Pagina 1 van 1
weerstand van de kachelventilator vervangen.
Geplaatst: 12 feb 2010 10:14
door buddybutch
goede morgen .
Ik heb een espace uit 1995 2.2i waarvan de aanjager alleen maar werkt op de hoogste stand.Ik ben er al achter dat het aan de weerstand ligt. ik weet ook dat de ventilator in de motorruimte zit achter de bak die boven de motor zit maar kan die bak er niet afkrijgen.
is er iemand die mij kan vertellen hoe ik de bak waar achter de kachelventilator zit moet verwijderen.
heb er alle schroeven uit maar krijg geen beweging in die bak.
groetjes Ad
Geplaatst: 12 feb 2010 15:51
door RichTrip
Er zit een afdichtingsrubber tussen de zwarte plastic behuizing en het metaal waar de bak op vast zit (waar de 4 schroeven in zitten). Deze plakt nogal eens vast. Gebruik een schroevendraaier en steek deze voorzichtig tussen het metaal en de bak. Probeer de bak zo voorzichtig te lichten zonder het afdichtingsrubber te beschadigen of breken.
Zie ook de volgende duitse beschrijving met toegevoegde foto's:
http://www.espace-freunde.de/modelle/j6 ... stand.html
Geplaatst: 12 feb 2010 17:00
door demi
denk er wel aan dat je de nieuwe weerstand NIET kunt solderen omdat de weerstand zo warm word dat het soldeersel los laat. je moet hem strak om de polen heen wikkelen. let er ook op dat je er een neemt met de juiste waarde. Als je er een neemt die een hogere temperatuur aan kan dan loop je kans dat de boel gaat smeulen/kortsluiten
Geplaatst: 12 feb 2010 17:06
door WillemS
Wat hoor ik nu, zelf een weerstand maken of zo !!!
Als je het zelf de- en monteert spaar je een vermogen uit aan arbeidsloon, dus ga voor ORIGINEEL, dan is het plug and play. En je bent nog snel klaar ook.(Voldoening, toch)
Als ik iets zelf doe koop ik altijd origineel en heb ik gereedschap nodig dan koop ik ook kwaliteit.
O, ja, ga je zelf zitten knutselen met weerstanden, heb je zo kans op brand. SUC6
Geplaatst: 12 feb 2010 21:12
door demi
Nou WillemS een nieuwe kachel weerstand kost zo een 35,- euro terwijl het onderdeeltje wat het begeeft van die weerstand maar €1,- euro kost bij de electronica zaak dus wat is dan duurder. als je een beetje verstand hebt van waar je mee bezig bent dan is het zeker wel aan te raden.
Geplaatst: 13 feb 2010 12:40
door Rossy
Daar zeg je het heel goed, als je er verstand van hebt en weet wat je doet.
Nu is het zo dat iemand die er dat wel weet, deze oplossing ook zelf bedenkt, iemand die dat niet heeft kan beter het defecte onderdeel vervangen voor een nieuw onderdeel om te voorkomen dat zijn auto afbrand of op een andere manier onherstelbaar beschadigd.
Antonio.
Let op.
Geplaatst: 13 feb 2010 15:17
door thomassen7
Die weerstand is niet zomaar stuk gegaan.
Als het de thermozekering is die stuk is (hangt naast de groene weerstand)dan kan je er zeker van zijn dat de ventilator te stroef loopt in zijn glijlagers.
Bij lagere snelheden wordt de weerstand veel te warm door de hogere stroom die er doorheen loopt vanwege het moeizaam draaien van de motor.
Als je niks aan de fanmotor doet gaat de nieuwe weerstand niet lang mee.
In het ergste geval zal je ook de motor moeten vervangen (lagers en anker met as zijn niet los te koop)of op de sloop moeten zoeken, maar daar vindt je ook haast geen soepel lopende.
Gr.
Peter.
Geplaatst: 13 feb 2010 16:22
door DexterXL
demi schreef:Nou WillemS een nieuwe kachel weerstand kost zo een 35,- euro terwijl het onderdeeltje wat het begeeft van die weerstand maar €1,- euro kost bij de electronica zaak dus wat is dan duurder. als je een beetje verstand hebt van waar je mee bezig bent dan is het zeker wel aan te raden.
Een kachelweerstand is niet zomaar een weerstandje die je in de betere speciaalzaken kunt kopen, de weerstand
is gemaakt van een bepaalde dikte weerstanddraad die gedraaid is met een bepaald aantal slagen, deze draden
worden roodgloeiend en zijn simpelweg niet te vervangen door standaard weerstandjes, deze fikken zo weg,
dus of nieuw of op de sloop zoeken.

Re: Let op.
Geplaatst: 13 feb 2010 17:19
door demi
thomassen7 schreef:Die weerstand is niet zomaar stuk gegaan.
Als het de thermozekering is die stuk is (hangt naast de groene weerstand)dan kan je er zeker van zijn dat de ventilator te stroef loopt in zijn glijlagers
Dit klopt helemaal. Het zijn de glijlagers die de oorzaak zijn van het doorsmelten van de thermozekering .
Je kunt dan wel zoeken naar een tweedehands ventilator motor (eurotje of 25,- ) maar die heeft waarschijnlijk hetzelvde probleem.
Ik heb toen ooit een keer van twee slechte, een goede gemaakt en ook de thermozekering vervangen. Daarna was mijn / het probleem opgelost.
maar goed, als je niet handig bent moet je het door de dealer maar laten maken. Die kunnen het wel.