherm voor de status).
Blijkbaar geldt dit niet alleen voor easylink systemen maar ook R-link systemen volgens het Duitse Renault forum. Het gevolg is geen internet om eventuele software/OTA updates op te halen.
Ook de Renault app heeft hier last van. De positie van de auto op de kaart map blijft steken op de laatste locatie voor de storing.
Niet de eerste keer dat Renault cloud problemen heeft.
Ergerlijk dat dit ook weer plaatsvindt in het weekeinde want ik verwacht dat het pas volgende week wordt opgelost.
PS
De connected services worden in de app wel correct aangegeven.
De optie gegevensuitwisseling staat bij mij ook aan.
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 11:54
door WJvH
Ik ondervind hetzelfde euvel.
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 12:25
door John50
Hier hetzelfde probleem.
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 13:10
door groen_duiven
Bemerkte het ook net.
In verleden bij mijn RLink1 in mijn vorige auto (clio) ook diverse malen gehad.
Soms duurde het maar kort, maar ook wel eens meer dan 2 weken. Toen gekozen voor factory reset en wekte het later die dag wel weer. Geen idee of het de oplossing was, dan wel puur toeval.
We wachten maar even af tot na het weekend.
Mogelijk dat er dan een IT-er ergens een systeem gaat herstarten.
Donald
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 13:18
door Fregate
Sinds afgelopen donderdagmiddag (15 aug) hier hetzelfde probleem. Geen netwerk en dus ook geen verkeersinformatie. Erg vervelend.
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 13:40
door Cacho
groen_duiven schreef: ↑17 aug 2024 13:10
Toen gekozen voor factory reset en wekte het later die dag wel weer. Geen idee of het de oplossing was, dan wel puur toeval.
Welke factory reset bedoel je precies, Donald?
Het resetten van het easylink systeem (ongeveer 5 seconden op de aan/uit knop blijven drukken) biedt geen oplossing. Heb dat geprobeerd.
Ook het uitzetten gegevenswisseling - auto uitzetten + 15 minuten wachten - gegevensuitwisseling aanzetten is geen oplossing. Ook geprobeerd.
Factory reset als in "teruggaan naar fabrieksinstellingen" kan juist averrechts werken voor de connectivity (zie elders in het easylink topic).
Oplossing moet dus - nmi - echt gezocht worden bij Renault Frankrijk waar waarschijnlijk weer eens een of meerdere servers zijn omgevallen.
De "availablity" van de Franse software systemen is niet erg hoog (eufemistisch uitgedrukt).
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 14:56
door Mastah
Ik heb ook exact hetzelfde probleem. Mij viel aan op dat bij Connectivity-Service "KPN NL" nu is vervangen door "TMO NL".
Mijn vermoeden is dat Renault ons van KPN overzet op T-Mobile/Odido, maar dat deze migratie nog niet (goed) afgerond is.
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 15:15
door Ralphvb
Hier precies hetzelfde sinds 13 augustus in de avond geen netwerk meer. Renault Nederland gebeld vrijdag, die gaven aan dat er een server issue is in Frankrijk. Ze konden geen uitsluitsel geven over wanneer dit issue wordt opgelost. In ieder geval niet dit weekend

. Gelukkig via Apple Carplay de mogelijkheid om met actuele verkeersinformatie te navigeren (zeker nu handig in de regio Utrecht met de afsluiting van de A2), maar ja... heb toch niet voor niets een abonnement op 'slimme navigatie' genomen van Renault

Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 15:33
door Frits Stoc
Ook ik heb hetzelfde probleem.
Hopelijk wordt dit snel opgelost.
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 16:36
door Cacho
Mastah schreef: ↑17 aug 2024 14:56
Mijn vermoeden is dat Renault ons van KPN overzet op T-Mobile/Odido, maar dat deze migratie nog niet (goed) afgerond is.
Net geverifieerd. Bij mij is nu de connectivity service geheel blanco en niet NL/KPN meer.
Dus een overgang naar T-Mobile is inderdaad waarschijnlijk.
Verder valt op dat connectivity storingen op verschillende tijdstippen zijn ingeggaan. Vermoedelijk vindt de migratie gefaseeerd per type auto plaats.
Maar ik blijf erbij dat het weer eens met de "Franse slag" is. Men kondigt van te voren niets aan, laat iedere Renault rijder in het ongewisse en is blijkbaar de migratie slecht voorbereid omdat dit over het weekeinde getild moet worden.
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 16:36
door PedroN
Ook hier hetzelfde euvel, de laatst bekende locatie is van 15 augustus daarna geen connectie meer gehad. Ik wilde al informeren bij de garage naar dat lijkt mij niet nodig nu ik zie dat ik niet de enige ben
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 18:54
door Pepone
Hier de Zoë ook uit de lucht.
Laatste contact gisteren 14:38
Groe, Ron.
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 19:00
door Zoef Zoef
Probleem zit bij Orange.
Komt voor in heel Europa
Niet alleen de auto's van Renault zijn getroffen
Maar ook mobiele telefoons met een Orange abonnement
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 19:05
door Pepone
Mijn abonnement stond altijd op KPN in de Zoë.
Nu staat er niets meer.
Groet, Ron.
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 19:27
door Zoef Zoef
Je ziet normaal KPN staan omdat er roaming plaatsvindt.
De echte provider is Orange.
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 19:34
door HansC
Netwerk connectie is bij mij terug. Connectivity-Service is gewijzigd van KPN NL in EDGE. Ook de my Renault app functioneert weer als voorheen.
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 20:19
door PedroN
Hier ook alles weer “in de lucht”
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 20:44
door Cacho
Bij mij nu ook weer connectiviteit.
In tegenstelling tot anderen hierboven heb ik als connectivity service NL KPN weer terug.
Netwerk status geeft aan "aangesloten" en het netwerk type is 4G.
Het ging niet vanzelf. Ik heb even easylink moeten resetten (herstarten) door 5 a 6 seconden op de easylink aan/uit knop te drukken. En dan duurt het toch wel een minuutje voor dat de connectivity operationeel is.
Voor het opstarten van de renault app (android) eerst even de cache leeg gemaakt, daarna opgestart en het werkt weer zoals zou moeten.
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 17 aug 2024 21:26
door Ralphvb
Ralphvb schreef: ↑17 aug 2024 15:15
Hier precies hetzelfde sinds 13 augustus in de avond geen netwerk meer. Renault Nederland gebeld vrijdag, die gaven aan dat er een server issue is in Frankrijk. Ze konden geen uitsluitsel geven over wanneer dit issue wordt opgelost. In ieder geval niet dit weekend

. Gelukkig via Apple Carplay de mogelijkheid om met actuele verkeersinformatie te navigeren (zeker nu handig in de regio Utrecht met de afsluiting van de A2), maar ja... heb toch niet voor niets een abonnement op 'slimme navigatie' genomen van Renault
Update: 17 aug in de avond deed ie het weer: verbinding weer gewoon via KPN
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 18 aug 2024 12:52
door Pepone
Hier ook weer verbinding met KPN.
Kan nu weer de batterijstatus zien op de iPhone.
Moest wel easylink resetten.
Had misschien uiteindelijk ook wel vanzelf gebeurt.
Groet, Ron.
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 18 aug 2024 14:19
door Cacho
Bij deze wil ik, als topic starter, iedereen bedanken voor zijn of haar bijdrage in dit draadje.
Vooraf wil ik stellen dat ik zeer tevreden ben met mijn Captur II automaat.
Maar de status van Franse software (navigatiekaarten en firmware) is een heel ander verhaal.
a. Storingen zoals deze komen meerdere keren voor ook al komt dat soms door externe factoren. Het gebeurt meedere keren per jaar dat services niet bereikbaar zijn c.q. de Renault app of het Renault Windows account niet werkt naar behoren.
b. Het komt vaak voor dat de Renault servers tijdelijk offline zijn
c. De easylink open source software, uitbesteed aan Bosch, is niet transparant. Met name door "hardware" verschillen is het soms moeilijk te achterhalen welke software versie (firmware) de messt actuele is.
d. De communicatie van Renault Frankrijk naar hun clientele, de Renault rijders c.q. de Renault organisatie in de landen laat op gebied van software maar ook navigatie versies veel te wensen over
e. Sommige bugs c.q. errors in de easylink systeem software worden verzwegen of niet gepubliceerd. Berucht is een bug in een firmware-versie uit 2022 waardoor updates niet meer mogelijk zijn.
Wat ik met het bovenstaande wil zeggen is dat dit Forum haar bestaansrecht al lang heeft aangetoond.
Door het direct posten van bijvoorbeeld connectivity storingen zien medeforumleden direct of het een op zichzelf staand geval is of iets wat van belang is voor allen.
Bovendien is er nog een additioneel voordeel. Het voorkomt dat de Renault Klantenservice en dealers overstroomd worden met dezelfde vragen wanneer het een gemeenschappelijke error is waarvoor men toch geen andere oplossing heeft dan "even wachten".
Nogmaals, iedereen bedankt voor de input.
PS
Tip: Wanneer op je op dit forum geen antwoord kunt vinden dan is mogelijk het Duitse Renault Captur Forum zeer informatief:
https://www.captur-forum.de
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 19 aug 2024 18:03
door groen_duiven
Ik zag vanmorgen in mijn Megane ook dat de netwerkoperator was veranderd in TMO NL
Donald
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 30 jan 2025 21:36
door groen_duiven
Was de netwerkoperator vorig jaar veranderd naar TMO NL, zag ik gisteren weer NL KPN staan....
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 03 feb 2025 19:19
door IanMoone
Het kan zijn dat ze overgestapt zijn TMO en dat het van kpn naar TMO is gegaan.
Zal wel geen simkaart inzetten maar een e-sim zijn
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 29 apr 2025 15:20
door Mastah
Ik wilde even benoemen dat ik sinds ongeveer 2 maanden Voda(fone) NL als provider zie in de Zoe. Is dat voor iedereen met Easylink nu zo?
Re: Netwerk status niet beschikbaar
Geplaatst: 02 mei 2025 21:35
door groen_duiven
Vandaag heb ik er even op gelet in mijn Megane PluginHybrid.
Hier staat TMO NL nog steeds in beeld.
Donald