Pagina 1 van 1
Distributie doen of niet?
Geplaatst: 03 jun 2012 17:36
door espace-sjonnie
Espace 2.0 T : _
2002: _
Benzine : _
Ik sta voor de volgende beslissing, onze Espace moet een grote beurt dat wil zeggen hij wordt klaar gemaakt voor onze aankomende vakantie naar Toscane.
Hij heeft nu 165.000 gelopen en de riem is bij 87.000 vervangen (2007) dus eigenlijk zou het nog niet nodig zijn of is dit te kort door de bocht?
Er moeten ook 4 banden vervangen worden en het is een beetje een overweging alles in een keer of volgend jaar de riem laten vervangen en nu nog een keer ermee op vakantie.
Wat kunnen jullie me(ons) adviseren?
Re: Distributie doen of niet?
Geplaatst: 03 jun 2012 18:21
door demi
Tja.....om de distributieriem te laten vervangen blijft het niet alleen bij de riem
Helaas ligt de distibutieriem achter de multieriem dus die moert er ook af dan. Het beste is het volgende dan allemaal te vervangen;
- Multiriem
- automatiche spanner multiriem
- meelooprol
- Distibutieriem
- automatiche spanrol
- meelooprol
- waterpomp
Dan nog een aanbeveling zou zijn
- nieuwe krukaspoelie multieriem
- Vrijloop poelie monteren op de dynamo
Tja het kost je wat euro's maar dan kun je er weer ff tegenaan en gezien de leeftijd van je huidige distibutieriem

Re: Distributie doen of niet?
Geplaatst: 03 jun 2012 20:19
door espace-sjonnie
Dan komt er meer bij kijken dan ik dacht, waterpomp was me bekend maar de rest niet, wel logisch al,die onderdelen omdat het nu toch allemaal,los komt.
Gaan we maar gewoon in een keer laten doen, want het is een heerlijke auto!
Nu nog de juiste banden kiezen...maar hier zal ik een ander topic voor openen.
Bedankt voor het antwoord!
Re: Distributie doen of niet?
Geplaatst: 03 jun 2012 21:15
door Pleiades
Juiste banden? Gewoon Michelin, al het andere is gewoon niet geschikt voor de Espace

Re: Distributie doen of niet?
Geplaatst: 03 jun 2012 22:00
door Harm
Het ligt er een beetje aan wat je nog met de auto wilt. Wil je nog maximaal een jaar doorrijden en dan iets anders kopen dan zou ik die distributie laten zitten. Maar wil je er nog een paar jaar (of langer) mee doen dan zou ik nu (mits je portemonne dat toelaat) de distributieriem en de banden laten doen, dan weet je zeker dat het allemaal goed zit en heb je er zelf tenminste nog plezier van en rij je met een veilige auto naar Toscane.
En bedenk: een of twee of drie jaar langer doorrijden is meestal goedkoper (zelfs met garagekosten) dan een andere auto kopen, afschrijving kost immers het meest.
Succes!
Re: Distributie doen of niet?
Geplaatst: 03 jun 2012 23:05
door mechanic
Distributieriem nooit langer dan 5jaar laten zitten. Heel veel gevallen bekend dat een looprol het begeeft en de riem breekt met cilinderkopschade. Een ruilkop alleen kost al 1000euro ex arbeid en rand onderdelen!!!
Dan zou ik eerder goedkope banden nemen en de riem wel doen.
Re: Distributie doen of niet?
Geplaatst: 04 jun 2012 10:15
door demi
Tja het zijn allemaal duure reparaties tegenwoordig

Ik denk dat het correct vervangen van de juiste onderdelen toch snel zo een €1200,- euro aan onderdelen en arbijdsloon is
iets waarvan je toch wel even gaat nadenken voordat je het laat doen in deze toch al zo duure tijden.
Maar de riem zit er al 5 jaar op en je zit zowat al aan de 80.000 Km dus je zit nu zowat op het punt dat vervanging noodzakelijk is. Ga je er mee doorrijden dan ga je ook het risico aan dat het ook mis kan gaan en de riem stukgaat

maar hij kan het ook net zo goed nog 2 jaar uithouden
Ik wou dat ik dit kon voorspellen wanneer een riem stuk zou gaan, dan kon ik er een hoop geld mee verdienen

Re: Distributie doen of niet?
Geplaatst: 04 jun 2012 19:15
door mechanic
De riem gaat over het algemeen niet defect. Meestal een looprol of spanrol waar de lagers van versleten zijn en stuk loopt.
Bij de dealer is een riem, waterpomp, krukaspoulie indien nodig, en een multiriemset inderdaad rond de 1000e. Duur, maar je smeert het uit over 5jaar eigenlijk want het is gewoon onderhoud net zoals een beurt. Dan valt het redelijk mee. Er zijn bedrijven die het voor minder doen, maar met dit soort reparatie's zou ik niet iedereen aan mn auto willen laten werken. Het gaat heel snel fout. Bijvoorbeeld als je de nokkenastandwielen niet los zet bij een 2.0T wordt de riemspanning niet goed verdeeld en gaat het snel fout.