Pagina 1 van 1

Multiriem

Geplaatst: 26 jun 2012 18:43
door CeeHaaKaa
Wil een Espace-collega onder mijn motorkap (Espace type 2, 2.0i 16V bouwjaar 2001) kijken hoe mijn multiriem is bevestigd, omdat hij vermoed dat zijn multiriem verkeerd gemonteerd is. Is die van mij op dezelfde manier gemonteerd (ruim 1 jaar geleden al!). Na wat zoekwerk zou blijken dat-ie inderdaad verkeerd gemonteerd is.Zie pdf-bestand als bijlage.

Kan iemand mij zeggen hoe ik dat zeker weet? En als het zo is, wat is dan het risico?

Re: Multiriem

Geplaatst: 26 jun 2012 22:41
door Raytheman
Alle pullies draaien op beide manieren de juiste kant op. Alleen de spanning op de riem zal verschillen en eerder slippen.
Persoonlijk zou ik het corrigeren hoewel het niet echt veel kwaad kan

Re: Multiriem

Geplaatst: 26 jun 2012 23:17
door carinjanende
Raytheman:

Ik ben de collega-espacerijder van CeeHaaKaa.
Ik had de riem goed liggen. Ik had een super irritante piep in mijn motor.
Na het vervangen van de waterpomp werd de riem "fout" gelegd.
(de piep was weg. heerlijk rustig rijden)
Toen ik zag dat de riem niet goed lag heb ik deze goed laten leggen. Resultaat: De piep was er weer.
Als ik jouw post lees zou het geen bezwaar zijn om de riem weer "fout" te leggen? Mede omdat CeeHaaKaa er al een jaar probleemloos mee rijdt.

Ik hoor het graag
JvtE

Re: Multiriem

Geplaatst: 27 jun 2012 13:59
door Raytheman
Inderdaad. zolang de motortemperatuur constant blijft gaat het dus goed met de waterpomp.
Als je de riem persé goed wil hebben dan zou je ook een nieuwe waterpomp moeten installeren; waarschijnlijk is door de lagere aandrijfdruk het lager anders ingesleten. Als je de druk dan ineens opvoerd door de riem goed te leggen dan gaat dat lager protesteren.

In dit geval dus lekker laten zitten. Mocht de waterpomp het onverhoopt begeven dan is dat een mooi moment om het in één keer mee te nemen en de riem goed te zetten.

Succes!

Re: Multiriem

Geplaatst: 28 jun 2012 20:56
door CeeHaaKaa
Misschien dat er ergens in het oosten begint te dagen voor mij. Sinds de nieuwe multiriem gemonteerd is (april 2011, 14.000 km geleden, gedaan met nieuwe distributie enzo) loopt de motortemperatuur op naar 4 blokjes (voorheen 3). Ik heb recent aan de garage (algemene garage, geen Renaultdealer) gevraagd wat er aan de hand kan zijn, maar volgens hen is het gewoon goed; er zijn geen lekkages ofzo. Kan de motortemp te maken hebben met een verkeerde montage van de multiriem? Hoeveel blokjes is normaal bij normale motortemp (bij mij voorheen dus 3 blokjes, tegenwoordig 4 blokjes)?

Re: Multiriem

Geplaatst: 28 jun 2012 22:45
door carinjanende
CeeHaaKaa±
ik heb altijd 4 blokjes. Niks mis mee

Re: Multiriem

Geplaatst: 28 jun 2012 23:07
door Raytheman
3 of 4 blokjes maakt niet uit. Valt gewoon binnen de toleranties. Denk aan een espace in Alaska of in Zuid Afrika. Het gaat erom dat het constant is. Dan is het prima

Re: Multiriem

Geplaatst: 29 jun 2012 15:15
door CeeHaaKaa
Dankjewel voor deze geruststelling. Ik laat mijn garage donderdag ernaar kijken. Ik belde zojuist met de garage; hij zei dat als de multiriem verkeerd gemonteerd is deze er dan vanaf loopt. Dat is in mijn geval gelukkig (!) niet gebeurd. ben benieuwd hoe het donderdag afloopt. Ik houd jullie op de hoogte!

Re: Multiriem

Geplaatst: 06 jul 2012 12:28
door CeeHaaKaa
Auto gisteren bij de garage geweest. de garage heeft laten zien dat de draairichting van de spoelen bij verkeerde montage van de multiriem gelijk is aan als de multiriem goed is gemonteerd. Toch heeft de garage (kostenloos!) een nieuwe multiriem gemonteerd, nu op de goede manier. Ik hoop dat hiermee dit probleem is opgelost!