Pagina 1 van 1
schokkende automaat
Geplaatst: 25 aug 2009 09:26
door harrold74
Hallo, ik heb een Renault Espace uit 2000 (2.0ltr. automaat) met het volgende probleem...
De automaat spoort niet. Met het intrappen van het gaspedaal weet de automaat niet echt wat ie moet doen.
Vooral naar de 80 toe. Hij gaat dan van zn 4 weer naar de 3,schakelt dan weer op en ook zomaar weer terug,terwijl ik wel het pedaal intrap. Gister zaten we op de snelweg en bij 120 schakelt ie ook zomaar terug, zonder dat ik het pedaal extra diep intrap. Bij lage snelheden in de bebouwde kom enzo is er geen probleem. Hij bonkt soms ook met overschakelen. Het dashboard geeft geen storing aan.
Wie weet wat dit misschien kan zijn???
Geplaatst: 25 aug 2009 10:00
door Renier
Hmmm, vreemd. Ik had laatst dat de automaat in noodloop ging, dat betekent dat ie vast zit in de 3e trap, wat jij dus ook hebt. Maar ik had dus wel een melding op het dashboard

Bleek dat de elektrokleppen vervangen moesten worden.
Automaten zitten vrij ingewikkeld in elkaar, dus zou er wel mee naar een goede Renault dealer gaan.
Hoeveel km heeft ie gelopen?
Dat bonkig overschakelen zou een vervuild smoorkleppenhuis kunnen zijn.
Vooral met een automaat raakt die sneller vervuild omdat hij al snel in de hoogste versnelling gaat en je dan met lage toeren rijdt.
Had dit laatst ook met de Laguna en was een wereld van verschil na het schoonmaken, schakelt nu weer als een zonnetje.
Geplaatst: 25 aug 2009 10:10
door harrold74
bdankt voor je snelle reactie! Auto heeft 190 duizend gelopen
Geplaatst: 25 aug 2009 12:25
door Renier
Da's best veel voor een automat, ze zeggen wel eens dat die na +/- 150.000 aan een revisie toe is maar je ziet ook vaak genoeg automaten met een veel hogere stand.
Geplaatst: 25 aug 2009 12:57
door harrold74
ik las net op een ander forum dat de espace automaat, speciaal gemaakt is om er 350000 mee te rijden zonder revisie. Kan het ook niet aan de olie liggen in de bak?
Geplaatst: 25 aug 2009 18:43
door CPTR
Renier schreef:Da's best veel voor een automat, ze zeggen wel eens dat die na +/- 150.000 aan een revisie toe is maar je ziet ook vaak genoeg automaten met een veel hogere stand.
De automaat in mijn vorige Scenic van 1999 ging bij 185.000 km kaduuk. Auto gelijk total loss!
Nu inmiddels gerepareerd en staat al 8 maanden te koop bij de dealer haha
Is dat smoorkleppenhuis trouwens verantwoordelijk voor inhouden bij gas loslaten?
Geplaatst: 25 aug 2009 19:36
door mechanic
Je smoorklephuis regelt de toevoer van lucht naar de motor. Als deze klep vervuild is, kan deze blijven hangen en dus niet meteen in de russtant terugkeren. Hierdoor is het samenstelling van het mengsel niet optimaal, en kan de motor inhouden.
Je automaat moet eigenlijk even uitgelezen worden. Deze heeft zogehete adaptieve waardes, die bepalen wanneer de automaat het beste schakelt. Deze kunnen gereset worden, en opnieuw ingelezen worden. Dit zou je kunnen proberen. Wellicht zit er een ander probleem in.
Vaak als een automaat echt flink begint te bokken, is het het begin van het eind..
Geplaatst: 26 aug 2009 10:05
door harrold74
Ik heb het idee dat ie met een koude motor beter loopt dan met een warme.
Is dit te verklaren?