Pagina 1 van 1
Versnellingsbak of aandrijfas renault grand espace 2.0 16v
Geplaatst: 19 jan 2014 23:44
door rikkes
Hallo iedereen,
ik heb een renault grand espace 2.0 16v van het jaar 1999.
Sinds een tijdje doet ie het niet meer hij start nog wel motor draait goed maar ik kan dus perfect schakelen zonder ik de koppeling moet indrukken de auto doet helemaal niets. Versnellingsbak maakt ook geen rare geluiden ofzo of is ook niet moeilijker te schakelen. Nu als hij in versnelling staat en ik draai mij stuur helemaal tot het einde dan geeft hij soms zo een schok precies of hij wil toch vooruitgaan. Daarmee dat ik twijfel of het wel de versnellingsbak is en niet de aandrijfassen.
Kan iemand mij helpen met dit probleem aub?
Mvg,
Erik
Re: Versnellingsbak of aandrijfas renault grand espace 2.0 1
Geplaatst: 24 jan 2014 15:11
door mpostma
Wat dacht je van de koppeling?
Re: Versnellingsbak of aandrijfas renault grand espace 2.0 1
Geplaatst: 24 jan 2014 17:46
door rikkes
Hallo,
bedankt voor uw reactie,
tot zover het nu staat zou het het differentieel zijn in de versnellingsbak. Ik heb de wagen met de voorwielen van de grond, zo kan ik perfect schakelen zonder gekraak of moeite moeten doen en dit in iedere versnelling. Nu draait het rechter wiel (passagier) goed mee, je kan het wel niet tegen houden om te zien of er reactie komt in het linkerwiel, blijft krachtig doordraaien. Het linker wiel doet helemaal niets en zit ook muurvast als de wagen draait. Daarmee dat we nu aan het differentieel denken.
Weet iemand of dit zelf te vervangen is of wat de prijs daar ongeveer van is. Alle raad is ook altijd welkom. Misschien mensen die dit probleem kennen.
Mvg,
Erik
Re: Versnellingsbak of aandrijfas renault grand espace 2.0 1
Geplaatst: 24 jan 2014 18:15
door mpostma
Zo'n differentieel kan natuurlijk best kapot zijn. Alleen verwacht ik dan dat het gepaard gaat met geratel tijdens het schakelen. Als je verschil merkt in het koppelen, bijv. iets hoger stationair draaien als je ontkoppelt of omgekeerd dat de motor iets omlaag gaat in toeren als je ontkoppelt (met ingeschakelde versnelling) dan zou de koppleing gewoon moeten werken.
Bij een compleet versleten koppeling zou je bovendien verwachten dat het niet ineens is gegaan.
Stel nu: de motor staat stil de versnelling is ingeschakeld (maakt niet uit welke) en je hebt beide voorwielen van de vloer. Dat moet je het ene wiel kunnen ronddraaien en zal het andere wiel in tegengestelde riching gaan draaien. Als dat al niet lukt is je differentieel slecht. Je moet ook als je de motor in dezelfde situatie start het ene wiel stil kunnen houden, en dan moet het andere wiel 2x zo hard gaan draaien. Kun je testen met 1 wiel van de grond en de handrem goed aangetrokken.
Re: Versnellingsbak of aandrijfas renault grand espace 2.0 1
Geplaatst: 26 jan 2014 23:13
door de mon
Toerental verhoogt niet bij tegenhouden 1 wiel.Die 1 toer van motor wordt verdeelt over L & R wiel(bvb 25% L;75% R).
Omdat je kunt schakelen zonder te ontkoppelen denk ik dat er iets mis is met automatische stelinrichting van kabel of pedaal.
Denkelijk is dat geen hydraulisch druklager .Je zou eens moeten voelen of de koppelingsvork niet gespannen staat.
Normaal heb je een beetje speling op die vork als het pedaal niet ingetrapt is.
Of je hebt een hydraulisch werkcilindertje dat stuk is en blijft hangen,een verbrande koppeling of vol olie.
Re: Versnellingsbak of aandrijfas renault grand espace 2.0 1
Geplaatst: 27 jan 2014 09:32
door mechanic
Bij deze auto's maak ik geregeld gebroken schakelkabels mee. Dan kun je roeren met de pook, maar blijft die niet in de versnelling hangen. Blijft bij jou de pook wel goed in versnelling staan?
Re: Versnellingsbak of aandrijfas renault grand espace 2.0 1
Geplaatst: 27 jan 2014 12:31
door Scenic2000
Beste,
een borgveer van differentieel kan gebroken zijn .
Zie tekening naar nr 4.
Cardan er even uit en controleren of tripode niet los zit .
diff.pdf
wel olie opvangen natuurlijk.
Bestel een nr 3 en 4 indien gebroken .
Mvg Kurt