Pagina 1 van 1

Vermogen verlies en tikken in motor??

Geplaatst: 03 okt 2012 19:19
door Dutchy03
Hallo,

Ik heb een Renault Grand Espace III van bj 2000, de auto heeft 220.000 gelopen. Multiriem is zo'n 3000 km geleden vervangen. En vorige week is de Katalysator vervangen (die onder auto zit, niet op het spruitstuk, volgens monteur leek die in orde). Het probleem is de auto heeft geen vermogen (het is net alsof je met de handrem op aan het rijden bent. en bijkomend is als ik door trek dan krijg ik een tikkend (knikkers) geluid tussen de 3500 rpm en 4000 rpm. Het gekke is wanneer ik de koppeling in trap, en toeren op laat lopen tikt hij (bijna) niet.heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, en wat ik zou kunnen doen. Graag hoor ik het ...

Re: Vermogen verlies en tikken in motor??

Geplaatst: 04 okt 2012 22:49
door RJB-espace
Wat voor type motor ligt er in je Espace?
Zonder dat gegeven is het gissen in de grote hoed ;)

Re: Vermogen verlies en tikken in motor??

Geplaatst: 05 okt 2012 15:27
door Dutchy03
oh sorry was ik vergeten.
model auto is JE0F motor is F4R

Re: Vermogen verlies en tikken in motor??

Geplaatst: 05 okt 2012 20:24
door RJB-espace
Als ik het zo lees is het een belast probleem, van een kant zou je bijna gaan denken aan de versnellingsbak en van de andere kant aan de verstelbare nokkenas.
Ik hoop voor je dat er nog iemand een nuttiger antwoord kan geven van waar het misschien aan ligt.

Re: Vermogen verlies en tikken in motor??

Geplaatst: 05 okt 2012 23:23
door Dutchy03
ik ben naar garage geweest. advies is om de auto te laten uitlezen of er electronische storingen zijn, zo niet dan compressie test. Wat ik niet wist is dat er in de olie ook benzine komt. niet veel maar olie stinkt wel naar benzine.
er zit verder geen olie in koelvloeistof. vermoeden is kleppen veer of zoiets. (ben ook niet HEEL technisch.)
iemand idee of dit een goed plan is of nog andere suggesties heeft?

Re: Vermogen verlies en tikken in motor??

Geplaatst: 06 okt 2012 16:02
door WillemS
Lijkt me een goed plan utlezen en compressietest. Als dan 1 vd cilinders een duidelijk lagere compressie heeft is het vermoeden een gebroken zuigerveer. Hierdoor lekt er brandstof naar het carter en komt dan in de olie. En tevens hebt je dan vermogensverlies. Is de compressie goed dan kan het een hangende klep zijn, ik zou dan een motorspoeling overwegen om aanslag op de klepsteel te verwijderen.
SUC6
mvg
WillemS