Pagina 1 van 1
Vervangen van de distributieriem
Geplaatst: 20 jan 2010 14:02
door evkruining
Allen,
Mijn trouwe Espace is deze maand 10 jaar geworden! Op dit moment staat hij bij de Renault dealer om APK gekeurd te worden. Dat zal nog lastig worden want de CO waarden zijn te hoog en nu zijn ze een heel analyse programma, a 200 Euro, aan het doorlopen om de oorzaak te ontdekken. Zal dus weer een gepeperder rekening worden...
Tussen neus en lippen door vertelde de Renault werkplaatsmedewerker me ook dat de distributieriem vervangen moet worden wat dat is 5 jaar geleden voor het laatst gedaan. Dit moet elke 5 jaar of om de 120.000 km gebeuren. Kosten voor deze operatie bij deze Renault dealer: 2000 Euro! Oef!
Mijn vraag is nu, weet iemand een adres waar ik de riem voor minder kan laten vervangen?
Geplaatst: 20 jan 2010 16:30
door WillemS
Auto Service Bladel !
Staat ergens in een topic bij de megane II
SUC6
Geplaatst: 20 jan 2010 18:22
door mechanic
De motor dient gedemonteerd te worden, en dat is een tijdrovend klusje.
Als je elders heen gaat waar het uurtarief veel minder is en je gebruikt imitatie delen ben je voor de helft klaar.
Geplaatst: 20 jan 2010 19:28
door evkruining
De vlag mag uit, de Espace is weer APK gekeurd!! Beetje freubelen met bedrading en stekkers en de motor goed warm laten lopen was de truc om de CO waarde net onder de drempel te krijgen. De monteur vermoedt dat de katalysator aan z'n eind is en moet worden vervangen. Ik heb maar niet gevraagd wat dat gaat kosten. Vorig jaar ook zelfde euvel met te hoge CO waarde en toen kreeg uiteindelijk (na twee dagen onderzoek) de lambda sonde de schuld. Die is toen vervangen en ook weer net APK gekeurd.
Zijn er nog andere (merkbare) effecten van een kapotte katalysator? Voordat ik die ga laten vervangen wil ik wel zeker weten dat het daaraan ligt.
En over de distributieriem:
mechanic schreef:De motor dient gedemonteerd te worden, en dat is een tijdrovend klusje.
Als je elders heen gaat waar het uurtarief veel minder is en je gebruikt imitatie delen ben je voor de helft klaar.
Ik las inderdaad al eerder dat bij de V6 24V (AUT) de hele motor eruit moet. Foutje van de ontwerpers? Op den duur wegen de kosten voor het vervangen van de riem niet meer op tegen de (dag)waarde van de auto lijkt me.
Voor 1000 euro wil ik het nog wel laten doen, het dubbele is me toch iets teveel.
Geplaatst: 20 jan 2010 21:57
door mechanic
De v6 motor is een enorm blok, zie je wel als die eruit is. En bij een espace III heb je ook niet heel veel werkruimte, dus het is een compromis. De gehele voorzijde word gedemonteerd, en dat zit vaak vies tegen bij dat model.
Als de auto verder in goede staat is, is het de moeite waard het te laten repareren.
De goedkoopste katalysator die ik even kon vinden voor jou auto is €190 imitatie ex. verzenden, dat zijn 2 katalysatoren ivm de dubbele uitlaat. (ebay.de)
Je merkt er verder vrij weinig van als je kat. niet goed meer is, vaak laten de schotten los en begint die te rammelen.
Geplaatst: 20 jan 2010 22:18
door WillemS
Ja, en als je distributieriem breekt kan hij naar de sloop, wellicht een paar kleppen krom.
Ben je meteen van je Espace af, makkelijk toch.
Geplaatst: 22 jan 2010 20:10
door evkruining
Ik zag zojuist op mijngarage.nl dat ze de distributieriem kunnen vervangen voor 1130 euro. Dat is toch wel iets aantrekkelijker dan de 2000 euro die de Renault garage ervoor vraagt.
De katalysator doen ze voor 330 euro. Is ook nog wel te doen, mits het tenminste de CO problemen gaat oplossen zodat ik niet weer iedere APK keuring problemen heb.
Heeft iemand ervaring met de bedrijven die zijn aangesloten bij mijngarage.nl?
Geplaatst: 24 jan 2010 14:05
door Rossy
Dit zijn over het algemeen Bovag garages, Vakgarages of andere universele garages die goed aangeschreven staan in de omgeving.
Dus naar mijn idee kan je de auto daar zonder problemen naartoe brengen.
Antonio.
Vervangen distributieriem
Geplaatst: 13 feb 2010 23:34
door Amsen
Bij de aankoop van mijn Espace 3.0 bouwjaar 1998 had ik dezelfde vraag. Blijkt dat dit type een distributieketting heeft, en die moeten schijnbaar tot 200.000 km mee kunnen.
Lijkt me dus zinvol dit eerst nog maar eens bij de garage bevestigd te krijgen.
Geplaatst: 13 feb 2010 23:43
door evkruining
De Renault dealer vertelde me dat die van mij een riem heeft. Bovendien is deze 5 jaar geleden al een keer vervangen dus ik ga er wel vanuit dat er een riem inzit ipv een ketting.
En dan nog, ik zit bijna op de 200.000 km dus ook al zat er een riem in, moest die toch ook binnenkort vervangen worden.
Geplaatst: 14 feb 2010 11:03
door WillemS
Klopt de "oudere 6V 12 klepper" heeft een ketting de "latere 6V 24 klepper" heeft een riem. Wisseljaar is dacht ik 1999.
Geplaatst: 04 mei 2010 22:40
door Rojo69
Gegroet, medestanders.......
Zojuist de bedragen doorgekregen van alleen de onderdelen voor de distributieriem.
Riem + een paar spanners en rollen ± € 370,- ex. btw.
Is wel een tijdrovende klus voor de doehetzelfer.
Makkelijkste manier, blok eronder uit.
Voor mensen met Japanse handjes hoef je niet per sé het blok eruit te halen.
Ik ken een garagebedrijf die het blok laat zitten met de riem vervangen.
(Weet alleen niet hoe die de achterste bougies vervangt.)
M.v.g. Johan
Geplaatst: 05 mei 2010 22:14
door WillemS
@ Rojo69 Achterste Bougies bij de V6 worden soms gewoon niet vervangen, en als je er na jaren achterkomt krijg je ze er niet meer uit. Je dient het blok te laten kantelen omerbij te kunnen. SUC6