Pagina 1 van 1
Handrem Espace III
Geplaatst: 24 jun 2010 19:38
door Grand Pierre
Wie heeft er een oplossing voor het volgende :
mijn handrem doet niks, hoe hard ik ook aan de hendel trek.
Na eens een paar keer onder de auto te hebben gekropen dacht ik dat de kabels wel redelijk eenvoudig af te stellen zijn :
- er is een boutje / moertje onder het midden van de auto (waar de stang van de hendel overgaat in een verdeelstukje voor de kabels naar de remklauwen (foto 2);
- het andere eind van de kabels hangen achter een armpje op de remklauw.
Nu doet me dit wel erg denken aan de remkabel van een fiets met trommerem, dus...
heb ik de kabels 'ingekort' door een opengeslepen moer en revet voor het eind van de kabel te proppen, en ja, het helpt, maar na twee keer de handrem gebruikt te hebben is het resultaat he-le-maal weg. Hoe kan dat ?
Het middelste moertje aandraaien (onderin foto2) resulteert alleen in een kortere hefboomslag van de hendel.
Ik kan toch niet nòg meer moertjes voor de kabeleinden frotten (nu al drie per kabel) ?!?

Geplaatst: 24 jun 2010 22:55
door mechanic
In het algemeen moet de handrem maximaal aangespannen zijn bij 7 klikken van de handremhevel in de auto. Dit is wat je afstelt met het aandraaien van het moertje onder de auto. Hoeveel klikken kan je nu maken?
Als je de handrem goed hebt afgesteld zou je kunnen kijken hoe het de haak op je remklauw beweegt bij het bedienen van de handremhendel. En als je zegt na 2x bedienen doet de handrem niks meer , controleer dan of het haakje nog steeds goed beweegt. Zo niet weet je dat het in je handremkabels zit, gezien die de enige verbinding zijn.
Vaak rekken de handremkabels uit door jaren van gebruik en verliezen hiermee hun sterkte, heb gezien dat een setje handremkabels €55 bruto ex bij de onderdelenhandel kost.
handrem espace iii
Geplaatst: 24 jun 2010 23:06
door haje
Ook kan je de remcilinder bijstellen,band verwijderen en remblokjes eruitnemen, dan zie je de remcilinder zitten, je kunt de remcilinder in of uitdraaien om je handrem bij te stellen.
groet Henk
Geplaatst: 24 jun 2010 23:20
door mechanic
Dat heb ik nog nooit gezien

, maar ben benieuwd hoe het werkt.
Normaal draai je de remzuiger ( die zie je bij uitnemen remblokken ) alleen in om zo genoeg ruimte te krijgen voor nieuwe, dus dikkere remblokken.
Ik weet wel dat er sommige type remklauwen zijn waar achterop een stelbout zit om de handrem af te stellen maar ben niet zeker of jij die hebt op de espace.
Geplaatst: 25 jun 2010 07:05
door Grand Pierre
Dat remkabels uitrekken kan ik me voorrstellen, daarom had ik ze al ´ingekort´ .
De gehele remklauwen / blokken / schijven zitten er nog geen anderhalf jaar onder, de handeltjes bewegen goed.
remmen
Geplaatst: 25 jun 2010 09:59
door Rojo69
Is dit geleidelijk gekomen of is dit van de laatste dagen/weken?
Geplaatst: 25 jun 2010 13:06
door Grand Pierre
Hmm, eerder geleidelijk,
wel heeft het aan de rechterkant een tijdje vastgezeten tijdens de vorst in januari, waardoor het deeltje in het midden scheef bleef zitten...
remmen
Geplaatst: 25 jun 2010 13:44
door Rojo69
Elke remklauw heeft zijn eigen kabel.
Als ik de foto bekijk zie ik dat aan beide zijden de moeren als vulling zijn geplaatst.
Kabels rekken niet zo ver op, of de buitenmantel stroopt op.
Als 1 van de remmen te dunne blokken heeft, zie je dat evenaartje scheef staan.
Ik krijg het idee dat de handremhendel krom gaat, aan het scheuren of verschuift.(het ligt eraan hoe strak je de handrem aantrekt)
Ik neem aan dat je de handrem dagelijks gebruikt.
Al naar de bevestiging van de hendel gekeken?
Geplaatst: 25 jun 2010 17:17
door Grand Pierre
Hallo Rojo,
bedoel je met handremhendel de hendel in het interieur ? Die voelt hoegenaamd volkomen normaal aan.
Of bedoelde je de hendeltjes op de remklauw ? Die heb ik wel een keer los(ser) gedraaid , om in te vetten, en om te voorkomen dat ze klem blijven zitten.
Ik kan er geen chocola van maken...

Overigens gebruik ik de handrem sinds de winter allang niet meer dagelijks, omdat ik er toch niks aan heb...
maar ook vroeger : niet dagelijks - vanwege mijn vorige auto structureel gewend geraakt de auto in z'n achteruit te zetten...
Geplaatst: 25 jun 2010 19:07
door mechanic
De eigenlijk zogehete parkeerrem heb je hier in nederland ook bijna niet nodig, maar is zeker prettig als die werkt.
Als de handrem goed strak afgesteld staat ( 7 klikken ) en het heveltje op de klauw beweegt goed en de rem doet niks, zal het toch in de remklauw zitten. Zit er een afstelbout achterop de klauw?
handrem
Geplaatst: 25 jun 2010 20:22
door RPS
zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat de remvoeringen van de achterremmen versleten zijn?
in het algemeen ontstaat er niet zomaar ruimte in de kabel.
Geplaatst: 25 jun 2010 22:23
door Rojo69
Was effe aan het uitsluiten waar het probleem vandaan zou komen.
Handrem kun je normaal zonder vullingen toevoegen stellen tot de remblokken versleten zijn.
Als ik zie hoeveel vulling er geplaatst is zouden de blokken aan beide zeiden al door het staal op staal heen zijn versleten.
Als je de buitenmantel's van de kabels volgt, kun je dan een onregelmatigheid vinden in de vorm van een knikje of een verdikking?
Als je hem weer zou moeten verstellen, meet voordat je gaat stellen eens wat maten.
d.w.z. de lengte van de binnenkabel van het tonnetje, bij je handremhendel, naar waar de kabel de buitenmantel in gaat en bij de remklauw, ook weer vanaf het tonnetje naar waar ie de buitenmantel in gaat.
Als je klaar bent met stellen, weer dezelfde refferenties gebruiken om te meten.
Als je na verloop weer moet stellen zal er een verschil uit moeten komen, dan zit het in de kabel.
Is er geen verschil, kijk dan goed naar je handremhendel, verbuigingen, scheuren, montage........
Op de foto zie ik niet zo snel dat de hevel op de remklauw krom is, dus ga ik er vanuit dat die goed is.