Pagina 1 van 1

multiriem vernieuwen

Geplaatst: 11 jun 2009 23:19
door martijnb
Hallo
kan iemand mij de prosedure van het vervangen van een multiriem van een espace 2.0 16v bj 10-2000 vertellen?
Ik heb nl mijn riem vervangen op de volgende manier.
schema tek. maken - spanrol ontspannen met dopsleutel - riem erafhalen - nieuwe riem erop door dezelfde spanrol weer te ontspannen met dopsleutel.
Het probleem is dat de riem er telkens afloopt?
Wat mij ook opvanlt is dat de riem 5 ribbels heeft tewijl je zou zeggen dat die er 6 moet hebbn als je naar de pouly kijkt. De riem die er op zat had ook 5 ribbels. Ik ben een beetje bang dat ik hem er mischien niet goed op heb liggen.
Heeft iemand mischien een schema voor mij?
het is een uitvoering met airco.
bvd

Geplaatst: 17 jun 2009 19:06
door mechanic
Dat je riem 1 ribbel te weinig heeft is normaal. Je moet hem op de buitenste rand leggen, niet op de binnenste.
Normaal loopt de riem bij een 2.0 16v motor op de volgende manier, weet alleen niet precies of de organen op de goede manier zitten. Mocht dit niet zo zijn, maak even een plaatje, dan kan ik je vertellen hoe de riem moet zitten. Heb je ook de spanrol/looprol vervangen, en hebben de poulie's van de andere organen speling oid?

Geplaatst: 17 jun 2009 21:31
door martijnb
Ok dan...daar heb ik teminste wat aan!!
Ik heb die rollen dus niet vervangen! :oops:
Harstikke bedankt voor je tekening en goiede raad.
Ik ga dit van het weekend fixen
Mvg Martijn

Geplaatst: 18 jun 2009 12:47
door Chicco
Die rollen zou ik inderdaad ook vervangen. Heb een keer bij een Opel Omega gehad dat de vorige eigenaar wel de distributieriem had laten vernieuwen, maar niet de spanrollen, resultaat: spanrol afgebroken, motor naar de %$# en
€ 2100,- schade :shock:

Geplaatst: 18 jun 2009 17:17
door mechanic
Als de riem eraf loopt zit die verkeerd gemonteerd. Zeker wanneer deze het van te voren nooit deed. Het wordt aanbevolen door de dealers om een complete set te kopen, dus incl rollen. Vaak is die slechts enkele tientjes duurder.
Zitten de organen bij jou motor op de zelfde plek??

Geplaatst: 21 jun 2009 20:50
door Ron Espace
Kijk ook even op het Duitse Forum (Espace Freunde) naar ervaringen met de Keilrippenriemen ( http://www.espacefreunde.de/forum/index.php/t/24205/ ). Er zijn 2 manieren om de riem erop te leggen. In diverse bijdrage staat de enige juiste aangegeven. Verder is het van groot belang dat dit goed gebeurt. Er zijn vele slachtoffers met grote motorschades doordat delen van gesprongen multiriem tussen de distributieriem komen.