Pagina 1 van 1

Spanningsverschil Accu en OBD2

Geplaatst: 17 jul 2024 09:51
door MSchut
Ik heb een foutmelding in mn Airbag systeem. Dit is met een flinke reparatie aangepakt door de accu en de dynamo te vervangen, want de redenatie as dat de dynamo slecht was en daardoor te weinig spanning, en dat dat de foutmelding kon verklaren. Dat was het advies, en niet de airbag computer vervangen want dat kon wel eens een symptoom en niet de oplossing zijn.

Na de reparatie deed de airbag het inderdaad weer, geen foutmelding. Tot vandaag (is niet heel lang geleden, ik rijd erg weinig). De melding is terug. Omdat ik toch bij een andere garage moest zijn heeft hij de auto uitgelezen. Nu een melding "geen communicatie airbag links voor"). Dit is een nieuwe melding, want eerder was deze wel opgevallen. Das gek, ook omdat ik eigenlijk nergens mn airbag links voor kan vinden. Wel links en rechts achter (zijkant), maar waar zittend e zij airbags voor eigenlijk?

Wat ook opvalt: de OBD2 computer zegt 12,74 volt, meten op de accu zegt 13,3 volt. De garagist kon dit niet verklaren, hij dacht aan een motormanagement issue. Heeft iemand anders een verklaring?

Re: Spanningsverschil Accu en OBD2

Geplaatst: 17 jul 2024 12:40
door Mathijs
MSchut schreef: 17 jul 2024 09:51 ...

Wat ook opvalt: de OBD2 computer zegt 12,74 volt, meten op de accu zegt 13,3 volt. De garagist kon dit niet verklaren, hij dacht aan een motormanagement issue. Heeft iemand anders een verklaring?
Volgens mij geeft meten op de accu altijd een iets hogere waarde dan meten bij 'de gebruiker' (in dit geval de gateway waar de obd2 stekker naar toe loopt). Ook is er altijd wat spanningsverlies is door de weerstand van de bedrading en connectors.

Heb ook begrepen dat een nieuwe accu niet gelijk zijn maximale capaciteit heeft, maar deze pas na een tijdje gebruik bereikt.
Ze moeten enkele laad- en ontlaadcycli doorlopen om hun maximale capaciteit te bereiken. Het langdurig niet gebruiken van een nieuwe accu kan invloed hebben op de capaciteit, omdat accu's hun lading kunnen verliezen als ze lange tijd ongebruikt blijven.
Dus nieuwe accu in de auto zetten en daarna de auto weer een tijd niet gebruiken, zet je toch weer een beetje op het punt van 'terug naar af' :think: