Zuinig rijden met een hybride?
Geplaatst: 24 jan 2024 07:01
Het kan aan mij liggen, maar ik vind het hybride rijden in de Austral Full Hybrid erg bijzonder. Het is mijn eerste hybride auto en heb daarom geen idee hoe andere hybride auto's rijden.
Met een normale benzine auto, en met een beetje je best doen, haal ik 1 op 18 gemiddeld. Sterk afhankelijk van de weersfactoren.
Maar deze hybride rijd niet echt zuiniger. Wat mij vooral opvalt en verbaast is dat bij het opladen van de accu de motor zoveel verbruik heeft dat deze heel erg onzuinig is. 1 op 4 รก 1 op 5 zijn geen uitzonderingen. Uiteindelijk heft dit zich op door op de (onzuinig) opgeladen accu te rijden. In de winter haal ik dan 1 op 17 en in de zomer 1 op 20.
Het gaat me vooral om het gedrag waarop het hybride systeem werkt. Een accu is mooi, maar gaat ten koste van exta brandstofverbruik. Dit is toch helemaal niet logisch?
Ik zou juist denken dat de extra verloren energie naar de accu zou moeten gaan, zoals bij het regenereren. Maar nu pompt de auto zonder effectief voordeel extra brandstof naar de motor om de acco vol te krijgen waarna dit vervolgens gecompenseerd wordt.
Denk mijn punt wel gemaakt te hebben. Nogmaals, ik ben niet bekend met andere hybride auto's. Maar wanneer ik mijn collega mag geloven (Toyota rijder) haalt hij, zonder zijn best te doen, makkelijk 1 op 23.
Wat is jullie ervaring?
Met een normale benzine auto, en met een beetje je best doen, haal ik 1 op 18 gemiddeld. Sterk afhankelijk van de weersfactoren.
Maar deze hybride rijd niet echt zuiniger. Wat mij vooral opvalt en verbaast is dat bij het opladen van de accu de motor zoveel verbruik heeft dat deze heel erg onzuinig is. 1 op 4 รก 1 op 5 zijn geen uitzonderingen. Uiteindelijk heft dit zich op door op de (onzuinig) opgeladen accu te rijden. In de winter haal ik dan 1 op 17 en in de zomer 1 op 20.
Het gaat me vooral om het gedrag waarop het hybride systeem werkt. Een accu is mooi, maar gaat ten koste van exta brandstofverbruik. Dit is toch helemaal niet logisch?
Ik zou juist denken dat de extra verloren energie naar de accu zou moeten gaan, zoals bij het regenereren. Maar nu pompt de auto zonder effectief voordeel extra brandstof naar de motor om de acco vol te krijgen waarna dit vervolgens gecompenseerd wordt.
Denk mijn punt wel gemaakt te hebben. Nogmaals, ik ben niet bekend met andere hybride auto's. Maar wanneer ik mijn collega mag geloven (Toyota rijder) haalt hij, zonder zijn best te doen, makkelijk 1 op 23.
Wat is jullie ervaring?