Pagina 1 van 1

koelvloeistof lekkage in voetenruimte Espace II (J63)

Geplaatst: 21 mar 2014 16:59
door ABilars
Mijn Espace 2.0i GTS uit 1995 verliest veel koelvloeistof want deze moet ik zeer regelmatig bijvullen.
Nu is het ook al geruime tijd erg vochtig aan de voetenzijde aan de passagierskant.
Door even te googlen ben ik erachter gekomen dat dit mogelijk te maken zou kunnen hebben met een lekkage in het verwarmingssysteem dan wel een kapotte kachelradiateur.

Is iemand bekend met dit probleem bij dit type Espace (J63 type II) of zou het ook wat anders kunnen zijn.
Verder wil ik weten of een kapotte kachelradiateur makkelijk te verhelpen is of dat dit een dure grap gaat worden.


Alvast bedankt

Re: koelvloeistof lekkage in voetenruimte Espace II (J63)

Geplaatst: 24 mar 2014 19:35
door EspaceIII-fan
Mijn ervaring is dat repareren uiteindelijk het beste werkt. Maar als je dat niet wilt (om wat voor reden dan ook), dan is Stop Leak letterlijk een goede oplossing. Demonstratie hier:

Is verkrijgbaar voor rond 15 euro bij iedere automaterialen-handel onder verschillende merken. Bij koelvloeistof doen en klaar. Desnoods herhalen als lekkage terugkomt. Is mij aangeraden door autokenners en het werkte bij kachelradiator-lek van m'n Espace III.

Re: koelvloeistof lekkage in voetenruimte Espace II (J63)

Geplaatst: 24 mar 2014 21:10
door WillemS
Dat stop leak spul verstopt ook de kachelradiateur. Resultaat is wel een dicht koelsysteem maar verder koud interieur.
Gewoon lek opzoeken en repareren of vervangen.
mvg WillemS

Re: koelvloeistof lekkage in voetenruimte Espace II (J63)

Geplaatst: 25 mar 2014 12:31
door ABilars
Dank voor jullie reactie.

Ik had al een flesje stop leak (paas flesje, verkrijgbaar bij veel tankstations en bouwmarkten) in mijn koelsysteem gegoten, maar meer als "tijdelijke" oplossing.
De vraag blijft of een kapotte kachelradiateur het probleem van de koelvloeistof in de voetenruimte is of zou het ook wat anders kunnen zijn. Verder wil ik weten of een kapotte kachelradiateur makkelijk te verhelpen is zonder dat ik het hele dashboard hoef te verwijderen of dat dit een dure grap gaat worden.
Mijn Espace is voorzien van airco en ben er inmiddels achter dat die ook los moet.

Als jullie mij kunnen vertellen hoe ik dit zelf kan doen, dan zouden jullie mij daar enorm mee helpen, want de dealer bij ons rekent 84,50 per uur excl. BTW en dat is een hoop geld voor iets wat misschien heel makkelijk zelf te doen is.

Re: koelvloeistof lekkage in voetenruimte Espace II (J63)

Geplaatst: 14 apr 2014 19:04
door Angel-Stars
Laat ik nu net hetzelfde hebben bij mijn Espace III. Daar krijgt men ook vochtige voeten
aan de bestuurderszijde als men de verwarming op warm zet. Ook beslaat me dan de
voorruit aan de bestuurderskant. Is dit (nu vraag ik het ook nog eens) een makkelijk
te repareren als je het zelf zou moeten doen en is het goedkoop of een duur grapje?

MvG.: RJ. Meesters

Re: koelvloeistof lekkage in voetenruimte Espace II (J63)

Geplaatst: 14 apr 2014 21:09
door WillemS
Mee door blijven rijden is geen optie, zo'n lekstopmiddel ook niet want dan weet je zeker dat je verstoppingen krijgt.
Dus oorzaak opzoeken; lekkende leiding, slechte aansluiting of lekke kachelradiateur(en).
SUC6
mvg WillemS

Re: koelvloeistof lekkage in voetenruimte Espace II (J63)

Geplaatst: 19 apr 2014 15:12
door ABilars
Dank voor je reactie, alleen is nog steeds geen antwoord op mijn vraag:

Is dit makkelijk zelf te doen en zo ja hoe.

Re: koelvloeistof lekkage in voetenruimte Espace II (J63)

Geplaatst: 19 apr 2014 20:30
door Valkenet
Goedendag,


De kachelradiatuur zit in het in het interieur ik dacht dat bij de Esoace2 alleen het onderste gedeelte van het dashboard gedemonteerd hoefde te worden. Ik weet wel dat het een hel operatie is om deze te vervangen.
Alles is zelf te doen als je maar handig bent met sleutelen. Je verteld dat de airco ook los moet, wat bedoel je daarmee.

Suc6 Martin

Re: koelvloeistof lekkage in voetenruimte Espace II (J63)

Geplaatst: 21 apr 2014 21:01
door Wim de Vries
bij de espace 1 moest de middenconsole eruit. Alles met alles een uurtje of 6 werk (uit en inbouw). Succes