Overleeft motor Espace 2.0D '96 falen van distributieriem?
Geplaatst: 06 jul 2010 21:50
Hello,
Het betreft de motor van de Renault Espace 2.0 diesel 1996 van mijn schoonbroer.
Eerst even waarover en dan een vraag:
Ik werd een paar dagen geleden gevraagd om eens te luisteren naar een schreeuwend geluid dat van onder de motorkap kwam. Met mijn stethoscoop heb ik het geluid kunnen lokaliseren. Het was waarschijnlijk de lager van de spanrol van de distributieriem. Ik heb de raad gegeven om de wagen meteen buiten dienst te stellen, maar ja… spijtig genoeg werd deze raad niet opgevolgd.
Vandaag werd me verteld dat tijdens het rijden, de motor vermogen verloor en het toen ineens gedaan was met rijden. Tijdens het proberen om terug te starten maakte de motor alleen een verschrikkelijk lawaai.
Het lawaai lijkt van de distributieriem te komen die over de tanden van de riemwielen getrokken wordt.
De nokkenas blijft stilstaan.
Normaal, bij de meeste, motoren is dit de doodsteek. De zuigers botsen tegen de kleppen en het is gedaan. Maar er zijn enkele types van motoren die door hun ontwerp wel zoiets overleven. Gewoon een nieuwe distributieriem en je kan verder rijden.
Nu is de vraag of de motor van deze Renault Espace 2.0 diesel van 1996 ook zo’n type motor is die een defecte distributieriem kan overleven?
De motor (krukas) draait nog rond als je de starter in werking zet.
Hopelijk is het wrede lawaai enkel de riem die over de riemwielen getrokken wordt en niet meer.
Volgend weekend zal ik er de distributieriem helemaal afhalen en de motor dan nog eens laten ronddraaien.
Ook enige goede raad is altijd welkom.
Dank U.
MVG.
Het betreft de motor van de Renault Espace 2.0 diesel 1996 van mijn schoonbroer.
Eerst even waarover en dan een vraag:
Ik werd een paar dagen geleden gevraagd om eens te luisteren naar een schreeuwend geluid dat van onder de motorkap kwam. Met mijn stethoscoop heb ik het geluid kunnen lokaliseren. Het was waarschijnlijk de lager van de spanrol van de distributieriem. Ik heb de raad gegeven om de wagen meteen buiten dienst te stellen, maar ja… spijtig genoeg werd deze raad niet opgevolgd.
Vandaag werd me verteld dat tijdens het rijden, de motor vermogen verloor en het toen ineens gedaan was met rijden. Tijdens het proberen om terug te starten maakte de motor alleen een verschrikkelijk lawaai.
Het lawaai lijkt van de distributieriem te komen die over de tanden van de riemwielen getrokken wordt.
De nokkenas blijft stilstaan.
Normaal, bij de meeste, motoren is dit de doodsteek. De zuigers botsen tegen de kleppen en het is gedaan. Maar er zijn enkele types van motoren die door hun ontwerp wel zoiets overleven. Gewoon een nieuwe distributieriem en je kan verder rijden.
Nu is de vraag of de motor van deze Renault Espace 2.0 diesel van 1996 ook zo’n type motor is die een defecte distributieriem kan overleven?
De motor (krukas) draait nog rond als je de starter in werking zet.
Hopelijk is het wrede lawaai enkel de riem die over de riemwielen getrokken wordt en niet meer.
Volgend weekend zal ik er de distributieriem helemaal afhalen en de motor dan nog eens laten ronddraaien.
Ook enige goede raad is altijd welkom.
Dank U.
MVG.