Pagina 1 van 1

turbo koeling

Geplaatst: 12 feb 2007 23:52
door mohasnaoui
vandaag is de t stuk die naar mijn turbokoelslang gaat kapot gegaan en heb dat vervangen.ik maak mij zorgen want hij lekte daarvoor een beetje .mijn vraag is.waar moet ik op letten/ :( moet ik nog wat extraas ontluchten?

Geplaatst: 13 feb 2007 00:33
door Mathijs
Als die maar een beetje lekte, zou ik mij niet te veel zorgen maken.

Echter, een Turbo is heel erg afhankelijk van de olie ivm de hoge toerentallen die een turbine draait.
Wordt de olie te heet, dan wordt deze ook erg dun, en kunnen de lagerschalen uitslijten, en dat wil je echt niet hebben met een Turbo.
Dus als je auto een verminderde prestatie heeft na het turbo-gat, denk daar dan als eerste aan.

Tevens een tip, als je (vooral als je stevig gereden hebt) de motor wilt uitzetten, wacht even een twintig-tal seconden, zodat de Turbo in toeren kan verlagen.
Zodra je de motor namelijk uitzet, valt de oliedruk weg, en moeten de lagers van de Turbo het zelf zien te klaren.
(en dit zijn geen glij-lagers, ze hebben olie nodig)

Geplaatst: 13 feb 2007 07:14
door mohasnaoui
erg bedankt als er nog meer tips zijn hoor ik die graag

Geplaatst: 14 sep 2008 20:38
door wimven
Vorig jaar na minder dan 50000km moest de turbo vervangen worden. Renault NL nam 80% voor haar rekening maar omdat ik ver van huis de reparatie moest laten uitvoeren moest ik ruim een week een huurauto nemen.
Toen ik de auto weer kwam ophalen vertelde de chefmonteur me het volgende. Hij wist erg veel van turbo's omdat hij aan een technische universiteit hier nogal wat over geleerd had. Volgens hem moest je eigenlijk altijd 's-ochtends de turbo 2 minuten laten warm draaien in plaats van onmiddellijk weg te rijden. Dat vertellen ze je dan weer niet als je een auto koopt.

We zijn nu 18000 km verder en ik ben toe aan een volgende turbo. Ongelooflijk balen en geen beste beurt voor Renault.

Geplaatst: 14 sep 2008 22:43
door Pleiades
Hoe is uw turbo kapot gegaan?

Geplaatst: 15 sep 2008 20:54
door mechanic
Probleem is dat de turbo's van renault niet deuglijk zijn, en wanneer deze vervangen wordt door de zelfde bras!
Turbo motoren moeten (van renault!) moeten netjes warmgereden worden, en voor het uizetten even laten draaien.
Dat deze zo snel defect raken, komt ook mede door wss verstopte leidingen, inwendige vervuiling etc..
Ken uw probleem, al moet ik zeggen dat ik al tijdje geen defecte turbo's meer heb gezien in de wpl..

Geplaatst: 15 sep 2008 22:43
door ericon
Zijn dat turbo's van renault zelf :?: :shock: , ik wist niet dat renault zelf turbo's fabriceerde.