Pagina 1 van 1
automatische choke
Geplaatst: 31 okt 2009 21:48
door haje
forumlezers
Wie kan mij vertellen hoe lang de automatische choke moet werken?? Van mijn espace ongeveer 4 minuten, is dit normaal??? Zowel op benzine als lpg.
groet Henk
renault espace bouwj.2000 motor 2.0 16v
Geplaatst: 01 nov 2009 09:26
door DexterXL
De automatische choke is gekoppeld aan je motortemperatuur, zomers start hij ook met choke, hoe kouder
buiten hoe langer het duurt, hoe kleiner het motorblok hoe sneller warm.
Maar hoe meet je die 4 minuten? sta je dan echt stil, of merk je dat tijdens het rijden?
het is slecht voor de motor om hem stationair warm te laten draaien, beter is het om direct na het starten te gaan
rijden en hem dan rustig warm te rijden.
Oké, het is geen directe antwoord op je vraag, maar mischien verklaard het wel genoeg voor je

Geplaatst: 01 nov 2009 10:24
door WillemS
Henk, de automatische choke is nog iets uit het verleden toen er nog carburateurs op de motoren zaten. Tegenwoordig regelt de ECU de hoeveelheid in te spuiten brandstof adh, van een aantal parameters aangereikt door sensoren t.w. Luchttemperatuur, koelwatertemperatuur, luchthoeveelheid, toerental vd motor, kwaliteit vd verbranding(Lambda-sonde en klopsensor). Als er ergens een slecht kontakt is, veelal de massa door corrosie, dan zal de ECU een verkeerd signaal krijgen en de inspuiting aanpassen. De Espace 2.0 16v heeft meen ik een F4R motor. deze is o.a. erg gevoelig voor inwendige vervuiling(korte ritjes). Normaal is dat de motor met zo'n 2@3 min. normaal loopt, tenminste als je na starten direkt rustig wegrijd. Duurt het langer, laat hem dan inwendig reinigen en nazien op fout-code's. SUC6
automatische choke
Geplaatst: 01 nov 2009 14:41
door haje
bedankt voor jullie reacties
Ook als ik start en weg rij . ik heb een analoge water temperatuur meter ingebouwd, omdat de meter in het dashboard display niet werkt. Bij ong. 60C loopt de motor mooi stationair,maar het duurt wel ong 4 minuten. Ik zal alles even nalopen en dank voor jullie tips.
groet Henk
Geplaatst: 01 nov 2009 19:08
door Mathijs
Als de meter in je dashboard niet goed werkt, en als dat komt door een defecte sensor, dan is aan de hand van de posting van WillemS volgens mij wel één en ander te verklaren ?
Zou die sensor door te meten zijn ?
Dus iets in de trend van : bij -X- graden buitentemperatuur en koude motor, moet de weerstand van de sensor -Y- Ohm zijn ?
automatische choke
Geplaatst: 01 nov 2009 21:12
door haje
welke sensor bedoel je? op het thermostaat huis??
henk
Geplaatst: 01 nov 2009 21:50
door WillemS
Klopt. De sensor heeft een bepaalde weerstand afhankelijk van de temperatuur. Doormeten kan heel goed. Geef me even door welke uitvoering de Esp. is. In de rechterdeurstijl zit een plaatje van Martra op het onderste deel staan 4 letters (bv. JEOL) Die heb ik nodig. dan zoek ik de waarden op. mvg.WillemS
automatische choke
Geplaatst: 02 nov 2009 21:34
door haje
willem
deze sensor heb ik al vervangen door een nieuw exemplaar,maar het blijft hetzelfde, blijf knipperen. Vorige eigenaar heeft altijd zo gereden. Misschien een draad breuk???
groet Henk
Geplaatst: 05 nov 2009 20:42
door Rossy
Kan, of een storing in het LPG systeem.
Die gebruikt alle informatie die het motormanagment krijgt om zijn eigen ECU te voorzien van de juiste waardes en zo de LPG injectie te regelen.
Laat hier dus naar kijken.
Antonio.
automatische choke
Geplaatst: 05 nov 2009 21:53
door haje
Ik laat de computer uitlezen
groet Henk
automatische choke
Geplaatst: 27 dec 2009 13:40
door haje
Ik heb de computer laten uitlezen, de waarden hebben ze gereset,en opnieuw ingesteld, maar de tijd is korter voor de automatische choke, bij het starten van een koude motor staat deze in een zeer veel te hoog toerental, misschien de stappenmotor die niet goed reageert of deze is stuk?
groet Henk
Geplaatst: 27 dec 2009 16:40
door WillemS
Als je een koude Espcae voor het eerst start dient het toerental ca 1000/1200 tpm te bedragen. Dit dient na het wegrijden na zo'n 500 meter al gedaald te zijn naar iets onder de 1000 tpm. Lukt dit niet dan terug naar de garage.
Welke fout-code's hebben ze gewist? En is alles weer in de basis-positie gezet? Renault-dealer? SUC6
automatische choke
Geplaatst: 27 dec 2009 17:30
door haje
Mijn toerental is veel meer,loopt veel te hard als ik start.duurt nu ong. 3min. constant, als het blok warm is daalt het toerental naar normale waarden. Dit heb ik ook vaak als de motor warm is dan gaat het toerental op en neer,wacht ik even dan zakt het toerental. De garage denkt dat de stappenmotor niet goed werkt ?
groet Henk
Geplaatst: 28 dec 2009 13:52
door WillemS
Ik denk dat je stappenmotor ok is. Het "zagen"bij warme motor komt doordat de Lambda de uitlaatgassen probeert te regelen. Dus zijn er sensoren die niet goed werken, bv. temp.sensor, druksensor of LMM. Dit is ook de reden dat ik je vroeg naar de Fout-code's !! Zonder die wordt het een raad spelletje over jouw portemonee.(zorg dat je genoeg geld hebt hoor). SUC6
Geplaatst: 12 feb 2010 19:40
door leonidas
Ik heb een vergelijkbaar verschijnsel op mijn espace van 2002, model III. Zou het ook gewoon een 'vuile stekker' probleem kunnen zijn?
automatische choke
Geplaatst: 12 feb 2010 21:33
door haje
Forumlezers,
Ik heb het uiteindelijk gevonden het bleek de rubbers te zijn bij de gasklep,(komt vaker voor) er zitten 2 ronde rubbers op, de rubbers waren plat en er zat een kier tussen de aansluiting van de zwarte inlaatkap en de gasklep, nieuwe gemonteerd loopt als een zonnetje, dit onderwerp kan gesloten worden.
bedankt voor de info willem en vele anderen
groet Henk