Pagina 1 van 4

Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 01 okt 2024 14:05
door Sjaak H
Stukje overgenomen van het Engelse Captur forum.
https://www.largus.fr/actualite-automob ... 35505.html

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 01 okt 2024 17:35
door A110
Ik heb mijn Captur plug-in hybride recent uit Duitsland gehaald en dat heeft even geduurd omdat er inderdaad een complete versnellingsbak is gemonteerd. Hopelijk heb ik dan alle ellende al gehad.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 07 nov 2024 09:33
door i2paq
Ik heb dat stuk even door Google Translate gehaald:

Renault 1.6 hybride betrouwbaarheid. Boxproblemen op mogelijk 157.000 modellen.

Het originele 1.6 E-Tech hybridesysteem, dat in juni 2020 werd gelanceerd op de Clio en vervolgens op de Mégane, Captur en Arkana, stuit op betrouwbaarheidsproblemen die zo ernstig zijn dat het noodzakelijk is om de versnellingsbak te vervangen. Renault heeft een speciale technische werking opgezet, vergezeld van ondersteuning.
Gezien de complexiteit van het hybridesysteem van Renault was er reden om de robuustheid ervan in de loop van de tijd in twijfel te trekken. Duidelijk is echter dat de 1.6 E-Tech, sinds 2020 verkrijgbaar in hybride en plug-in hybride, geen naam heeft gemaakt op dit vlak, behalve door de gebruikelijke herprogrammering en een handvol terugroepacties. Maar al enkele maanden hoorden we vanuit de werkplaatsen over een probleem van tractieverlies.
Een klein lek met ernstige gevolgen

En ze worden bevestigd, aangezien de diamantfabrikant op 21 mei 2024 een zogenaamde curatieve gele OTS (speciale technische operatie) heeft geïmplementeerd. Dit laatste, dat we hebben verkregen, specificeert dat klanten kunnen klagen over een “verlies van tractie bij het starten van de noodzaak om het voertuig te slepen” en/of de aanwezigheid van “het bericht over oververhitting van de elektromotor” kunnen melden. De oorsprong van het probleem is minimaal, maar heeft ernstige gevolgen. Het houdt feitelijk verband met een lek in de O-ring van de holle primaire as van de elektromotor. Als gevolg hiervan komt olie in deze laatste terecht, waardoor een of beide van de bovengenoemde afwijkingen ontstaan.

Twee soorten interventies

1 - Afhankelijk van de anomalie zal de after-sales oplossing niet dezelfde zijn: in het geval van het verschijnen van het bericht “oververhitting van de elektromotor”, wat de foutcode DTC 0A9098 genereert, demonteren de werkplaatsen de temperatuursensor. Als er olie uit de poort lekt, is de instructie om de O-ring van de holle primaire as te vervangen en de elektromotor schoon te maken. Let op: als het alleen om een ​​olielek gaat tussen de versnellingsbak en de elektromotor zonder foutcode, is deze OTS en de bijbehorende ondersteuning niet van toepassing. Idem als de connector van de temperatuursensor corrosie vertoont.
2 - In het geval van verlies van tractie van het voertuig bij het starten met de aanwezigheid van de DTC 16D861-foutcode, bestaat de technische oplossing uit het vervangen van de volledige doos. En uit ons bezoek aan een Renault-werkplaats in de regio Parijs bleek dat de ingreep niet marginaal was, aangezien drie versnellingsbakken defect waren.

Welke ondersteuning?

Dit olielek probleem treft alle modellen (Clio, Captur, Mégane en Arkana) uitgerust met het 1.6 E-Tech systeem, hybride (140/145 pk) en plug-in hybride (160 pk), geproduceerd vanaf 26 augustus 2019 tot en met van 2 februari 2024. Dit vertegenwoordigt een totaal van 157.595 voertuigen in Frankrijk die mogelijk door dit defect zouden kunnen worden getroffen. De Dacia Jogger lijkt er geen last van te hebben. Geconfronteerd met dit probleem heeft de Renault-groep geen terugroepactie ingevoerd, maar een curatieve actie die bestaat uit het verwerken van de klacht van de klant wanneer deze de werkplaatsen van het netwerk passeert.

In deze context zijn reparaties gedekt voor voertuigen jonger dan 7 jaar en minder dan 150.000 km.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 07 nov 2024 15:15
door FOXXX
Misschien domme vraag maar ben op autotechniek A technisch, maar geld dit bovenstaande ook nog voor de Renault SYMBIOZ esprit Alpine full hybrid 145, deze auto wordt volgende week geleverd aan ons, zodat ik dit eventueel kenbaar kan maken bij aflevering of eerder nog :shock:

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 08 nov 2024 09:49
door i2paq
Het bericht is van 15 augustus, ik neem aan dat de Renault SYMBIOZ al langer leverbaar is?

Anders had dit model ook wel vermeldt gestaan in dat bericht. Als je zekerheid wil zou ik Renault Nederland even bellen.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 01 dec 2024 20:13
door haelewyn
Weet iemand of je dat langs de buitenkant kan zien ?

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 02 dec 2024 12:02
door i2paq
Hoe bedoel je dat?

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 02 dec 2024 13:36
door haelewyn
Die lekkage die de grote problemen veroorzaakt.

Een technicus zei me eerder vandaag dat het langs de buitenkant niet te zien is.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 02 dec 2024 15:59
door Simkaptein
Mijn renault captur E-tech heeft ook olielekkage in de versnellingsbak en ben bezig met garantie via mijn renault dealer die contact heeft gehad over dit bekende probleem bij renault Nederland met de vraag gaan we er wat aan doen of wachten we tot hij kapot gaat. Antwoord daarop wij doen er niks mee als hij kapot gaat dan wordt het vergoed door renault Nederland. Daardoor rij ik nu in een onbetrouwbare auto. En zojuist hoorde ik dat renault Nederland deze garantie regeling weer wil intrekken, wat inhoud dat als de versnellingsbak en elektromotor vervangen moet worden door deze olielekkage dit schrik niet €14285,- gaat kosten.
Ik heb deze auto sinds 1 september en is van april 2021 met 94000km op de teller.
We hebben ook nog wettelijke garantie Bij aankoop van een auto van €20.000, mag die niet zo gauw kapot gaan.
Heeft iemand ervaring met wettelijke garantie?
Gr. Sim

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 03 dec 2024 08:57
door i2paq
Heb je een goede rechtsbijstandsverzekering?

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 11 dec 2024 20:40
door Pierre2
Dat vertaalde bericht ook eens doorgestuurd naar de dealer, met de vraag of er preventief niets aan gedaan werd, dus niet, we moeten blijkbaar maar wachten tot het zich voordoet, ben ook benieuwd wat dat doet voor de inruilwaarde, straks geven ze minder omdat er een mogelijk serieus defect in zit ):

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 25 dec 2024 00:22
door Simkaptein
Mijn renault captur 2 plug-in-hybrid 160 met olie lekkage (zie 2 december) van de versnellingsbak wordt 20-22 januarie gerepareerd en de kosten €2314,- wordt volledig vergoed door de garantiegever (autotrust 6 maanden).
Alle pakkingen en afdichtingen (O ring) worden vervangen en de elektromotor wordt schoon gemaakt.
Als er tenminste geen verdere schade aan de versnellingsbak en elektromotor is ontstaan door de olie lekkage, wat ik niet verwacht en dus nog even heel voorzichtig (rustig) rijden.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 30 dec 2024 14:18
door i2paq
Hoe zijn ze achter die lekkage gekomen?

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 30 dec 2024 15:33
door Simkaptein
De lekkage hebben ze ontdekt bij de extra grote beurt (A+B) na aanschaf.
Nu gaan ze de versnellingsbak end. open maken en alle pakkingen en vloeistoffen vervangen en kijken of de elektromotor erg vervuild is met olielekkage door de O-ring en schoon maken.
Ik hoop (denk) dat er verder geen schade is.
Zal het reparatie verslag hier melden.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 01 jan 2025 10:11
door Cramnnam
Ook ik heb een groot probleem met de automatische versnellingsbak. Twee weken geleden uitgevallen midden op de snelweg, zonder enige voorwaarschuwing. Hele versnellingsbak moet vervangen worden; totale kosten € 15076,84. ( dit is meer dan 1/3e van de aanschafwaarde) Aanbod dat er nu ligt korting vanuit Renault 30% + 10% coulance en 10% van de dealer korting. De auto is van juli 2020 met 90k op de teller, altijd dealer onderhouden conform schema. Er is hier sprake van een constructie/ontwerp probleem waardoor er door Renault een ondeugdelijk voertuig gekeverd is. Kortom ik stuur vandaag alle gegevens naar mijn Rechtsbijstand. Wordt vervolgd.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 04 jan 2025 18:49
door Danny1983
Simkaptein schreef: 30 dec 2024 15:33 De lekkage hebben ze ontdekt bij de extra grote beurt (A+B) na aanschaf.
Nu gaan ze de versnellingsbak end. open maken en alle pakkingen en vloeistoffen vervangen en kijken of de elektromotor erg vervuild is met olielekkage door de O-ring en schoon maken.
Ik hoop (denk) dat er verder geen schade is.
Zal het reparatie verslag hier melden.
Hoeveel kilometer staat er bij u op en heb je toevallig ook enig idee hoe ze dit hebben geconstateerd.
Onze auto komt namelijk deze week uit de garantie dus ben wel benieuwd, want van onze dealer waar wij hem hebben gekocht heb ik niet zo een hele hoge pet op namelijk.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 07 jan 2025 09:39
door Bokkoman
Cramnnam schreef: 01 jan 2025 10:11 Ook ik heb een groot probleem met de automatische versnellingsbak. Twee weken geleden uitgevallen midden op de snelweg, zonder enige voorwaarschuwing. Hele versnellingsbak moet vervangen worden; totale kosten € 15076,84. ( dit is meer dan 1/3e van de aanschafwaarde) Aanbod dat er nu ligt korting vanuit Renault 30% + 10% coulance en 10% van de dealer korting. De auto is van juli 2020 met 90k op de teller, altijd dealer onderhouden conform schema. Er is hier sprake van een constructie/ontwerp probleem waardoor er door Renault een ondeugdelijk voertuig gekeverd is. Kortom ik stuur vandaag alle gegevens naar mijn Rechtsbijstand. Wordt vervolgd.
Grappig, ik heb nu precies hetzelfde.
Mijn Captur (plugin etech) is van eind 2020 en heeft 68500km en nu al versnellingsbak kapot.
Ben benieuwd hoe jij dit hebt opgepakt.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 10 jan 2025 11:27
door Danny1983
Helaas maar helaas. Bij ons zijn de problemen ook zojuist vast gesteld met de olie lekkage. Het betreft een captur van 2022 met 31km op de teller. Nu is het afwachten hoe dit wordt opgelost allemaal.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 12 jan 2025 11:08
door Simkaptein
Ook mijn schoonzoon had dezelfde ervaring midden op de snelweg alles viel uit. Oplossing 2de hands versnellingsbak en elektromotor kosten €6100,- inclusief montage. €5000,- vergoed door autotrust garantie, (max bedrag voor start garantie van half jaar en €1100,- zelf betalen. En op de vraag van wettelijke garantie Bij aankoop van auto (€20.000) werdt afgewezen.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 13 jan 2025 11:54
door Bokkoman
Ik was vandaag gebeld dat we een coulance van 50% krijgen. Dus dan zou het 7500 kosten. Ik ben nog niet akkoord gegaan en gevraagd of ze nog is even goed willen gaan overleggen met Renault Group of ze er wat meer uit kunnen halen.
En anders ga ik zelf nog even contact met hen opnemen.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 13 jan 2025 14:38
door Cramnnam
Vandaag gebeld door mijn rechtsbijstand (ARAG). Ze gaan kijken of er meer gevallen bij hen bekend zijn. Hoe meer gevallen hoe duidelijker het is dat er sprake is van een ontwerp/constructiefout. Dus als je een rechtsbijstand hebt…

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 13 jan 2025 16:47
door Danny1983
Wij hebben ook arag ingeschakeld dus dat is er al een extra 😉

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 13 jan 2025 16:51
door Bokkoman
Vergeet ons allemaal niet te melden.
Ik heb een nieuw aanbod gekregen, het is nu nog 3100€.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 14 jan 2025 12:59
door Bokkoman
@Danny1987 @Cramnnam @Simkaptein
Hebben jullie al meer nieuws wat betreft vergoedingen/coulances/garantie?

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 14 jan 2025 18:32
door Pierre2
Heb nu maar bij de garage een afspraak gemaakt om, icm met beurt, dit preventief te laten verhelpen, kost wel wat (2,3 * 160) + 75 olie / pakkingen, maar dan ben ik er vanaf, slaat natuurlijk nergens op, ga de rekening misschien wel bij R NL indienen, zie wel

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 14 jan 2025 18:43
door haelewyn
Was er bij jou een aanleiding om te denken dat er een lek was ? En hoe zeker ben je dat er daarna zeker niets meer aan de hand is ?

Was de oorzaak bv. dat er wat mis was met de pakking zelf of de plaatsing ervan ?

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 14 jan 2025 19:00
door Danny1983
Bokkoman schreef: 14 jan 2025 12:59 @Danny1987 @Cramnnam @Simkaptein
Hebben jullie al meer nieuws wat betreft vergoedingen/coulances/garantie?
Mijn auto gaat 21 jan naar de dealer en dat ben ik bang dat het touwtrekken gaat beginnen. Als er wat te melden valt doe ik dat uiteraard.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 14 jan 2025 19:45
door Bokkoman
Ik heb nogmaals gevraagd om meer coulance/korting (nu 80%), morgen het antwoord afwachten.
We zouden ook met ze allen naar bijvoorbeeld Radar (tv programma) kunnen mailen. Ik heb het al gedaan. Misschien pakken ze het op en gaan ze voor ons in de strijd :)

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 14 jan 2025 20:10
door Danny1983
]

Ik heb hier over al een bericht naar radar gestuurd maar nooit reactie op terug gekregen.
Ik vind gewoon dat Renault verantwoording moet nemen voor hun product.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 14 jan 2025 20:13
door Bokkoman
Dat vind ik ook @Danny1983
Laat Renault maar dit oplossen.
Als jij ook al bericht hebt gestuurd, en de andere dat ook nog doen, dan zijn dat er al 4 a 5 in korte tijd. Dat zal toch wel iets betekenen voor Radar??

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 14 jan 2025 22:11
door Pierre2
haelewyn schreef: 14 jan 2025 18:43 Was er bij jou een aanleiding om te denken dat er een lek was ? En hoe zeker ben je dat er daarna zeker niets meer aan de hand is ?

Was de oorzaak bv. dat er wat mis was met de pakking zelf of de plaatsing ervan ?
Nee, nog geen lek, ik doe dit preventief en nee, weet niet zeker dat er daarna niets meer aan de hand is, maar neem aan als ze de instructies volgen het potentiële euvel is verholpen, als dat ook niet meer kan, dan hoeven de slachtoffers de boel ook niet te laten herstellen, want dan kan het zo weer gebeuren...

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 14 jan 2025 22:23
door Simkaptein
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Bericht 25 dec 2024 00:22

Mijn renault captur 2 plug-in-hybrid 160 met olie lekkage (zie 2 december) van de versnellingsbak wordt 20-22 januarie gerepareerd en de kosten €2314,- wordt volledig vergoed door de garantiegever (autotrust 6 maanden).
Alle pakkingen en afdichtingen (O ring) worden vervangen en de elektromotor wordt schoon gemaakt.
Als er tenminste geen verdere schade aan de versnellingsbak en elektromotor is ontstaan door de olie lekkage, wat ik niet verwacht en dus nog even heel voorzichtig (rustig) rijden.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 15 jan 2025 11:23
door Bokkoman
Ik heb nog even naar de terugroepacties gekeken, en deze gaat over dit probleem:
Details terugroepactie
Referentiecode producent OTS 0E2M
Meldende producent/distributeur Renault Nederland N.V.
Referentiecode RDW MGP230190
Publicatiedatum RDW 11-05-2023

Merk/Type - RENAULT ARKANA
- RENAULT CAPTURE II
- RENAULT CLIO V
- RENAULT MEGANE IV


Categorie defect Motorrijtuigen en aanhangwagens - diversen
Omschrijving defect De O-ring tussen de elektromotor en de automatische versnellingsbak kan vroegtijdig slijten en kapot gaan.

Materiële gevolgen Gaan branden waarschuwingslampje met de melding 'Elektronische Storing Gevaar', uitvallen van de aandrijving.

Mogelijk gevaar Een (verkeers)ongeval met letselschade


Beschrijving van het herstel De voertuigeigenaar wordt voor het maken van een afspraak verzocht contact op te nemen met de merkdealer. De rekeneenheid wordt dan geherprogrammeerd.

Wijze waarop u wordt geïnformeerd Opbellen of persoonlijk benaderen


Meer informatie op internet (Nog) niet bekend
Meer informatie via telefoonnummer 088-3035333

Opmerkingen RDW Geen
Kennelijk was dit al uitgevoerd op mijn auto, maar wat ze doen is het herprogrammeren van de motor. Wat ik best vreemd vind, want als de schade al aan de O-ring zit, dan verhelp je dat niet met het herprogrammeren.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 15 jan 2025 11:32
door haelewyn
Je zou kunnen denken dat ze de druk verminderen die op die ring kan staan. Maar of dat logisch is ... is me toch ook een raadsel.
Of ze kunnen de parameters aanpassen om een alarm te doen verschijnen ?
Geen idee of het oliepeil in de versnellingsbak ook elektronisch gecontroleerd wordt ..

Iemand nog ideeën ?

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 17 jan 2025 15:01
door Cramnnam
Net bij de dealer geweest, die verwees mij om contact op te nemen met de Renault klantenrelatie.
Daar werd ik heel snel door teruggebeld, waarna een zeer onprettig gesprek volgde.
Kwam er min of meer op neer dat de coulance door de dealer geregeld wordt en dat de klantenservice alleen ondersteund. Kortom geen enkele mogelijkheid to verlaging van het reparatiebedrag.
Ben nu contacten aan het leggen met revisiebedrijven.
Hopelijk kom ik dan op een lager bedrag uit en wellicht wordt dan een eventuele productiefout duidelijk aangetoond. Daar kunnen we dan later wellicht weer verder mee.(de rechtsbijstand dus)
Zal jullie op de hoogte houden hoe het verloop verder is.