Pagina 1 van 1

hoog toerental motor en veel laden

Geplaatst: 19 jan 2023 12:36
door biezelinge
Soms gaat de motor met een hoog toerental draaien (te zien via verbruik: bv 2,8 ltr/100 ipv normaal 7,4/100. Dan wordt er ook extra geladen: 22kW ipv normaal ongeveer 7 à 8 kW. Dit duurt enkele minuten en dan zakt het naar normaal: 7,4 tr/100km.
Reden ??

Re: hoog toerental motor en veel laden

Geplaatst: 20 jan 2023 08:08
door A110
Ik maak een wilde gok maar dat is om het accupakket op te laden zodat deze niet onder een minimum kan komen.
Doet mijn Clio E-tech ook.
Moet wel zeggen dat na een software update het wel een stuk minder is geworden. Het is meer gedoseerd.
Die van mij stond zo hoog in toeren dat mijn versnellingsbak problemen gaf met schakelen, lees kraken en knarsen. Dit is nu volledig over.

Re: hoog toerental motor en veel laden

Geplaatst: 20 jan 2023 11:01
door biezelinge
ik denk dat 'jouw update' heeft bijgedragen aan het feit dat dit hoge toerental slechts weinig voorkomt. Overigens kan ik er geen logische verklaring voor bedenken: ik rij 100, geen heuvels/bruggen enz. (anders is het als ik én moet laden én moet aandrijven én een verhoging op: dan snap ik het hogere toerental)

Re: hoog toerental motor en veel laden

Geplaatst: 23 jan 2023 16:11
door Pierre2
Bij mij gebeurt dat ook, belachelijk veel toeren als "pure" stand overgaat naar My Sense, heb dat al een keer bij de dealer aangegeven, voelt alsof de auto zich gaat lanceren....zie ook forum van onze Oosterburen, ik verwacht ooit nog wel een software update, tot die tijd moeten we er denk ik maar mee leven :wink:

Re: hoog toerental motor en veel laden

Geplaatst: 24 jan 2023 18:27
door Leotje
Ik heb ook een Captur 2 plug-in sinds sept. 2022 (moest daar bijna 12 maanden op wachten).
Ondervind de zelfde probleem en vooral als de batterij bijna leeg is en overgaat op de motor.
Ik lijk wel een oude kerel die vol gas met een slippende koppeling staat bij een stoplicht. :(

Re: hoog toerental motor en veel laden

Geplaatst: 29 jan 2023 11:33
door Verwijderde gebruiker 41109
Andersom gebeurt ook: de auto komt net van de lader af, batterij is 100% opgeladen en bij wegrijden gaat de motor direct de batterij laden bij hoger toerental.... Dit gebeurt bij mij elke keer na laden.

Re: hoog toerental motor en veel laden

Geplaatst: 29 jan 2023 15:34
door A110
Kan dat ook niet te maken hebben hoe hoog jullie de temperatuur van de kachel hebben staan?

Als je geen warmtepomp hebt in de Capture en je zet bij het wegrijden de kachel hoger dan 20 graden dan wil je warmte krijgen. Dit kan alleen komen vanuit een warme motor. Als deze dus nog niet op temperatuur is (zoals met een warmtepomp / voorverwarmen) dan zal de motor aanslaan om zo snel mogelijk op temperatuur te komen om de kachel en dus het inzittende compartiment op te warmen.
Dan heeft het hoge toeren niks te maken met het opladen van de accu maar meer om de kachel zo snel mogelijk warm te krijgen en zeker met de huidige koudere buitentemperaturen.

Dit heb ik uit ervaring vanuit mijn Clio. Als de temperatuur voor mij behachelijk is dan zet ik de temperatuur net onder de 20 graden (19,5) en als ik dat doe dan schakelt de auto gelijk over op de EV modus en slaat de verbrandingsmotor af. Start ik de auto met kachel uit dan start deze dus in de EV modus. Zet ik mijn kachel daarna gelijk aan dan slaat ook gelijk de verbrandingsmotor aan.

Re: hoog toerental motor en veel laden

Geplaatst: 29 jan 2023 15:43
door Verwijderde gebruiker 41109
Nou, dat is een duidelijke verklaring waarom de motor aanslaat. Mijn auto staat altijd in een parkeergarage en de temperatuur op 20 graden. Dan klinkt het inderdaad logisch dat de motor gaat werken bij koud weer om het interieur te verwarmen. Maar omdat de display aangeeft dat de motor de accu laadt, wordt je als eenvoudige bestuurder op het verkeerde been gezet....
Ik zal eens proberen wat er gebeurt als ik de auto aan de lader laat en eerst de auto voorverwarm voordat ik weg rij.

Re: hoog toerental motor en veel laden

Geplaatst: 30 jan 2023 14:48
door biezelinge
Opwarmen via motor klinkt logisch. Maar klopt het? Volgens mij warmt mijn binnenruimte (ook) elektrisch op (zonder dat de motor aanslaat/ aan staat). Volgens het boekje (Captur) kun je binnenwarmte programmeren, maar dat gebeurt alleen als je de auto aan de lader hebt.
Mijn kachel staat standaard op 19 of 19,5. De auto staat in de garage (in winter ong 10 graden), motor slaat nooit aan bij starten (bij volle accu).
Motor slaat alleen aan bij (vrijwel) lege accu na starten (logisch). Maar het is nu winter: 5 graden, kachel op 19,5 DUS motor aan (al was het alleen om de accu voldoende power te geven om warm te stoken, maar misschien dus ook om per motor warm te stoken (buiten staan in de winter)

Ik blijf het vreemd en onnodig vinden dat de motor hoog toerental draait (15l/100 km ipv normaal 7,4l/100), terwijl de accu niet helemaal leeg is. BUG m.i.
Ik ga experimenteren.