Pagina 1 van 1

Snelheidsmeter werkt (soms) niet

Geplaatst: 13 mei 2007 22:05
door renaultrijder
Wij hebben een renault espace 2.0 uit 1997. Een prettige auto!
De laatste weken hebben wij een storing in de snelheidsmeter.

Als wij de auto starten en wegrijden, doet de snelheidsmeter het gewoon. Maar na enige tijd (er is geen peil op te trekken maar meestal als wij de hogere snelheden op de snelweg ingaan) begint de snelheidsmeter raar "heen en weer te springen"en valt de snelheidsmeter meestal dan snel terug naar 0. Daar blijft het dan ook bij (de kilometer teller telt dan ook de gereden aftsand niet meer door). Soms (zonder duidelijk aanwijsbare reden, kan de snelheidsmeter zo maar weer even gaan werken (maar meestal is dat maar van korte duur).

Mijn vrouw is er laatst mee naar de garage geweest, maar die wist niet met zekerheid te zeggen wat het kon zijn en had het over twee mogelijkheden (beide kosten ongeveer 700 euro! aan reparatie). Maar ze wisten niet met zekerheid aan te geven welke van de twee mogelijkheden tot herstel zou leiden. Dus het zou maar zo kunnen zijn dat zij verkeerd zouden gokken, en dat na een reparatie van 700 euro er helemaal nog niets verholpen zou zijn. Dat hebben wij dus maar even niet gedaan. Maar ik vind het erg vervelend dat dit niet werkt.

Normaliter heb ik vertrouwen in onze garage, maar dit vind ik een raar verhaal van onze garage. Is er iemand die ons een tip kan geven over de mogelijke oorzaak en hoe ik dit moet (laten) repareren?

Dank

Tammo H

Geplaatst: 13 mei 2007 22:26
door Rossy
Het lijkt iets te zijn met het opname element snelheid.
Alleen weet ik niet of deze auto dat heeft of dat de ABS computer een snelheiddsignaal afgeeft.
Het enige wat ik je kan aanraden is om de auto te laten uitlezen bij een garage en dan om een duidelijke diagnose (liefst op papier) met eventueel een prijsopgave te vragen.
Post de uislag hier en dan kan ik je waarschijnlijk meer vertellen.

Antonio.

Geplaatst: 13 mei 2007 23:33
door mark en ivonne
ik heb dit gehad met een r25 daar was het de grote platte schuifstekker op het printplaatje van de tellerunit
goed schoongemaakt en de contactjes ingespoten met contact cleaner en daarna geen problemen meer
maar het verhaal was excact hetzelfde en als de snelheidsmeter niet werkt doet ook de dagteller en de totalekm stand teller niks
groet mark

Geplaatst: 14 mei 2007 09:13
door Verwijderde gebruiker 25
Ook ik heb het zelfde probleem gehad met mijn 25
ik heb de opname sensor vervangen, de tellerunit doorgesoldeerd en daarmee was het niet opgelost.
Waarschijnlijk is er een onderbreking in de kabel van de opnemer naar de teller.

De sensor is een klein goedkoop dingetje, als ik de meter zou vervangen zou me dat ca 150 euro kosten.

Geplaatst: 17 mei 2007 12:07
door Mathijs
Grappig, ook ik heb een R25 gehad met dit probleem... :lol:
Paar meppen op het dashboard, en dan deed die het weer.
Is natuurlijk niet de manier om een dergelijk probleem op te lossen.

Vermoedelijk het opname element, alleen lijkt mij sterk dat dit 700 euro zou moeten kosten.
De huidige zou los kunnen zijn geraakt, of vervuilde contacten, of misschien wel gewoon stuk.
Denk dat wanneer die los zou zijn geraakt, de auto ook wat olie uit de versnellingsbak zou kunnen lekken.

Wanneer het signaal van de ABS af moet komen, zou dan niet ook het storingslampje van de ABS moeten gaan branden ?

Snelheidsmeter en stuurbekrachtiging weg gevolg accu

Geplaatst: 16 jul 2007 21:44
door MarijnZ
Hoi,

Fijn te lezen dat meer mensen deze ervaring hebben alleen nu de oplossing nog.
Zelf heb ik een Twingo 1.2 van jaar 2000. Mijn verhaal staat hieronder. Ik zal zover ik nog de auto techniek snap eens kijken bij het printplaatje klinkt wel goed. De contact stoornis zit er nl nog.

Enkele weken (7) geleden vliegt de km/h stand op 0. Dat was eenmalig. Dacht zelf aan een contactstoornis, in ieder geval een waarschuwing dat electronisch iets niet lekker zit en kan terugkomen. (sensor, kabelling, electronica zelf) Vaak kwam de km/h teller weer op gang nadat ik van een stoplicht vertrok.

Laatste 2 weken kwam het dus terug, meer frequent en treed op nadat er een kort stuk gereden is. Daarbij valt mijn stuurbekrachtiging ook weg.
Zaterdag 14 juli, rij ik naar huis. Na 5 km weer km/h op 0 en stuurbekrachtiging ook weg.
Ik parkeer hem bij de Liddl om iets te halen, binnen 5 minuten terug en met dat ik de auto start hoor ik hem zo uitblazen. Lampjes brandde ff allemaal zoals moet en toen was het over.
Beetje bij beetje kon ik nog wel mijn raam dichtkrijgen door elke keer opnieuw het kontakt om te draaien.

16 juli: Wat checks gedaan:
• Koelvloeistof bijgevuld die was eng laag, ( in 7 weken tijd ineens wel hard gegaan, was toen al iets min maar dacht nog dat er vloeistof in de slangen kon zitten van autorijden) Maar ja dat is een bijzaak, niets te maken met stroom uitval.
• Accu gemeten: ik kom op 10V max. Dus dat zou betekenen dat ik niet genoeg power heb om te kunnen starten. (Dynamo kapot?)

ANWB 16 juli avond:
- Accu 10V
- Dynamo OK
- Accu laad niet goed op.
- lichten aan, verwarming aan ---> alles uit ineens.

Dus Toch maar de accu laten vervangen. dat kan nooit kwaad. Dus mijn auto rijdt weer.
Stukje gereden net: resultaat is dat de snelheidsmeter weer op 0 komt na 20 meter was dat al, stuurbekrachtig weg. Het is wat anders wat me niets verast, als het de accu zou zijn had ik nl problemen moeten krijgen met starten die heb ik nooit gehad verder.
Het enge nu is dat die kans groot is dat deze nieuwe accu een optater kan krijgen van die storing die ik ergens heb wat zonde zou zijn.

Wat het nog kan zijn is dat een elektronisch circuit verstoord kan zijn maar dat mag geen andere circuits storen of opblazen. Al doet me km/h teller het wel in het begin, dus er is niets qua hardware omgevallen. Maar er speelt iets waardoor een circuit geblokkeerd wordt.

Geplaatst: 17 jul 2007 09:20
door Verwijderde gebruiker 25
Is het niet gewoon een brakke massa, die het gewoon begeeft op het ogenblik dat er teveel stroom getrokken wordt?