Pagina 1 van 1
Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
Geplaatst: 05 feb 2023 12:27
door Ivoire
Ik heb op 18 januari 2023 mijn Austral Etech 200 Techno opgehaald, als vervanger van een Kadjar. Na een week kreeg ik het dashboard-bericht ‘controle luchtverontreiniging’ en dat bleef een paar dagen staan. Naar de garage. Die hebben er naar gekeken (niks gevonden) en wilden de software resetten. Dit ging mis; de reset bleef hangen. Een halve dag later, was dit opgelost. Lichtje op dashboard was uit en bleef uit. Na de reset bleken echter afgelopen week alle knoppen van de snelheidsregelaar, - begrenzer en handmatig EV het niet meer te doen.
Weer naar de garage. Daar staat ie sinds woensdag; bij een reset bleek de software weer helemaal stil te vallen. Nu rijdt ie dus helemaal niet meer. Ze hebben om hulp gevraagd bij Renault Nederland.
Benieuwd of meer mensen dit herkennen? Verder wel lekker gereden totnutoe. Google-scherm werkt heerlijk en intuïtief. Het regeneratief opladen van de EV-accu is ook een fijne sport om minimaal te komen tot het rijden van 1:20!
Re: Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
Geplaatst: 06 feb 2023 17:11
door Brummel
Wij hebben deze foutmelding met onze Captur gehad, het had bij ons iets te maken met de katalysator.
Re: Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
Geplaatst: 20 feb 2023 16:51
door Matt1980
Ivoire schreef: ↑05 feb 2023 12:27
Ik heb op 18 januari 2023 mijn Austral Etech 200 Techno opgehaald, als vervanger van een Kadjar. Na een week kreeg ik het dashboard-bericht ‘controle luchtverontreiniging’ en dat bleef een paar dagen staan. Naar de garage. Die hebben er naar gekeken (niks gevonden) en wilden de software resetten. Dit ging mis; de reset bleef hangen. Een halve dag later, was dit opgelost. Lichtje op dashboard was uit en bleef uit. Na de reset bleken echter afgelopen week alle knoppen van de snelheidsregelaar, - begrenzer en handmatig EV het niet meer te doen.
Weer naar de garage. Daar staat ie sinds woensdag; bij een reset bleek de software weer helemaal stil te vallen. Nu rijdt ie dus helemaal niet meer. Ze hebben om hulp gevraagd bij Renault Nederland.
Benieuwd of meer mensen dit herkennen? Verder wel lekker gereden totnutoe. Google-scherm werkt heerlijk en intuïtief. Het regeneratief opladen van de EV-accu is ook een fijne sport om minimaal te komen tot het rijden van 1:20!
Tot nu toe geen gekke zaken met de software ontdekt. Hoe is het bovenstaande verder verlopen?
En 'handmatige EV-knop'? Dit heeft de Austral helemaal niet....
Re: Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
Geplaatst: 06 mar 2023 21:25
door WoozyFace
Heeft de garage je verteld dat er een reset was vastgelopen? Het lijkt er meer op dat ze vergeten zijn de motor aan te houden tijdens het resetten, waardoor de boel is uitgevallen toen het contact uitging. Renault heeft goed nagedacht over hun boordcomputers en een reset duurt meestal niet langer dan 30 seconden, mits je de procedure correct uitvoert. Een software-update kan wel vastlopen, maar dit kan te wijten zijn aan een probleem met het medium waarvan de update wordt geïnstalleerd. Tegenwoordig gebeurt dit vaak via wifi bij sommige modellen.
Met vriendelijke groeten,
Een ICT'er die ook veel werkt met boordcomputers.
Re: Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
Geplaatst: 13 apr 2023 20:04
door Marcello
Gelukkig tot op heden geen last van gehad. Zijn je problemen inmiddels opgelost?
Re: Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
Geplaatst: 12 mei 2023 20:36
door Mario Austral
Ik heb dit probleem ook hoe is t bij jullie opgelost met t vastlopen van update
Re: Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
Geplaatst: 12 mei 2023 23:13
door WoozyFace
Nou, als men de juiste hardware en software heeft (zoals de Renault-dealers zelf en ikzelf toevallig), kan men een firmwareherstel laten uitvoeren via de DFU-modus, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een iPhone. In het ergste geval is vervanging van de boordcomputer de enige optie.
Re: Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
Geplaatst: 08 sep 2023 10:23
door Ivoire
Dag allen,
Inmiddels alweer maanden verder.Toch nog even een update. In maart is mijn Austral naar Renault Nederland gegaan (eigen garage kon het niet oplossen), en ben 'm toen 2 dagen kwijt geweest. Er was iets grondig mis, en ze hebben alle software van de hele auto gereset. Sinds die tijd geen problemen meer. En inderdaad is er op de Nl-versie geen knopje om de EV handmatig in te stellen, in andere landen wel. Ik rij nu gemiddeld 5.1 liter op 100 km, en ruim 30% van elke rit elektrisch. Vind ik boven verwachting mooi resultaat.
Re: Software probleem week na aankoop; herkenbaar?
Geplaatst: 08 sep 2023 12:41
door Pepone
Bedankt voor de ‘positive’ terugkoppeling.
Groet, Ron.