Heel veel dank Hagro, vandaag kabeltjes gehaald en alles aangesloten.
Aangezien ik echt een leek ben en over sommige dingen een beetje twijfelde schrijf ik het hieronder nog even een keer in jip-en-janneke-taal.
CD kabeltje was wel wat lastig te krijgen, blijkt dat die al heel veel jaren niet meer worden gebruikt.
Het is de CD-ROM interne audiokabel zoals die tot circa 2000 gebruikt werd.
Uiteindelijk had PC Dokter in Amsterdam er nog eentje liggen, kreeg hem zelfs gratis!
deze was als volgt bekabeld:
rood - zwart - zwart - wit(kan ook geel zijn).
Eerst het zwarte kabeltje dat naast de witte zat weggeknipt, die heb je niet nodig.
volgens de franse website
http://www.planeterenault.com/forum/lag ... t4019.html moest ik de kabel als volgt aansluiten op de audiokabel:
massa op rood (pin 30) - rechts op zwart (pin 28) - links op wit (pin 27)
Dus de zwarte die overblijft aangesloten op de rode van de gekochte audiokabel (ik wist dat rood altijd rechts is).
De witte aangesloten op de andere audiokabel (in mijn geval transparant).
Als laatste de twee afschermingen van de audiokabel (die zijn beide massa) in elkaar gedraaid en die aangesloten op de rode.
Alle verbindingen voor de zekerheid even vastgesoldeerd (nog nooit gedaan, was niet moeilijk)
Tenslotte alle verbindingen even goed afgetaped (je kan er eventueel nog een zogenaamd krimpkousje omheen smelten)
Toen naar de auto, even een lampje meegenomen, want het is nogal een gepiel en je handen zitten steeds in je licht.
De CD-wisselaar zat vast met twee torx-schroeven (goedkope torx-schroevendraaier van de gamma, check wel even de maat)
daarna kan je hem een beetje schuin optillen en verwijderen.
Voor het gemak even de grote zwarte stekker losgehaald (LET OP, hierdoor komt de radio zonder stroom waardoor je de beveiligingscode* moet invoeren)
Nu kon ik de zwarte "schuif" op de grote rode stekker verschuiven waardoor de stekker loskwam.
De rode stekker komt dan omhoog en je kunt hem er uit trekken.
Vervolgens het grijze kapje van de rode stekker afschuiven.
Op het rode gedeelte op de radio kun je nu het nummer "30" zien, dat is dus de hoe waarin het witte kabeltje moet komen.
Nu kun je de rode stekker weer aansluiten zodat de pinnetjes uit de radio er weer doorheen steken (laat wel het grijze kapje er af)
Haal de zwarte schuif weer over, nu is de stekker goed aangedrukt.
Met een tangetje met een spits bekje voorzichtig het gemaakte stekkertje op zijn plek in de hoek gedrukt.
Daarna het grijze kapje er weer op gefrommeld, eerlijkheid gebied te zeggen dat het niet meer zo goed gaat met het grijze kapje, maar hij leeft nog wel.
Nu de wisselaar weer teruggeplaatst en gaan testen.
Uiteraard wel even met de knop "expert menu" de aux op "on" gezet.
EN..... HIJ DOET HET! radio op aux en volume op iPod open en het is groot feest in de Espace...
* mijn radio was te lang van de accu afgeweest dus de eerste poging eindigde in een kleine deceptie.
Toen ik mijn radio aan deed kreeg ik de melding CODE 0000.
Bleek dat ik de code moest invoeren, geen idee welke code en hoe.
Als je de code niet bij je papieren hebt kun je hem gelukkig met autopapieren en legitimatie bij de Renault garage gaan opvragen, duurt nog geen minuut.
Je moet dan met het draaiwieltje op de stuurbediening het eerste getal kiezen, bevestigen met de knop onderop, volgende getal kiezen, etc.
Tenslotte bevestigen door knop onderop twee tellen ingedrukt te houden.
Al met al een heel avontuur, maar ben ontzettend blij met de kabel (moet hem nog wel wegwerken, maar dat is een klus voor morgen).
Als ik niet naar de Renault garage had gehoeven dan had ik het (ondanks dat ik zoiets nog nooit had gedaan) in 20 minuten gered, dus fluitje van een cent.
Heb op advies van de elektronicazaak wel audiokabels van hoge kwaliteit gebruikt omdat 5 meter best een eind is.
Totale uiteindelijke kosten: 16,95
Voor wie twijfelt of hij het kan: gewoon doen, het is mij ook gelukt!
Succes!
Bas