Storing ABS en LMM Espace IV 3.5V6 2006
Geplaatst: 18 apr 2020 14:05
Beste allemaal,
De verplichte sluiting van mijn bedrijf door de corona gaf mij wat extra tijd. Daardoor kon ik het defecte blok uit mijn IV 3.5v6 na 3 jaar stilstand eindelijk eens wisselen. Na uitbouwen van het blok bleek dat het extreme olieverbuik waarschijnlijk door happen van keramisch stof uit de voorkatalysatoren kwam. Beide voorkatalysatoren heb ik vervangen door een universele katalysator met exact dezelfde afmetingen er tussen te lassen. Euro 4 met metalen drager ipv keramiek. Gelast met Aisi 309 kwaliteit. De auto loopt op LPG en wordt wat heter. Omdat ik goed bij het blok kon op het vervangede blok de Nissan Pathfinder modificatie uitgevoerd waardoor het blok hopelijk wat koeler blijft. Zoek maar eens op Pathfinder mod VQ35de (praktisch hetzelfde blok als onze V4Y711/715) De Nissan Altima/Maxima hebben volgens mij dezelfde blokken als de Espace. Tot zover alles goed, de auto rijdt prima, start prima, loopt prima op benzine zowel LPG. Maar na het wissen van de foutcodes bleven er 2 terugkomen. Namelijk van de ESP; Teves MK60 code; C10D3 Pompmotor en P1042 Luchtaanzuigsysteem Onderbreking/Massaluiting. Uitgelezen met Bosch ESI[tronic] 2.0.
Er zit dus een storing in het ABS/ESP blok of de ECU daarvan en een storing in de LMM. Toen het blok werd uitgebouwd was er geen storing. De auto heeft wel 3 jaar stilgestaan. De remvloeistof is 3,5 jaar oud en de remvloestof is er niet af geweest. Het ABS/ESP blok is ingebouwd gebleven en de ECU stekker van het ABS/ESP blok is aangesloten gebleven. De ECU onder de accu is uiteraard wel uitgebouwd geweest. De accu levert 13.28V en bij stationair draaien 14.05V. De stekker van het ABS/ESP blok heb ik losgehad en gereinigd, de LMM stekker heb ik ook losgehad en gereinigd allebei zonder resultaat. De massa-aansluitingen onder de linker koplamp nagelopen en lijken oké. Zodra de auto op contact wordt gezet komen de storingen Inspuiting controleren en controleer ABS en controleer ESP al op.
Hebben de code's met elkaar van doen? Toch massa? Of is het toeval? Kan de ABS storing geven van landurig stilstaan? Waar moet ik beginnen?
Graag jullie input.
Groetjes, Geert
De verplichte sluiting van mijn bedrijf door de corona gaf mij wat extra tijd. Daardoor kon ik het defecte blok uit mijn IV 3.5v6 na 3 jaar stilstand eindelijk eens wisselen. Na uitbouwen van het blok bleek dat het extreme olieverbuik waarschijnlijk door happen van keramisch stof uit de voorkatalysatoren kwam. Beide voorkatalysatoren heb ik vervangen door een universele katalysator met exact dezelfde afmetingen er tussen te lassen. Euro 4 met metalen drager ipv keramiek. Gelast met Aisi 309 kwaliteit. De auto loopt op LPG en wordt wat heter. Omdat ik goed bij het blok kon op het vervangede blok de Nissan Pathfinder modificatie uitgevoerd waardoor het blok hopelijk wat koeler blijft. Zoek maar eens op Pathfinder mod VQ35de (praktisch hetzelfde blok als onze V4Y711/715) De Nissan Altima/Maxima hebben volgens mij dezelfde blokken als de Espace. Tot zover alles goed, de auto rijdt prima, start prima, loopt prima op benzine zowel LPG. Maar na het wissen van de foutcodes bleven er 2 terugkomen. Namelijk van de ESP; Teves MK60 code; C10D3 Pompmotor en P1042 Luchtaanzuigsysteem Onderbreking/Massaluiting. Uitgelezen met Bosch ESI[tronic] 2.0.
Er zit dus een storing in het ABS/ESP blok of de ECU daarvan en een storing in de LMM. Toen het blok werd uitgebouwd was er geen storing. De auto heeft wel 3 jaar stilgestaan. De remvloeistof is 3,5 jaar oud en de remvloestof is er niet af geweest. Het ABS/ESP blok is ingebouwd gebleven en de ECU stekker van het ABS/ESP blok is aangesloten gebleven. De ECU onder de accu is uiteraard wel uitgebouwd geweest. De accu levert 13.28V en bij stationair draaien 14.05V. De stekker van het ABS/ESP blok heb ik losgehad en gereinigd, de LMM stekker heb ik ook losgehad en gereinigd allebei zonder resultaat. De massa-aansluitingen onder de linker koplamp nagelopen en lijken oké. Zodra de auto op contact wordt gezet komen de storingen Inspuiting controleren en controleer ABS en controleer ESP al op.
Hebben de code's met elkaar van doen? Toch massa? Of is het toeval? Kan de ABS storing geven van landurig stilstaan? Waar moet ik beginnen?
Graag jullie input.
Groetjes, Geert