Pagina 1 van 1

Condens op mijn voorruit Renault Espace 2001 The Race

Geplaatst: 26 dec 2009 13:12
door rijk
Hallo Renault Espace kenners,

Sinds kort is het volgende probleem opgetreden: de voorruit van mijn Renault is elke keer aangeslagen. Dit is van het ene op het andere moment gekomen.
Wie heeft een mogelijke oplossing?
Alle mogelijke oplossingen zijn welkom.

Re: Condens op mijn voorruit Renault Espace 2001 The Race

Geplaatst: 26 dec 2009 13:36
door wesley015
rijk schreef:Hallo Renault Espace kenners,

Sinds kort is het volgende probleem opgetreden: de voorruit van mijn Renault is elke keer aangeslagen. Dit is van het ene op het andere moment gekomen.
Wie heeft een mogelijke oplossing?
Alle mogelijke oplossingen zijn welkom.
Is het allen de voorruit, en heb je airco?

Geplaatst: 26 dec 2009 13:39
door rijk
Ja, ik heb airco en het is alleen de voorruit die condenseert.

Geplaatst: 26 dec 2009 13:59
door wesley015
rijk schreef:Ja, ik heb airco en het is alleen de voorruit die condenseert.
De Airco geeft de voorruit een aanslag wat condens kan veroorzaken.
Je zou daarom kunnen beginnen om de voorruit goed schoon te maken met een Glassex of zoiets.

Geplaatst: 26 dec 2009 14:05
door rijk
Bedankt Wesley, dit ga ik proberen.
Ik hoop dat het lukt. Natuurlijk laat ik weten of dit inderdaad de oplossing is.

Geplaatst: 26 dec 2009 14:55
door Grand Pierre
De Airco geeft de voorruit een aanslag wat condens kan veroorzaken.
Dìe aanslag zou dan wel van zeer korte duur en het resultaat van een groot temperatuurverschil (ruit - lucht) moeten zijn.
Het is toch ook de airco die de vocht uit de lucht haalt ?

Staat het systeem misschien onbedoeld in de recirculatiestand ? Zoniet is daar misschien wel de electrische klepverstelling van kaduk...

Geplaatst: 26 dec 2009 15:06
door rijk
De recirculatiestand staat niet aan.
Tijdens het rijden verdwijnt met de airco aan gewoon de condensvorming.
De auto is alleen gecondenseerd nadat hij een nacht stil heeft gestaan. Ook heb ik de indruk dat de airco niet voor 100% werkt, dat de auto met wat mensen er in sneller beslagen is, dit was eerst niet het geval.
Ik heb de ramen schoongemaakt, 'k ben benieuwd of het helpt.

Geplaatst: 26 dec 2009 17:54
door CPTR
Als je het idee hebt dat de airco niet meer optimaal z'n werk doet, kun je hem laten "bijvullen" met koude-middel. Heb ik in september ook laten doen, voor iets van 100 Euro ex.

Geplaatst: 26 dec 2009 18:16
door wesley015
De airco moet wel aanstaan om te ontwaseme.
Ik zal ook even het interieurfilter na kijken of die nog schoon is.

Geplaatst: 26 dec 2009 18:19
door rijk
Bijvullen van de airco is een optie.
De interieurfilters heb ik nog niet zolang geleden vervangen.
Het ontwasemen doe ik altijd met de airco.
Bedankt voor jullie reacties. Meerdere reacties zijn altijd welkom.

Geplaatst: 26 dec 2009 19:23
door ericon
Had dit laatst ook, het advies van de garage is om de eerste 10 minuten met de recirculatie stand te rijden.
Vond het zelf ook vreemd, (het werkte overigens wel)

Geplaatst: 26 dec 2009 19:54
door rijk
Hallo Ericon,

Als ik dit doe , ontwasemt de auto dan ook?
Heb je verder geen last meer gehad van condens?

Geplaatst: 26 dec 2009 20:03
door wesley015
ericon schreef:Had dit laatst ook, het advies van de garage is om de eerste 10 minuten met de recirculatie stand te rijden.
Vond het zelf ook vreemd, (het werkte overigens wel)
Was bij jou ook allen dan de voorruit beslagen?

Geplaatst: 26 dec 2009 20:22
door demi
Kan het probleem niet een kapotte binnenradiator zijn, dit is namelijk een veelvoorkomend euvel voor de type 3 met als resultaat een beslagen voorruit

Geplaatst: 26 dec 2009 20:28
door wesley015
En dan allen de voorruit beslagen?

Geplaatst: 26 dec 2009 20:34
door demi
Ik denk het bijna zerer te weten dat het één van de twee binnenradiatoren is
De auto is alleen gecondenseerd nadat hij een nacht stil heeft gestaan.
Zodra de motor uitgezet word stopt de circulatie van het koelsysteem maar er staat nog wel druk op het systeem en als er een van de binnenradiatoren stuk is dan komt door de druk op het systeem het koelwater naar buiten en verzameld zich onder het dachboard in het circulatie circuit. Het water conderseerd dan tegen de voorruit.

Geplaatst: 26 dec 2009 20:50
door ericon
rijk schreef:Hallo Ericon,

Als ik dit doe , ontwasemt de auto dan ook?
Heb je verder geen last meer gehad van condens?
hoi Rijk, Ja de auto ontwasemd dan ook+ is veel sneller ontdooit.
Ik dacht zelf aan een lekkage in de auto, echter door de circulatie een 15 minuten te gebruiken heb ik dit probleem niet meer.

Geplaatst: 27 dec 2009 11:07
door WillemS
Onder de airco-unit in de auto zit een opvangbak voor lekwater(condens), bij een grote beurt in de garage wordt de afvoer hiervan altijd gereinigd en nagezien. De uitloop hiervan vind je onder de auto bij het schutbord in de buurt van de uitlaat.
Het kan ook zijn dat de servo van de recirculatieklep defekt is, komt voor dat door stroef gaan een tandje afbreekt, de servo hoor je dan wel maar kan de klep niet meer bedienen. SU6

Geplaatst: 27 dec 2009 19:35
door wesley015
Condenseert dan allen de voorruit?

Dampig

Geplaatst: 28 dec 2009 11:32
door thomassen7
Ik sluit me aan bij het verhaal van demi,zeker met een heel kleine lekkage is de voorruit dan inderdaad de enige ruit die aanslaat omdat die de eerste (vochtige)luchtstroom te verwerken krijgt.
Na een paar minuten droogt de aico in samenwerking met de kachel de lucht voldoende om dit effect weer op te heffen en de ruit te ontwasemen.
De andere ramen komen practisch niet aan de beurt om aan te slaan.
Na verloop van tijd wordt de lekkage erger :cry:, en wordt het heel vochtig in de auto, ook ruik je dan een zoet weee geur van de koelvloeistof.
Een indicatie is ook de aanslag op de voorruit, die is snel weer terug na schoonmaken, omdat de koelvloeistof die verdampt en neerslaat op de koude voorruit een vies residu achter laat.

gr.
Peter.

Geplaatst: 28 dec 2009 13:20
door demi
Thx Peter dat je je bij mij aansluit :) ik denk dat dit de oorzaak is van het probleem bij 'rijk'

Het nadeel hiervan is dat dit niet zomaar 1,2,3, is opgelost. Het hééle dachboard moet er dan uit :shock:
wat ook wel veel gebeurt om veel werk te besparen, is dat er bij het schutbord vaak een kant afgedopt word. Het lekken is dan weg maar ook een deel van de verwarming :?

In ieder geval het is ff afwachten tot dat 'rijk' ons het antwoord geeft van wat nu daadwerkelijk de oorzaak is

Ik zou zeggen...ff het koelwater niveau in de gaten houden of zoals 'peter' al zei kijken of de condense een 'vettig' laagje achterlaat.

Geplaatst: 28 dec 2009 16:45
door Geert S
Wanneer de kachelradiateur lek is moet er ook iets van niveaudaling in het koelvloeistofreservoir te zien zijn. gaat vaak maar om een heel klein beetje. Maar normaal daalt het peil niet.

groet'n

PS waar zit de afvoer van de condensbak van een type IV? Bij mij beslaan de ruiten na 20min rijden door de hele auto, de recirculatieklep werkt volgens mij wel naar behoren. Zit dus zelf te denken dat er water onderin de bak staat welke na 20min lekker warm geworden is waardoor de boel dan beslaat.

Geplaatst: 28 dec 2009 16:57
door WillemS
@ Geert S, Wagen op de brug, net achter het sub-frame komen twee rubber-achtige buisjes onder het schutbord vandaan deze moetne op en zijn. De Garage weet precies wat ik bedoel. mvg WillemS

Geplaatst: 28 dec 2009 21:15
door Geert S
Thanxx Willem 8)

Geplaatst: 29 dec 2009 12:26
door rijk
Voorruit schoongemaakt, dit hielp niets!
De binnenradiator is ook niet kapot, de verwarming functioneert uitstekend.
Gisteren de raad van Ericon opgevolgd, gereden met de recirculatieklep aan. Eerst werd m'n auto gelijk heel vochtig, de airco erbij aangedaan, de auto werd alsmaar droger. Vanmorgen gekeken naar het Renaultje, :D totaal geen condens, voor het eerst sinds weken!!!!!!!
Het probleem lijkt opgelost.

Geplaatst: 29 dec 2009 13:25
door Geert S
Is het dan toch geen probleem met de tandwielkrans van de recirculatieklep? Bij ons was het gisteren iig zo koud dat de airco niet aanslaat. Onder de 4 graden C slaat de airco niet aan aangezien er dan bevriezing van de verdamper optreedt. Zit dus een temperatuurvoeler op die dan aangeeft "aircopompkoppeling niet bekrachtigen".

Groet'n

Geplaatst: 29 dec 2009 14:37
door WillemS
@ Geert S, als je de cc op recirculeren zet gaat automatsch de airco aan. Zit er veel teveel vocht in de auto dan bevriest je verdamper, pech. Ikzelf rijd altijd met de cc aan plus de airco. Nooit last van vocht!! Als je hem maar zelden gebruikt en toch met natte schoenen en jassen in de wagen gaat zitten, krijg je hem nooit goed droog vanbinnen, je ademt ook nog heel wat vocht uit. DUS bij gebruik van de cc altijd airco aan zou ik zeggen. SUC6

Geplaatst: 29 dec 2009 18:12
door rijk
Tot zover allemaal bedankt voor de vele suggesties. Ikzelf denk dat het probleem is geweest de recirculatie, want tot nu toe is de auto mooi droog.
Wat ik nog aan Willem wil vragen: waar precies zit de opvangbak van de airco :?: . In het verleden ook met een andere auto problemen mee gehad en na het reinigen van deze bak was het probleem over.
Doe zelf altijd de beurten aan mijn auto, deze handeling heb ik nog niet uitgevoerd.
Vriendelijke groeten aan iedereen die meedenkt! Fantastisch medium deze site! :D

Geplaatst: 30 dec 2009 09:39
door WillemS
@ rijk, De opvangbak zit uiteraard onder de airco koeler in de wagen, weet niet of je er gemakkelijk bijkunt, maar deze bak heeft twee uitlopen(li en re). die uitkomen onder de wagen net achter het sub-frame. Je ziet daar de uitlopen. Het zijn rubberachtige dingen plm. een 3 cm in doorsnede, kan zijn met een beetje platte bek. Deze moeten goed open zijn. SUC6

Geplaatst: 30 dec 2009 11:12
door demi
Berte Rijk geen dank, wij denken graag mee met die die een probleempje hebben.
Is een kleine moeite, voor een groot plezier :wink: 8)