Pagina 1 van 1
Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)
Geplaatst: 04 dec 2010 14:27
door Michael_S
Ik heb een Renault Espace uit 1998, V6 2.9 met als motorcode Z7X.
We proberen hemel en aarde te bewegen om deze auto door de APK te krijgen -
na ruim 1000 euro gespendeerd te hebben- is deze auto hélemaal goed, behalve... de Co waarde. Wát we ook doen: niets helpt en eerlijk gezegd zijn we nu ten einde raad, wanhopig zelfs.
Inmiddels zit er een nieuwe katalysator onder, zijn de bougies vervangen, de lambdasonde is gecontroleerd (bleek in orde), de injectoren gecleand, het luchtfilter nagekeken (bleek goed), nieuwe einddemper, de hele uitlaat losgemaakt en opnieuw gemonteerd en er is niets dat helpt.
Co waarde is goed bij stationair, maar bij toeren gemiddeld 0,47%. Maximaal toegestaan is 0,39% dus na alle ellende die we inmiddels hebben gehad is dit wel een héle zure appel waar we doorheen moeten, die paar tienden van procentjes...
Zijn er misschien kunstgrepen die wij kunnen toepassen? Ik hoorde dat het lostrekken van een vacuümslangetje zou helpen, maar welk slangetje is dat dan? Zijn er misschien andere truukjes? Zo hoorde ik bijvoorbeeld dat de auto in de noodloop zetten ook zou helpen, maar ik weet niet hoe je dat moet doen.
Is er misschien een keurmeester die zegt: "kom maar om 2 minuten voor 5 dan duw ik 'm er even doorheen?"
Hulp is héél erg welkom want we zijn werkelijk ten einde raad! Alvast bedankt!!!
Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)
Geplaatst: 04 dec 2010 18:46
door Meganieker
100 ml Zuivere aceton op een volle 60 liter tank benzine.
Zorgt voor een hogere verbrandingswaarde dus minder vuile uitstoot.
en voor diegene die meer willen weten zoek bij google op: rijden op Aceton
Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)
Geplaatst: 04 dec 2010 22:42
door Rojo69
Vraagje:
Hoe heb je de achterste bougies vervange, of heb je dit laten doen?
Aan de andere kant kan het meetinstument ook een hik vertonen.
Voordat je verder gaat sleutelen, ga eens langs een andere garage.
Suc7.
Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)
Geplaatst: 05 dec 2010 09:49
door Michael_S
Aceton in de benzine; ik heb een gegoogled en da's inderdaad erg interessant!
Bougies vervangen is heel erg gemakkelijk, ook de achterste. Zorg voor goed licht d.m.v. een looplamp die je achter op de motor legt en dan gewoon de bougiekabels volgen... heel simpel en goed zelf te doen!
Dat geldt ook voor de bobines, net zo simpel! Laat je niet voor de gek houden dat de motor er uit moet om de bobines te vervangen, want dat is beslist niet waar! Hetzelfde verhaal: goed licht d.m.v. een looplamp en dan een (make-up) spiegel achter de motor t.h.v. de bobines. Met een torx-sleutel vier boutjes op de hoeken van de bobine (de voorste 2 zie je zelfs zitten) en dan draai je de bobine er zó vanaf. Ik deed het in excact 5 minuten! (oude er af, nieuwe er op)
Maar terugkomend op mijn probleem: op problemcar gaf iemand de tip om de ECU even los te trekken, dan zou de Co-waarde ook laag zijn, klopt dat? Waar zit de ECU trouwens?
Verder ben ik nog steeds heel erg benieuwd naar de vacuümslangetje dat losgetrokken zou kunnen worden om de Co naar beneden te krijgen. Welk slangetje is dat dan en waar zit het eigenlijk?
Bedankt voor de hulp, want we zijn écht rádeloos! Mijn vrouw stond vanochtend over te geven van de spanning.. het hele gezin lijdt er inmiddels onder. Het is toch te gek dat zo'n auto zo veel veroorzaakt!
Dit duurt nu al 4 weken en we zijn inmiddels ruim 1000 euro kwijt, terwijl wij het helemaal niet breed hebben... dit is werkelijk afschuwelijk!
Als er iemand is die ons kan helpen... alsjeblieft!!!

Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)
Geplaatst: 05 dec 2010 10:22
door WillemS
Heb je de andere waarden van de viergastest ook bij de hand?
Is het alleen een te hoog CO bij sneller draaien dan wijst dat op een onvolledige verbranding, vaak veroorzaakt door een te rijk mengsel.
Voordat je gaat klooien aan de ECU of aceton gaat gebruiken(begin van het einde) wellicht slim om het probleem te lokaliseren, niet?
Mogelijke oorzaken zijn; 1) mengsel te rijk, 2)ontstekingstijdstip verkeerd, 3)carterventilatieprobleem,
4)tankafzuiging/koolfilter probleem.
Geef mij de andere waarden van de test, dan kan ik je wellicht beter helpen.
SUC6
Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)
Geplaatst: 05 dec 2010 13:49
door Michael_S
Bedankt Willem, klinkt alsof daar ergens de oplossing danwel oorzaak moet liggen.
Stationair zijn de waardes goed, bij toeren loopt de Co-waarde op tot gemiddeld 0,47%.
Soms er een beetje over, zo'n 0,52% of juist lager tot ongeveer 0,42% maar hij blijft eigenlijk rond de 0,47% hangen.
Verdere waardes heb ik niet bij de hand, maar morgen maak ik een afspraak bij de Renault-dealer om de computer uit te laten lezen, misschien moet er het één en ander bij worden gesteld, zoals jij al aangaf (ontstekingstijdstip, mengsel e.d.)
In ieder geval bedankt voor je hulp! ( en alle anderen uiteraard ook!)
Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)
Geplaatst: 05 dec 2010 14:04
door WillemS
De viergastest geeft zoals de naam aangeeft 4 waarden: CO; CO2; HC; O2
Aan de hand van de kombinatie van die gegevens kan een deskundige veelal bepalen waar de oorzaak ligt.
3 parameters dienen laag te zijn en 1 hoog (CO2).
Voor jouw probleem zijn er 4 mogelijke kombinaties met een hoog CO, dus is het van belang die andere 3 parameters te weten !!
Dit natuurlijk voordat er code's gewist en onderdelen vervangen worden, anders verandert je probleem steeds en kost het je onnodig geld.(vind je garagist niet erg).
Zonder die 3 gegevens te kennen zal ik je de uitslag van mijn "glazen bol" geven;
defekte thermostaat of temperatuursensor.
Laat me maar weten of ik gelijk had.
SUC6
Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)
Geplaatst: 05 dec 2010 16:54
door Michael_S
Je moet een bijzondere glazen bol hebben Willem; sinds afgelopen maandag merk ik dat de thermostaat heel erg lang wachtte met openen want de temperatuur van de motor liep op tot het maximum (waarschuwing STOP!) verscheen op het display ... en toen zakte de temperatuur plotseling tot het normale level.
Ook de verwarming werkte (uiteraard) pas toen de thermostaat open was. Ik dacht dat het te wijten was aan het koude weer, want daarvoor had ik er nooit problemen mee gehad. Een paar maanden geleden trouwens een nieuwe radiator geplaatst.
Zou dat dan toch het probleem zijn? Ben heel erg benieuwd en hoop dat dit eventueel naar voren komt als ik de computer uit laat lezen.
Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)
Geplaatst: 05 dec 2010 17:03
door WillemS
Als de thermostaat niet goed werkt en de motor te koud blijft dan zal de temp.sensor dit doorgeven aan de ECU(computer) deze zal vervolgens meer brandstof inspuiten dan nodig is, waardoor de CO toeneemt, want niet alles kan goed verbrand worden.
SUC6
"glazen bol" !?, nou met analytisch denken kom je een heel eind, was ik vroeger heel goed in.
Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)
Geplaatst: 05 dec 2010 18:35
door Hema
Hoezo vroeger? Dat verleer je toch niet meer.
Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)
Geplaatst: 05 dec 2010 22:26
door WillemS
Ben 39 jaar "Bankwerker" geweest nu weer terug in datgene waar ik goed in was Autotechniek, hoera

Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)
Geplaatst: 07 dec 2010 20:38
door Michael_S
Update'tje voor alle goede hulp: vandaag nog eens de Co gemeten, na Lodewijks' advies even de ECU losgehad en na een kleine minuut weer aangesloten... maar helaas werkt deze truuk bij mij niet.
Ook de auto heel erg warm rijden (een ritje van 45 minuten snelweg Almere - Lelystad - Almere) mocht niet helpen.
Dit zijn de waarden die we vanochtend hebben gemeten:
Co²: 13.89 | Co: 60 | 0²: 1.26 | ppm vol HC 292 | Lamda: 1.03
We denken er inmiddels zeer sterk over na om de auto weg te doen, want we worden er tuureluurs van.
Zónde van al het geld dat we er in hebben gestoken, maar ja...that's life!
Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)
Geplaatst: 07 dec 2010 22:10
door WillemS
En, wat was de mening van de Renault-garage?
CO2 richtwaarde is 15-16% nu dus te laag wijst op arm mengsel of uitlaatlekkages
CO 60 ? m/z 0,60!? moet zijn 0,35 dus te hoog wijst op onvolledige verbranding
O2 m/z/ zo laag mogelijk, nu dus te hoog bij slechte verbrandingen en uitlaatlekkages laten dit getal oplopen
HC richtwaarde is 20-100 ppm. veel te hoog.onverbrandmengsel veroozaakt een hoog HC (olieverbruik?)
Lambda berekend de max. waarde 1,03 en kan niet verder bijsturen.
Al met al ben ik heel benieuwd wat de garage zegt en wat ze zelf voorstellen.
Ikzelf vermoed of grote vervuiling van de motor of slijtage. Hoeveel heeft deze wagen gereden?
SUC6
Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)
Geplaatst: 10 dec 2010 12:51
door Geert S
Tja, Als het blok wat versleten (heel goed ingelopen) is dan wordt het allemaal wat ruimer. Dat zou door de olie- en gas lekkages langs de zuigers wel eens voor niet goed te krijgen waardes kunnen zorgen. Juist voor auto met ervaring loont het om een dikkere olie te proberen, een 15W-50 bijvoorbeeld. Geeft iets minder lekkages wellicht het proberen waard. Je hebt er toch geen 0W-30 in zitten hoop ik?
Groet'n
Re: Co te hoog voor APK wie weet raad? (V6 2.9 Z7X)
Geplaatst: 10 dec 2010 14:07
door WillemS
Deze motor heeft een ACEA A3 olie nodig met een viscociteit van 10w40.
Het is nog de "oude" PSA v6.
Groet,
WillemS