Pagina 1 van 1

keuze

Geplaatst: 03 jan 2010 15:33
door Marcel2009
Goede morgen Leden, Ik ben nieuw lid. Ik ben in bezit van een uit Duitsland geimporteerde espace2.0 uit '98. Dit is mijn deerde Espace en ik heb mijn hele (Auto)leven 25 jaar Renault gereden, wat ik ook blijf doen. Ik zit met een dilemma. Ik wil weer een Espace hebben maar ik hoor heel veel rare berichten van bouwjaar '03 t/m '06. Turbo's, electronica enz. Wat is wijsheid. Gokken met Espace of over gaan naar Grand Scenic.

Geplaatst: 03 jan 2010 16:17
door DexterXL
Nou, volgens mij hebben tegenwoordig zeer veel auto's elektronicaproblemen, dus ook de Grand Scénic
een beetje geluk kan geen kwaad :wink:

Geplaatst: 03 jan 2010 16:26
door Jos45
ik heb een paar kennisen die ook Espace rijden uit dat bouwjaar en die behoorlijk wat problemen hebben gehad met hoofdzakelijk de electronica, één daarvan is afgelopen zomer nog gestrand met vakantie in frankrijk en heeft hem daar terplaatse door een dealer laten repareren wat hem een berg geld heeft gekost. Dus ja wat is wijsheid.

Geplaatst: 03 jan 2010 21:31
door demi
@marcel2009; Veel van de type's IV phase I zitten nu zowat op een aantal km's dat er veel onderhoud aan zit te komen. Niet iedereen brengt z'n bolide naar de dealer voor onderhoud. En niet iedereen laat zomaar na 100.000 de Turbo reviseren als de auto nog steeds goed rijd.

Maar de electrische storingen zijn meestal al wel binnen de 3 jaar garantie gemaakt en opgelost. het zijn de mechanische delen die nu aan de beurt zijn

zoals o.a. ; distibutieriemen, fusee's, accu's, uitlaten, remblokken, turbo's, dynamo's, enz...

Let op voor handelaren (ik weet ik mag ze niet allemaal over een kam scheren) maar bij de koopjes zit meestal ook wel een addertje onder het gras. (goed weggemoffelde ex schade's)

Wil je zekerheid..... neem iemand mee die verstand heeft van zaken als je voor een auto gaat kijken. neem de tijd voor een proefrit. indien mogelijk zet de wagen op een brug om de onderkant te bekijken. indien aangesloten bij de bovag vraag naar de km historie. Ook bij de dealer kun je de onderhoudshistorie navragen ook al koop je de auto niet daar.

suc6 met je beslissing

Keuze

Geplaatst: 10 jan 2010 20:26
door kranendonk2001
Beste Marcel,

Ook ik ben fanatiek Renaultrijder. Als het even kan rijd ik om de twee jaar een nieuwe Renault. Vijf jaar geleden stapte ik over van een Espace IV op een Grand Scenic. Beide auto's had ik nieuw gekocht. Spijt als haren op mijn hoofd. Na anderhalf jaar heb ik de auto ingeruild en weer een Espace aangeschaft. Een Scenic is een fijne auto, maar hij kan absoluut niet in de schaduw staan van een Espace. Als je eenmaal een Espace hebt gereden (en je kunt het je veroorloven) raad ik je aan niet over te stappen op een Scenic.
Daarbij moet ik wel opmerken dat ik nog niet in het allernieuwste model Scenic heb gereden. Daar wordt van gezegd dat de rij-eigenschappen wezenlijk zijn verbeterd.
Schaf je een tweedehands Espace aan, dan raad ik je aan altijd naar de dealer te gaan, als je zelf geen echte kijk hebt op auto's. Je koopt nogal eens een kat in de zak, als je een leuke aanbieding lijkt te hebben gevonden.
Het is trouwens momenteel heel goed te doen bij de dealer. De Espace is vanwege zijn grootte een beetje "not done". Verbruik en milieubelasting zorgen ervoor dat de inruilprijzen laag liggen. Misschien een goed moment om je slag te slaan bij de dealer.
Succes bij je keuze!

Leo

Geplaatst: 10 jan 2010 21:12
door fgrooten
Het probleem van de turbo's heeft mijn doen besluiten dat ik geen andere wilde dan de 3.5V6.
Dan maar iets hoger verbruik, maar qua storingen aan het blok vrijwel nul....

Geplaatst: 10 jan 2010 21:24
door WillemS
@ fgrooten : Ja, dat is ook een NISAN blok uit de 350Z sportwagen, alleen met aanzienlijk minder pk's

Geplaatst: 11 jan 2010 08:17
door fgrooten
Yep, weet dat het een nissan blok is, en allom geroemd.....

Ach, noem 250pk maar aanzienlijk minder, ik doe het ervoor, haha.

Geplaatst: 11 jan 2010 10:01
door George Michael
Wij hebben onze Espace uit 2005 / 2.0T bij de delaer gekocht inclusief 12 maanden garantie. Toch wel een lekker idee bij de Espace. Tot nu toe alleen de kaarthouder helemaal vervangen. Geen mechanische problemen. Let wel op: het is een reisauto en geen raceauto. Wij rijden er 'normaal' mee.
Met winterbanden en zijn gewicht ideaal om in de sneeuw te rijden! Iedereen vast behalve wij :twisted:

Geplaatst: 11 jan 2010 12:56
door fgrooten
Dat van die kaarthouder hoor ik de laatste tijd vaker, wat is de reden voor vervanging dan?
Ik heb de kaart nooit in de kaarthouder, dus zou ook niet weten of dat ding het wel of niet doet.

Ennuh, bedoel je dat je met een Espace niet kunt racen? Van 0 naar 100 in 8 sec.... en dan door naar de 230! Heerlijk 8)

Geplaatst: 11 jan 2010 13:02
door WillemS
@ fgrooten, Zou de kaart toch maar regelmatig in de houder plaatsen, er zit nog een akku in, die dient ook geladen te worden, en, o, ja, geen zware sleutelbos aan de kaart, want daar kan de kaarthouder slecht tegen. Dit laatste geld overigens ook voor een gewone autosleutel in het kontaktslot.

Geplaatst: 11 jan 2010 14:14
door fgrooten
Een accu? In de kaart?
Scheer mij maar kaal en noem me een regenworm, maar ik heb er toevallig 2 weken geleden een nieuw knoopcelbatterijtje (CR2025) in gedaan. Voor zover ik weet zijn die niet oplaadbaar, toch?

Geplaatst: 11 jan 2010 16:58
door WillemS
Nou dat wordt dan kaalscheren !! Zoek maar hier op een ander topic met foto's van een opengemaakte kaart, zie je duidelijk nog een knoopcel akku zitten. SUC6

Geplaatst: 11 jan 2010 19:43
door Chicco

Geplaatst: 11 jan 2010 19:43
door fgrooten
Grrrr! En ik had al zo weinig haar, nou je wordt bedankt.... Loop ik met deze vrieskou ook nog eens rond met een kale kop, hahahahaha.
Maar je hebt gelijk, heb de foto's gevonden en daarbij ook de uitleg dat de kaart opgeladen kan worden.
Had ik echt niet gevonden in de manual. Maargoed, zal hem voortaan netjes in de kaartlezer stoppen. :roll:

Geplaatst: 11 jan 2010 19:45
door fgrooten
Chicco schreef:Kijk hier --> http://west-penwith.org.uk/blog/archives/203?cp=all maar eens.....
Da's de versie zonder Keyless entry (2 knoppen) en die heeft dus alleen een enkele batterij.
Mijne heeft 3 knoppen en daar schijnt dus een 2e batterij in te zitten die er voor zorgt dat de auto automatistisch afsluit enzo....

Geplaatst: 11 jan 2010 20:40
door WillemS
Yep !!

Geplaatst: 12 jan 2010 07:55
door RichTrip
Dus als ik het goed begrijp, dan heeft de keycard van mijn Grand Scenic met Keyless Entry dus ook deze tweede batterij?
Dat is dan goed om te weten, ik heb de keycard in een sleutelhoesje zitten en ik stop hem nooit in de houder op het dashboard. Moet dat dus wel even regelmatig doen om de batterij te laden.
Hoe doen jullie dat dan met de reserve Keycard? Regelmatig van kaart wisselen of zo?

Geplaatst: 12 jan 2010 08:47
door DHL
Yep...regelmatig van kaart wisselen is de boodschap.
Ook ik reed verschillende Renaults. Na een Vel Satis kocht ik ook een Grand scenic...1 jaar en het was welletjes. Totaal niet te vergelijken qua rijconfort. Ben nu verleden jaar voor de Espace gegaan en heel tevreden mee. Inderdaad, de espaces tot 2006 zijn onbetrouwbare machines (geldt trouwens ook voor scenic en Vel Stais en Laguna en....)
Ergens begrijp ik wel dat Renault zich gaat toeleggen op elektrische motoren en de motoren op fossiele brandstoffen meer en meer bij collega Nissan gaat halen... :lol:

Geplaatst: 12 jan 2010 09:06
door RichTrip
Ik heb de Scenic nu een maandje en hij bevalt overigens prima. Lekker stil, maar alleen het gedrag op drempels is wat minder, hij stuitert wat meer van achteren (zeker in vergelijking met onze vorige auto, een Peugeot 406). Ik heb waarschijnlijk hulpveren, de mijne zijn namelijk blauw i.p.v. zwart, maar heb er nog niet onder gelegen i.v.m. het slechte weer.
De Espace, het zijn heerlijke wagens, maar mijn Grand Scenic weegt al 1500 kilo, de Espace weegt nog weer meer. We hebben maar twee kids en geen hond :). Dan is de Grand Scenic al een bak van een wagen.

Zal de Keycard regelmatig in het slot steken (tijdens een lange rit) en ook maar eens omwisselen.

Geplaatst: 12 jan 2010 14:45
door DHL
In tegenstelling tot Belgie betalen jullie verkeersbelasting in verhouding tot het gewicht van de wagen, niet? Hier is het op de cylinderinhoud, dus mag de wagen best zwaar zijn...
Maar de vergelijking gaat altijd door he...Van een Twingo naar een Clio merk je ook een groot verschil he.., of van Megane naar Laguna, zelfde is met scenic naar Espace.
Hopelijk mag ik deze Espace tien jaar rijden, ik blijf geen wagens kopen haha.