Pagina 1 van 1

Elektrische problemen type 2,8 V6 automaat uit '96

Geplaatst: 17 feb 2009 16:45
door thomassen7
Hallo medeforum leden,

Ik ben lid geworden van dit forum om wat meer kennis over de door mij aangeschafte Espace op te doen.
Vooral het elektriek heeft mijn belangstelling, daar mijn Renault wat kleine storingen op dit gebied vertoont.
B.v. de fan draait alleen nog op zijn hoogste stand, het automaatbakstoring lampje dooft niet kort na het starten(vooral met vochtig weer)enz.enz.
Jammergenoeg is mijn model een ondergeschoven kindje bij Renault en diverse repairmanuals(Haynes), zodat de diverse tekeningen die ik heb blijkbaar net niet helemaal kloppen. :?

Misschien is er iemand die weet waar ik voor mijn model de gegevens kan vinden, of welke modellen er gelijkwaardige elektrische schema's hebben.

Ik zag dat het schema wat ik bezit iets uitgebreider is als wat er bij de downloads staat dus als het lukt voeg ik hem bij om bij de downloadsectie te zetten. :shock:

Dit lukt dus niet, het max wat ik mag toevoegen is 0 bytes. :cry:

Ik heb hem ondertussen naar de upload sectie gestuurd, en als hij daar goedgekeurd wordt kan je hem binnenkort bij de downloads vinden. :D

Geplaatst: 17 feb 2009 21:15
door Rossy
Welkom hier.

Even aan paar eenvoudige antwoorden en oplossingen voor problemen die zo ingewikkeld lijken.

Probleem kachelmotor.
De weerstand module is defect.

Probleem automaat.
De automaatolie is hoogstwaarschijnlijk vervuild of het peil is niet correct.

Het eerste probleem is zelf op te lossen als je een weekendje de tijd hebt.
Het tweede probleem moet door een dealer of garage opgelost worden.
Het verversen / bijvullen van de automaatbak moet gebeuren met behulp van diagnose apparatuur.

Antonio.

Geplaatst: 18 feb 2009 00:20
door thomassen7
Hallo Antonio,

Bedankt voor het welkom hier.
Aan de weerstandmodule had ik al gedacht, maar de tekeningen die ik bezit geven niet exact aan waar deze te vinden, de relais die de verschillende snelheden regelen zaten ook al niet op de plek die dit schema aangaf, en naar het blowerhuis onder de motorkap lopen maar twee draden,zodat ik nu ook twijfel of die module zich daar wel bevindt, omdat de schema's meer draden in die richting aangeven.
En om nu heel mijn dashboard voor niets te demonteren om de blower te kunnen uitbouwen is ook geen pretje.
Voor de automaatbak ben ik al naar de garage geweest, maar er stond geen storing in het systeem, ik kreeg letterlijk te horen, komt u maar terug met vochtig weer en het liefst met de storingslamp aan.

Vandaar mijn vraag of iemand weet welk elektroschema ik voor mijn model moet gebruiken, want dan ga ik zelf wel op zoek naar de sensor die deze fout waarschijnlijk veroorzaakt, en krijg ik met een beetje geluk ook de plek van de weerstandmodule met wat zekerheid aangewezen.(de J63 die ik heb klopt in grote lijnen wel, maar niet exact, of is dit normaal bij dit soort schema's?)

Gr.
Peter

Geplaatst: 18 feb 2009 23:32
door thomassen7
En hopla :shock: , vandaag het volgende probleem, de kilometerteller stopt na even geslingert te hebben tussen 80 en 100 volledig met aanwijzen.
Geen snelheid, geen optellen van het aantal gereden km meer, ik geloof dat ik inderdaad het dashboard maar eens open moet gooien om te zien wat er loos is met alle stekerverbindingen.
Of heeft iemand anders dit al aan de hand gehad en de tijd om me een paar tips in de goede richting te geven. :wink:

elektrische problemen

Geplaatst: 18 feb 2009 23:54
door RPS
hallo, op het forum heb ik wel eens gelezen dat iemand door het monteren van een nieuwe accu ineens heel wat minder problemen had. is natuurlijk niet gezegt dat het hier ook werkt maar misschien het proberen waard.
heb zelf vorig jaar vanaf Dijon tot aan eindbestemming in zuid-Frankrijk zonder km-teller gereden, na het een en ander zelf te hebben geprobeerd toch maar naar de dealer daar. werd aan de computer gehangen, de draadjes van de km-opnemer op de versnellingsbak opnieuw gesoldeerd en uiteindelijk met een opnemer van een clio werd er weer beeld op het display getoverd. de volgende dag werd de nieuw bestelde opnemer gemonteerd en hij deed het weer. en dit alles voor het ongelooflijke bedrag van 59 euro. succes.

Geplaatst: 19 feb 2009 19:31
door thomassen7
@RPS
De accu is nog geen half jaar oud en blijft met alle verbruikers aan rond de 13,6 volt (met draaiende motor)
Als ik de motor stop met zo veel mogelijk verbruikers aan blijft de accu na 10 minuten op 12,8 volt staan en daalt de verdere 10 minuten niet.

:idea: Die sensor is een goed idee om eerst te bekijken, is er toevallig iets waarmee je dit signaal kan simuleren vanaf de versnellingsbak?
Ik heb ondertussen op marktplaats een DVD bestelt met alles van renault er op. (hoop ik)
Misschien dat dat het zoeken naar de eerder genoemde storingen vergemakkelijkt, zeker als het om de positie van de onderdelen gaat.

Het wordt duidelijk!!

Geplaatst: 20 feb 2009 16:57
door thomassen7
Vandaag van een collega wat technische foto's gehad van mijn type auto en wat technische uitleg.

Wat betreft de km teller niks elektrisch gewoon een kabel. :oops:
De elektrische schema's van de J63 die ik had waren prima en voor alle modellen geschikt, alleen de plaatsen op de tekeningen klopten niet helemaal omdat die van een ouder model waren.
En de foto's van de kachelmotorweerstand die ik kreeg liet niets aan het toeval over waar hem te vinden.
Ik kan in iedergeval aan het sleutelen gaan.

Opgelost

Geplaatst: 26 feb 2009 12:54
door thomassen7
Voor de gene die het interesseerd,

De kilometer kabel was zo vervangen, tenminste het stukje wat kapot was, hij bestaat bij mijn model namelijk uit twee delen en het stuk naar de versnellingsbak had een breuk in de binnenkabel en dit deel was zonder gereedschap uit te wisselen.

De kachelweerstand was iets moeilijker, maar met de foto serie hoe e.e.a. te demonteren was het zo gebeurt, ik heb alleen de weerstand niet compleet vervangen, maar slechts de temperatuurbeveiliging die over de weerstand heen staat, er zat een eenmalige in, die ik heb uitgewisseld voor een zelfherstellende van een lagere temperatuur. :idea:
Uiteraard de glijlagers van de fanmotor gesmeerd, en alles draait weer als een zonnetje.

Ondertussen het Renault dialogys programma binnengekregen met de complete werkplaatshandboeken voor alle modellen, dus mijn auto heeft verlopig geen geheimen meer voor mij. (de andere modellen ook niet meer zie ik nu) :D