Mijn arme oude Espace'je...
Geplaatst: 02 dec 2023 09:53
Ik ben een beetje door mijn ideeën heen, wie weet heeft iemand hier nog een ingeving! Lang verhaal, maar dat geeft wel weer wat er aan gedaan is...
Ik heb hem gekocht en eigenlijk alleen maar op lpg gereden, op lpg reed hij prima (wel laag stationair, maar niet zo laag dat hij af sloeg), op benzine was echt niet fijn rijden. Deed hij wel als het moest. Om het gas goed af te stellen was het nodig om de luchttoevoer flink af te sluiten. Wilde je hem op benzine laten rijden dan moest die afsluiting eruit.
Anderhalf jaar terug de distributieriem laten vervangen, die was op zijn eindje. Daarna weer prima gereden. Ondertussen is de V-snaar nog een keer geknapt, maar die hebben we vervangen en ook daarna reed hij weer prima. Nog een aantal zaken vervangen, zoals bv een andere rembekrachtiger.
Tot dit voorjaar. Ik heb de auto rijdend weggezet omdat de uitlaat vervangen moest worden. Op het moment dat de nieuwe uitlaat binnen was (week of twee later) en we naar de schuur wilden rijden sloeg hij nooit meer aan. Dus uitlaat eerst maar vervangen naast het huis. En dan begin je te zoeken… eerst de ontsteking:
- Nieuwe bougies, bougiekabels
- Andere (juiste) ontsteking (Renix)
- Nieuwe vacuumslang tussen rembekrachtiger en blok
- Nieuwe bdp sensor
Geen effect. Dus distributie bekeken, die leek niet meer op tijd te staan, dus voor ons gevoel op tijd gezet. Hadden we toch niet goed gedaan, dus zo’n setje besteld met zo’n blokkeerpen. Daarmee de krukas geblokkeerd en toen de distributieriem vervangen en netjes op tijd gezet. Weer nieuwe bougies plus verdelerkap en rotor erop en toen wilde hij in elk geval weer lopen. Maar echt heel beroerd.
Omdat hij voor die tijd al niet op benzine wilde lopen eerst maar eens de carburateur gereviseerd:
- Uit elkaar gehaald, ultrasoon gereinigd
- Buitenkant met sodastralen gereinigd
- Voorzien van nieuwe pakkingen e.d. (revisieset)
- Opnieuw afgesteld (automatische choke, positieve gasklepopening ed)
- Vlotterniveau afgesteld
- Nieuwe sproeiers in de carburateur
- Nagekeken of de carburateurvoet recht is
En tussendoor is er nog het volgende gedaan:
- Nieuwe thermostaat
- Nieuwe temperatuursensor
- Kleppen gesteld
- Nieuwe startmotor
- Nieuwe brandstofpomp
- Inlaatspruitstukpakking vervangen
- Carterontluchting nagekeken (op de juiste reduceerventielen)
Bij elke vervanging loopt hij weer een stukje beter. Koud (met de choke er op) loopt hij nu wel prima. Maar zodra hij warm wordt (en de choke eraf gaat) beginnen de problemen. Je geeft een keer goed gas dan zakt hij enorm in toerental, loopt hij onregelmatig, tot uitval. Schroeven in carburateur doen wel iets, maar naar mijn idee niet voldoende…
Omdat hij koud, met de chokekleppen dicht wel lekker loopt maar zodra die open gaan niet meer denk ik dat het ergens in de luchttoevoer moet zitten. Maar hoe dan?! Het is een Weber 32 DARA 40 carburateur, die heeft geen stelschroef waarmee er meer lucht toegevoerd wordt... en voor de rest is alles recht, voorzien van nieuwe pakkingen en dicht...
Iemand?!
Ik heb hem gekocht en eigenlijk alleen maar op lpg gereden, op lpg reed hij prima (wel laag stationair, maar niet zo laag dat hij af sloeg), op benzine was echt niet fijn rijden. Deed hij wel als het moest. Om het gas goed af te stellen was het nodig om de luchttoevoer flink af te sluiten. Wilde je hem op benzine laten rijden dan moest die afsluiting eruit.
Anderhalf jaar terug de distributieriem laten vervangen, die was op zijn eindje. Daarna weer prima gereden. Ondertussen is de V-snaar nog een keer geknapt, maar die hebben we vervangen en ook daarna reed hij weer prima. Nog een aantal zaken vervangen, zoals bv een andere rembekrachtiger.
Tot dit voorjaar. Ik heb de auto rijdend weggezet omdat de uitlaat vervangen moest worden. Op het moment dat de nieuwe uitlaat binnen was (week of twee later) en we naar de schuur wilden rijden sloeg hij nooit meer aan. Dus uitlaat eerst maar vervangen naast het huis. En dan begin je te zoeken… eerst de ontsteking:
- Nieuwe bougies, bougiekabels
- Andere (juiste) ontsteking (Renix)
- Nieuwe vacuumslang tussen rembekrachtiger en blok
- Nieuwe bdp sensor
Geen effect. Dus distributie bekeken, die leek niet meer op tijd te staan, dus voor ons gevoel op tijd gezet. Hadden we toch niet goed gedaan, dus zo’n setje besteld met zo’n blokkeerpen. Daarmee de krukas geblokkeerd en toen de distributieriem vervangen en netjes op tijd gezet. Weer nieuwe bougies plus verdelerkap en rotor erop en toen wilde hij in elk geval weer lopen. Maar echt heel beroerd.
Omdat hij voor die tijd al niet op benzine wilde lopen eerst maar eens de carburateur gereviseerd:
- Uit elkaar gehaald, ultrasoon gereinigd
- Buitenkant met sodastralen gereinigd
- Voorzien van nieuwe pakkingen e.d. (revisieset)
- Opnieuw afgesteld (automatische choke, positieve gasklepopening ed)
- Vlotterniveau afgesteld
- Nieuwe sproeiers in de carburateur
- Nagekeken of de carburateurvoet recht is
En tussendoor is er nog het volgende gedaan:
- Nieuwe thermostaat
- Nieuwe temperatuursensor
- Kleppen gesteld
- Nieuwe startmotor
- Nieuwe brandstofpomp
- Inlaatspruitstukpakking vervangen
- Carterontluchting nagekeken (op de juiste reduceerventielen)
Bij elke vervanging loopt hij weer een stukje beter. Koud (met de choke er op) loopt hij nu wel prima. Maar zodra hij warm wordt (en de choke eraf gaat) beginnen de problemen. Je geeft een keer goed gas dan zakt hij enorm in toerental, loopt hij onregelmatig, tot uitval. Schroeven in carburateur doen wel iets, maar naar mijn idee niet voldoende…
Omdat hij koud, met de chokekleppen dicht wel lekker loopt maar zodra die open gaan niet meer denk ik dat het ergens in de luchttoevoer moet zitten. Maar hoe dan?! Het is een Weber 32 DARA 40 carburateur, die heeft geen stelschroef waarmee er meer lucht toegevoerd wordt... en voor de rest is alles recht, voorzien van nieuwe pakkingen en dicht...
Iemand?!