Pagina 1 van 1
Stuur scheef
Geplaatst: 12 jul 2009 09:11
door martijnb
Hallo
Van mijn espace bj 2000 met audio bediening aan stuur staat het stuur een beetje scheef.
Is dit zelf recht te zetten?
Thanks
Geplaatst: 18 okt 2009 21:47
door wesley015
Ja er zijn 2 optie.
1. Je kunt je stuur los halen en dan er weer recht op zetten.
Let op dat je wielen recht staan als je het stuur weer monteert.
2. Zet je stuur recht en dan van allebei de kanten de stuur kogel draaien aan de stuurstang.
Geplaatst: 18 okt 2009 22:49
door WillemS
Je dient dan wel de airbag conform de richtlijnen af te koppelen!! Ik zou toch maar naar de garage gaan, het scheef staan kan wel door een klap tegen de stoep gekomen zijn waardoor je stuurhuis een stukje is opgeschoven, neem geen loopje met de veiligheid, en laat de zaak door een vakman nazien en corrigeren. SUC6
Geplaatst: 19 okt 2009 11:38
door Mathijs
Ik zou het niet zelf gaan doen, onder andere ivm genoemde airbag.
Als je daar zomaar de stekkers van lostrekt, kan die afgaan.
Beter even naar de garage of goede banden centrum, en de auto laten uitlijnen.
Dat stuur is niet vanzelf scheef komen te staan.
Als de auto goed is uitgelijnd, is dat ook beter voor je banden.
Stuur scheef
Geplaatst: 19 okt 2009 12:27
door kranendonk2001
Het probleem is in de garage heel simpel op te lossen. Een klusje van nog geen kwartier. Aan de ene kant een beetje indraaien en de andere kant een beetje uit. Hoe dat werkt, weet een Renaultmonteur precies.
Wat ik niet begrijp is hoe iemand hier zo maar kan schrijven dat je het stuur moet verwijderen!!! Je airbag kan spontaan open klappen. Denk even na zeg!
Dat is een beetje het gevaar van deze site! Bedenk dat niet iedereen een ervaren monteur is. Als je antwoord geeft, wees dan voorzichtig met vanzelsprekendheden voor een ervaren monteur. GA LANGS DE DEALER EN NEEM GEEN RISICO'S als je zelf niet handig bent.
Re: Stuur scheef
Geplaatst: 19 okt 2009 17:27
door wesley015
kranendonk2001 schreef:Het probleem is in de garage heel simpel op te lossen. Een klusje van nog geen kwartier. Aan de ene kant een beetje indraaien en de andere kant een beetje uit. Hoe dat werkt, weet een Renaultmonteur precies.
Wat ik niet begrijp is hoe iemand hier zo maar kan schrijven dat je het stuur moet verwijderen!!! Je airbag kan spontaan open klappen. Denk even na zeg!
Dat is een beetje het gevaar van deze site! Bedenk dat niet iedereen een ervaren monteur is. Als je antwoord geeft, wees dan voorzichtig met vanzelsprekendheden voor een ervaren monteur. GA LANGS DE DEALER EN NEEM GEEN RISICO'S als je zelf niet handig bent.
Ik vind dat je een beetje overdrijft hoor!!!.
Een airbag gaat niet zomaar af daar moet je wel wat voor doen.
zolang je contact maar niet aan staat gebeurt er vrij weinig.
Dit is wel de snelste manier als je geen brug hebt.
Geplaatst: 19 okt 2009 18:18
door mechanic
Bij de genoemde espace kan he stuur maar in 1positie terug gemonteerd worden, dus het stuur eraf halen en recht zetten gaat niet. De airbag kan je evt uitschakelen door de accu-pool los te maken, let wel op dat dit niet hetzelfde effect geeft als de rekeneenheid vergrendelen!!
Dus de enige oplossing is om je stuurstangen in/uit te draaien. Het ezelsbruggetje is dat je de wielen dezelfde kant opstelt als dat je stuur scheef staat. Dus als je stuur bijv. naar links scheef staat, doe je: LV kogel indraaien, RV kogel uitdraaien.
Dat de auto uitgelijnd moet worden is niet altijd nodig. Zolang de auto netjes rechtdoor rijdt bij het loslaten van het stuur, wel correcte bandenspanning en correcte bandenslijtage, is de sporing goed. Wijkt deze toch af, kan je altijd beter eerst de banden LV-RV wisselen, dit geeft vaak resultaat dat de afwijking de andere kant opgaat, dan weet je dus dat het in de banden zit!
Succes,
Geplaatst: 19 okt 2009 18:27
door wesley015
mechanic schreef:Bij de genoemde espace kan he stuur maar in 1positie terug gemonteerd worden, dus het stuur eraf halen en recht zetten gaat niet. De airbag kan je evt uitschakelen door de accu-pool los te maken, let wel op dat dit niet hetzelfde effect geeft als de rekeneenheid vergrendelen!!
Dus de enige oplossing is om je stuurstangen in/uit te draaien. Het ezelsbruggetje is dat je de wielen dezelfde kant opstelt als dat je stuur scheef staat. Dus als je stuur bijv. naar links scheef staat, doe je: LV kogel indraaien, RV kogel uitdraaien.
Dat de auto uitgelijnd moet worden is niet altijd nodig. Zolang de auto netjes rechtdoor rijdt bij het loslaten van het stuur, wel correcte bandenspanning en correcte bandenslijtage, is de sporing goed. Wijkt deze toch af, kan je altijd beter eerst de banden LV-RV wisselen, dit geeft vaak resultaat dat de afwijking de andere kant opgaat, dan weet je dus dat het in de banden zit!
Succes,
Ik kan me overal in vinden wat je zegt, behalve dat het stuur er maar op 1 manier op past klopt niet.
Geplaatst: 19 okt 2009 19:00
door mechanic
Ik kan er in dit specifiek geval naast zitten, maar vrijwel alle Renaults van dit bouwjaar (sommige ook eerder), en later, zijn voorzien van een spie in het stuur. Hierdoor kan deze maar op 1 manier gemonteerd worden.
Geplaatst: 19 okt 2009 21:46
door WillemS
Heb deze diskussie nu een tijdje gevolgd. Wat mij opvalt is dat er veel oplossingen worden aangedragen, MAAR, een stuur gaat niet zomaar scheef staan, heren, je dient naar de OORZAAK te zoeken!! Amateurs en beunen komen alleen met, dat zet je zo wel even recht, Er kan veel meer aan de hand zijn, dus is het enige goede advies, ga naar een vakman en laat de voortrein nazien voordat je zomaar het stuur recht zet. Neem je verantwoordelijkheid! Je rijd tenslotte met een projectiel van zo'n anderhalve ton (kg.)rond.
Geplaatst: 19 okt 2009 21:58
door wesley015
WillemS schreef:Heb deze diskussie nu een tijdje gevolgd. Wat mij opvalt is dat er veel oplossingen worden aangedragen, MAAR, een stuur gaat niet zomaar scheef staan, heren, je dient naar de OORZAAK te zoeken!! Amateurs en beunen komen alleen met, dat zet je zo wel even recht, Er kan veel meer aan de hand zijn, dus is het enige goede advies, ga naar een vakman en laat de voortrein nazien voordat je zomaar het stuur recht zet. Neem je verantwoordelijkheid! Je rijd tenslotte met een projectiel van zo'n anderhalve ton (kg.)rond.
Als jij zo bijdehand ben LEES dan even de vraag!!!!!
De vraag is "Is dit zelf recht te zetten?".
Niet wat de oorzaak is!
Geplaatst: 20 okt 2009 00:06
door Rossy
In dat geval is het antwoord heel simpel: NEE!
Tenzij je zelf de kennis en gereedschappen hebt om dit verantwoord te doen.
Antonio.
Geplaatst: 20 okt 2009 09:44
door WillemS
Dank, Antonio

Geplaatst: 20 okt 2009 16:11
door mechanic
Het is vrij simpel te doen een stuur recht te zetten, zoals ik al uitlegde. Een marker stift en 2 steeksleutels is voldoende.
Als een stuur een beetje scheef staat, hoeft dit absoluut geen spectaculaire oorzaak te hebben.
Vermoedelijk is er ooit in het verleden een stuurkogel oid vervangen, en daarna het stuur niet goed rechtgezet.
Als je de boel niet vertrouwt ga je zoals in vorige posts gezegd naar een garage en laat je het hele onderstel controleren.
Weet niet wie er op dit forum amateurs en beunen zijn, ik weet van mezelf iig beter.
Geplaatst: 20 okt 2009 18:28
door Rossy
Dat bedoelde ik ook te zeggen met de kennis en gereedschappen.
Antonio.
Geplaatst: 22 okt 2009 09:43
door Verwijderde gebruiker 25
Jongens, rustig!
de laatste 2 posts verwijder ik, omdat die toch niets zinnigs toevoegen aan dit topic.
wesley015 schreef:
Als jij zo bijdehand ben LEES dan even de vraag!!!!!
De vraag is "Is dit zelf recht te zetten?".
Niet wat de oorzaak is!
Hier wil ik nog even op reageren, de oorzaak kan zeker van belang zijn voor de oplossing!