Pagina 1 van 1

Captur Plugin hybride: berekening verbruik

Geplaatst: 30 aug 2021 16:05
door FransvdLoo
Wie rijdt een Captur Plugin hybride en heeft wel eens sommetjes gemaakt over zijn verbruik?
Ik zie op mijn dashbord gegevens, maar begrijp ze niet precies, zie onder.
Kan iemand mij verder helpen?
Frans van der Loo

Na een rit lees ik uit op mijn scherm:
Elektriciteit-gebruik gem. 1,6 kWh/100km
Benzine-gebruik gem 4,3 liter/100km
Is mijn totaal energiegebruik nu de som van deze dus E+B?
Of wordt E-gebruik berekend over alleen de E-km; en B-gebruik over de B-km?
En:
Hoe rekent Renault kWh om in liters benzine? Welke omrekenfactor?

Re: Captur Plugin hybride: berekening verbruik

Geplaatst: 31 aug 2021 21:38
door Capsnarf
Rij geen Captur Plug-in maar hiervoor wel 5 jr Golf GTE.
Daar was het totale verbruik de som van E+B.

1,6 kWh op 100 km is denk ik erg weinig,

Bij de Golf bij heel veel stekkeren kwam ik een keer uit op 1,8 ltr/100 km..

Ben redelijk vermoeden dat het bij de Captur ook zo is.

Re: Captur Plugin hybride: berekening verbruik

Geplaatst: 01 sep 2021 21:16
door FransvdLoo
Je rijdt bij een (plug-in) hybride vaak op een mix van Elektra en Benzine.
Voor je totale verbruik wil je die optellen.
Maar E en B zijn appels en peren.
H=Kent iemand een vuistregel hoe je een kWh omrekent naar liters benzine?
Ik probeer zelf het volgende:
Bij de Captur is de pretentie dat je op een volle accu (9,8kWh) rond 54km kan rijden.
Een gangbare Benzinemotor doet 17km op een liter (ook volgens de Renault dealer).
Dat komt neer op 1 liter = 3,1 kWh.
Wie herkent dit?
groeten,
Frans van der Loo

Re: Captur Plugin hybride: berekening verbruik

Geplaatst: 17 feb 2022 15:12
door Joewy
Je kan kWh en liters niet zomaar optellen.
Wij verbruiken met onze capture 20kWh/100 km.
Dat wil dus zeggen dat je met een volle batterij van 10kw, 50km zuiver elektrisch kan rijden.
Als je met benzine 5l/100km verbruikt, dan wil dat zeggen dat je met 10liter, 20km kan rijden.
Als je niet zuiver elektrisch rijdt, dan zal de Captur constant wisselen tussen benzine en stroom en gebruik je gewoon beide energiebronnen. En die kan je niet zomaar optellen.
Wat je wel kan optellen is het verbruik in geld, als je weet hoeveel 1kWh en en 1liter benzine kost.
voor mij zou dat bijvoorbeeld zijn:
20kWh/100km x 0,20€/kWh = 0,04€/km
5l/100km x 1,8€/l = 0,09€/km

Re: Captur Plugin hybride: berekening verbruik

Geplaatst: 02 apr 2022 21:10
door Arthuurke
Het aantal kWh/100 km en liter/100 km dat het console aangeeft is je reinste onzin. Er wordt namelijk berekend wat het verbruik in kWuur is op de totale afstand die gereden is in een rit (dus inclusief de benzine kilometers) en het gebruik in liters die eveneens gereden is over de hele rit (dus inclusief de kWuren). Dat geeft belachelijk gunstige cijfers voor het energieverbruik. Hebben we al niet eens keer zoiets (en niet enkel bij Renault) aan de stok gehad???? (Ik schrijf hier met enig cynisme).
Binnen de rit wordt de afstand elektrisch gereden apart aangegeven, maar de benzine afstand niet. Denk je 'Nou joh, dan trek je toch gewoon de elektrische afstand van de totale afstand af?'. Nee hoor, er worden ook nog teruggewonnen kWuren gebruikt en die win je zowel terug als je elektrisch, of op benzine rijdt. Je kunt die teruggewonnen kWh kilometers wel benaderen met de kilometers geladen kWh er van uitgaande dat je dezelfde rijstijl had onder dezelfde omstandigheden. Maar dat is redelijk ingewikkeld allemaal. In Excel is alles goed in tabel te berekenen, maar het is natuurlijk wel idioot dat je dat zelf moet doen. Had toch ook in de software kunnen worden ingebouwd.
Overigens verbruikt mijn Captur Plugin Hybride 1 liter op 15,3 gereden benzine kilometers. Niet echt spectaculair dus. Elektrisch verbruikt hij zonder terugwinning 9,6 kWh per 50 km. Dat komt goed overeen met de fabrieksopgave. De 0,6 kWh zal ik wel gebruiken voor licht en verwarming.

Re: Captur Plugin hybride: berekening verbruik

Geplaatst: 19 jun 2023 13:13
door biezelinge
Goed dat je het bijhoudt. Heb ik ook gedaan sinds de aanschaf. Mijn Captur hybride rijdt 1 op 14,7 (7,4/100km) = incl laden (rijden op benzine zonder laden kan niet, volgens mij).
Idd "gemiddeld verbruik" bij mij is 2,9/100: dat is benzine verbruik voor de afstand op benz EN elektrisch (dus ziet er er goedkoop uit).
In het begin kon ik (winter 22/23) ong 45 km op volle accu. Nu (bij 22 graden) ong 41 bij volle accu. Dus flinke achteruitgang (Bij weg rijden staat de actieradius op 53 km, maar na ong 3 km (dan ben ik op de snelweg) is er nog 37 over (à 100/u)

Overigens: "elektrisch rijden" telt alleen de km vanaf volle accu. Zodra de actieradius 0 of 1 km is, stopt het tellen van elektrisch rijden (ook als ik na 5 km weer een km op accu kan rijden). Zodra ik een navigatie-adres opgeef en My Sens-E-Nav rijd, stopt de elektrische telling, tenzij ik op "Pure" knop druk vóórdat de motor op benzine overga. Eenmaal op benzine rijdend, krijg ik de Pure niet meer aan (met de knop of scherm) bij My Sens -E-Nav.

Wil je mijn Excel een keer zien? Ik ben wel benieuwd naar jouw excel-opzet ihavenaar hotmail com

Re: Captur Plugin hybride: berekening verbruik

Geplaatst: 29 nov 2023 22:27
door jefta
Aangaande verbruik captur 2 160 plugin hybride.
Elektra ondersteund brandstof motor maar elektra is altijd startpositie. Bij onze auto probeert de navigatie de toepassing hiervan te plannen. Door de regel loopt elektra leeg tot laatste streepje op de schaal waarna brandstof motor instart.
Op zich eng want die gaat koud vol in en moet vermogen voor aandrijving en batterij geven. Het laden gaat dan tot tussen de tweede en derde streep. Waarna elektra weer overneemt en cyclus zich herhaalt.
Op een vakantiereis heb je bij vertrek een volle batterij maar onderweg ga je nergens aan het stopcontact, dus je rijdt dan de hele vakantie op brandstof omdat buiten nl de tappunten voor stroom dun bezaaid zijn en laadkaarten niet werken.
De afgelegde weg en getankte liters geven dan een redelijk beeld van het verbruik. Let wel E10 blijven tanken. Daarover nog deze link, https://www.inwendige-motorreiniging.nl ... nzine.html

Re: Captur Plugin hybride: berekening verbruik

Geplaatst: 30 nov 2023 14:46
door biezelinge
Dat klopt. Als je E-nav rijdt (d.w.z. je hebt een reisdoel ingevoerd en rijdt op de navigatie) dan bewaart de auto enige elektriciteit voor in de stad/ je einddoel. Dat staat in de gebruiksaanwijzing/ handleiding. Je kunt dat uitzetten. Heb ik gedaan maar ik weet niet precies hoe dat moet. Ik meen dat, in een bepaald menu, rechts bovenin iets kunt uitzetten. Ik heb het opgezocht: bij mij (Captur) blz 2.34 Navigatie-instellingen "E-nav". Ik denk dat je het daar kan uitzetten (niet zeker)

Re: Captur Plugin hybride: berekening verbruik

Geplaatst: 30 nov 2023 16:32
door jefta
Dank, is duidelijk.
Ik wilde alleen maar aangeven hoe ik vind dat alle algebra omtrent verbruik omzeild wordt door de auto alleen als mild-hybride te gebruiken.
Het extraatje dat je kan stekkeren is bonus waar je alleen bij lokaal verkeer wat aan hebt.
Vanwege het telkens inkicken van de motor om accu op nivo te brengen in koudere toestand en de korte interval hierbij, had ik hierover bij RN vragen voorgelegd maar er kan hiervoor niets in software aangepast. (langer opladen van batterij als motor toch op snelweg levert) RN vond uitkomst van verbruik conform het opgegeven WLTP
spec

Re: Captur Plugin hybride: berekening verbruik

Geplaatst: 02 dec 2023 12:46
door biezelinge
klopt. Bij de hybride (zoals Captur), rij je alleen korte afstanden op accu (Ik zet 'm altijd op "Pure" om zeker te zijn dat ie niet de benzinemotor erbij aanzet terwijl de accu nog niet leeg is).

Re: Captur Plugin hybride: berekening verbruik

Geplaatst: 02 dec 2023 15:00
door jefta
Pure
Bekend, laadtijd om 10% te bereiken is lang, leeg rijden is snel gebeurd. Maar als je 50km te gaan hebt zou 40% van die tijd over laden moeten gaan en laatste 10% van die tijd elektrisch.
Niet 10% laden, EV drive, dan weer 10% laden en dan weer EVdrive enz. Bovendien is motorvermogen dat nodig is bij 100km/u om te laden minder storend dan wanneer je bij stoplicht wacht en motor hoogtoerend tekeer gaat.

Re: Captur Plugin hybride: berekening verbruik

Geplaatst: 04 dec 2023 12:25
door biezelinge
Bij mij: ongeveer 4 km op benzine rijden (en laden) dan 1 à 2 km elektrisch (EV). Dan weer ong 4 km op benzine (en laden) enz.
Alleen E-nav rijden laadt de accu meer op. Bij mijn Captur tot ong 50%.
Hoog motorgeruis bij stoplicht: niks aan te doen.

Re: Captur Plugin hybride: berekening verbruik

Geplaatst: 04 dec 2023 12:48
door jefta
Dank voor reaktie,
Dus ben ik niet enige.
Begrijp je toch dat motor amper tijd krijgt om warm te lopen?
Als je sportmodus gebruikt, laadt de batterij verder. Tot 70% of zo.
Dus moet je zelf nadenken als bestemming verder ligt.