Pagina 1 van 1
Airco Espace 3
Geplaatst: 13 jul 2010 09:52
door jawdewolf
Beste forumleden,
Ik lees veel zaken op dit forum over gebreken aan een espace 3. Ik lees relatief weinig over een defecte airco bij een espace 3. Zijn die airco's zo goed? Zelf rijd ik in een espace van 1997 (222.000 km) en laat nu (na 13 jaar!) voor het eerst de airco volledig nakijken. Tot op vandaag blaast de airco vanaf de condensor koude lucht van tussen de 4 en 5 graden. In al die jaren is dat niet verslechterd. (Dat was voor mij de reden om geen onderhoud te laten plegen). Je mag daarom aannemen dat er weinig tot geen koudemiddel is ontsnapt. Ik laat de controle nu toch maar uitvoeren omdat ik niet weet hoe het met de smering en de filter is gesteld.
Dit doet mij toch een vraagteken zetten bij aanbevolen jaarlijks of tweejaarlijks onderhoud van de airco. Dat blijkt dus met gemak meer dan tien jaar te kunnen zijn. tel uit je winst! Is mijn auto de uitzondering op de regel en heb ik (veel) geluk gehad?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen.
Mvg
Jan-Willem
Re: Airco Espace 3
Geplaatst: 13 jul 2010 10:50
door TomVink
Hallo!
Ik heb sinds vorige maand een Grand Espace 2.0 16V (2000) met 250.000 km op de teller. De airco is volgens de vorige eigenaar nog nooit nagekeken. Maar hij werkt nog perfect! Binnen een paar minuten is de gehele auto koud! Onze Opel Astra (2001) is volledig onderhouden maar heeft al 2x pech gehad met de airco en deze werkt een stuk minder snel dan de Renault.
Nu maar hopen dat de airco het nog even volhoud!
Re: Airco Espace 3
Geplaatst: 13 jul 2010 12:51
door charlo1981
Zolang als de airco koude lucht blaast zal de airco nog wel OK zijn.
Wat ik wel doe is om de 30.000 km. ongeveer de pollenfilter vervangen om slechte geuren en bacteriën tegen te gaan.
Grtz.
Re: Airco Espace 3
Geplaatst: 13 jul 2010 17:39
door demi
Tja.....toch is het een beetje geluk hebben. Sommige auto's met airco doen het jaren zonder onderhoud. Maar er zijn er ook die steeds maar weer problemen hebben.
Technisch gezien is het een gesloten systeem en kan er dus geen gas ontsnappen of verloren gaan, maar sommige auto's moeten om de twee jaar bijgevuld worden.
Veel specialisten zeggen dat er wat gas verdwijnt door de tijd heen en dat bijvullen dus noodzakelijk is. Maar ik twijfel aan die redenatie.............. kijk maar eens bij je thuis in de keuken..... daar staat vast wel een koelkast. Van een koelkast is de werking exact hetzelvde als bij een airco en die koelkast doe je ook niet om de twee jaar terug naar de winkel om bij te laten vullen, sterker nog........er zijn vast wel huishoudens die een koelkast hebben die het al wel 20 jaar aan een stuk doet dus...........
Re: Airco Espace 3
Geplaatst: 13 jul 2010 17:50
door RPS
Niet helemaal te vergelijken Demi, in het systeem bij de auto het je met veel meer koppelingen/verbindingen te maken als bij de koelkast thuis.
Zeker bij de verbindingen met de zogeheten snelkoppelingen willen de rubberringetjes die erin zitten nog wel eens uitdrogen(door stilstaan), ook de as van de pomp kan door veelvuldig stilstaan gaan hangen in zijn afdichting en daardoor lekkage veroorzaken.
Mij is geadviseerd de airco eigenlijk altijd aan te laten hierdoor blijft de pomp soepel draaien en kan niet vast gaan zitten, vergelijk dat maar met een pomp in de cv-installatie thuis, als mensen die in de zomer uitzetten wil hij wel eens problemen geven als het stook seizoen weer begint.
De koelinstallatie van de koelkast heeft ook nog eens gesoldeerde verbindingen waardoor de kans op lekkage natuurlijk veel minder is.
Re: Airco Espace 3
Geplaatst: 13 jul 2010 23:53
door Grand Pierre
Ik heb hier nog een ouder topic gevonden, met overigens een veel uitgebreidere toelichting van Demi
viewtopic.php?t=5780
Mijn deviezen:
regelmatig gebruiken, dat ding, ook al hou je er niet van, laat hem desnoods lauwe lucht blazen;
niet uitzetten bij aankomst, maar (ruim genoeg) ervoor, voor minder achtergebleven condens met bijbehorende bacterievorming.
Met mijn Saab 900 deed ik zo ruim zeven jaar zonder onderhoud, onwetend wat de vorige eigenaar ermee had gedaan.
Ook nu met 3,5 jaar Espace'99 nog geen reden om verontrust te zijn, doch in de hitte van de laatste tijd heeft-ie wel moeite om de kooi koud te krijgen...
Re: Airco Espace 3
Geplaatst: 15 jul 2010 01:29
door wesley015
Je kan er allemaal theorie op los laten.
Maar het beste is gewoon ermee omgaan zoals in de gebruikersaanwijzing geschreven word.
Het is geen turbo die je moet uit laten draaien ofzo.
Ik rij al 5 jaar zonder problemen.
En ik zet hem gewoon aan wanneer ik het nodig vind.
Maar zoals alles aan een auto vraagt het gewoon om normaal onderhoud.
Re: Airco Espace 3
Geplaatst: 16 jul 2010 14:59
door jawdewolf
Leuk om al die berichten te lezen. Ik heb volgende week woensdag een afspraak voor controle en zal jullie op de hoogte houden of er nu wel (of veel) koudemiddel bij moet en eventueel andere zaken.
We hebben het steeds over verlies van koudemiddel maar in mijn beleving is dat niet erg want bij een te laag niveau (druk) moet die afslaan (beveiliging). Wat erger is dat er geen of te weinig smeerolie in zit. Maar die olie onstnapt toch niet (neem ik aan) dus krijg je bij ontsnapping van koudemiddel met evenveel olie zelfs naar verhouding meer olie in je koudemiddel dan bij een volledig gevuld systeem.
Een rondgang bij collega's levert op dat de ene garage zegt dat de airco elk jaar onderhouden moet worden maar een andere garage zegt om de drie jaar. De waarheid zal in dit geval niet in het midden liggen maar er ergens boven. Ik controleer gewoon jaarlijks de temparatuur van de airco en zolang die 4 graden is, is er niets aan de hand.
Groeten,
Jan-Willem
Re: Airco Espace 3
Geplaatst: 16 jul 2010 18:40
door Stephan
airco moet onderhouden worden ivm reinigen van de condesor,weghalen van aangegroeide schimmels ed.Tevens wordt dan gekeken naar eventueel lekkage van het gesloten systeem.Deze kunnen gaan lekken op de afdichtrubbers en eventuele poreuze leidingen.Normaal gesproken bij een lekkage komt er ook mineraalolie naar buiten toe en als er te weinig olie in de pomp achterblijft dan kan deze stuk draaien.
Als er olie (teveel) meedraait in het systeem kan de boel gaan verstoppen,en als er lekkage zou zijn (aan de zuigzijde) komt er teveel vocht in het systeem waardoor de nodige problemen kunnen komen.Als het systeem geopend wordt dient dan ook ten alle tijden de droger te worden vervangen
Stephan
Re: Airco Espace 3
Geplaatst: 21 jul 2010 16:31
door jawdewolf
Beste forumleden,
Vandaag de airco laten controleren -na let op! 13 jaar!-
Van de 820g koudevloeistof was 605 gr verdwenen. Dat is 2% per jaar. M.i. geen slechte score. Er was wel 10ml olie weg (er was nog 7 ml over en er moest dus 10ml bij). Dat was wel een beetje kritisch denk ik. Verder was alles nog goed lekdicht, kortom geen problemen. Kosten van dit alles € 125,--. Ik weet nog niet wanneer ik de volgende onderhoudsbeurt laat geven.
Mvg
Jan-Willem
Re: Airco Espace 3
Geplaatst: 22 jul 2010 10:45
door jawdewolf
Even een (belangrijke) correctie op mijn vorige bericht: er was natuurlijk slechts 215 gram koudemiddel ontsnapt. Die 605 gram zat er nog in.
Mijn vraag blijft nu wel: niemand heeft mij verteld dat de filterdroger ook vervangen had moeten worden. Die is nu niet meevervangen en en heb, achteraf het idee, dat dat na al die tijd zeker wel gemoeten had. Maar dat kan je alleen doen als het systeem drukloos is. En dat is nu net gebeurd.
Re: Airco Espace 3
Geplaatst: 22 jul 2010 20:36
door mechanic
Het filter/droger wordt alleen vervangen als de airco helemaal leeg is geweest door lekkage. Dit is bij jou niet het geval, en is ook niet nodig deze te vernieuwen gezien er ook geen vervangingstermijn voor staat.
Re: Airco Espace 3
Geplaatst: 23 jul 2010 11:20
door jawdewolf
Oke, bedankt voor dit bericht. Dat klinkt logisch gelet op de functie van de filterdroger. "Probleem" is ook hier weer dat de garages suggereren om deze filter om de twee jaar te laten vervangen terwijl de noodzaak daarvan helemaal niet vast staat. En maken je nodeloos ongerust. Leker is dat!
Mvg
Jan-Willem
Re: Airco Espace 3
Geplaatst: 24 jul 2010 09:40
door Stephan
Normaal gesproken wordt de droger / filter nooit vervangen , alleen wanneer het systeem open gaat MOET de filter/droger worden vervangen ivm kans op verstopping door vocht.De functie is nl dat dit onderdeel het vocht uit het systeem filtert wat erin is gekomen en er niet uit gevacumeerd kan worden , als dit niet gebeurt dan bestaat er dus kans op verstopping/vervuiling van het systeem.
Stephan
Dit is louter gebasseerd op theorie maar in de praktijk blijven die dingen meestal zitten omdat het vervangen van elk onderdeel in een koelsysteem weer lekkages kan gaan geven op de aangebrachte verbindingen (dit geld ook voor huishoudkoelkasten)
Re: Airco Espace 3
Geplaatst: 28 sep 2010 11:03
door Theovs
Graag wil ik hier even iets aan toe lichten..
Er zijn garages/bedrijven die de filter/droger of accumulator niet vervangen zelfs niet bij een lek of wanneer het systeem is open geweest.
De filter/droger of accumulator hebben de functie om het vocht uit het systeem te halen, de werking ervan is 2 jaar en zijn dan verzadigd, per jaar kan zes tot twaalf gram vocht opgenomen worden. Wanneer het droog element zijn maximale opslagcapaciteit bereikt komt het overige vocht in het systeem, vocht kan leiden tot ijsvorming in het expansieventiel/orifice en de verdamper. Het droog element kan ook los komen of oplossen en wordt met het koudemiddel meegevoerd. De vuildeeltjes verdelen zich in het systeem en komen terecht bij de orrifice of het expansieventiel, (verstopping) !
Vocht ontstaat "altijd" ook als het systeem niet is open geweest, deze onderdelen zitten er niet voor niets, de PAG olie in het systeem is sterk hychroscopisch (vocht aantrekkend) hetzelfde als remvloeistof.
Bij verzadigde filterdrogers of accumulators, gaat het vocht mee circuleren, wordt opgenomen door de PAG olie, waardoor de viscositeit verandert, verliest zijn smering.
De PAG olie heeft de functie om te smeren en de compressor te koelen.
Vocht is één van de vele oorzaken waardoor compressors vastlopen.
Re: Airco Espace 3
Geplaatst: 28 sep 2010 22:58
door dj marcel
bij mijn espace hebben ze veel van de airco verweiderd zo is de Condenser en pomp weg de leidingen liggen er nog
wel ik denk dat er its stuk is geweest en dat ze toen maar alles verweiderd hebben denk vanwege de kosten
maar nu de vraag is het aantrekelijk alles weer in ere te herstellen dus condenser en pomp weer te monteren
en wat gaat het kosten.
wat is nu raadzaam.
espace 2,0 rte uit 1997 km 178000
gr spoortje
Re: Airco Espace 3
Geplaatst: 29 sep 2010 09:51
door Theovs
Of het aantrekkelijk is om alles in ere te herstellen ? die keuze moet jij maken, wat heb je er nog voor over, hoelang wil je nog met de auto rijden.
Vanuit mijn standpunt gezien denk ik dat het geen zin meer heeft gezien de kosten die hieraan verbonden zijn, met het oog punt op hoelang het systeem al open ligt en niet meer functioneerd.
De compressor zal vast gelopen zijn geweest en hebben ze hierdoor de onderdelen verwijderd, dus komen er kosten en onderdelen bij kijken.
Bij een vast gelopen compressor moet het systeem altijd "gespoeld" worden om het achtergebleven ijzervijlsel uit het systeem te halen, afhankelijk of spoelen nog effect zal hebben omdat alles vast gekoekt zal zitten na verloop van tijd.
Globaal genomen mag je ongeveer gaan denken aan een kosten plaatje tussen de 1000 á 1200 euro.
Re: Airco Espace 3
Geplaatst: 29 sep 2010 10:59
door jawdewolf
Dank voor deze aanvulling v.w.b. wel of niet vervangen van de filterdroger. Klinkt ook heel aannemelijk. Achteraf had ik bij de aircobeurt graag het filterdroger ook mee willen laten vervangen want dan zijn ze toch bezig. Jammer dat daar vanuit het servicestation niet op gewezen wordt van te voren zodat je de keuze kan maken. Ik denk dat ik volgend jaar dan maar de filterdroger laat vervangen zonder controle beurt.
Re: Airco Espace 3
Geplaatst: 16 apr 2012 21:57
door Max R
Ik heb een Espace type 3 V6 automaat uit 2001 met 163000 km op de teller.
Mijn probleem is met de automatische airco dat hij aan de bestuurders kant alleen erg het lucht blaast, wat ik ook doe met de temperatuurmeter of met welke stand dan ook. Kent iemand het probleem en natuurlijk zoek ik naar een oplossing
Dank Max