Pagina 1 van 2
Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 17 sep 2013 09:28
door ericm1960
Model/uitvoering : Espace JE0 V6 3.0 24V initiale
Bouwjaar :2001
Brandstof :LPG
Deze auto is uitgerust met een e-dis ontsteking van Valeo met een bobineblok op de voorste rij bougies.
Het is het zogenaamde wasted spark system. Dit houdt in dat er altijd twee cilinders tegelijk een vonk krijgen, de één tijdens de compressieslag, de ander tijdens de uitlaatslag.
Helaas wordt de bobine erg heet waar hij gemonteerd is ( op de cilinderkop). Ik had hem vernieuwd en al na twee jaar zaten er al weer scheuren in het plastic. Slechte kwaliteit dus.
Dat gaf problemen met de standaard ontsteking op deze V6 (L7x motor) zoals:
- backfires
- misfires
- slecht starten met vochtig weer
-pas als de motor helemaal op temp was liep de auto redelijk op LPG
Nu weet ik vanuit het lezen op meerdere forums dat heel veel V6 bezitters deze zelfde problemen ervaren.
Men heeft weinig meer keus dan weer een nieuwe bobine, kabels en bougies te kopen, die na korte tijd wéér problemen gaan geven...
Ik heb mijn ontsteking omgebouwd naar een andere bobine en kabels ( van Ford) en sindsdien heb ik totaal géén problemen meer.
De auto loopt nu zelfs met koude motor zonder horten of stoten op LPG.
Ik ben bereid dit met anderen te delen maar dan wil ik eerst weten of daar wel interesse voor is, omdat ik dan een complete ombouw beschrijven moet plaatsen. Op die manier hoop ik mijn steentje bij te dragen.

Re: Ombouw ontsteking 3.0 V6 24V L7X
Geplaatst: 17 sep 2013 11:47
door WillemS
De L7X komt overeen met de ES9j4 motor van PSA. Deze heeft een dis-bobineblok.
De ontsteking die je nu hebt ingebouwd is toch ook een dis-bobine? maar dan los van het blok(koeler!!)
Slim gedaan, je maakt nog gebruik van dezelfde pulsgever vanuit de ECU en hebt de mogelijkheid de bobine beter te koelen.
Dat Renault en PSA er niet op gekomen zijn, hoe eenvoudig kan het zijn.
Later is deze motor overigens nog gewijzigd in de L7XK (ES9j4S)deze heeft een upgrade gekregen bij Porsche, andere koppen en inlaatnokkenas verstelling en tot slot losse penbobine's. Resultaat minder ontstekingsuitval en het vermogen is van 194 naar 210 pk. gegaan. Door de nokkenasverstelling is het max.koppel bij een lager toerental beschikbaar.
mijn komplimenten !!!
mvg WillemS
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 17 sep 2013 14:51
door Ashvan
Ik heb er wel interesse in.
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 17 sep 2013 16:39
door WillemS
Dan komt er binnenkort een bobineblok met kabels in de aanbieding !!
Ombouw beschrijving ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 18 sep 2013 18:45
door ericm1960
Eerst schaf je een coil pack van Ford aan, type F5SU-12029. Kost ongeveer €75,00
op internet vindt je diverse aanbieders zoals deze :
http://www.autosportlabs.com/ford-cylin ... -p-63.html

Daar heb je ook de bijbehorende bougiekabels bij nodig.

Let wel op : je moet twee keer de rij kabels hebben voor cilinder 4 – 5 en 6. Dit omdat de kabels voor cilinders 1 – 2 en 3 van Ford te kort zijn.
De kabels die je op de voorste rij gaat gebruiken kun je het beste opnieuw labelen.
• Kabel gemerkt 6 op cilinder 1
• Kabel gemerkt 5 op cilinder 2
• Kabel gemerkt 4 op cilinder 3
De kabels voor de achterste cilinders blijven hun eigen nummering behouden.
als je geld genoeg hebt, kun je natuurlijk ook een set kabels op maat laten maken…
Ook heb je de stekker nodig om de bobine aan te kunnen sluiten, bij Ford heet dit een “pig-tail” en die vindt je hier:
http://www.autosportlabs.com/ford-cylin ... -p-70.html kost ongeveer €14,00

Ik heb een metalen strip gebruikt van 4mm dik en 20 mm breed om de bobine op te monteren. Deze strip monteer je weer op de linker motor steun. Die moet er toch af om de motor te laten zakken zodat je de inlaat spruitstuk kan verwijderen om bij de achterste bougies te kunnen komen.
Als je de originele bobine en kabels hebt verwijderd, hou je de stekker van die vanaf de ECU naar de bobine toe over. Zelf vond ik op de sloop een contra stekker die er precies in paste. Op die manier kun je altijd nog terug naar de originele situatie. Kun je niet aan die stekker komen, dan knip je de originele stekker eraf. Merk wel eerst de draden!!! Verleng deze vervolgens met 30cm draad van dezelfde dikte.
Deze stekker heeft 4 draden. : één dikke ( =voeding 12V) en drie dunnere . dit zijn de aanstuur draden voor de afzonderlijke spoelen in de bobine.
Ik heb een verloop kabel gemaakt met bovengenoemde contra stekker en de pig-tail van 30 cm.
deze komt links onder de sierdeksel op de motor er onderuit zodat hij op de bobine aangesloten kan worden. Het is af te raden deze verloopkabel langer te maken i.v.m. verliezen of storing op audio apparatuur in de auto. Op de foto zie je hoe de verloopkabel gemaakt is.
Als alles klaar is kun je de boel aansluiten zoals aangegeven op de foto.

Ook niet vergeten en meteen doen als je toch het hele spul open hebt: Deze Ford bobine levert aanmerkelijk méér spanning dan de originele van Renault en daarom veranderd ook de afstelling van de bougies. Ik heb de afstand (1,2mm) aangehouden die Ford adviseert voor de duratec V6 motor, waar deze bobine ook op zit. Ik had in de eerste instantie de afstand die Renault voorschrijft (1,0mm) maar dan schakelt de ECU de aansturing naar de bobine uit omdat deze bij hoger belasting( zeg gas diep intrappen) teveel stroom trekt. Kon ik alles wéér open maken…. 1,2 mm dus.
Waarschijnlijk ben je na de ombouw ook niet meer gebonden aan de bougies die renault voorschrijft.
De voordelen ná de ombouw op een rijtje:
1. Start beter
2. Heeft merkbaar meer vermogen
3. Loopt zelfs met koude motor goed op LPG
4. Op LPG géén back of misfires meer
5. Mocht de bobine ooit overlijden, dan is deze goedkoop verkrijgbaar.
Ik heb nog wel achteraf en plastic kap gemaakt en die over de hele bobine met kabels gemonteerd, om vocht geen kans te geven tijden een rit door harde regen.
Succes!
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 18 sep 2013 21:39
door WillemS
He goede en duidelijke beschrijving !!
mvg WillemS
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 19 sep 2013 21:51
door Ashvan
Bedankt voor je omschrijving.
Heel mooi in elkaar gezet.
Kijken wat het word in mijn safrane.
In principe loopt de mijne zonder problemen op gas alleen op koude motor is de verbranding gewoon slecht.
Ik hoop als ik dit gedaan heb er ook vanaf ben.
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 19 sep 2013 21:59
door Ashvan
Waar heb jij trouwens de bijbehorende bougie kabels gekocht?
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 20 sep 2013 08:57
door ericm1960
Op de sloop gehaald van een ford mondeo met een duratec v6 2.5
zoals gezegd, let op wat betreft de lengte van die kabels. Bij mij had ik niets aan de kabels voor cilinder 1,2 en 3. die waren te kort omdat bij de mondeo de bobine op de achterste cilinderkop zat. daardoor zijn die kabels te kort en de kabels voor 4,5,en 6 wel op de goede lengte. Ik weet niet hoe dat zit bij een Safrane, maar anders zul je dus van twee autos de kabels moeten bekomen....
De aansluitingen op de bobine zijn niet standaard, dus je originele kabels passen er niet op.
Het is mij wel gelukt (met enige moeite) om de stekkers die op de bobine moeten opnieuw te gebruiken op een andere kabel.
Dus kun je ook bestaande kabels ombouwen en ze zodoende op de juiste lengte maken.
Deze bobines vindt je ook nog op :
FordMONDEO Mk II Estate
FordMONDEO II Saloon
FordMONDEO Mk II Saloon
FordCougar
FordMONDEO II Clipper
FORD US
1995 - 2000 CONTOUR
1999 RANGER
1997 - 2000 E-150 ECONOLINE
1996 - 2000 TAURUS
1997 - 2000 E-250 ECONOLINE
1989 - 1997 THUNDERBIRD
1998 - 2000 F-150
1995 - 2000 WINDSTAR 3,4 V6
1994 - 2000 MUSTANG
MERCURY
1989 - 1990 COUGAR
1995 - 1997 COUGAR
1999 - 2001 COUGAR
1995 - 2000 MYSTIQUE
1996 - 2000 SABLE
de windstar en de mondeo rijden hier ook nog veelvuldig rond, dus zijn die makkelijker te vinden op de sloop.
Er is ook nog een andere bobine van ford waar je kabels wél op passen, maar deze presteert minder. die wordt ook gebruikt om op de VR6 (VW) te bouwen. Die had ik eerst geprobeerd maar was er niet tevreden over.
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 24 sep 2013 20:36
door Ashvan
Waar had je die contrastekker vanaf gehaald?
Dan kan ik daar ook naar zoeken op de sloop.
Ik zie het niet zitten om mijn stekkers te gaan door knippen.
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 25 sep 2013 08:25
door ericm1960
die connector zat op een kabelboom in een afvalbak, dus ik weet niet uit welke auto hij kwam...
Heb je niet een oude /defecte bobine? dan kun je hem eraf zagen en geschikt maken als contrastekker.
als je toch gaat zoeken; deze stekkers vindt je alleen op europese auto's met Bosch ontsteking en injectie.
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 25 sep 2013 20:39
door Ashvan
Oke bedankt, zal eens opzoek gaan op de sloop.
Ik heb helaas geen andere bobine om de stekker eraf te slopen.
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 02 okt 2013 13:50
door Ashvan
Ik heb het gedaan maar hij loopt voor geen meter bij mij.
Weet je zeker dat je tekening klopt?
Klopt de tekening waarop je hebt staan welke cilinder welk nr is?
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 02 okt 2013 16:47
door ericm1960
loopt hij helemaal niet?
De tekening klopt, precies zo zit het bij mijn ontsteking.
als hij wel plofjes geeft, duidt dat erop dat er kabels verkeerd zitten.
wat ook nog mogelijk is, is dat je een bobineblok hebt waarbij de coil nummers anders zitten.
Heb een bobine met hetzelfde partnummer?
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 02 okt 2013 17:28
door Ashvan
Er bleek een bougie kabel gebroken te zijn dus hoopte dat dat het probleem was. Maar na die vervangen te hebben liep hij nog steeds niet 100% goed maar wel een stuk beter. Ik denk dat hij 90% goed liep. Bobine blok is zelfde typenr en op de sticker staat dat de coils hetzelfde zitten. Ik had de auto weer nodig dus heb weer alles origineel terug gebouwd.
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 09 nov 2013 09:52
door ericm1960
Ik heb nog even een update voor wat betreft de keuze van de bougies.
De originele aanbevolen pitjes van NGK PFR6B-10 (vrij prijzige jongens overigens!) begonnen aan de buitenkant weer sporen van vonkoverslag te vertonen. Dat is zichtbaar als kleine zwarte streepjes over de porselijnen isolator. Dit gebeurde trouwens ook al met de originele ontsteking. Dus op de één of andere manier ziet de vonk af en kans een andere weg te kiezen...
En dit dus ondanks nieuwe kabels!
Na wat gesprekken met verschillende LPG boeren in de buurt, zou de conclusie misschien kunnen zijn dat deze bougies te "warm" zijn.
Momenteel heb ik er koudere bougies ingezet die ook van NGK zijn van het type BKR7EY, voor een fractie van de prijs ( nog geen €5,00 p/s ) die de originele kosten.
De vonkafstand (gap) heb ik op aanraden van de gasmeneren op 0,9 mm gehouden, omdat gas nu eenmaal wat moeilijker ontbrandt.
Ik heb ook wat "dieelectrical grease" gebruikt op de isolatoren en in de bougie doppen. ( niet op de contacten!)
Dat is een soort siliconenvet dat ik vroeger ook gebruikte op de hoogspanning aansluitingen in kleurentelevisies.
Gisteren na zo'n 2000 km gecheckt op de voorste rij bougies, en nog steeds geen spoor van overslag! Dat lijkt dus een goede oplossing.
Nadeel van deze goedkopere bougies is wel dat ze waarschijnlijk eerder vervangen moeten worden.
Ik hou jullie op de hoogte van verdere ervaringen.
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 09 nov 2013 16:17
door WillemS
Renault schrijft voor Fluorvet te gebruiken rond de tip van de bobine's.
Het wordt geloof ik ook meegelverd bij zo'n bobineblok.
mvg. WillemS
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 14 jan 2014 01:41
door Heinvo
Hallo,
Ik ben van plan deze aanpassing te doen in mijn espace 3 3.0 v6 op g3. Maar nu weet ik niet welke bobine aan te schaffen. Op de foto staat 20029 AB en op het schema staat 20029 AA. Maakt dat niks uit of wel?
Groet, Hein
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 21 mar 2014 18:18
door ericm1960
Het kan zijn dat bij de ene bobine de aansluiting naar de computer liggend en de andere staand ( zoals bij mij).
Voor de electrische gegevens maakt het verder niet uit.
Ik ben nu ruim 7000 km verder en heb nog steeds geen problemen voor wat betreft backfires en andere ellende, het gebruik is ook gunstiger geworden, ik haal ruim 45 km méér uit een gasvulling.
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 22 mei 2014 08:44
door ericm1960
Na lange tijd een update over het verdere verloop.
Na de ombouw zijn er totaal geen backfires meer geweest, start de auto ook met zeer vochtig weer meteen en zonder haperen of stoten.
Recentelijk heb ik bij een bekende autogasdealer in A'dam aan de Hemhavens mijn gasinstallatie opnieuw laten afstellen, dat leek mij nodig daar het ombouwen immers ook de afstelling zou kunnen beinvloeden.
Er moest inderdaad het één en ander bijgesteld worden, met als gevolg dat hij nu gemakkelijk de 1: 8 haalt.
De bougies heb ik ook er weer uit gehad om deze na zo'n 17000 km ermee gereden te hebben te checken, kon ik ook meteen de distrieriem vervangen.
Ik had verwachtte dat deze goedkope bougies (BKR7EY) eerder zouden verslijten, maar niets is minder waar. Het leek alsof ze pas geplaatst waren... Ook vertoonden ze geen sporen van kruipstroom over de buitenkant, hetgeen betekent dat deze ombouw manoeuvre als geslaagd bestempeld mag worden.
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 22 mei 2014 13:47
door WillemS
Eric, dank voor de update en je heldere verhaal !!!
mvg WillemS
p.s. ik heb de L7Xk motor in m'n Avantime deze heeft al 6 penbobine's
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 02 okt 2014 15:48
door Ashvan
Ik zie dat alle afbeeldingen er niet meer op staan.
Zou je ze opnieuw erop kunnen zetten?
Moet trouwens de voeding perse een dikkere kabel zijn?
Ik heb het gewoon dezelfde dikte als de 3 dunnere draden.
Zou het daarom kunnen dat de auto bleef stotteren omdat hij niet genoeg spanning kon opbouwen?
Alvast bedankt.
Gr Ashvan
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 02 okt 2014 22:37
door WillemS
Hoi Ashvan, Heb je er LPG bougies in, of de origineel voorgeschreven bougies?
Die staan op 1mm. Je hebt voor LPG eigenlijk een elektrodeafstand van 0,7mm nodig en een heel goede vonkspanning.
De oorzaak is dat gas "droog" is en benzine "vochtig" en stroom gaat gemakkelijker door vochtigheid.
mvg WillemS
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 02 okt 2014 23:05
door Ashvan
Nee ik heb hele andere type bougies erin zitten, de ngk bkr6ek. Ik zou niet weten wat de elektrodeafstand is. Ik zal dat even na meten een van deze dagen.
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 03 okt 2014 13:57
door WillemS
Ashvan, die bougies zijn bestemd voor de "oude" 3.0 v6 (PRVmotor) !!!
In de L7X motor dienen NGK bougies van het type PFR6E-10 gemonteerd.(1,0mm.)
Wil je de speciale voor LPG dan ben je goed uit met Bosch FR5KL 332 S (0,7mm.)
groeten WillemS
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 03 okt 2014 16:43
door Ashvan
Ik weet dat deze bougies er orgineel niet in horen maar ze zaten er al in toen ik deze auto kocht.
Hij loopt goed op deze bougies dus vind het wel goed zo.
Mijn bobine is gescheurd dus daarom wil ik deze ombouw proberen.
Als hij met de orginele bobine goed loopt dan zou hij dat met de ford bobine ook moeten doen toch?
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 04 feb 2015 15:42
door Alexibal
Hallo , ik zoek iemand die ontsteking wil ombouwen zoals hier beschreven. Heb veel backfires en misfires sinds bougies zijn vervangen bij een officiele renault dealer, dus daar kom ik niet meer! Heb er twee jaar mee gereden sindsdien, maar wordt nu wel moeizaam. mvg Alexander

Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 04 feb 2015 22:33
door WillemS
Alexander, heeft de Dealer er de origineel voorgeschreven Bosch bougies ingezet?
En hoeveel km's hebben die nu erop zitten de 120.000km halen ze niet.
Op welke cilinders waren de misfire's?
mvg WillemS
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 05 feb 2015 00:41
door Alexibal
Nieuwe bougies zitten er nu 2000 km in......en op welke cilinders de misfires waren heb ik geen idee van. Ben alleen naar diverse garages geweest hier in Amsterdam die blijkbaar daar geen energie in willen steken en heb er zelf de tijd niet voor of de kennis. Alleen de gasman kan zeggen dat het niet aan het gassysteem ligt.....
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 05 feb 2015 14:25
door WillemS
De wagen rijd op gas zeg je nu!
Wel ik heb ook een v6 op gas en daar ook dit soort problemen mee gehad.
Ik heb de standaard bougies van Bosch vervangen door LPG bougies van Bosch FR7NI332S problemen opgelost!!
Succes
mvg WillemS
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 05 feb 2015 14:33
door Alexibal
Hij staat nu net bij de garage voor dynamo....zal s ff kijken wat er in gezet is, maar het gaat verder dan enkel bougies. Er zijn al eerdere bougie wissels gepleegd zonder resultaat. Tegenwoordig rijdt ik op benzine totdat hij op temperatuur is, dat scheelt al een stuk. Ook op benzine zijn er wel eens backfires overigens. Echt wel ontstekingsprobleem.
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 05 feb 2015 14:43
door Ashvan
Is je bobine wel goed?
Die gaan snel kapot bij deze type's.
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 05 feb 2015 15:31
door Alexibal
zie eerste artikel vorige bladzijde....ik denk er over om dat ook te laten doen.....
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 05 feb 2015 17:20
door WillemS
Ik moet even het type bougie voor jouw motor corrigeren. Jouw motor heeft 140kW de mijne 152kW.
Je hebt Bosch FR5KI332S nodig, en de kontaktpunt afstand dient 0,7 mm te zijn.
Als de kontaktpunt afstand te groot is zal de bobine het zwaar te verduren hebben en kan kuren gaan vertonen.
Voor een motor op benzine hebben de kontaktpunten een afstand van 1.0mm. op LPG dus 0,7mm.
De vonk springt lastiger over bij een motor op gas vandaar.
mvg WillemS
Re: Ombouw ontsteking espace 3.0 V6 24V (L7X motor)
Geplaatst: 02 mar 2015 22:56
door aarmarman
Ik zou heel graag de conversie doen met de Ford bobine, maar de afbeeldingen zijn verdwenen....
Heeft iemand deze nog?