Pagina 1 van 1

Auto gaat niet meer in EV modus boven de 100KM/u

Geplaatst: 17 mar 2025 16:12
door rteske
Beste mede eigenaren,

Ik loop tegen het volgende probleem aan.
Auto staat in Comfort stand en de hybridesysteem wisselt steeds netjes af wanneer ik onder de 100km/u rij. Ga ik nou boven de 100km/u dan gaat de auto niet meer in EV stand zelfs niet in de cruisecontrol. Heb zelfs 100km gereden op 120km/u maar helaas alles op benzine. Volgens de dealer kan de auto helemaal niet volledig electriche rijden laat staan zo snel. Ik schrok van zijn reactie. Heb zelf gezien dat de auto dit kan en in de handleiding staat ook dat hij dit kan tot max 130km/u. heeft iemand het zelfde probleem of iemand nog tips?

Auto rijdt dus onder de 100km/u perfect er boven alleen nog maar op benzine.
ik rij nu 5.9 per 100km (als ik maar bij de 100km/u hou)

Re: Auto gaat niet meer in EV modus boven de 100KM/u

Geplaatst: 21 mar 2025 09:23
door lsluysve
Als alles normaal functioneert, en je niet omhoog rijdt, moet de Austral tot 130 km/h af en toe wel een E cyclus (1-1.5 km) rijden. Gisterenavond lange rit door duitsland weer. Bij cruisecntrol op 134 reed hij af en toe nog electrisch, dus hier is iets mogelijk niet goed

Toegevoegd in 1 minuut 47 secondes:
Je hebt toch niet de Mild hybrid?

Re: Auto gaat niet meer in EV modus boven de 100KM/u

Geplaatst: 21 mar 2025 21:12
door 3r1k
Check eens of het verschil maakt of je in de eco-modus of sportmodus rijdt. En kijk of het uitmaakt als je de ventilatie/airco uitzet.
Hoe is jouw bandenspanning? Check de bandenspanning eens bij een tankstation, de sensoren kunnen er ook wat naast zitten.
5,9 l/100km is wat aan de hoge kant, maar niet heel gek. Misschien is er toch iets waardoor je dus net wat meer vermogen gebruikt en de auto onvoldoende kan bijladen.

Re: Auto gaat niet meer in EV modus boven de 100KM/u

Geplaatst: 24 mar 2025 10:17
door Austral200user
Ik merk alleen bij koude temperaturen (onder de 0) dat de auto eigenlijk niet meer naar de EV modus gaat. Verbruik ligt in koude periodes ook een stuk hoger. Waar ik normaal op ongeveer 5,3/100 uitkom is het bij temperaturen onder de 0 meestal rond 6,0/100.
Bij mij maakt het niet veel uit in welke modus ik rijd. En ja, als ik de ventilatie uitzet rijd de auto meer op EV en zeker 's ochtends gaat het opwarmen van de motor wat geleidelijker. Uiteindelijk werkt dat niet (goed) want dat is juist de periode waarin ik de ramen wil ontwazemen.

Re: Auto gaat niet meer in EV modus boven de 100KM/u

Geplaatst: 26 mar 2025 00:19
door scarface450
Zodra je meer dan 20° "stookt" zal je minder in E V rijden lijkt me , mogelijk ook zetelverwarming ?
In Sport ondervind ik dat mijn auto ( Clio ) nooit in EV rijdt , tenzij vertrekken...
Misschien eens laten uitlezen?

Re: Auto gaat niet meer in EV modus boven de 100KM/u

Geplaatst: 04 apr 2025 09:40
door rteske
Sorry voor de late reactie. Alles is normaal en dit doet die in elke modus. Wat raar is dat wanneer ik de cruise control twee tikjes omlaag doet dan gaat de auto wel in ev stand. Tot de accu leeg is. Auro laad de accu weer op en no way dat die vanzelf naar ev gaat. Heb vernomen dat de nieuwe update die ons vanaf oktober 2024 belooft is een aanpassing zit voor de hybride systeem. Renault Nederland wil even wachten met onderzoek tot de update aanwezig is.

Re: Auto gaat niet meer in EV modus boven de 100KM/u

Geplaatst: 16 apr 2025 11:23
door Frobeltech
ik rijd veel lange stukken op 110 km/h cruisecontrol. Geen enkel probleem. De auto rijdt op een rit van 170 km ca 50 km EV. Zit altijd in Comfort.