Pagina 1 van 2

Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 21 nov 2012 11:52
door seninha
Was afgelopen week in het buitenland en toen kreeg ik een bericht van thuis dat de auto opeens na een rit meer niet wou starten.
Mijn zwager heeft toen naar gekeken en accu was leeg.Startkabels aan gehangen en starten.

Mijn vrouw heeft toen ruim 40 minuten gereden, auto voor de deur uitgezet en opnieuw gestart en toen...niets :?

Nou heb ik zojuist naar gekeken.Accu polen losgehaald,deze hadden groene aanslag.
Alles schoongemaakt,en met vaseline ingesmeerd .Ook de massa kabel aan de carrosserie schoongemaakt.

Accu gemeten die gaf 12.2V. Auto weer met startkabels gestart.
Toen weer de accu gemeten en deze gaf 13.6 aan.Auto heeft toen even aan gestaan.
Daarna even een rondje gereden van ongeveer 10 minuten.

Thuis aangekomen motor uitgezet en opnieuw gestart en toen weer niets :(

Nou vraag ik me af of het nou een dynamo probleem is (omdat de auto in een keer niet meer wou starten), of dat het toch aan de aanslag lag en de motor toch te kort heb laten draaien om de accu weer op sterkte te krijgen.

Iemand een idee waar ik verder naar moet kijken? Ik ga er namelijk van uit dat als ik 13.6 V meet bij draaiend motor dat de accu geladen wordt

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 21 nov 2012 12:01
door RichTrip
Als ie bij een draaiende motor een hogere spanning aangeeft, dan zou de dynamo wel moeten werken.
Klinkt toch als een defecte accu.
12,2V onbelast op een slechte accu kan zo maar in elkaar storten bij belasting (door de startmotor).

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 21 nov 2012 13:02
door seninha
Dat is het rare.
Accu is nog geen jaar geleden vervangen (toen had ik echt een verrotte accu).
Er zit een check raampje op de accu en deze geeft groen aan, wat OK zou moeten betekenen.

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 21 nov 2012 21:14
door WillemS
Het kan heel goed zijn dat er een massakabel is die een slecht kontakt maakt. Je meet dan wel een goede spanning maar zodra de startmotor ingeschakeld wordt valt de verbinding in elkaar. Begin bij de accu- en dan naar de carrosserie en van de carrosserie naar de motor en dan de draden op de startmotor. Ik doe het zo dat ik eerst de min loshaal bij de accu (auto is dan spanningloos) en dan alle verbindingen die ik tegenkom loshaal en schoonmaak en weer vast zet. Heb je alles gedaan dan de min erop en starten. Ook de plus die op de startmotor zit goed reinigen.
SUC6 mvg WillemS
p.s. de accu kan ook stuk zijn, daarom heb je garantie.

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 22 nov 2012 15:31
door seninha
Ik snap er nou helemaal niets meer van.
Vanmorgen even de PLUS ook maar schoongemaakt net zoals een aansluiting welke vanuit de PLUS naar de relais kast gaat.

Toen opnieuw de auto via kabels aan buurman auto gehangen zodat ik even langs een garage kon zodat ze de accu en de dynamo konden meten.Maar dat ging dus niet door.
Espace start gewoon niet meer? Zelfs niet MET startkabels.

Opnieuw gemeten en accu gaf 13.6V (met startkabels aangesloten).En tijdens START knop drukken viel deze niet weg.

Tijdens het proberen om de auto te starten viel me sommige dingen op (geen idee of dit normaal is).
Ik doe de kaart in de kaartlezer en dashboard gaat aan.Als ik dan START knop druk dan flikkers deze elke keer als ik druk.

Maar als ik de kaart er uit haal, dan blijft het dashboard gewoon branden.Deze zou volgens mij gewoon uit moeten. (of blijft aan omdat de auto niet gestart is geweest)
Als ik dan de START knop druk zonder de kaart er in, dan gaat dashboard weer flikkeren maar krijg deze niet uit.Zelf niet als ik voet van rempedaal haal.
Ook heb ik gehad dat als ik START druk met pedaal ingedrukt (zonder kaart er in) er dan helemaal niets gebeurt.Dashboard brandt wel maar geen geflikkerd tijdens het drukken.

Dit gebeurde heel erg random, dus niet steeds.

Ik heb even een filmpje gemaakt waar in je kan zien wat er allemaal gebeurt.
Je kan zelfs aan het begin zien dat ik de kaart er in doe en dashboard zwart blijft.Nadat ik deze voor de tweede keer in deed en op START drukte ging alles branden.



Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 22 nov 2012 17:37
door mechanic
Je dynamo kan wel voldoende spanning leveren, maar als de laadstroom te weinig is laadt je accu niet voldoende op.
Zijn 2 verschillende dingen, laadspanning en laadstroom. Dit lijkt echt op een defecte accu, en een kaartlezer die niet goed meer is. Immers moet meteen na het invoeren van de kaart het dashbord aan komen. Moet je de startknop ingedrukt houden met starten, of is 1x drukken genoeg? Ingedrukt houden is kaartlezer defect, kan verder geen kwaad..
Uit je filmpje maak ik toch op dat je een accu probleem hebt. Met een defecte accu kunnen startkabels geen effect hebben. Start je wagen wel als je de startkabels direct op de accu kabels aan sluit welke je vervolgens niet op je eigen accu aan gesloten hebt? Dan weet je zeker dat je accu defect is.

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 22 nov 2012 17:52
door seninha
Normaal hoef ik maar 1x te drukken om te starten.
Zal straks na het eten gelijk even testen wat je aangeeft.Dus niet via mijn eigen accu,kijken wat dat opbrengt. Fingers crossed

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 22 nov 2012 19:11
door seninha
Nou, even accu losgemaakt en startkabels gelijk aan mijn kabels gehangen maar dit hielp niet :(

Weer geen een kick.Vraag me nu af of startmotor niet het probleem kan zijn?
Wel raar dat de auto wel in totaal 3 keer met startkabels gestart is maar nu opeens niets meer wilt.

Ga voor de zekerheid morgen even een 2de hands reader halen, zet die ik er even op kan ik dat uitsluiten

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 23 nov 2012 13:27
door seninha
Ben vanmorgen weer even onder de motor kap gedoken.
Heb even als eerste de zekering die aan een rode draad zit welke vanuit de plus naar de zekering kast gaat.Deze was nog goed.Daarna even alle zekeringen die in de kast zaten even losgehaald en gecontroleerd.Ze zagen er allemaal goed uit.

Ook even relais uitgetrokken om te kijken of ik brandplekken zag,maar niets daar van.

Wat cardreader betreft.Deze werkt volgens mij wel goed.

Zodra ik de kaart er in stop dan gaat dashboard aan en rode led uit.Dashboard gaat weer uit als ik de kaart er uit haal.
Alleen als ik de kaart er in doe en dan op START druk ( en de motor dus niet start) dan gaat dashboard niet uit bij het verwijderen van de kaart.Moet dan even de START knop indrukken en dan valt alles uit.

Zou nu even niet meer weten waar naar te kijken of te meten?

Zoals ik al zei, bij aangeschakeld tweede accu heb ik genoeg spanning (13.6V),maar toch gebeurt er niets.

Heeft deze type Espace ( 2003 3.5 V3) nog ergens een Startrelais of een andere type relais wat misschien nagekeken moet worden?

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 24 nov 2012 16:50
door Valkenet
Hallo Seninha,


Ik denk dat het kabelschoentje wat op de startmotor zit geen goed contact meer maakt. Zet daar maar eens een andere op mogelijk dat het probleem dan weg is. Wat je ook nog kunt controleren met een multiemeter over de accupolen wat de waarde is bij lopende motor. Als je iets gas geeft moet deze ongeveer 14,4 volt zijn. Dan is het laadcircuit ok.

Suc6

Groet Martin

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 24 nov 2012 17:18
door seninha
Martin

Ik liep al met de gedachte dat het misschien de startmotor zou kunnen zijn.
Heb alleen geen idee hoe ik deze zou moeten testen. ( weet niet eens waar deze zit als ik voor de auto sta)

Toen ik de auto aan de praat kreeg, gaf de accu 13.6V aan.Zelfde waarde krijg ik ook als ik mijn accu via startkabels aan een draaiend auto hang.

Kan ik trouwens bij de startmotor komen zonder de bodemplaat te verwijderen?

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 24 nov 2012 17:24
door mechanic
Je startmotor zit als je voor de auto staat onderop aan de voorkant van de motor. Ga er vanuit dat je een 3.5 v6 hebt??
Om hierbij te komen zal toch de bodemplaat los moeten.

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 24 nov 2012 17:52
door seninha
OK, dat wordt dus met de rug op de grond proberen om bij de startmotor te komen :(

Kan ik trouwens de startmotor testen door bv deze rechtstreeks van 12V te voorzien? Als deze dan niet draait dan heb ik de boosdoener.
Als die wel werkt, dan heb ik een probleem en moet ik ergens anders het probleem zien te achterhalen

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 24 nov 2012 21:10
door mechanic
Je kunt meten of er op beide aansluitingen voeding komt.

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 25 nov 2012 11:00
door WillemS
Wees voorzichtig, de stromen die een startmotor trekt zijn zeer hoog. Het rechtstrreeks schakelen zal wellicht een vonkenregen opleveren.
Hij schakelt in door dat dunne draadje waarvan Martin adviseert de verbinding te vernieuwen, die bediend de bendix en schakelt tegelijkertijd de startmotor in.
mvg WillemS

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 26 nov 2012 12:56
door seninha
Willem.
Morgen ga ik onder de auto om de startmotor aansluiting als eerst te bekijken ( je weet het nooit)
Als die goed zijn dan gaat hij er uit en laat ik hem testen.

Aangezien ik er zelf in ga duiken wil ik ook gelijk massa kabel nakijken. Nou is er volgens mij naast de massa kabel die van de accu naar de carroserrie gaat nog eentje vanuit de motor.
Vraag me alleen af waar ik deze kan vinden ( vanuit de voorkant van de auto )??

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 27 nov 2012 13:12
door seninha
Ik heb vanmorgen de startmotor er even uitgehaald en bij een revisie bedrijf laten testen. Resultaat....hij werkt.
Dus dat is niet het probleem :(

Ik heb daarna de 12v kabel gemeten die krijgt genoeg prik. Daarna even mijn vrouw gevraagd om in de auto te gaan zitten, bak in P te houden,rem vasthouden en START te drukken.Dan kon ik even de 12v die de relais aanstuurt op de startmotor even testen.
Nou die gaf dus niets aan :? Nou weet ik niet of dit komt omdat de accu op dit moment een te lage spanning heeft ( 11.3v).
Dashboard gaat namelijk uit zodra je start drukt.

Ga straks maar weer een auto regelen om deze via startkabels aan mijn auto te hangen.kijken of ik dan wel 12v krijg.

Of is dat niet nodig en zou de spanning die nu in accu aanwezig is genoeg moeten zijn om iets door tegeven aan de relais?

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 27 nov 2012 16:54
door RichTrip
11.3 V is te weinig. Het dashboard gaat inderdaad uit als de capaciteit niet voldoende is.
Ik zou me echt maar concentreren op de accu, voordat straks de electronica van je auto de geest geeft, dan ben je nog veel verder van huis.

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 27 nov 2012 17:05
door seninha
Even een laatste update.

Omdat de startmotor dus gewoon goed werkt, had ik besloten om deze weer in te bouwen.
Eerst wel alle aansluitingen goed schoongemaakt en ingesmeerd met vaseline.

Omdat ik zonder startmotor geen 12v op de relais aansluiting kreeg, wilde ik nogmaals meten maar dan met alles ingebouwd.
Dus wederom mijn vrouw gevraagd om op START drukken en toen.......prrrr broemmmmm. Startmotor ging draaien en de V6 werd wakker :D

Blijkbaar toch aansluiting wat gecorrodeerd waren, want iets anders zou ik het niet weten.

Moet wel zeggen dat de startmotor aardig wat roest een aanslag heeft. Ook al is hij bedekt met de onderplaat er komt blijkbaar genoeg water en pekel bij.

Maar, voordeel is dat ik nu weet waar als eerst te kijken mocht het weer voorkomen..

Accu gaf trouwens bij een draaiend motor netjes boven de 14v dus dynamo en accu zijn ook nog goed.

Wil wel iedereen die meegedacht heeft bedanken. Ben erg blij dat het verholpen is.

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 27 nov 2012 17:11
door RichTrip
Ben benieuwd, de corrosie aan de startmotor (+ aansluitingen) verklaart nog niet waarom de auto alleen was te starten met de startkabels.

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 27 nov 2012 18:06
door Mathijs
seninha schreef:... in de auto te gaan zitten, bak in P te houden, ....
De volgende keer eens proberen of het helpt de bak in de N te zetten, of anders even rustig met ingeschakeld contact alle standen van de automaat selecteur doorlopen en terug neer de P en dan weer proberen te starten.
Heb mij (en ben niet de enige bleek) rot gezocht bij een 25v6 automaat naar startproblemen, bleek relais van de automaat start-vrijgave te zijn die hem niet vrijgaf.

Bij een ander merk/model staat die wel in de P, maar als je dan kijkt op het cluster, brand het lampje bij de R, kijk je achter de auto, branden ook de achterruitrijlichten :shock:
Selecteur hendel helemaal door de bak halen en alles is weer in sync, en dan start die weer.

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 28 nov 2012 20:38
door Valkenet
Goedendag,

Mooi dat het gevonden is.
Nu alle contacten schoon zijn deze even inspuiten met WD40.
Wat voor een kabelschoentje zat er op de relais schakeldraad, zet er anders een andere op.
Ik spuit regelmatig de motorruimte in met WD40, alles blijft netjes en werken. Echt geweldig spul.

Groet Martin

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 29 nov 2012 13:01
door seninha
Schakeldraad had geen schoentje maar een oogje.Deze zat aardig vast maar zag er ook niet uit.Veel aanslag.Net zoals de Massa kabel die aan de startmotor behuizing vast zat.
Alles is nu schoon en met vaseline ingesmeerd.

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 29 nov 2012 17:06
door WillemS
Ja, vaseline is veel beter dan wd40, namelijk blijvend :D
Fijn dat het opgelost is. mvg WillemS

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 30 nov 2012 14:01
door seninha
Ben er weer, en niet om gezellig te babbelen maar omdat het probleem er weer is :x

Auto heeft twee dagen lang zonder probleem gestart.Wel merkte ik dat zodra de auto gestart was de motor erg laag in toeren draaide waardoor deze weer uitviel.Nogmaals starten en even het gas indrukken en dan liep hij weer als van ouds.

Vanmorgen vroeg de auto gepakt en gestart en merkte dat dit moeizaam ging, als of de accu op z'n laatste loodjes liep.
Maar, auto starte toch.Wederom laag in de toeren maar omdat ik daar al rekening mee hield even het gaspedaal iets ingedrukt.

Daarna even 500 meter gereden omdat ik iemand moest ophalen om naar Schiphol te brengen.
Alles ingeladen en toen...niets. Auto wou helemaal niet starten.

Toen maar met hun auto heen en weer gereden.Na terug komst even de startkabels er bij gepakt en de Espace gestart.
Ging allemaal goed.

Nu begon ik toch echt aan de accu te twijfelen, ook al starte de auto nadat ik de startmotor er weer in had gedaan zonder probleem, ook nadat ik meerdere keren daarvoor de accu had aangesproken om de auto te starten.

Daarom de accu er uit gehaald en bij de winkel waar ik deze 11 mnd geleden gekocht had even langsgebracht.
Daar is de accu even getest en deze gaf 12.6 V en bij belasting zakte deze even naar 12V.Volgens de meter is de accu dus goed.

Terug naar huis gereden, accu er weer in, startkabels er bij en toen....WEER NIETS.
Startmotor doet deze keer weer niets. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Begin me nu af te vragen of misschien een van de massa kabels een breuk heeft of zo, zou het anders echt niet weten.

UPDATE.ben even bij de dealer geweest en ik kan alleen de massa kabel van de accu naar chassis kopen.Ik dacht zelf aan de kabel vanuit de accu naar de startmotor,maar die kon hij niet vinden.Blijkbaar een bundel, dus erg duur.

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 30 nov 2012 21:46
door WillemS
Heb je wel de juiste accu gekocht indertijd? Het dient tenminste een accu te zijn met 72 Ah of meer en een koudstartvermogen van 680 Amp of meer.(bv. Bosch S4 007 of S5 007)
Verleden jaar voor m'n dochter (zelfde wagen) een Varta 85Amp. EN 850 amp. gekocht.
Die spanning van 12.6 zegt niet zoveel, ook niet dat die na enige tijd terugvalt naar 12v. Het koudstartvermogen dient getest te worden. Verder dient de alternator(dynamo) voldoende te laden, zo'n 14 volt.
SUC6

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 30 nov 2012 22:18
door seninha
Op de accu staat 80ah.

Verder blijf ik het erg raar vinden dat ik eerst start problemen krijg welke ik "tijdelijk" kan oplossen door startkabels te gebruiken.

Om niet lang daarna startmotor niet eens aan de praat te krijgen , niet eens met startkabels.

Eerste punt zou een accu probleem kunnen aangeven (iets wat ik op dit moment erg twijfel), tweede zou een startmotor / startonderbreker / of erger electronisch probleem kunnen zijn.

Maar weer, waarom eerst wel willen starten om later niets meer te doen :(

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 01 dec 2012 08:45
door DHL
Als er nog stroom op je batterij zit en je gebruikt startkabels die vrij dun zijn, zal je wagen net nog starten. Is je batterij te leeg, dan lukt dit niet meer. Je moet echt al goede startkabels gebruiken om een zware wagen te starten. Tevens moet de wagen die ernaast staat ook voorzien zijn van een zware batterij. Hier is het weer hetzelfde, zet je er een wagen naast met een lichtere batterij en gebruik je toch nog goede startkabels dan zal het lukken indien jouw batterij niet al teveel ontladen is...
Ik heb vroeger honderden auto's met startkabels gestart die steeds buiten stonden. Je hebt echt wel goede, dikke startkabels nodig en een goede, zware dieselwagen om een zware, zwakke batterij te starten.
Soms helpt het negatief op de motor of zo te nemen. En plus enkel op de batterij. Dan weet je dat je slechte massa hebt.
In jouw geval blijf ik eigenlijk je batterij verdenken. Je alternator geeft voldoende, je starter is nagekeken. Kan je bvb de batterij van je tweede wagen niet even in de Espace steken en zien wat er dan gebeurt? (Als die past natuurlijk). Ah ja, je zou eventueel toch ook eens een rechtstreekse massa op je starter kunnen aansluiten, zo sluit je dat ook weer uit.

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 01 dec 2012 09:41
door WillemS
Naast de vermelding 80 Ah staat er nog meer op de accu! EN....? dat is de startcapaciteit.

Ja, slechte massa vd motor is heel eenvoudig te checken. Men neme een startkabel en verbind ermee de min vd accu met een metaaldeel van de motor. start de wagen dan wel dan weet je genoeg. De accu moet uiteraard goed geladen zijn.
mvg WillemS

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 01 dec 2012 13:21
door seninha
Ik heb even een foto van de accu gemaakt die er nu in zit.

Afbeelding

Zie trouwens dat deze een koud start heeft van 640A. Dus ik heb nu een 80ah/20h/640A en als ik Dialogys volg kom ik uit op een 85A (20h) 800A accu uit.

Zal dit toch het probleem zijn??

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 01 dec 2012 18:54
door mechanic
Als deze accu in goede staat is kan je hier prima mee starten.

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 01 dec 2012 19:52
door seninha
OK, dat is het dus niet :(

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 01 dec 2012 22:08
door DHL
Als ze in goede staat is...

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 02 dec 2012 11:36
door seninha
Dat begrijp ik , maar zoals ik al aangaf heb ik de accu vrijdag laten testen en is ok bevonden.
Het is jammer dat ik geen zware accu heb die ik kan gebruiken.
Of anders iemand met een zwaardere motor dan de Hyundai.

Nog mooier zou zijn iemand in de buurt die een Can Clip zou hebben om de auto voor de deur een test te geven.
Hoef ik niet deze te laten weghalen indien ik echt niet uitkom.

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Geplaatst: 02 dec 2012 11:45
door WillemS
Bij een "goede" accutester kan je aflezen wat de werkelijke CCA/EN waarde is, en die is belangrijk voor het starten.
Andere vraag? is de lekstroom al eens gemeten, maw is er niet iets in de wagen dat voorkomt dat het netwerk in rust komt en dus alsmaar stroom blijft trekken.
mvg WillemS