Pagina 1 van 1
laden met 3000 watt stuk?
Geplaatst: 18 jun 2023 14:25
door biezelinge
Sinds enige tijd (2 meer weken? niet dgl bijgehouden) laadt de Hybride Captur met meer dan 3.000 watt (normaal 2.200). Daardoor is de laadtijd ongeveer een half uur korter dan de auto aangeeft. Maar het verlies is rond de 50% (volgens energiemeter ong 11kW en volgens de App ong 6kW). Bovendien gaat de airco aan als de auto rond de 99% vol zit (je hoort hem 'omschakelen')
Is de omvormer (lader/ charger) stuk ?
Kun je die doormeten?
Re: laden met 3000 watt stuk?
Geplaatst: 18 jun 2023 14:30
door Pepone
Ik denk wel met de CanZe app?
Groet, Ron.
Re: laden met 3000 watt stuk?
Geplaatst: 18 jun 2023 16:45
door Verwijderde gebruiker 41109
Wanneer ik mijn Captur aansluit op mijn laadpunt dan laadt deze meestal met een vermogen van circa 3,2 kW. Dit is volgens mij ook het maximaal vermogen waarmee je een Captur kan laden. Ik zelf heb het laadverlies ook gecontroleerd en kom tot een laadverlies van rond de 19 tot 21%.
Re: laden met 3000 watt stuk?
Geplaatst: 19 jun 2023 13:23
door biezelinge
laden met 3.200 W: bij gewone 220/230 aansluiting? (16 amp)
Waarom doet mijn omvormer/ lader dat pas sinds enkele weken (misschien langer, maar dat kan ik niet meer nagaan) Sinds aanschaf (nu ong 18 maanden) altijd 2.100 tot 2.300W (behalve de laatste weken)
Re: laden met 3000 watt stuk?
Geplaatst: 19 jun 2023 15:45
door Verwijderde gebruiker 41109
Ik heb een 400 volt laadpunt.
Re: laden met 3000 watt lader stuk?
Geplaatst: 20 jun 2023 14:00
door biezelinge
Interessant. Hoeveel kost het om zo'n lader te laten plaatsen?
Bij hoger voltage laden = minder minder verlies, is me verteld. Ik verlies nu (bij 3.200 W laden) ong 50%, als ik het vergelijk met de opgave in de Ren App. Bij zulke hoge laadwaarden (bv bij een parkeerplaats) is het verlies ong 20%
Ik heb een Excel met laadvermogens e.d., incl mate van leegte van accu's e.d.
Re: laden met 3000 watt stuk?
Geplaatst: 20 jun 2023 18:11
door Verwijderde gebruiker 41109
Ik woon in een nieuwbouw appartement met individuele zonnepanelen en warmtepomp. Als meerwerk was het tijdens de bouw mogelijk een voorbereiding te laten maken voor een laadpunt. Hiervoor is een kabel voor een 11 kW laadpunt van mijn meterkast naar mijn parkeerplaats aangelegd.
Later heb ik hierop een Alfen laadpunt laten installeren inclusief dynamic load balancing. De kosten hiervan waren rond de € 1900. Ben hier blij mee en ook klaar voor full electric, mocht ik mijn Captur inruilen.
Re: laden met 3000 watt stuk?
Geplaatst: 21 jun 2023 18:00
door biezelinge
dynamic loadbalancing: waarom is dit belangrijk?
Re: laden met 3000 watt stuk?
Geplaatst: 21 jun 2023 18:06
door Verwijderde gebruiker 41109
Voor een Renault Captur die laadt met een vermogen van rond de 3,2 kW is dit misschien niet erg belangrijk, maar voor een volledig elektrische auto die met 11 kW oplaadt wel. Het laadpunt wordt bij dynamic load balancing verbonden met de slimme meter. Het laadpunt bepaalt afhankelijk van het verbruik van de andere apparaten in de woning het vermogen dat wordt gebruikt om de auto te laden. Dit voorkomt overbelasting als je bijvoorbeeld tegelijkertijd de wasmachine, wasdroger, oven en kookplaat gebruikt samen met het laden van de auto.
Installeer je een laadpunt, dan kan je beter direct voor deze optie kiezen, ben je klaar voor het vervolg....
Re: laden met 3000 watt stuk?
Geplaatst: 21 jun 2023 18:43
door Pepone
Heb je zonnepanelen, wordt dat ook geoptimaliseerd.
Groet, Ron.
Re: laden met 3000 watt stuk?
Geplaatst: 22 jun 2023 13:51
door biezelinge
Dank voor je uitleg. Ik had al eens gehoord van dyn balancing.
Idd was ik ook van mening dat een zwaarder laadpunt (thuis) is niet zo zinvol (gelet ook op de prijs) bij max van 3.2kW laden
groeten , inge
Re: laden met 3000 watt stuk?
Geplaatst: 22 jun 2023 14:52
door Verwijderde gebruiker 41109
Als je toch gaat investeren, kies dan voor een laadpaal 11 kW met dynamic load balancing. Is iets duurder, maar klaar voor de toekomst en je toekomstige Megane Electric of Renault 5.....
Re: laden met 3000 watt stuk?
Geplaatst: 22 jun 2023 14:59
door biezelinge
De max laadcapac van 3,200 W van de Cptur is geen probleem? Die dyn Loadbalance paal schakelt over op het max laadvermogen van de Captur: 3.200W
Pers saldo levert dan in de huidige situatie geen voordeel (ik laad nu ook ong 3.200W p/u).
Mogelijk wel minder verlies bij het laden?
Ik verlies nu tussen 25 en 40% (resp snellaadpaal ergens, en thuis bij 3.200W) als ik Renault App vergelijk met mijn energiemeter (die ik tussen de lader en stopcontact hebt gezet)
Re: laden met 3000 watt stuk?
Geplaatst: 30 nov 2023 15:07
door biezelinge
Elders op het forum heb ik geschreven dat het opladen weer 'normaal' is dwz 2,2kW. De energiemeter (die ik aan de oplader heb gehangen) was de oorzaak: defect (brennensthul). Nwe energiemeter: alles weer als van ouds. Of de wagen idd met 3,3 kW werd geladen ?? De draad, meter en stopcontact werden niet warm !
Vgl met de info van de auto-App, zou er een verlies van kW zijn van ong 50% (tijdens het laden). De meter gaf bv 14kW aan en de Renault App slechts zo'n 8 kW
Re: laden met 3000 watt stuk?
Geplaatst: 30 nov 2023 15:53
door Verwijderde gebruiker 41109
Hoe lager het vermogen, hoe hoger het verlies. Dit blijkt uit onderzoek door bijvoorbeeld ADAC. Bij laden met 3,7 kW (maximaal wat kan bij een Captur PHEV) ligt het verlies rond de 25%.