Pagina 1 van 1

cilinderkop demonteren

Geplaatst: 01 mar 2009 21:45
door asx
kan je van deze espace (2.2 td van 1997) de cilinderkop zo demonteren of moet de hele motor eruit? de distributiriem is kapot en ik krijg het inlaatspruitstuk nog niet eens weg

adrie

Geplaatst: 03 mar 2009 12:47
door thomassen7
Alleen al voor de distributiesnaar vervangen moet je de rechterkant van de auto al flink slopen en de motor een stuk laten zakken of omhoogbrengen.(wiel & as, steunen, uitlaat enz.)
En er is nogal wat speciaalgereedschap nodig en het gemak van een brug.
Ik weet niet of je op deze manier ook de kop kunt verwijderen, maar als ik de boeken napluis over zo een klus, beginnen ze allemaal met het uitbouwen van de totale aandrijflijn, wat ook wel het makkelijkst is, want dan kun je overal goed bij.
Ik zou persoonlijk op de sloop een ander motortje halen en die een nieuwe distributie met alles wat daar bij komt geven, want als bij je originele motor de distributie is gebroken met een flinke snelheid is het waarschijnlijk vanbinnen ook een zooitje.
Rest natuurlijk de vraag of het zoveel werk nog waard is, want zo'n sloopmotortje doet al gauw 600 tot 1000 euro, en dan nog de riemen en andere onderdelen die er nog bijkomen.

Gr.
Peter

Geplaatst: 03 mar 2009 17:47
door asx
een dbriem heb ik al enkele keren vervangen van een 2.2td, inderdaad wel enkele uren zoet,
een brug is geen probleem
ik zal de motor er maar uithalen
nu weet ik dat er kleptuimelaars inzitten, welke breken, houdt dit de kleppen heel?
de oorzaak is waarschijnlijk een ingelopen krukaspoely

Geplaatst: 03 mar 2009 20:47
door thomassen7
Als je de gereedschappen hebt en een brug zoals uit jouw antwoord blijkt dan zou ik de complete aandrijflijn er onderuit laten zakken, dat is eenvoudiger als alleen de motor demonteren.
Ik durf niet uit mijn hoofd te zeggen of de kleppen heel blijven, dat ligt eraan of de uitsparingen in de zuiger haaks op deze staan, anders zijn ze hoogstwaarschijnlijk krom.
En als de krukaspoelie is ingelopen, wat is er dan met het onderblok en de glijlagers van deze as.
Weet je zeker dat je geen sloop/ruilmotor moet zoeken, want als je pech hebt kosten de onderdelen langzamerhand meer als een andere motor. :?

Gr.
Peter

Geplaatst: 03 mar 2009 21:30
door asx
met krukas ingelopen bedoel ik de zijkant waar de riem tegen loopt, je kan voelen waar vorige keren de tanden gezeten hebben en aangezien hij zonder spie gemonteerd zit zal deze nooit hetzelvde zitten en zodoende de riem beschadigd
en ik zal inderdaad de gehele aandrijflijn laten zaken/verwijderen, maar dat is ook een pokkewerk

Geplaatst: 10 mar 2009 20:38
door asx
er waren 3 slepers gebroken. Ik heb de motor laten zakken, dan kan je deze vervangen. Wel even werk!

adrie

Geplaatst: 11 mar 2009 10:42
door thomassen7
Phoei, ik hoop voor je dat de kleppen die de slepers hebben laten breken nog goed zijn, of dat het oppervlak van de zuigers geen haarscheuren bevat, maar dat is eenvoudig te zien met een compressietest.
Voor de kleppen dan, want de zuigeroppervlakken kunnen altijd later nog problemen geven(misschien wat ver gezocht,maar toch :( )
We gaan er maar van uit dat die nokvolgers er voor gemaakt zijn om de zwakste schakel te zijn en verder geen schade veroorzaken.
Geluk toe gewenst met het sleutelwerk.

Oh ja, kijk nog even of je geleiderollen voor de distributie geen lagerspeling hebben, want zo ver tegen de rand van de krukaspoelie aanlopen dat hij stuk loopt mag niet.
De grootste schade die ik gezien heb was tot de eerste pees, en dan heb je er nog een hoop over om de snaar heel te houden.

Gr.
Peter

Geplaatst: 11 mar 2009 16:36
door asx
ik heb uiteraard een compressietest gedaan, was goed. Alle geleiderollen zijn vernieuwd, waterpomp zit er nog maar 15000 op.

adrie

Geplaatst: 11 mar 2009 17:12
door thomassen7
Dan moet je het waarschijnlijk in de snaarspanning zoeken, te slap en hij gaat resoneren en klimt op de rand, wat ook breuk veroorzaakt.
Waterpomp heb je naast de oude gelegd neem ik aan, ivm zelfde hoogte poelie.
Ze willen nog wel eens afwijken als ze in de fabriek de poelie er te ver op persen. :shock:

Succes

Gr.
Peter

Re: cilinderkop demonteren

Geplaatst: 12 jun 2012 18:55
door peyman54
ik heb mij cilinderkop vervangen maar blijft maar als dieselmotor werken waarom is dat :cry2:

Re: cilinderkop demonteren

Geplaatst: 12 jun 2012 19:00
door Rossy
Wat voor motor hebben we het hier over?

Antonio.