Pagina 1 van 1

lekke kachel Espace 3

Geplaatst: 02 apr 2013 00:27
door Grand Pierre
Goede Espacevrienden,

recent ben ik twee keer na een korte rit dit tegengekomen: een vettig groene brij...

Afbeelding

Na genoeg jaren hier meelezen concludeer ik dan maar dat ik aan de beurt ben met een lekke kachel?
Moet echt het hele dashboard eruit hiervoor ? Kostt datt (bij de niet dealer)?

Echter : er zijn inmiddels al vele lange ritten gereden, en er heeft daarna niets meer gelekt.
Is de mate waarin de koelvloeistof door de kachel stroomt gerelateerd aan het gebruik van de kachel (verwarming wel of niet aan / al dan niet de kooi warm stoken), of stroomt de groene brij toch altijd wel even hard er doorheen ?
Met het oog op een rit naar Polen, laat ik het nl daar wel doen...

Ik kreeg ook nog van iemand de tip om de dop van het expansievat een ietsje minder vast te draaien, goed idee?

Re: lekke kachel Espace 3

Geplaatst: 02 apr 2013 10:07
door WillemS
De kachel radiatoren maken deel uit van het gehele koelsysteem. Het systeem hoort onder druk(bruine dop1,2 bar) te staan als de KVS warm wordt, dit is bedoeld om koken van de VS te voorkomen. Door de overduk wordt het kookpunt van 100 grdan verhoogd naar ca. 105 graden. Ga je de dop losdraaien dan loop je kans dat de KVS gaat koken met grote kans op een lekke koppakking.
mvg WillemS

Re: lekke kachel Espace 3

Geplaatst: 05 apr 2013 17:35
door mechanic
Er kan daar alleen vloeistof komen als er een onderdeel van je koelsysteem in het interieur lekt.
Dus of de kachelradiateur,of de aansluiting hiervan.
Ga je tot vervangen over, neem dan ook gelijk die aan de andere kant mee.

Gezien je woonplaats kun je voor de radiateuren ook eens informeren bij E.R.F :)

Re: lekke kachel Espace 3

Geplaatst: 05 apr 2013 21:53
door Grand Pierre
Precies de heren waar ik reactie van hoopte te verwachten...nog niet alles beantwoord, maar wel zeer bedankt!

Ja, de E.R.F. ken ik :thumb:

Voorts is het zo dat deze wagen er steeds meer een gewoonte van maakt euvels en rammels (vering, dashboard/schutbord) te vertonen die ook weer (tijdelijk) weggaan. Onder het dashboard is het droog gebleven sinds ik dit topic opende :?

Re: lekke kachel Espace 3

Geplaatst: 06 apr 2013 17:11
door mechanic
Zodra je thermostaat open gaat wordt de vloeistof door je kachelradiateuren gestuurd omafhankelijk van rijsnelheid. Natuurlijk als de waterpomp sneller draait ( hoger motortoerental ) zal er meer circulatie zijn..
Ook al stel je de kachel zo in dat er koude lucht uit de roosters komt stroomt die vloeistof nog door je radiateuren.
Hoeveel werk het is, het dashbord moet er uit wat totaal om en nabij een dag werk is.
Laatste keer dat ik deze radiateuren vervangen heb is alweer een jaar of 5 geleden, dus het fijne ervan is me wat ontschoten.
Ga er vanuit dat het in polen een heel stuk voordeliger is. Maar de vraag of ook alles met nauwkeurigheid in elkaar gezet wordt??
Als het niet meer gelekt heeft, sjah dan zal je nog even kunnen wachten maar eens ben je aan de beurt.
Eventueel is als noodoplossing mogelijk de kachelslangen naar je schutbord door te lussen en de kachel dus buiten spel te zetten. Maar dan heb je ook geen warme lucht, of het moet buiten lekker warm zijn.

Re: lekke kachel Espace 3

Geplaatst: 06 apr 2013 17:29
door WillemS
Probeer eens met een lampje en een spiegeltje de oorzaak van die druppel te vinden. Er zit ws. nog een sensor op de K.radiateur, deze kan langs de pakkingring ook een beetje lekken.
mvg WillemS