Pagina 1 van 1
Tegenvallend resultaat
Geplaatst: 28 mei 2024 14:35
door skroon
Goedemiddag,
Ik heb zo’n drieënhalve maand geleden een Captur PHEV uit eind 2020 gekocht. Sinds de aankoop houd ik mijn brandstofverbruik en energieverbruik bij en dit ligt aanzienlijk hoger dan verwacht.
Als ik het mijn verbruik uitreken kom ik uit op zo’n 1 op 14.10km (inclusief verbruikte KwH omrekenen naar benzine kwa prijs, in mijn geval rond de 40c per KwH), wat natuurlijk belachelijk hoog is voor een plug-in hybride. Ook mijn dashboard verbruik functie laat mij regelmatig hele hoge standen zien: in een normale versnelling ligt dit rond de 7-10L per 100KM maar dit loopt soms op tot wel 20L per 100KM omdat de auto enorm hoog in de toeren loopt ondanks ik niet eens zo veel gas geef.
Ik vermoed dat er softwarematig of mechanisch iets niet helemaal in orde is, daarom heb ik ook een afspraak staan bij de garage. Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: Tegenvallend resultaat
Geplaatst: 16 jun 2024 14:43
door Pierre2
Ik herken dit wel, ben ook niet onder de indruk van verbruik, het is dat is "gratis" stroom heb door panelen, anders zou het met 40 cent per kwh een dure grap worden om met dit voertuig te rijden, ook al omdat we volgens de deskundigen E5 moeten tanken...
Re: Tegenvallend resultaat
Geplaatst: 26 jul 2024 14:20
door keesenjos
Sinds 2 jaar rijd ik een PHEV Captur, woonwerk afstand is 35 km, zowel heen als terug bijna elektrisch.
Gemiddeld rij ik na 37000 km 2,15 liter op 1oo km, inclusief vakantie ritten van 3000 km/jaar.
Eerste jaar zelfs 1x na 3000 km pas weer tanken(1 op 140) maar toen kreeg ik problemen met vocht in de olie(zie topic)
Re: Tegenvallend resultaat
Geplaatst: 28 jul 2024 17:12
door skroon
Dank voor de reacties. Ik kom inderdaad ook heel ver met een tank, zeker een leuke auto voor niet te grote afstanden en als je relatief goedkoop kan opladen.
Ik moest echter 30km verderop bij m’n werk voor bijna 80c/KwH opladen wat maakt dat het goedkoper was om zonder accu terug te rijden naar huis.
Uiteindelijk mijn Plug-In ingeruild voor een Arkana waar de hybride techniek een stuk beter uitpakt.
Re: Tegenvallend resultaat
Geplaatst: 28 jul 2024 20:10
door scarface450
En met welke motorconfiguratie rij je nu rond ?
Inhoud , cilinders , oplaadbaar of niet , enz...

En wat is nu zoal het verbruik.....
Re: Tegenvallend resultaat
Geplaatst: 02 aug 2024 11:45
door Plato1
Ik heb net mijn Captur net ingeruild voor een full hybrid, omdat met het belastingtarief vanaf 2025 en het relatief lage kilometrage het voor mij niet meer voordelig is.
Mijn verbruik heb ik in Excel sinds de aanschaf bijgehouden.
Mijn verbruik van de Edition One van december 2020 komt neer op rond de 1:30, waarbij ik wel moet aangeven dat ik voornamelijk op stroom rijd.
Natuurlijk ook bijgehouden wanneer ik alleen op benzine heb gereden en kom dan uit op 1:20.
De kosten per KWH bedragen zo'n € 0,025, bij een KWH-prijs van € 0,29.
Gemiddelde afstand per jaar: 9.000km, voornamelijk provinciale weg en stadsverkeer.
Re: Tegenvallend resultaat
Geplaatst: 02 aug 2024 12:29
door skroon
Goed punt over de MRB die inderdaad twee keer zo duur wordt, dat maakte het voor mij ook makkelijker om over te stappen.
Ik moest voor de openbare laadpaal thuis €0,34 per KwH betalen en op werk €0,74. Omdat hij nét de 32km naar werk elektrisch aan kon was het iets voordeliger om met lege accu terug te rijden. Hij reed dan wel 1 op 14 maar nog altijd goedkoper dan laden op werk.
Hier bijvoorbeeld een periode waarin ik 871km reed op 36,10L. Dat klinkt heel goed, echter als je de prijzen van de verbruikte stroom mee rekent (84,73KwH = €41,38) waar je dus eigenlijk voor 21,66L mee kan tanken kom je uit op een verbruik van zo’n 1 op 15.
Ik rijd nu in een Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 uit oktober 2021. Hij heeft een 1.6 liter viercilinder benzinemotor gecombineerd met twee elektromotoren (niet oplaadbaar via het net). Het verbruik ligt dan gemiddeld rond de 5 liter per 100 km, afhankelijk van de rijomstandigheden. Eigenlijk gek dat de plug-in met lege accu niet dezelfde hybride technologie gebruikt.