Pagina 1 van 1

Bandenslijtage

Geplaatst: 04 okt 2024 20:24
door JanWillem123
Na 1,5 jaar en 40.000 kilometer zijn de voorbanden van mn Megane Etech Electric al aan vervanging toe. Dat schijnt normaal te zijn vanwege het hogere gewicht van een elektrische auto. Rij rustig, altijd in de ECO stand. Standaard zit er Continental onder maar ik zie dat ook Michelin een XL (extra load) band levert. Iemand ervaring met de Michelin band, zou die slijtvaster zijn?

Verder overigens een fijne en redelijk probleemloze auto, had er alleen graag een betere geluidsinstallatie in gehad. Weet niet wat er achteraf nog mogelijk is.

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: 06 okt 2024 23:03
door Zoef Zoef
40.000 KM met voorbanden voor een elektrische auto is best OK.( de meeste mensen halen dat echt niet )
Bij de Megane zit de aandrijving op de voorwielen, tevens stuur je ook met de voorwielen.
De achterbanden rollen alleen maar mee.
Zorg dat je banden koopt met de opdruk EV (die zijn speciaal voor een elektrische auto).
Je kunt ook probleemloos de bandenspanning een paar tiende hoger zetten.
Dan houden de banden het ook iets langer vol en levert je ook nog extra range op.

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: 11 okt 2024 03:04
door JulesM
De mijne heeft er nu 65K opziten met de originele banden, maar zitten nu wel op de indicatoren en moeten nodig vervangen worden

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: 30 dec 2024 19:26
door JanWillem123
Voorbanden vervangen bij 45000 km, voorgenomen om iets rustiger door de bochten te gaan. Het is de moeite waard om prijzen te vergelijken, 550 bij een grote landelijke keten, 350 incl montage en uitlijnen bij een kleine bandenhal in Amsterdam Sloterdijk.

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: 02 jan 2025 16:17
door LexvdN
Mijn voorbanden van mijn 1 jaar oude Megane 5 E-tech moesten al na 21.000 km vervangen worden omdat ze aan de buitenkanten te ver versleten waren. Overigens was ik dat met mijn Scenic ook al 'gewend'. Ik rijd wel bijna alleen over bochtige provinciale weggetjes (in Frankrijk).

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: 04 jan 2025 09:46
door haelewyn
Op mijn E-tech phev zijn de banden door de vorige eigenaar vervangen rond 20.000 km. Kan bijna alleen maar zijn omdat ze versleten waren want het was een leasingauto.

Misschien is er veel met een winterset gereden.

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: 04 jan 2025 12:04
door Pepone
Je zou de banden op de max druk kunnen zetten wat op de band staat, dan staan ze iets boller.
Dus minder op de flanken.
Wel iets minder rijcomfort.

Groet, Ron.

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: 04 jan 2025 18:36
door mechanic
Dan slijt het ook weer harder natuurlijk.
Correcte bandenspanning en rustig rijden doet wonderen. Voor de eerste beurt een setje banden kaal lukt de meeste mensen wel zonder enige moeite...

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: 06 jan 2025 16:37
door Pleiades
Pepone schreef: 04 jan 2025 12:04 Je zou de banden op de max druk kunnen zetten wat op de band staat, dan staan ze iets boller.
Dus minder op de flanken.
Wel iets minder rijcomfort.

Groet, Ron.
Sorry, maar dit is echt een slecht advies. Een te hoge bandenspanning kan het contactoppervlak met de weg verminderen, wat kan leiden tot minder grip, vooral bij natte of gladde omstandigheden. Dus gevaarlijk!

Bij langdurig rijden met een te hoge spanning slijt het midden van het loopvlak sneller dan de zijkanten, wat de levensduur van de band ook niet ten goede komt.

Je kan beter de uitlijning laten controleren als dit voor blijft komen.

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: 06 jan 2025 17:33
door Pepone
Elke fabrikant zet de Max toelaatbare druk en load index op iedere band.
Mag toch aannemen dat dat getest en dus veilig is.


Groet, Ron.

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: 07 jan 2025 11:20
door Pleiades
De maximale bandenspanning is er niet voor dagelijks gebruik. Het geeft aan bij welke druk de band het meeste gewicht kan dragen zonder risico op schade. Maar dat betekent niet dat het altijd veilig is om die spanning te gebruiken.

De spanning die de autofabrikant aanbeveelt, is speciaal afgestemd op jouw auto. Die zorgt voor de beste balans tussen veiligheid, comfort, grip en slijtage. Als je daar te veel van afwijkt, raak je die balans kwijt.

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: 07 jan 2025 11:46
door LexvdN
Ik houd de bandenspanning aan die op de sticker in de deursponning staat. Verder ga ik ervan uit dat de garage weet wat hij doet als er nieuwe banden op gezet worden (uitlijnen e.d.). Als er dan toch 'abnormale' slijtage plaatsvindt, kan ik hooguit een andere garage proberen.

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: 23 mar 2025 00:37
door haelewyn
Weet iemand wat renault standaard monteerde op een Megane phev uit 2022 ?
Ik heb hier vredestein "giugiaro" vooraan en continental ultracontact achteraan maar lijken allebei nieuwe duo's. Gekocht op 22200 km.

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: 02 apr 2025 15:27
door LexvdN
Ik heb voor mijn Megane 5 100% electrisch hier in Frankrijk, gekocht in aug 2023 een foto gevonden uit november 2023, waarop ik nog net op een achterband kon lezen dat het een Continental is geweest. Ook een foto uit aug 2024 waarop een typenummer staat: 195/60 R 18 H XL en 195/60 R 18 90H.
Overigens heb ik er nu Goodyear op zitten.

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: 05 apr 2025 19:17
door haelewyn
Autogids deed een test met 8 merken banden. Ik vermeld hieronder nog de link naar het artikel.

Deden mee aan de rest :
Continental Premium Contact
Falken e.Ziex
Firestone Roadhawk 2
Goodride Solmax 1
Goodyear Efficient Grip 2 SUV
Hankook iON evo
Michelin Primacy 4+
Yokohama BluEarth-XT

Podium :

1.Goodyear EfficientGrip 2 SUV

2. Michelin Primacy 4+

3. Hankook iON evo99

Interessante conclusies in dat artikel en ook interessante verschillen. Ingelogd kan je meer lezen van het artikel.

https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... nden-zijn/

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: 07 apr 2025 15:07
door LexvdN
Interessant! Die test ga ik er de volgende keer eens bijhouden. Bedankt voor deze tip!

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: 08 apr 2025 05:41
door larsdijkstra 16v
Staat ook op Autoweek in NL