Pagina 1 van 1

Voortekenen slechte accu?

Geplaatst: 19 mei 2010 22:37
door hyuned
Beste mede espacers,

kan iemand mijn vermoeden bevestigen. Ik denk dat mijn accu slecht begint te worden. Het starten in een keer wordt steeds lastiger. Bij de eerste poging in de morgen draait die even half door en stopt vervolgens, na het indrukken van de koppeling en de rem en een twee poging draait die wel helemaal rond en start probleem loos.

Nadat we de wagen hadden gekocht (twee weken gelden) en een beetje aan het kijken en spelen waren met de deuren open en de lichten aan etc. wilde we hem starten en toen gebeurde de volgende vreemde zaken.

- melding esp defect
- vervolgens airbags defect
- herhaaldelijk opnieuw opstarten van het display
- geen beweging met de start knop.
- code van de radio verdwenen

Maar aangeven (accu lampje) dat die leeg was deed die niet :(

De buurman erbij met de start kabels en pas nadat die kabels er ca 5 minuten op zaten kwam er enige beweging in de startmotor. Na een poging of 3 a 4 hadden we hem eindelijk weer aan de praat.

En we hadden hem net opgehaald bij de dealer haha.. Dat was even schrikken geblazen.

Maar goed kan iemand hier iets zinnigs over melden?

Zou het de accu kunnen zijn en hoe kan ik die doormeten of die nog goed is? misschien was het gewoon een elektrische storing?

Geplaatst: 20 mei 2010 09:45
door fgrooten
Jouw vermoeden lijkt te kloppen.

Met mijn espace heb ik dergelijks ook meegemaakt, tot op het moment dat de accu helemaal dood was.
Een nieuwe erin en alle problemen waren verholpen.

Tip: Laat het door de ANWB doen, de accu's zijn niet duur en het wordt er gratis voor je ingezet. Gewoon langs laten komen die gasten.

Geplaatst: 20 mei 2010 10:24
door hyuned
Das een goeie tip, heb ik alleen pech dat ik enkel een europa dekking heb bij de anwb. Misschien kan ik even naar Belgie wippen en daar vandaan bellen :D

Maar ik zal toch maar eens gaan kijken wat een nieuwe kost...

Groeten en dankt voor je bericht

Geplaatst: 20 mei 2010 12:30
door Hema
Sommige van die "gasten" lezen hier ook mee en kunnen je vertellen dat die "gasten" dat niet in België komen doen, dus bel maar en ze starten je auto waarmee je weer naar huis kunt rijden. Ik zeg: terug bij af.
Btw: er bestaan geen lampjes die gaan branden als de accu "dood" is. Zet er gewoon een nieuwe in en hij gaat je de komende jaren elke dag blij maken.

Geplaatst: 20 mei 2010 12:40
door hyuned
Ik maakte maar een grapje.. ;)

Ik zoek de gegevens van de accu van deze espace maar op die er in zit kan ik niets vinden. even eens in het onderhouds boekje niets.

Weet iemand dit toevallig?

Geplaatst: 20 mei 2010 13:23
door Hema
Dat snap ik ook wel.

De gegevens staan op de accu. Mogelijk aan de zijkant of anders hier:

http://www.varta-automotive.nl/index.ph ... =nl&range=

Geplaatst: 20 mei 2010 14:45
door Boedha68
Bestelling is op kenteken.

Altijd de juiste accu. bij mij was ie 74 aH. motor 3.0 v6.

Geplaatst: 20 mei 2010 17:15
door WillemS
Als de boordspanning daalt tot onder de 9volt, schakelt de electronica af. Dus koop een kwaliteitsakku van de juiste capaciteit(gaat weer tussen de 4 en 8 jaar mee).

Geplaatst: 20 mei 2010 17:50
door hyuned
ja bij Varta zegt men 80 of 85 ah met een koudstart stroom van 800 of 740.

Daar zit dus al een verschil. Ik heb nog even bij wat andere gekeken en overal komt een andere waarde uit.

centurion bv 72 of 74 met een koudstart van 640.

Een grotere kan toch geen kwaad neem ik aan. :?:

Geplaatst: 20 mei 2010 19:47
door WillemS
In het instruktieboekje staat bij specifikaties vaak welke accu er in hoort.
Bel anders de dealer en neem een akku van 74 of 77 ah.SUC6

Geplaatst: 20 mei 2010 20:13
door fgrooten
Excuus voor het woordgebruik "gasten", het was uitsluitend vriendelijk en absoluut niet denigrerend bedoeld.

De heren van de ANWB hebben er destijd bij mij een zwaardere ingezet, aangezien ze dezelfde niet bij zich hadden. Dus het lijkt mij dat een zwaardere accu geen kwaad kan. Klopt ook ergens wel, de auto "krijgt" 12V en "vraagt" de stroom die hij nodig heeft. En hoe meer Ah, hoe langer de accu die vraag kan volhouden (please, correct me if i'm wrong).

Geplaatst: 20 mei 2010 21:48
door WillemS
kleine correctie: De alternator moet de accu wel helemaal kunnen opladen, maw. de capaciteit van accu en alternator dienen op elkaar afgestemd te zijn, een veel te grote accu tov een lichte alternator, werkt niet goed. De accu zal niet geheel opgeladen kunnen worden. Daar merk je naar verloop van tijd wel wat van. Een van beiden kan defekt raken. Dus blijf dicht in de buurt van wat de fabrikant voorschrijft. SUC6

Geplaatst: 20 mei 2010 22:03
door hyuned
Ja daar zit wat in.

Die jongens van Varta zeggen 80/85 andere websites rond de 72/74 dus ik zal eens kijken voor iets ertussen in..

Overigens staat er niets over in het instructie boekje :(

En dan hoop ik dat de klachten over zijn. Je houd toch steeds je hart vast als die niet wil ronddraaien bij het starten haha.. Als ik me ogen sluit zie ik nog steeds al die flikkerende lampjes en errors voorbij komen.. poe wat een nachtmerrie.

Geplaatst: 20 mei 2010 23:04
door grand scenic 2.0 16v
hey mijn espace 3.0 v6 uit 98 automaat heeft ook moeite met ronddraaien bij het starten ik dacht dat het de start moter zou zijn iemand een tip hoe ik het kan controleren

bvd erik

Geplaatst: 21 mei 2010 00:00
door Rossy
Wanneer je de auto net bij de dealer aangeschaft hebt, laat het hun dan ook oplossen.
Dit hadden ze bij de aflevering moeten doen.
Erg slordig.

Antonio.

Geplaatst: 21 mei 2010 07:33
door hyuned
Nou dat is een heel verhaal ik zal proberen het kort toe te lichten hehe.
Ik was de trotse bezitter van een nieuwe Hyundai Getz van mei 2008 zonder airco.
Ik ga emigreren 9 juni en ga de Espace exporteren. We zijn dan met zijn 5e en dan is de Getz veel te klein en aangezien ik naar Bulgarije vertrek waar het regelmatig 40 graden Plus is, had ik het idee hem te verkopen en aldaar een nieuwe/andere te kopen.
Echter iedereen rade me af om dat te doen omdat daar 80% geïmporteerde Italiaanse/Duitse deuken rond rijden met terug gedraaide tellers. Dus dan maar proberen te verkopen. Maar ja iedereen knapt af omdat er geen airco inzit. Dit was het domste wat ik ooit heb kunnen doen. een nieuwe auto kopen zonder airco zelfs in Nederland!

Dus in Nederland inruilen dan maar met zo min mogelijk of niets bij betalen. Om een of andere reden hebben de garage bedrijven/handelaren geen trek in een transactie met gesloten beurs. Mijn Hyundai was nog een btw auto ook.

Totdat ik deze Espace bij de Renault dealer tegen kwam als meeneemprijs zonder Garantie. Deze dealer was wel bereid om zonder bij betaling de deal te maken. Garantie is voor mij toch niet weggelegd daar ik 9 juni vertrek naar het buitenland. De onderhoud geschiedenis is bekend hij is dealer onderhouden en ja een risico blijft het altijd.

Maar ja er mankeerde wel het een en ander aan. Een kapotte voorruit, bijna versleten banden, de pech set was verdwenen. En zoals we nu weten een versleten accu en een olieverbruik van 1 op 1000 km.

Aangezien dit soort auto's zeer goed te verkopen is in Bulgarije heb ik toch maar besloten de deal te doen. En ja van een auto met 30.000 km op de teller naar eentje met 208.000 is wel even iets anders.

Maar ik moet zeggen ik heb nog nooit zo een complete, fijne en praktische auto gehad! Dit is echt een topperje.

Maar de dealer valt in deze dus niets te verwijten!

Groeten

Geplaatst: 21 mei 2010 10:45
door hyuned
Update:

Net de accu laten doormeten. De test zegt Accu ok en laden. Wat volgens de monteur betekend dat die goed is maar opgeladen moet worden. In ieder geval geen kort gesloten cel.

Volgens mij klopt er iets niet want ik kom namelijk net terug van een rit van 400 km en hij zou zeker vol moeten zitten. Toen de dynamo gemeten die laad goed op. Kan natuurlijk zijn dat de accu te groot is. Helaas kunnen we dat niet zien opdat er niets op de accu staat.

Wellicht een lek stroom opperde de monteur nog er zat een constante draad met 25 amp zekering rechtstreeks op de accu waarschijnlijk van de trekhaak, of de carkit. Maar dat geloof ik niet zo.

Toch maar besloten om een nieuwe te nemen, de garage kwam met het voorstel van een 62 ah, wat volgens mij te klein is. Varta zegt immers 80 of zelfs 85 en andere hier op het forum 74. Uit eindelijk toch voor een 80 gekozen en het varta advies gevolgd.

Nu eens zien of de klachten over zijn, anders misschien toch de start motor niet helemaal jofel.

Wordt vervolgd.......