Pagina 1 van 2

APK Issues

Geplaatst: 25 okt 2012 14:53
door JasperK
Beste allemaal,

Vandaag de Espace naar de APK.
Naast een aantal puntjes die ik zelf al had zit ik met een paar probleempjes.

Zelf ben ik uiteraard wel handig maar tips zijn welkom.

Draagarmrubbers L+R allebei zijn niet goed.
Veerpootlagers zitten vast.

Kan ik de draagarmen zo verwijderen door die 2 bouten bij het subframe los te draaien en de bout bovenop de fuseekogel?
Of kan dat niet, ik bedoel dan de auto staat dan op assteunen, kan dat maar zo?

Zelfde geldt voor de veerpoten, beide lagers zitten muurvast, kan ik de poot die rechts zit, en dus ook de motorsteun aan vast zit zo los draaien of moet de motor bovenop nog "gesteund" worden bij verwijdering van deze veerpoot omdat je de motorsteun losmaakt?

Dan kan ik nl de draagarmen meenemen naar een kennis die er dan nieuwe lagers in perst.

Het betreft een Espace III 2.0 8v.

Alle tips zijn welkom,

-Jasper
Motorcode f3r

Re: APK Issues

Geplaatst: 25 okt 2012 18:38
door mechanic
De bovenste veerpoot moer zit niet bij de motorsteun! Deze zit in het luikje thv de ruitenwisser installatie waar ook je pollenfilter zit :thumb:
Motor hoef je dus niet te ondersteunen hiervoor. Voor je de veerpootlagers kunt vervangen dien je de veer met een daarvoor gemaakte veerspanner te ontspannen.
Betreft je draagarmen heb je het goed door. Als je de auto op as steunen zet kon je op jou manier de draagarm losmaken en verwijderen.

Re: APK Issues

Geplaatst: 25 okt 2012 18:53
door JasperK
Oke top...
Had ik bijna de motor losgeschroefd :D :shock:
Zijn die lagers zelf te persen met een draadeind en/of bankschroef? of moet je daar echt speciaal gereedschap voor hebben?
En als je die bout v/d fusee losdraait is het zaakje dan inees los, of moet je nog een beetje buiten-huiselijk geweld toepassen?
Die auto heeft al bakken met geld opgeslurpt dit jaar, maar ja wegdoen is ook zo wat.

4 x nieuwe banden moeten er ook nog op + laswerk aan de uitlaat. :twisted:

Maar ja, ze rijden zo lekker.. 8)

Re: APK Issues

Geplaatst: 25 okt 2012 19:06
door mechanic
Goed dat je jezelf beetje orienteerd.
Als je die moer van de fusee los hebt, zul je inderdaad flink wat huiselijk geweld ( gepast ) moeten toepassen om de kogel uit de naaf te krijgen.
De rubbers zijn in principe wel te persen met een bankschroef, maar heb je een kennis met een pers en hulpstukjes is dat veel makkelijker.

Re: APK Issues

Geplaatst: 25 okt 2012 19:16
door JasperK
Nog tips hoe te keer te gaan op de fusee?

Re: APK Issues

Geplaatst: 25 okt 2012 20:20
door plorie
Draagarmrubbers moet je niet via het boutgat persen, maar echt op de buitenste rand. Als je het rubber aan het gat gaat trekken of persen, dan vermoord je het complete rubber. Voor de oude niet zo erg, de nieuwe vinden dat minder leuk :mrgreen:

Re: APK Issues

Geplaatst: 25 okt 2012 21:37
door WillemS
Voor de fuseekogel gebruik ik 2 vuistjes 1 van 1kg en 1 van 1,5 kg.
Min of meer gelijktijdig aan beide kanten tegen het oog slaan en hij schrikt vaak los.
Je kunt ook de zwaarste aan 1 kant tegen het fuseeoog houden terwijl je met de lichtere een ferme tik geeft.
SUC6
mvg WillemS

Re: APK Issues

Geplaatst: 26 okt 2012 06:50
door JasperK
Beetje koeiig misschien, maar waar zit dat pollenfilter?
Ik zie nl alleen die motorsteun, de slangen van de airco en dan begint de wielkast.. :?

Re: APK Issues

Geplaatst: 26 okt 2012 17:14
door mechanic
Als je voor de auto staat, onder de motorkap kijkt zie je links en rechts een zwart kapje zitten met diverse torx schroefjes.
Verwijder je die kom je bij het pollenfilter en de veerpootbout.

Re: APK Issues

Geplaatst: 26 okt 2012 18:13
door JasperK
Check! Gelokaliseerd.
is zon fusee tang (zeg maar zon vork) een handig ding om de draagarm los te krijgen?

Nog 1 ding als ik toch de boel los heb kan ik net zo goed de d riem vervangen.
heeft de krukas van deze auto een spie?

Re: APK Issues

Geplaatst: 26 okt 2012 18:56
door mechanic
Een draagarm los en veerpoot geeft niet meer ruimte voor de distributieriem, interval is 5jaar of 120.000km. Zit je daar aan kun je deze vervangen. Krukas poulie kun je zo los rammelen, zit inderdaad spie in. Let wel op de merktekens.

Re: APK Issues

Geplaatst: 26 okt 2012 19:04
door mechanic
Vervang dan ook meteen de loop/spanrollen van de distributie en de multiriem.
Waterpomp zit bij de multiriem en kan altijd nog als deze niet lekt.
Check meteen of er een krukas/nokkenas keerring lekt, bij deze motoren komt dat nog wel eens voor.
Merktekens waar ik op doel staan op nokkenas en krukas tandwiel en komen overeen met de tekens op de nieuwe distributieriem. Bout van de krukas poulie hoef je niet te vernieuwen. Monteer de nieuwe riem met de juiste spanning.

Re: APK Issues

Geplaatst: 27 okt 2012 14:04
door JasperK
Oke thnx.
nog 1 ding. de hele fusee moet eraf ivm versleten wiellager.
rechtsvoor. zit de aandrijfas aan die kant vast in de bak of niet?

Re: APK Issues

Geplaatst: 27 okt 2012 14:44
door mechanic
De aandrijfas zit aan die kant met spie banen op de bak. Of met spie banen in de bak.
Kan zijn dat je de olie even af moet laten hiervoor, weet zo niet uit mn hoofd hoe het precies zit bij de aandrijfas. Moet het meestal ff zien. Maar veel werk is het allemaal niet. Wiellagers origineel zijn erg duur, ga naar een specialist om een goedkoper lager te scoren zou ik zeggen.

Re: APK Issues

Geplaatst: 27 okt 2012 20:12
door WillemS
Voor je de steekassen uit de bak verwijderd, meet dan eerst de ruimte die tussen de bak en de as zit, met een boortje gaat dat goed, je weet dan nadien hoever de as in de bak moet zitten om gezekerd te zijn.
SUC6 mvg WillemS

Re: APK Issues

Geplaatst: 27 okt 2012 20:23
door mechanic
Dat is volgens mij een vaste afstand die niet kan missen.
De as zit opgesloten door de centrale naafmoer.

Re: APK Issues

Geplaatst: 27 okt 2012 22:54
door WillemS
Zit er dan niet op de kant van de bak aan het uiteinde van de splines een ring om te zekeren? Die moet in het diff de boel vasthouden, dus die moet er in klikken.
SUC6 mvg WillemS

Re: APK Issues

Geplaatst: 28 okt 2012 09:10
door mechanic
Nee die ring zit er niet.
Ik kan ff niet uit mn hoofd zeggen hoe de aan de bak zit. Meestal bij deze oudjes steken er spie banen uit de bak, en schuif je de as daar overheen. Deze zit dan geborgd met een metalen borg pin door de as en de spie banen heen. Boel wordt opgesloten door de naafmoer.
Bij de iets reventere, of wellicht andere motor types heb je de steek assen die gewoon in de bak gestoken worden met spie banen. Hierbij wordt de boel ook opgesloten door de naafmoer.
De ding die jij beschrijft, is die niet van als je een buitenste ashoes wilt vervangen en waarbij je de homokineet koppeling moet verwijderen? Daar zit wel zo'n systeem.

Re: APK Issues

Geplaatst: 28 okt 2012 10:01
door WillemS
Nee, ik bedoel dat er aan het eind van de spiebanen een ring zit, dit geheel steek je in de spiebanen aan de bakzijde en inwendig wordt die as dan geborgd. Steek je de as er niet diep genoeg in, het scheelt maar een paar mm. dan zit deze niet geborgd en kan eruit vallen bij het nemen van een scherpe bocht.

Re: APK Issues

Geplaatst: 28 okt 2012 11:05
door mechanic
Oke, nee dat heb ik nog niet gezien. Zal er volgende keer eens naar kijken, maar zo vaak komt het niet voor dat een as gedemonteerd moet worden :) Kan dus nog ff duren.

Re: APK Issues

Geplaatst: 28 okt 2012 15:16
door JasperK
En de as zit aan de fuseekant alleen vast dmv centrale wielmoer?
Volgend weekend moet t gebeuren.
Dan heb ik ook een luchtsleutel ter beschikking.

Re: APK Issues

Geplaatst: 28 okt 2012 15:26
door mechanic
Klopt, alleen met de naafmoer. Kan zijn dat je met een drijver de as uit de naaf moet tikken omdat die vast zit ivm troep etc.. maar dat merk je vanzelf.
Stelt niks voor elk geval. Het lager eruit en erin persen heb je echt een hydraulische pers voor nodig.

Re: APK Issues

Geplaatst: 30 okt 2012 17:41
door JasperK
Kunnen die draagarmen er eigenlijk zo uit?
Of moet je ook nog met t subframe aan de gang?
Rechter aandrijfas zit iig geborgd via een pennetje in de bak dus geen probleem.
Linkeras zit met 3 boutjes aan de bak en niet geborgd.

Re: APK Issues

Geplaatst: 30 okt 2012 21:03
door Valkenet
Hoi Jasper,

Ik begrijp je bericht niet helemaal. Je hebt het over veerpootlagers en later over wiellagers.
Het zijn wel twee heel verschillende dingen.
Ik hoop dat je wat sleutelvormig hebt, want het zijn wel aardige klussen.

Om je veerpootlagers te vervangen heb je wel speciaal gereedschap nodig omdat de schroefveer gespannen moet worden om het bovenste veerpootlager te kunnen verwijderen. Ga niet met een bankschroef aan de gang, als je leven tenminste lief is.
Let er wel op hoe de veerpoot gemonteerd zit, dat je hem niet 180 graden verdraaid bij het monteren.

Wiellagers moet je eruit en erin persen. Wel aan de binnenzijde de borgweer verwijderen voor je begint met persen.

De Rechter aandrijfas zit inderdaad aan de bakzijde met twee in elkaar geslagen stalen borgpennen geborgd.
Om deze los te halen hoeft de bakolie niet afgetapt te worden.

Links zit de aandrijfas aan de bakzijde dmv een rubber manchet en drie bouten vast zodat alles olie afgedicht gemonteerd zit
Wil deze loshalen dan moet de bakolie wel afgetapt worden.
Let er wel op dat de homokinetische lagers niet uit elkaar vallen bij de- en montage. Als ze in de bak vallen krijg je die er niet meer uit zonder de versnellingsbak te demonteren.
Misschien kun je beter compleet nieuwe draagarmen kopen, het is soms een getob voordat je de nieuwe rubbers eruit en er weer in hebt.

Suc6


Groet Martin.

Re: APK Issues

Geplaatst: 30 okt 2012 22:50
door JasperK
Hoi martin.

veer- en wielagers zijn niet oke.
het persen doet een kennis met een pers.
het gaat mij erom of de losse onderdelen redelijk te demonteren zijn zodat ik ze mee kan nemen naar hem.
veerspanners etc heeft hij ook dus ik ga niet lopen kloten.
wil alleen weten wat ik kan verwachten bij de demontage.

Re: APK Issues

Geplaatst: 31 okt 2012 21:33
door mechanic
Alles is in al gemeld over de de/montage. Stelt allemaal niet zoveel voor, maar het is een oude auto dus eea zal wel goed vast zitten.
Succes,

Re: APK Issues

Geplaatst: 02 nov 2012 12:23
door JasperK
Dat sleutelen kom ik nu wel uit :D thnx.

Nog 1 ding...
Waar kan ik de assteunen het beste plaatsen? zijn daar speciale punten voor?

Re: APK Issues

Geplaatst: 02 nov 2012 12:29
door plorie
Onder de kokerbalken bij de krikpunten.

Re: APK Issues

Geplaatst: 03 nov 2012 16:51
door Valkenet
Hoi Japer,


Nu staat in mijn vorige bericht zo ongeveer beschreven. Let er wel op dat je de remklauwen niet aan de remslangen laat hangen als de veerpoot gedemonteerd zijn. Verder kan de onderste fuseekogel nog wel eens goed vast zitten.
Haal met een staalborstel ook eerst de " roest" van de schroefdraad, stuur en fuseekogel. Dit scheelt aanmerkelijk bij het losdraaien van de moeren.
Let er ook op dat bij het monteren de kogelrubbers niet kapot gaan, want dan heb je weer een afkeurpunt.

Suc6 met de, en monteren

Martin

Re: APK Issues

Geplaatst: 03 nov 2012 17:56
door JasperK
Hallo allemaal.

alles is er af.
wat zat dat vast zeg.....
1 vraag. aan de linkerkant schoot na dtelevision emontage fuseekogel de aandrijfas een stuk
de bak uit. hoesje plopte ook vd as af.
kan uk deze zo terug steken straks?

Sorry vd fouten getyped met tel....

Re: APK Issues

Geplaatst: 03 nov 2012 18:07
door mechanic
As proberen terug te steken in de bak, meestal geen enkel probleem.
Welke hoes bedoel je precies? De hoes aan de fusee kant? Die zul je dan met een ander klemmetje weer goed vast moeten zetten.

Re: APK Issues

Geplaatst: 03 nov 2012 18:55
door JasperK
Hoesje aan de bakkant.
terugsteken ga ik doen als de nwe lagers erin zitten.
die oude waren bijna helemaal weg.. hoog tijd dus haha.

Re: APK Issues

Geplaatst: 03 nov 2012 19:05
door JasperK
Ff foto van achterste rubber :shock:
btw pollen filters dateerden van 15 03 2003 lol

Re: APK Issues

Geplaatst: 03 nov 2012 19:36
door mechanic
Dat rubber ziet er inderdaad niet lekker uit. Maar voorzover ik het op de foto kan zien zou het geen afkeurpunt mogen zijn daar er geen metaal tegen metaal contact gemaakt wordt.
Die pollenfilters worden vaak vergeten, terwijl ze elke beurt elk geval nagekeken of vervangen moeten worden.

Re: APK Issues

Geplaatst: 03 nov 2012 20:10
door JasperK
T voorwiel kon je zo een stuk naar voren en terug duwen in stilstand. teveel speling dacht ik..