Pagina 1 van 1

Digitale toerenteller achteraf inbouwen

Geplaatst: 09 sep 2009 17:37
door jawdewolf
Ik heb een Espace 2.0 RXE handgeschakeld, benzine, zonder toerenteller. Weet iemand of dat het mogelijk is een originele elektronische toerenteller alsnog in te bouwen en of de aansluitingen onder je dashboard daarvoor klaarliggen?

JWdW

Re: Digitale toerenteller achteraf inbouwen

Geplaatst: 16 okt 2009 00:35
door jawdewolf
jawdewolf schreef:Ik heb een Espace 2.0 RXE handgeschakeld, benzine, zonder toerenteller. Weet iemand of dat het mogelijk is een originele elektronische toerenteller alsnog in te bouwen en of de aansluitingen onder je dashboard daarvoor klaarliggen?

JWdW
Ik heb inmiddels de gok genomen en van marktplaats een toerenteller op de kop getikt en ingebouwd. Bedrading ligt gewoon klaar. Fluitje van een cent.

Jan-Willem

Geplaatst: 16 okt 2009 12:15
door Mathijs
Doet mij denken aan die keer dat ik per ongeluk een 4 cylinder toerenteller in een 6 cylinder R25 zette.
Dacht toen: 'wat maakt die ineens een boel toeren zeg...' :lol:

Maar mooi dat het gelukt is, en dat de bedrading al klaar lag.
Zie je wel vaker dat er een standaard kabelboom gelegd is, maar ja, zeker weten doe je het natuurlijk nooit.

Geplaatst: 16 okt 2009 15:59
door jawdewolf
Tja, ik ga er vanuit dat ik een toerenteller heb voor een 4 cilinder maar hoe weet je dat? Is het bij een espace niet zo dat dat de afgifte van je toerental door je boordcompu wordt geregeld en het niet uitmaakt welek towerenteller je er op zet/ Ik heb toerenteller die tot 6duizend toeren gaat. De dieselversie gaat tot 5duizend en de 6 cilinder waarschijnlijk ook.

Mvg
Jan-Willem

Geplaatst: 16 okt 2009 16:23
door Mathijs
Tsja, hoe weet je welke je hebt, aan de buitenkant is niets te zien. Vandaar ook dat blundertje van me.
Het zal wel aan het onderdeel nummer op te zoeken zijn, denk ik zo.

Hoe de toerenteller wordt aangestuurd in een Espace weet ik niet, maar ik denk voor een 1997-er op een vrij conventionele manier, dus door pulsen.
Misschien dat in auto's met een CAN bus één en ander wat anders gaat.

Anderzijds, de kans is groter dat je een 4 cylinder toerenteller per ongeluk in een 6 cylinder zet, dan een 6 cylinder in een 4 cylinder, gezien de aantallen (verhouding) tussen 4 cylinder en 6 cylinder auto's in Nederland.

Zou er maar vanuit gaan dat je gewoon de goede teller hebt.