Pagina 1 van 1

Electronica probleem, geen compressie

Geplaatst: 18 okt 2009 14:46
door Matt
Ik bezit een Renault Espace III 3.0 v6-24 AUT uit 2000.

Sinds kort doet zich een heel apart probleem voor.

Wanneer ik de auto start en wegrij duurt het gemiddeld een minuut voordat de compressie wegvalt. Het is net of de de auto in z'n "neutraal" staat. Tegelijkertijd komt het "electronica-probleem"-icoon in het scherm. Dit is hetzelfde tekentje als op een hart-monitor.

Wanneer ik de auto helemaal uitzet en opnieuw start, rijdt de Renault gewoon weer weg.... tot ongeveer een minuut, later. Dan valt de compressie weer weg en komt datzelfde icoontje weer in beeld.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Hartelijke groeten,

Matt.

Geplaatst: 18 okt 2009 15:57
door Mathijs
Er komen twee dingen in mij op:

1 - te weinig ATF in de bak
2 - druksensor van de automaat bak defect

Eigenlijk kunnen ze allebei zijn.
Toen mijn druksensor in de bak stuk ging, gooide de automaat de ATF via de ommanteling van de kabel van de druksensor er uit.
Er lag toen heel weinig amper waarneembaar op eerste gezicht wat ATF op een plek waar je dat echt niet verwachte, namelijk onder de automaat regel eenheid.
Maar ondertussen nam het ATF niveau wel af, wat resulteerde in een soort 'slippende koppeling' effect.

Ongeacht of het 1 of 2 is, of beide, pas nu heel erg op met het gebruiken van de auto. Beter helemaal niet meer gebruiken als dat kan, en gelijk de garage verwittigen. Volgens mij gaat namelijk anders de bak helemaal kapot.

Geplaatst: 18 okt 2009 17:16
door Matt
Hartelijk dank voor je antwoord...

Er was me ook verteld dat het een soort "ketting" in de automaatbak is..

Maar in iedergeval neem ik jouw antwoord ter harte en bel morgen direct de garage.

Groeten,
Matt.

Geplaatst: 18 okt 2009 18:10
door Mathijs
Ketting in de automaat ?
Urm, denk dat ze een, hoe heet zoiets nou precies, een soort schakelband bedoelen.
Maar volgens mij zit dat systeem niet in de Espace.

http://en.wikipedia.org/wiki/Variomatic
http://en.wikipedia.org/wiki/Continuous ... ansmission

Als je de motor start, wordt ook de pomp van de automaat in werking gezet.
Wanneer er te weinig ATF in zit, weet ik niet of zelfs dat wijs is.

Niet om je bang te maken, maar toch even een ramp scenario.
We hebben een R25 TXI automaat gehad, die redelijk hetzelfde euvel had.
Alleen weigerde die wat consequenter (als in 'ik rij helemaal niet meer, alleen nog maar achteruit')
Daar bleek een automatische koppeling in de automaat van stuk te zijn (de E1 koppeling heette dat)
Maar volgens mij heeft de Espace niet de AR4 automaat er onder liggen. Wel veel onderdelen van de R25, maar niet dezelfde automaat.
En van de AR4 automaat was het een bekend euvel, die was onder de capaciteit van de motor gebouwd ofzo.

Oja, en ik wilde je deze link nog meegeven : viewtopic.php?t=896

Geplaatst: 18 okt 2009 19:38
door WillemS
Voor de automaat in deze wagen geldt een zgn "longlife" olievulling "maar" dat betekend niet dat je de olie niet hoeft te controleren!! Begin dus eerst daarmee, dit dient onder specifieke omstandighden plaats te vinden, nl. auto op vlakke horzontale vloer motor laten draaien en de olietemeratuur 80 graden +/- 1 graad. Dit kan eigenlijk alleen bij de dealer gedaan worden, ze sluiten dan de XR25(diagnose-computer) aan. Ikzelf ververs altijd om de 60/80.000 km de bak-olie. en heb nooit problemen. SUC6 WillemS
Maar goed er kan ook meer loos zijn afhankelijk van het gebruik (km.stand bv.)in het verleden, en de mate van service, die de wagen heeft gehad.

Geplaatst: 18 okt 2009 19:51
door wesley015
De xr25 word al even niet meer gebruikt, is tegenwoordig de clip.

Geplaatst: 20 okt 2009 00:22
door Rossy
Maakt niet uit, daarmee kan het ook.
En de meeste dealers die al een paar jaar meedraaien hebben die XR25 ook nog wel liggen en weten hem ook nog wel te gebruiken.

Antonio.

Geplaatst: 20 okt 2009 09:31
door WillemS
Ik zoek nog een voordelig exemplaar van de XR25 met de kaarten.