Distributieriemmarteling f4r
Geplaatst: 31 mei 2014 16:00
Espace III _
2002 : _
Benzine /LPG : _
Is er iemand die mij advies kan geven? Ik ben de distributieriem van een F4R in een Espace aan het vervangen. Het lukt mij maar niet om de nieuwe riem erop te krijgen.
Ik heb eerst de spanner losjes gemonteerd, zodat deze kan draaien. Vervolgens de nieuwe distributieriem eerst om de poelie van de uitlaatnokkenas, vervolgens om de poelie van de inlaatnokkenas. Daar is al probleem 1: het past niet gemakkelijk, ik moet behoorlijk trekken om de riem netjes in de tanden te krijgen. Maar goed, dat lukt nog wel.
Vervolgens de aangeduide route naar beneden en dan probeer ik de riem om het tandriemwieltje op de krukas te krijgen. Dat wil me maar niet lukken. Ik heb geprobeerd om de 2 geleiderollen los te draaien zodat ze een beetje scheef staan om iets meer ruimte te krijgen.
Op een gegeven moment was het gelukt! Toen moest ik de spanner "afstellen". Nu is er natuurlijk helemaal geen ruimte om te werken voor de distributie, maar ik had netjes zoals beschreven een inbussleutel in het daartoe bestemde gaatje gestoken en probeerde met de klok mee te draaien. Op een gegeven moment ging dat zo zwaar dat het stukje aluminium uit de spanner brak waar de inbussleutel in past.
Ik had een distributieset online gekocht, maar dat zat een geleiderol in die niet overeen kwam met wat er in zat. Daarom heb ik een nieuwe distributieset bij een dealer gekocht. Gek genoeg zaten daar niet de einddoppen van de nokkenassen bij.
Ik heb dus 2 setjes liggen en dus ook 2 spanners. Ik heb de afgebroken spanner er weer afgehaald en de 2e nieuwe geplaatst. Maar nu krijg ik weer de distributieriem er niet omheen.
Kan iemand een tip geven hoe ik dit kan oplossen? Is er een truuk om de spanner zodanig te verstellen dat deze meer ruimte laat om de riem erop te krijgen misschien?
Alvast dank!
2002 : _
Benzine /LPG : _
Is er iemand die mij advies kan geven? Ik ben de distributieriem van een F4R in een Espace aan het vervangen. Het lukt mij maar niet om de nieuwe riem erop te krijgen.
Ik heb eerst de spanner losjes gemonteerd, zodat deze kan draaien. Vervolgens de nieuwe distributieriem eerst om de poelie van de uitlaatnokkenas, vervolgens om de poelie van de inlaatnokkenas. Daar is al probleem 1: het past niet gemakkelijk, ik moet behoorlijk trekken om de riem netjes in de tanden te krijgen. Maar goed, dat lukt nog wel.
Vervolgens de aangeduide route naar beneden en dan probeer ik de riem om het tandriemwieltje op de krukas te krijgen. Dat wil me maar niet lukken. Ik heb geprobeerd om de 2 geleiderollen los te draaien zodat ze een beetje scheef staan om iets meer ruimte te krijgen.
Op een gegeven moment was het gelukt! Toen moest ik de spanner "afstellen". Nu is er natuurlijk helemaal geen ruimte om te werken voor de distributie, maar ik had netjes zoals beschreven een inbussleutel in het daartoe bestemde gaatje gestoken en probeerde met de klok mee te draaien. Op een gegeven moment ging dat zo zwaar dat het stukje aluminium uit de spanner brak waar de inbussleutel in past.
Ik had een distributieset online gekocht, maar dat zat een geleiderol in die niet overeen kwam met wat er in zat. Daarom heb ik een nieuwe distributieset bij een dealer gekocht. Gek genoeg zaten daar niet de einddoppen van de nokkenassen bij.
Ik heb dus 2 setjes liggen en dus ook 2 spanners. Ik heb de afgebroken spanner er weer afgehaald en de 2e nieuwe geplaatst. Maar nu krijg ik weer de distributieriem er niet omheen.
Kan iemand een tip geven hoe ik dit kan oplossen? Is er een truuk om de spanner zodanig te verstellen dat deze meer ruimte laat om de riem erop te krijgen misschien?
Alvast dank!