Pagina 1 van 1

nieuwe banden voor of achter

Geplaatst: 03 sep 2009 20:51
door martijnbezemer
hallo
Ik heb een Espace 2.0 bj 2000 met versleten achterbanden.
Nu wil ik daar nieuwe banden om laten leggen maar ik vraag me af of ik die banden niet moet wisselen met de voorbanden!?
Dus de nieuwe voor en de voorbanden naar achter.
Kan iemand mij hier een advies over geven of ik dit wel of niet moet doen?
En als ik dat zou moeten doen, moet ik ze dan kruisen of aan de kant houden waar die nu ook zit?
Ik hoop op een antwoord.
Mvg Martijn

Geplaatst: 03 sep 2009 21:38
door CPTR
Voorbanden slijten harder dan de achterbanden.

Dus dan is het handiger om de nieuwe banden voor te zetten, en de oude banden van de voorwielen naar achteren te verplaatsen.

Dat kruisen weet ik niet zeker, zal het a.s. zaterdag bij de Profile Tyrecenter vragen. Ga airco laten bijvullen en banden weer bij laten vullen met stikstof. Ga komende 3 weken zo'n 3500 km maken i.v.m. vakantie 8) .

Geplaatst: 04 sep 2009 20:38
door DexterXL
Nieuwe banden voor of achter plaatsen is altijd een leuke discussie, de 1 zegt dat die altijd achter moeten,
de ander weer voorop..........de redenen:
- voorop:
hier zit de aandrijflijn (bij de meeste auto's :roll: ), daarmee heb je het meeste grip bij remmen en optrekken
- achterop:
bij een slip wil je dat de achterkant zo stabiel mogenlijk blijft
Dus het beste wat je kan doen, 4x4 erop met nieuwe banden :lol:

Geplaatst: 04 sep 2009 21:34
door renault15.17
Je kunt over dit thema inderdaad lang discussiƫren. (is ook al een keer op dit forum gedaan). Omdat alle auto's tegenwoordig veiliger zijn bij een aanrijding van voren, dan van de zijkant of achterkant, zou ik persoonlijk de nieuwe banden achter monteren. Maar omdat de voorwielen inderdaad (veel) meer krachten moeten verwerken, kan ik de argumentatie voor de nieuwe banden voor ook wel begrijpen.

Geplaatst: 04 sep 2009 23:43
door Renier
Persoonlijk zou ik ze dan alle 4 vervangen.... :)

Geplaatst: 05 sep 2009 08:31
door Verwijderde gebruiker 25
Hoewel alle banden goed moeten zijn, (ook achter is belangrijk!) zou ik zeggen nieuwe banden voor:

voor zit de aandrijving, de besturing en het remmen

wat betreft dat kruisen klopt dat wel, maar wel op letten of er geen looprichting op de band zit!

Geplaatst: 07 sep 2009 20:45
door mechanic
Over hoeveel profiel gaat het bij de voorbanden, want goed is goed.
Als je voor dus nog redelijk goede banden hebt, laat je die voor liggen tot die aan vervanging toe zijn, en vervang je nu de achterbanden. Vanaf 2.5mm zou ik toch wel vervangen en niet wachten tot de afkeurgrens, gezien de wintermaanden er weer aankomen.

Geplaatst: 07 sep 2009 21:15
door mark en ivonne
ik zou nieuw achter zetten
zeker vlak voor de slechtere en gladdere periodes

Geplaatst: 04 okt 2009 11:57
door WillemS
Martijn, Uit veiligheidsoverwegingen hebben moderne auto's van de constructeur de neiging tot onderstuuur meegekregen, maw. als je te hard gaat door de bocht wil de auto naar buiten uitbreken, als schrikreactie laat je direkt het gas los en korrigeert de wagen, Mits je niet VEEL te hard de bocht ingaat. Overstuur wil je echt niet hebben want dan breekt de achterkant uit en dat is bij een te hoge snelheid moeilijk te korrigeren, je gaat dan achterstvoren naar de binnenkant van de bocht of nog erger. DUS is het wijs de beste banden achter te hebben. PUNT!! Wil je ook meer traktie(grip) koop dan maar meteen 4 nwe en voor de winter een setje echte winterbanden. SUC6

Geplaatst: 04 okt 2009 18:39
door Hema
Zoek anders eens op de sites van de bandenfabrikanten. Bij Michelin weten ze het. Advies om nieuwe banden achter te leggen. Exact om de redenen die WillemS aangeeft.

Geplaatst: 15 okt 2009 15:33
door Renaultfreak
De nieuwe banden zou ik ook achter zetten.
Om de reden zoals hier eigenlijk boven al aan wordt gegeven.
Achterwielslip is veel moeilijker te corrigeren.

Andere reden is, als je altijd de nieuwe banden achter plaatst en de "oude" voor, dan voorkom je ook dat de banden die achter zitten (en dus minder slijten) te oud worden, omdat het systeem zo blijft rouleren.